Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostatko uusia vaatteita jos vanhat tympäsee vaikka ne olis vielä hyviä ja käyttökelpoisia?

Vierailija
25.10.2024 |

Itse nyt kamppailen tämän asian kanssa. Mulla on 2 talvitakkia, jotka molemmat lahjaksi saatuja. Toinen ystävältä käytettynä, siinä on hyvät ominaisuudet ja se on muuten perustakkia, sellainen mistä tykkään, mutta hieman liian reilun kokoinen mulle. Toisaalta ei se takissa niin haittaa, mahtuu alle enemmän... Ystävä antoi tämän ja säkillisen muitakin vaatteita mulle sanoilla "pidä mitä pidät ja vie loput vaikka UFF:ään". 

Toinen on sopivan kokoinen, vanhempieni mulle synttärilahjaksi hankkima, mutta ulkonäöltään liiankin räväkkä mulle. 

Periaatteessa en siis tarvitse, pärjään noilla, mutten ole niihin ihan tyytyväinen silti. Eivät ole sellaisia mitä itse olisin ostanut. 

Pidätkö sinä näissä tilanteissa vanhat loppuun ja sitten vasta hankit uutta vai vanhat kiertoon jos ne kyllästyttää ja uutta shoppailemaan vaiko miten...?

Näinä ilmastokriisiaikoina ei tekisi mieli ostaa turhaan. 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tein noin mutta sitten tajusin että mieluisia vaatteita on vaikea löytää. Nyt pohdin kauan ostopäätöksiä. 

Vierailija
22/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan käytä mitään tuttujen vanhoja rättejä. Osta oma, sellainen mistä pidät. Kierrätykseen voi viedä vanhentuneet ja huonot. Ja jatkossa sano kavereille, että "en ole roskakori"

Kierrätyskeskuksiin ei viedä huonoja kamppeita. Mikä siinä on ettei ihmiset tuotakaan ymmärrä.

Materiaalista riippuen huonot mutta puhtaat vaatteet viedään poistotekstiileihin. Kaikki muut viedään sekajätteeseen, myös silloin jos ei ole lähettyvillä poistotekstiilikeräystä. Sekajäte on paras ratkaisu jos ei tiedä mitä materiaaleja vaatteissa on käytetty.

Kierrätystä kai se poistotekstiilikin on.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan käytä mitään tuttujen vanhoja rättejä. Osta oma, sellainen mistä pidät. Kierrätykseen voi viedä vanhentuneet ja huonot. Ja jatkossa sano kavereille, että "en ole roskakori"

Kierrätyskeskuksiin ei viedä huonoja kamppeita. Mikä siinä on ettei ihmiset tuotakaan ymmärrä.

Materiaalista riippuen huonot mutta puhtaat vaatteet viedään poistotekstiileihin. Kaikki muut viedään sekajätteeseen, myös silloin jos ei ole lähettyvillä poistotekstiilikeräystä. Sekajäte on paras ratkaisu jos ei tiedä mitä materiaaleja vaatteissa on käytetty.

Kierrätystä kai se poistotekstiilikin on.. 

Tottakai on. On myös ero siinä että poistotekstiileistä tehdään uutta materiaalia ja kierrätyskeskuksista saa vaatteitta hakea joko ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan, käyttövaatteiksi.

Vierailija
24/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä hankin vain sellaisia vaatteita, joista pidän. Näin ei tule tuota tympäisee reaktiota. Jos joku lahjoittaa minulle vaatteita, mietin haluanko sen vaatteen oikeasti vai en. Jos en halua, en ota sitä vastaan. Kirpparillakin mietin, onko vaate ns. minun näköinen. 

Vierailija
25/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea tajuta, että Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa tavalliset ihmiset käyttäisivät vaatteensa "loppuun", siis ihan siinä merkityksessä, että pitäisivät reiällisiä lumppuja yllään edes kotioloissa. Kyllä vaatteilla sen verran on väliä jopa yksin korvessa elävälle - ellei, on itsekunnioitus laskenut ehkä huomaamatta liikaa. 

Vierailija
26/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vaikka vaatteita on, mutta aika harvoin. On vaikea löytää sopivia vaatteita ja sovittaminen on turhauttavaa.

Nyt tosin pitäisi ostaa alusvaatteita, koska hyväkuntoisia on vähän. Välttelen niidenkin ostamista.

Olen huono ostamaan.

Siispä, sen kerran kun innostun että nyt voisin ostaa uuden paidan, mun kannattaa tehdä se heti.

Vierailija
27/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee syksyisin usein sellainen takki-kuume, että tuollainen olisi kiva saada, vaikka pärjäisin kyllä ilmankin. Useimmiten pystyn sen himon kestämään, joskus sorrun, mutta aina se tulee. Ne on erilaisia takkeja, voi olla kuoritakki, retkeilytakki, untuvatakki, villakangastakki tai ihan vaan joku hieno takki arkikäyttöön. 

Vierailija
28/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut uusia vaatteita vaikkeivat vanhat tympäisekään, eritoten tänä vuonna, en niinkään aiemmin.

Vierailija
29/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan jos tulee hyvä vastaan. Itselläni ongelma on kokoni ja välttämättä en löydä mahtuvaa mistään ja jos löydän ja sopiva niin ostan. Tosin mun takit on kaikki yli 10-vuotta vanhoja. Kevät/kesä/syksytakki taitaa olla 20v vanha. Untuvatoppatakki taitaa olla 11 vuotta vanha ja toinen toppatakki sitä paljon vanhempi. Olen yrittänyt etsiä kokoiselleni vettä kestävää välikauden ja talvitakkia. Malli usein vyötäröltä kapeneva, joten kinnaa siitä. Sopivan kun löydän (ei nettikaupasta, koska pakko kokeilla aina) niin ostan hyvinkin kalliilla, koska tiedän pitäväni sitä vähintään niin kauan kuin se on ehjä ja senkin jälkeen mökillä. 

Muita vaatteita löytyisi koossani, mutta en osta. Mulla on erikseen vaatteet joita pidän kotona ja kotona menee huonommat ja kodin ulkopuolella siistimmät. Jos eteen tulee joku tosi iso poistomyynti niin olen ostanut esim. pitkiä kalsareita/leggareita 1,5€:n hintaan. Olen ostanut paremmiksi vaatteiksi ajattomia vaatteita, joten ne menee kyllä. Miksipä musta muuttuisi tai joku muu perusväri. Harmi vain, ettei kaikkien materiaalit kestä. Nuo mitkä menee rikki jää kotikäyttöön tai sellaiseen käyttöön, ettei se näy takin alta minnekään. 

Kenkiä  olen ostanut, vaikkei ole akuuttia tarvetta, mutta niitäkin huimasta alesta. Ja nekin oikeastaan järkeviä ja kuluvia. Kävelen tosi paljon, joten loistavat Merrellin kengät alkaa olla jo tosi kuluneet, mutta on muutamat muut laadukkaat odottamassa, kun sain -70% alella. Sandaalit on aika ajattomat ja ne yli 20v vanhat, mutta kun harvemmin käyttää niin on kestäneet ja ikä ei näy niissä. Keväällä ostamani kesäkengät ehkä tympäisee jo valmiiksi, mutta ne maksoi vaan 5€ poistossa ja ajattelin, että kyllä niitä tarvitsee monessa paikassa, joten lähti mukaan. Ja vielä kahtena parina ostin. Mulle kun pääasia on, että ne suojaa jalkoja jossain. 

Kuvittelisin kyllä, että jos sinua tympäisee vaatteet niin niillä voi olla iso merkitys mielialaan. Jos liikkuu ihmisten ilmoilla ja tuntuu, että ne vaatteet on aivan kamalat tai tunnet jotenkin epämukavaksi olosi niin sillä on aika iso vaikutus. Mieluummin sitä liikkuu itsevarmana. 

Itselläni on kokemusta miten keskellä muuttoa menin nuhjuisena ruokakauppaan enkä niin ajatellut mitä päällä ja hiuksetkin varmaan sekaisin niin apua hyllyttäjältä kysyessä hän alkoi arvioida minua sosiaalitapaukseksi ja halveksien totesi käyköhän alekuponkini kassalle vai ei. Tein valituksen ja pidin huolen, että seuraavilla kauppakäynneillä kävelin läheltä paremmissa vaatteissa. 

Vierailija
30/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä heitä t-paitoja roskiin, leikkaa ne räteiksi, tai käydä yöpaitoina kunnes repeää.

Minä käytän t-paitoja rikkinäisinäkin sisätiloissa, en leikkaa räteiksi. En käytä mitään vanhoja vaatteita rätteinä, luutut on keksitty. En myöskään yöpaitoina, koska nukun alasti.

Vierailija
31/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla kaikki näyttää kivalta ja vähän hassutkin yhdistelmät ihanan rennoilta. Näin vanhana ei niinkään, on pakko vähän kohentaa ulkonäköä vaatteilla. Minä haaveilen kanssa uudesta takista, joka olisi tyylikäs. Odotan kuitenkin seuraavia alennusmyyntejä, en raaski maksaa nyt täyttä hintaa. Alkutalvi menee vanhoilla takeilla, niitä on kyllä sen verran, että menettelevät. Mietin vähän nuorekkaampaa tyyliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi