Ostatko uusia vaatteita jos vanhat tympäsee vaikka ne olis vielä hyviä ja käyttökelpoisia?
Itse nyt kamppailen tämän asian kanssa. Mulla on 2 talvitakkia, jotka molemmat lahjaksi saatuja. Toinen ystävältä käytettynä, siinä on hyvät ominaisuudet ja se on muuten perustakkia, sellainen mistä tykkään, mutta hieman liian reilun kokoinen mulle. Toisaalta ei se takissa niin haittaa, mahtuu alle enemmän... Ystävä antoi tämän ja säkillisen muitakin vaatteita mulle sanoilla "pidä mitä pidät ja vie loput vaikka UFF:ään".
Toinen on sopivan kokoinen, vanhempieni mulle synttärilahjaksi hankkima, mutta ulkonäöltään liiankin räväkkä mulle.
Periaatteessa en siis tarvitse, pärjään noilla, mutten ole niihin ihan tyytyväinen silti. Eivät ole sellaisia mitä itse olisin ostanut.
Pidätkö sinä näissä tilanteissa vanhat loppuun ja sitten vasta hankit uutta vai vanhat kiertoon jos ne kyllästyttää ja uutta shoppailemaan vaiko miten...?
Näinä ilmastokriisiaikoina ei tekisi mieli ostaa turhaan.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään vaatteeni ei tympäise minua. Olen hyvin nirso ja tarkka tyylin suhteen ja ostan vain vaatteita, joihin ihastun.
Enemmän ongelma on että jos joku vaate menee käyttökelvottomaksi, mistä saan yhtä hyvän ja ihanan tilalle?
Tylsyyteen tai piristämiseksi ostaminen tyydyttää ja hoitaa jotain muuta puutetta tai mielenterveyden ongelmaa, joka kannattaa hoitaa.
Minä olen alkanut tehdä niin, että jos löydän hyvän vaatteen, käyn mahdollisimman pian ostamassa toisen tai pari samanlaista, kun vielä saa. Kun on useampi käytössä, niin ei kulutuskaan ole sitä yhtä kappaletta kohtaa niin suuri, ja kestää hyvänä pitempään. Itseänikin harmittaa, etten ole tehnyt näin jo vuosia sitten. Moni lempivaate on kulunut loppuun ja mitään vastaavaa ei ole löytynyt tilalle.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Mä olen jo parikymmentä vuotta ostanut mieluisaa vaatetta (esim. t-paidat, farkut) aina useamman kappaleen (joskus vierekkäisinä kokoina ja/tai eri värisinä), juuri siksi ettei samaa enää olekaan saatavilla kun on käyttänyt ensimmäisen kappaleen loppuun.
Vaatteen käyttäminen on kovin monisisältöinen asia, joka riippuu käyttötarkoituksesta ja käyttäjästä. Kaksi vuotta on aika, jona joku ilmeisesti saattaa käyttää samoja vaatteita lähes jatkuvasti ja vielä ihmetellä, että ne ovat kuluneet. Miten kauan vaatteen siis pitäisi pysyä uudenveroisena? Jos vaatetta käyttää vaikkapa 10 kertaa vuodessa, voi kahden vuoden kesto-odotusta paremmin perustella. Ehkä 10 euron ja 70 euron T-paidoilla on myös eroa. Tämä on aika mahdoton, vaikka suosittu keskustelunaihe, kun ihmisten taustakäsitykset vaihtelevat ymmärrettävän yksilöllisesti.
Toi on oikeastaan ainoa syy miksi edes ostan vaatteita. Ei mulla ikinä kulu vaatteet loppuun että sen vuoksi joutuisin niitä uusimaan. Kyllästyn ja haluan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Toi on oikeastaan ainoa syy miksi edes ostan vaatteita. Ei mulla ikinä kulu vaatteet loppuun että sen vuoksi joutuisin niitä uusimaan. Kyllästyn ja haluan uutta.
Sama juttu. Ja itselleni uusi ei tarkoita, että ostan kaupasta. Rakastan mekkoja ja kesällä käytän vain niitä. Nyt ostin torin kautta paketin missä vain mekkoja. Hintaa per mekko tuli vain muutama euro. Sain monta ihanaa uutta siistikuntoista mekkoa itselleni. Näissä myös pari sellaista, mitä voin käyttää myös syksyllä ja talvella. Kyllä vaihtelu virkistää ja pikkurahalla voin tuon ilon itselleni suoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ostan. Entiset hyväkuntoiset jää silti käyttöön tai odottamaan kaappiin kunnes näyttää taas mun silmään uusilta. Hävitän vain rikkinäiset pois ja ne harvat hutiostokset myyn kirpparilla.
Sama. Talvitakkeja on ainakin 10, varmaan enemmänkin, ja joka talvi ostan yhden tai pari uutta, jos tulee joku kiva vastaan.
Ostatko takit aina uutena vai käytettynä? Ovatko takkisi erimallisia ja värisiä, ovatko siis selvästi kaikki erilaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ostan aika paljon vaatteita vaan koska tekee mieli jotain uutta. Varsinkin nyt kun piiitkän ajan jälkeen siihen on varaakin. Mulla on myös työ, jossa olen ns.esillä aika paljon, ja istuvat ja kauniit vaatteet tekee kyllä olosta itsevarmemman ja on se mielestäni myös kohteliasta muita kohtaan. Ostan myös ns. merkkivaatteita, en mitään Dioria mutta mielellään esim kotimaisia luonnonkuituvaatteita yms.
Kerro mitä kotimaisia merkkejä käytät?
No ostan neuleita Alpalta, jotain vaatteita Noshilta ja myös mm. Ruskovillalta olen ostanut mm. villafleecetakin, kallis mutta aivan ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hirveä ryysyrannanjooseppi. Vaatteiden ostaminen on vaan niin hankalaa. Haluaisin ostaa laadukkaita, jotka ei parissa vuodessa kulu puhki, virty ja nuhjaannu, mutta tällaisia ei tunnu löytyvän ihan tavallisiksi yksinkertaisiksi arkivaatteiksi. En siis etsi mitään toimistojakkupukuja, vaan ihan t-paitoja, paitoja ja housuja. Luulin löytäväni yhden laatu- ja luottovaate merkin kotimaisesta merinovillatuotteiden valmistajasta, mutta kahdessa vuodessa kului niidenkin neuleesta kainalot puhki. Toinen neule nyppyyntyi pinnasta ihan muutamasta käyttökerrasta. Luontokaupaata löysin kestäviä t-paitoja, mutta en haluaisi joka vaatteeseen norpan kuvaa tms. Eli siis en osta tympääntymisen vuoksi uusia vaatteita. Voin kulkea samoissa vaikka 20 vuotta, jos ne vaan kestäisi sen.
Omistan paljon Nosh ja Nanso vaatteita. Nämä ei ole mennyt miksikään useista pesuista ja kovasta käytöstä huolimatta. Suosittelen! Löytää hyvin myös käytettynä, jos ei malta uutta ostaa.
Mulle ei ole koskaan käynyt Noshin mitoitus. Housuissa on liikaa tilaa vatsassa ja reisissä, ja paitoihin mulla ei ole tarpeeksi rintaa ja hartiaa. Enkä ole edes mikään laiheliini, mutta en erityisen "reheväkään". Pari ihan perus trikoopaitaa mulla sieltä on (ne istuu kaikille) ja kyllä nekin lopulta menee huonoksi, elastaanit kuolee kankaasta. En ole myöskään ole kauheasti kuviollisten kankaiden ystävä. Nanson voisikin pitkästä aikaa tsekata, millaista nykyään valmistavat.
Noshilla paljon 100% puuvillaa olevia vaatteita. Itselleni ne on todella istuvia ja vuosien käytön jälkeen edelleen hyväkuntoisia.
No mitäs se minua auttaa, että ne ovat sinulle istuvia? :D Joskus aikoinaan kävin monet kutsut, sovittelin vaatteita ja ainoastaan nuo elastaanitrikoo peruspaidat istui, pari myös väljempää mallia, joissa kaarrokehelma, oli sopivia. Nämä kaikki on mennyt huonoksi, toki ne oli vuosia käytössäkin. Huuhteluaineita en käytä, joten ei ole siitä kiinni elastaanin "kuoleminen". Ja tosiaan muissa Noshin vaatteissa ei leikkaukset mulle istu, tunikoista en välitä.
Ehkä pointti tuossa oli, että Nosh tekee paljon vaatteita 100% puuvillasta ilman elastaania. Ja ovat vuosien käytön jälkeen pysyneet hyvässä kunnossa. Osalle siis ilmeisesti Nosh vaatteet istuvat paremmin kuin toisille. Itse olen myös ollut todella tyytyväinen Noshin laatuun. Omistan niin mekkoja, paitoja kuin tunikoitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hirveä ryysyrannanjooseppi. Vaatteiden ostaminen on vaan niin hankalaa. Haluaisin ostaa laadukkaita, jotka ei parissa vuodessa kulu puhki, virty ja nuhjaannu, mutta tällaisia ei tunnu löytyvän ihan tavallisiksi yksinkertaisiksi arkivaatteiksi. En siis etsi mitään toimistojakkupukuja, vaan ihan t-paitoja, paitoja ja housuja. Luulin löytäväni yhden laatu- ja luottovaate merkin kotimaisesta merinovillatuotteiden valmistajasta, mutta kahdessa vuodessa kului niidenkin neuleesta kainalot puhki. Toinen neule nyppyyntyi pinnasta ihan muutamasta käyttökerrasta. Luontokaupaata löysin kestäviä t-paitoja, mutta en haluaisi joka vaatteeseen norpan kuvaa tms. Eli siis en osta tympääntymisen vuoksi uusia vaatteita. Voin kulkea samoissa vaikka 20 vuotta, jos ne vaan kestäisi sen.
Omistan paljon Nosh ja Nanso vaatteita. Nämä ei ole mennyt miksikään useista pesuista ja kovasta käytöstä huolimatta. Suosittelen! Löytää hyvin myös käytettynä, jos ei malta uutta ostaa.
Mulle ei ole koskaan käynyt Noshin mitoitus. Housuissa on liikaa tilaa vatsassa ja reisissä, ja paitoihin mulla ei ole tarpeeksi rintaa ja hartiaa. Enkä ole edes mikään laiheliini, mutta en erityisen "reheväkään". Pari ihan perus trikoopaitaa mulla sieltä on (ne istuu kaikille) ja kyllä nekin lopulta menee huonoksi, elastaanit kuolee kankaasta. En ole myöskään ole kauheasti kuviollisten kankaiden ystävä. Nanson voisikin pitkästä aikaa tsekata, millaista nykyään valmistavat.
Noshilla paljon 100% puuvillaa olevia vaatteita. Itselleni ne on todella istuvia ja vuosien käytön jälkeen edelleen hyväkuntoisia.
No mitäs se minua auttaa, että ne ovat sinulle istuvia? :D Joskus aikoinaan kävin monet kutsut, sovittelin vaatteita ja ainoastaan nuo elastaanitrikoo peruspaidat istui, pari myös väljempää mallia, joissa kaarrokehelma, oli sopivia. Nämä kaikki on mennyt huonoksi, toki ne oli vuosia käytössäkin. Huuhteluaineita en käytä, joten ei ole siitä kiinni elastaanin "kuoleminen". Ja tosiaan muissa Noshin vaatteissa ei leikkaukset mulle istu, tunikoista en välitä.
Ehkä pointti tuossa oli, että Nosh tekee paljon vaatteita 100% puuvillasta ilman elastaania. Ja ovat vuosien käytön jälkeen pysyneet hyvässä kunnossa. Osalle siis ilmeisesti Nosh vaatteet istuvat paremmin kuin toisille. Itse olen myös ollut todella tyytyväinen Noshin laatuun. Omistan niin mekkoja, paitoja kuin tunikoitakin.
Noshin mekot on mukavia päällä ja on laadukkaita!
Ostan joka viikko vaatteita. Olisi kauheaa jos pitäisi suunnitella jonkun vaatteen ostoa. Pitää elämässä olla jotain mitä voi tehdä il,man suunnittelua. Vaatteet ostan aina uutena. Käytetyistä varmasti löytyisi kivojakin,mutta kun menee johonkin secondhandiin niin jo pelkkä haju käännyttää mut pois.
Ostan uutta tosi harvoin ja harkiten. Mietin tarkkaan, tarvitsenko oikeasti ja sopiiko yhteen muiden vaatteideni ja asusteideni kanssa, onko käytännöllinen, mukava päällä, jne. Joskus huomaan kaapissa vaatteita, jotka periaatteessa ovat kivoja, mutta niitä ei oikein tule pidettyä. Silloin syy on yleensä joku näistä:
A. Vaatekaapissa ei ole mitään sellaista, jonka kanssa vaatetta voisi pitää. Esim. hame, joka voisi olla kiva tietynlaisen puseron tai vyön kanssa, mutta sellaista ei ole.
B. Vaate ei sovi omiin sävyihini tai tyyliini.
C. Vaate on väärän kokoinen, istuu huonosti tai on epämukava päällä.
Tapauksessa A saatan ostaa juuri sen vaatekaapista puuttuvan vaatteen tai asusteen, jolla saan lisättyä muiden vaatteiden ”käyttöastetta”. Tapauksessa B ja C pistän vaatteen kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Ostan joka viikko vaatteita. Olisi kauheaa jos pitäisi suunnitella jonkun vaatteen ostoa. Pitää elämässä olla jotain mitä voi tehdä il,man suunnittelua. Vaatteet ostan aina uutena. Käytetyistä varmasti löytyisi kivojakin,mutta kun menee johonkin secondhandiin niin jo pelkkä haju käännyttää mut pois.
En ymmärrä, miksi ihmisiä pitää syyllistää siitä, että ostaa vaatteita. Niitä kuitenkin päivittäin pidetään ja pestään. Kyllä ne kuluvat ja onhan se tylsää jos parilla vaatekappaleella pitää vain kulkea. Osalle se sopii, itse kaipaan vaihtelua. Omistan paljon vaatteita, mutta kaikki ei ole samaa aikaa käytössä. Eikä kesällä käytetä paksuja neuleita ja talvella kesämekkoja.
Ostan itseä miellyttävän ja päälle sopivan vaatteen kun sellainen tulee vastaan. Vaikka kaapista löytyisi vastaava käyttökelpoinen. Tosin suurin osa mun ostoksista on alennusmyyntien löytöjä tyyliin 70% pois.
Kun omin työttömänä tuli luonnollisesti osteltua vähemmän eli ei ollenkaan ja samalla todettua miten äkkiä vaatteet nykyään hajoaa käsiin kun niitä käyttää jatkuvasti. Siinä arvostaa että kaapista löytyy valinnanvaraa. Pintamuodin perässä en ole koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteen käyttäminen on kovin monisisältöinen asia, joka riippuu käyttötarkoituksesta ja käyttäjästä. Kaksi vuotta on aika, jona joku ilmeisesti saattaa käyttää samoja vaatteita lähes jatkuvasti ja vielä ihmetellä, että ne ovat kuluneet. Miten kauan vaatteen siis pitäisi pysyä uudenveroisena? Jos vaatetta käyttää vaikkapa 10 kertaa vuodessa, voi kahden vuoden kesto-odotusta paremmin perustella. Ehkä 10 euron ja 70 euron T-paidoilla on myös eroa. Tämä on aika mahdoton, vaikka suosittu keskustelunaihe, kun ihmisten taustakäsitykset vaihtelevat ymmärrettävän yksilöllisesti.
Eihän kaksi vuotta ole ikä eikä mikään. Jos vaate hajoaa siinä ajassa, se on huonolaatuinen. Minulla on mm. kirpputorilta yhdeksällä eurolla ostettu italialainen villakangastakki, joka on nyt minulla kestänyt yli 10 vuotta. Nahkatakki on kai 13-vuotias. Farkut ovat vähintään viisivuotiaita ja aivan kunnossa. Yhdet kirpputorilta ostamani villakangashousut kävin lyhennyttämässä ja olen käyttänyt niitä vuosikymmenen. Minulla on hyväkuntoinen pitkä villahame, joka on ollut käytössä yli 20 vuotta.
Mutta valitettavasti minäkin koen tuota vaihteluntarvetta ja laitan uffille säännöllisesti sellaista, mitä ei tule niin pidettyä, jotta tulee kaappiin uudelle tilaa.
Harvoin tulee pidettyä vaate loppuun. Silloin kyseessä on virttynyt t-paita tai huonolaatuisuuttaan reikääntynyt vaate. Hyvälaatuiset vaatteet ovat kyllä hyvällä hoidolla lähes ikuisia, mutta muoti saattaa mennä ohi.
Aloitus on vanha, mutta ap:n tilanteessa varmaan jättäisin asian sattuman varaan ja ostaisin uuden talvitakin, jos unelmien takki tulisi eteen erikseen etsimättä. Tai lähtisin vasta keväällä alennusmyynteihin. Paitsi jos ne takit oikeasti päivittäin vaivaisivat. Silloin on paras ostaa mieluinen.
En todellakaan osta vaatteita vain huvikseni. Talvisin käytän töissäkin vasta n. 35 vuotta vanhaa talvitakkia, täysin siisti ja ehjä myös taskun- ja hihansuista ja vetoketju toimii moitteettomasti. Keväällä tuuletus ja pesu ennen kesäteloille laittamista niin takki on taas valmis käyttöön kun talvi tulee.