Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostatko uusia vaatteita jos vanhat tympäsee vaikka ne olis vielä hyviä ja käyttökelpoisia?

Vierailija
25.10.2024 |

Itse nyt kamppailen tämän asian kanssa. Mulla on 2 talvitakkia, jotka molemmat lahjaksi saatuja. Toinen ystävältä käytettynä, siinä on hyvät ominaisuudet ja se on muuten perustakkia, sellainen mistä tykkään, mutta hieman liian reilun kokoinen mulle. Toisaalta ei se takissa niin haittaa, mahtuu alle enemmän... Ystävä antoi tämän ja säkillisen muitakin vaatteita mulle sanoilla "pidä mitä pidät ja vie loput vaikka UFF:ään". 

Toinen on sopivan kokoinen, vanhempieni mulle synttärilahjaksi hankkima, mutta ulkonäöltään liiankin räväkkä mulle. 

Periaatteessa en siis tarvitse, pärjään noilla, mutten ole niihin ihan tyytyväinen silti. Eivät ole sellaisia mitä itse olisin ostanut. 

Pidätkö sinä näissä tilanteissa vanhat loppuun ja sitten vasta hankit uutta vai vanhat kiertoon jos ne kyllästyttää ja uutta shoppailemaan vaiko miten...?

Näinä ilmastokriisiaikoina ei tekisi mieli ostaa turhaan. 

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ikävä luonteenominaisuus juuri tuo, että jos jokin vaate tympäsee, enkä sitä ole pitänyt (mietin toki aina, en ex temporee heitä menemään), niin ostan uuden, se ei ehkä ole hyvä tapa, mutta minkäs tavalleen aina voi. Haluan, että vaatteet istuvat hyvin ja ovat minun näköiset, mutta jos eivät ole, en jaksa niiden kanssa vääntää, ne pitää HETI tuntua omilta, mikään peilin edessä vatvoja en ole, katson, mutta en tuumaile ikuisuuksia. Kirpparille vaan, kirpparit ovat nykyään kyllä perseestä, laittavat TÄYDELLISEN hyville vaatteille hintaa 5 euroa, vaikka ohjeistus on aivan muuta, eli 5 euron sijaan 15 olisi ihan OK, joten kirpparitkaan ei enää innosta. Aikoinaan vein laatikkokaupalla hyvää tavaraa, mutta hinnoittelu ihan sikahuonoa.

Vierailija
42/74 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kiertää ja ostaa paljon käytettyjä vaatteita. Myös torista tehnyt paljon hyviä löytöjä vaikka sitä haukutaankin. Mutta, jos olen esim.  vuoden pitänyt vaatetta todella paljon niin helposti kyllästyn siihen.

Mutta, kun en ole alkujaankin siitä paljon maksanut niin hyvällä omallatunnolla laitan sen uffiin. Tietysti se on silloin vielä hyväkuntoinen. On kuitenkin piristävää saada aika ajoin vaihtelua vaatteisiin, enkä pidä tätä tapaa pahana. Samoin, jos jokin hutiostos tulee, laitan sen eteenpäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vanhat loppuun paitsi jos ne ovat epämukavia materiaaliltaan tai malliltaan. Välillä olen saanut lahjaksi esimerkiksi vaatteita, joiden kangas raapii ihoa, niitä en käytä loppuun.

Vierailija
44/74 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän vanhat loppuun paitsi jos ne ovat epämukavia materiaaliltaan tai malliltaan. Välillä olen saanut lahjaksi esimerkiksi vaatteita, joiden kangas raapii ihoa, niitä en käytä loppuun.

Kuljetko vain kotona loppuun käytetyissä vaatteissa vai myös töissä ja kaupungilla?

Vierailija
45/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aika paljon, koska olen vaihtelunhaluinen. Kaikki vaatteeni on käytettynä hankittu, mutta erittäin hyväkuntoisia. En osta kulahtaneita, nyppyisiä ja värinsä menettäneitä. Vain alusvaatteet ja sukat ostan uutena.

Vierailija
46/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt ihmeellisesksi, kun nykyään ei saisi mitään ostaa ja pitäisi kulkea loppuunkäytetyissä vaatteissa. Sen verran pitää itseään arvostaa, että ehjät, siistit vaatteet päällä. On ne sitten hankittu käytettynä tai uutena.

Vierailija
47/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan hirveä ryysyrannanjooseppi. Vaatteiden ostaminen on vaan niin hankalaa. Haluaisin ostaa laadukkaita, jotka ei parissa vuodessa kulu puhki, virty ja nuhjaannu, mutta tällaisia ei tunnu löytyvän ihan tavallisiksi yksinkertaisiksi arkivaatteiksi. En siis etsi mitään toimistojakkupukuja, vaan ihan t-paitoja, paitoja ja housuja. Luulin löytäväni yhden laatu- ja luottovaate merkin kotimaisesta merinovillatuotteiden valmistajasta, mutta kahdessa vuodessa kului niidenkin neuleesta kainalot puhki. Toinen neule nyppyyntyi pinnasta ihan muutamasta käyttökerrasta. Luontokaupaata löysin kestäviä t-paitoja, mutta en haluaisi joka vaatteeseen norpan kuvaa tms. Eli siis en osta tympääntymisen vuoksi uusia vaatteita. Voin kulkea samoissa vaikka 20 vuotta, jos ne vaan kestäisi sen. 

Vierailija
48/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ikävä luonteenominaisuus juuri tuo, että jos jokin vaate tympäsee, enkä sitä ole pitänyt (mietin toki aina, en ex temporee heitä menemään), niin ostan uuden, se ei ehkä ole hyvä tapa, mutta minkäs tavalleen aina voi. Haluan, että vaatteet istuvat hyvin ja ovat minun näköiset, mutta jos eivät ole, en jaksa niiden kanssa vääntää, ne pitää HETI tuntua omilta, mikään peilin edessä vatvoja en ole, katson, mutta en tuumaile ikuisuuksia. Kirpparille vaan, kirpparit ovat nykyään kyllä perseestä, laittavat TÄYDELLISEN hyville vaatteille hintaa 5 euroa, vaikka ohjeistus on aivan muuta, eli 5 euron sijaan 15 olisi ihan OK, joten kirpparitkaan ei enää innosta. Aikoinaan vein laatikkokaupalla hyvää tavaraa, mutta hinnoittelu ihan sikahuonoa.

5 € on kirpparihinta, 15 € ei ole. Ja jos haluat pyytää vaatteestasi 15 €, miksi et ota itse pöytää ja hinnoittele itse? Minä en kyllä sitä 15 € maksaisi. 

Vierailija
49/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan hirveä ryysyrannanjooseppi. Vaatteiden ostaminen on vaan niin hankalaa. Haluaisin ostaa laadukkaita, jotka ei parissa vuodessa kulu puhki, virty ja nuhjaannu, mutta tällaisia ei tunnu löytyvän ihan tavallisiksi yksinkertaisiksi arkivaatteiksi. En siis etsi mitään toimistojakkupukuja, vaan ihan t-paitoja, paitoja ja housuja. Luulin löytäväni yhden laatu- ja luottovaate merkin kotimaisesta merinovillatuotteiden valmistajasta, mutta kahdessa vuodessa kului niidenkin neuleesta kainalot puhki. Toinen neule nyppyyntyi pinnasta ihan muutamasta käyttökerrasta. Luontokaupaata löysin kestäviä t-paitoja, mutta en haluaisi joka vaatteeseen norpan kuvaa tms. Eli siis en osta tympääntymisen vuoksi uusia vaatteita. Voin kulkea samoissa vaikka 20 vuotta, jos ne vaan kestäisi sen. 

Omistan paljon Nosh ja Nanso vaatteita. Nämä ei ole mennyt miksikään useista pesuista ja kovasta käytöstä huolimatta. Suosittelen! Löytää hyvin myös käytettynä, jos ei malta uutta ostaa.

Vierailija
50/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahalla ostanut itselleen vaatteen niin miten se voisi tympäistä? Edellyttäen tietysti että on ehjä vielä.

Vierailija
51/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sellpytän itselleni uutta käytettyä ja noudatan vanhat käytetyt ovelta myyntiin. En katso yhtään polyesteria, elastaania,  huonoja leikkauksia tai mitään muutakaan, mikä ei tunnu juuri omalta.

Vierailija
52/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ostan. Entiset hyväkuntoiset jää silti käyttöön tai odottamaan kaappiin kunnes näyttää taas mun silmään uusilta. Hävitän vain rikkinäiset pois ja ne harvat hutiostokset myyn kirpparilla.

Sama. Talvitakkeja on ainakin 10, varmaan enemmänkin, ja joka talvi ostan yhden tai pari uutta, jos tulee joku kiva vastaan. 

Vierailija
53/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on rahalla ostanut itselleen vaatteen niin miten se voisi tympäistä? Edellyttäen tietysti että on ehjä vielä.

Jos vuoden tai kaksi pitänyt lähes päivittäin tai viikottain samaa vaatetta niin itse ainakin kyllästyn. Ja kun on laadukkaamman ostanut niin on kuitenkin vielä hyväkuntoinen vaate. Nämä yleensä laitan uffiin ja hankin itselle ihan vain piristykseksi uutta puettavaa.

Vierailija
54/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistan paljon Nosh ja Nanso vaatteita. Nämä ei ole mennyt miksikään useista pesuista ja kovasta käytöstä huolimatta. Suosittelen! Löytää hyvin myös käytettynä, jos ei malta uutta ostaa.

Mulle ei ole koskaan käynyt Noshin mitoitus. Housuissa on liikaa tilaa vatsassa ja reisissä, ja paitoihin mulla ei ole tarpeeksi rintaa ja hartiaa. Enkä ole edes mikään laiheliini, mutta en erityisen "reheväkään". Pari ihan perus trikoopaitaa mulla sieltä on (ne istuu kaikille) ja kyllä nekin lopulta menee huonoksi, elastaanit kuolee kankaasta. En ole myöskään ole kauheasti kuviollisten kankaiden ystävä. Nanson voisikin pitkästä aikaa tsekata, millaista nykyään valmistavat. 

Vierailija
55/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään vaatteeni ei tympäise minua. Olen hyvin nirso ja tarkka tyylin suhteen ja ostan vain vaatteita, joihin ihastun.

Enemmän ongelma on että jos joku vaate menee käyttökelvottomaksi, mistä saan yhtä hyvän ja ihanan tilalle?

Tylsyyteen tai piristämiseksi ostaminen tyydyttää ja hoitaa jotain muuta puutetta tai mielenterveyden ongelmaa, joka kannattaa hoitaa.

Vierailija
56/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään vaatteeni ei tympäise minua. Olen hyvin nirso ja tarkka tyylin suhteen ja ostan vain vaatteita, joihin ihastun.

Enemmän ongelma on että jos joku vaate menee käyttökelvottomaksi, mistä saan yhtä hyvän ja ihanan tilalle?

Tylsyyteen tai piristämiseksi ostaminen tyydyttää ja hoitaa jotain muuta puutetta tai mielenterveyden ongelmaa, joka kannattaa hoitaa.

Minä olen alkanut tehdä niin, että jos löydän hyvän vaatteen, käyn mahdollisimman pian ostamassa toisen tai pari samanlaista, kun vielä saa. Kun on useampi käytössä, niin ei kulutuskaan ole sitä yhtä kappaletta kohtaa niin suuri, ja kestää hyvänä pitempään. Itseänikin harmittaa, etten ole tehnyt näin jo vuosia sitten. Moni lempivaate on kulunut loppuun ja mitään vastaavaa ei ole löytynyt tilalle. 

Vierailija
57/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole koskaan käynyt Noshin mitoitus. Housuissa on liikaa tilaa vatsassa ja reisissä, ja paitoihin mulla ei ole tarpeeksi rintaa ja hartiaa. Enkä ole edes mikään laiheliini, mutta en erityisen "reheväkään". Pari ihan perus trikoopaitaa mulla sieltä on (ne istuu kaikille) ja kyllä nekin lopulta menee huonoksi, elastaanit kuolee kankaasta. En ole myöskään ole kauheasti kuviollisten kankaiden ystävä. Nanson voisikin pitkästä aikaa tsekata, millaista nykyään valmistavat. 

Noshilla paljon 100% puuvillaa olevia vaatteita. Itselleni ne on todella istuvia ja vuosien käytön jälkeen edelleen hyväkuntoisia.

Vierailija
58/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ostan aika paljon vaatteita vaan koska tekee mieli jotain uutta. Varsinkin nyt kun piiitkän ajan jälkeen siihen on varaakin. Mulla on myös työ, jossa olen ns.esillä aika paljon, ja istuvat ja kauniit vaatteet tekee kyllä olosta itsevarmemman ja on se mielestäni myös kohteliasta muita kohtaan. Ostan myös ns. merkkivaatteita, en mitään Dioria mutta mielellään esim kotimaisia luonnonkuituvaatteita yms.

Vierailija
59/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noshilla paljon 100% puuvillaa olevia vaatteita. Itselleni ne on todella istuvia ja vuosien käytön jälkeen edelleen hyväkuntoisia.

No mitäs se minua auttaa, että ne ovat sinulle istuvia? :D Joskus aikoinaan kävin monet kutsut, sovittelin vaatteita ja ainoastaan nuo elastaanitrikoo peruspaidat istui, pari myös väljempää mallia, joissa kaarrokehelma, oli sopivia. Nämä kaikki on mennyt huonoksi, toki ne oli vuosia käytössäkin. Huuhteluaineita en käytä, joten ei ole siitä kiinni elastaanin "kuoleminen". Ja tosiaan muissa Noshin vaatteissa ei leikkaukset mulle istu, tunikoista en välitä. 

Vierailija
60/74 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ostan aika paljon vaatteita vaan koska tekee mieli jotain uutta. Varsinkin nyt kun piiitkän ajan jälkeen siihen on varaakin. Mulla on myös työ, jossa olen ns.esillä aika paljon, ja istuvat ja kauniit vaatteet tekee kyllä olosta itsevarmemman ja on se mielestäni myös kohteliasta muita kohtaan. Ostan myös ns. merkkivaatteita, en mitään Dioria mutta mielellään esim kotimaisia luonnonkuituvaatteita yms.

Kerro mitä kotimaisia merkkejä käytät? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi