Miksi isovanhemmat ostaa kysymättä lapselle huonoja turvaistuimia, epäsopivia sänkyjä, kylmiä talvivaatteita jne?
Yksi lapsemme isovanhemmista on ostellut heti lapsen syntymästä saakka lasta varten paljon kaikenlaista. Ja aina kysymättä etukäteen että käykö ja mikä olisi hyvä. Hän osti kirpparilta käytetyn biltema/prisma-tyyppisen turvaistuimen meille ja oli jo kiikuttamassa sitä meidän autoon kun pääsin väliin sanomaan ei. (Meillä nimittäin käytetään vain kunnollisia turvaistuimia.) On ostanut monet talvihaalarit, mutta kaikki sellaisia, että ne ei pidä yhtään vettä, niissä on vain kevyt vanu eikä ne sovellu Suomen talveen siksi ollenkaan. Oli ostanut meille myös kirpparilta pinnasängyn, jonka autossaan toi pihallemme innoissaan. Mutta meillä oli jo silloin pinnasänky, uusi ja hyvälaatuinen. Samoin yllärinä toi meille kirpparilta syöttötuolin, sellaisen puisen mitä 20 vuotta sitten näki usein ravintoloissa. No meillä tietenkin oli jo silloin itse hankittuna hyvä nykyaikainen syöttötuoli. Tässä vain muutamia esimerkkejä. Kaikki aina kysymättä yhtään etukäteen. Ja tuollaisia ns. isoja hankintoja, joilla on aika paljon väliäkin millaisia ne on. Osaisiko joki selittää miksi joku isovanhempi toimii noin? Ja miksi loukkaantuu kun sanotaan kiitos ei tai kun huomaa, että meillä on jo itsellä vastaava (esim. pinnasänky) hankittuna? Miksi ei voi etukäteen kysyä ja puhua? Mikä siinä on niin vaikeaa? Kun itse en millään käsitä.
Kommentit (541)
Vierailija kirjoitti:
No ei teillä kirjoja lueta jos luulet kirjoja, edes lastenkaan , saavan kolmella eurolla. Tosin kirjastoja suosittelen.
Voi kuule saa, Prisman poistokorista saa halvemmallakin. Joka joulu saan tällaisen kirjalahjan. Mieleenjäävin oli joku pokkari joka kertoi Renny Harlinista ilman että siihen oli edes haastateltu Rennyä vaan joku rahapulassa oleva sisko runoili hänestä ja jakoi perhekuviaan. Itse asiassa nämä randomien henkilöiden muistelmat on hyvin yleisesti saatavilla alekorista. Arvaa mistä tiedän. 😂 Ja eihän lapsille myöskään osteta mitään kiinnostusten tai ikätason mukaisia kirjoja vaan edullisia kirjoja.
Jos anoppi on jo jotenkin "ihan kujalla" ja tuo tenavaikäiselle renny harlinin muistelmat voisiko miniä olla fiksumpi ja olla räyhäämättä henkilöstä joka ei ihan oo täysin skarppi?
Mietitkö miten miestäsi ehkä hävettää kun äitinsä on vähä ykskertanen ja puoliso nautaa häntä töissä, kavereilleen, somessa?
Tunnustan itse ostaneeni Suomalaisesta kirjakaupasta ihan oikeita lastenkirjoja, ikäkauteen sopivia ja mieleisiä kyllä mutta opettivat sitten, kun ovat hyvin kulutusvastaisia, jotta he lainaavat kirjastosta. Lukevat paljon koko perhe.
Vierailija kirjoitti:
Perheitä on monenlaisia. Joillekin ne isovanhempien raijaamat tavarat kelpaavat hyvin, toiset ovat tarkempia malleista, merkeistä, kuoseista jne. Me olemme vieneet lapsenlapselle käytettynä ostettuja isojakin tavaroita mm. pinnasängyn ja vaunut. Olemme toimineet näin, koska tunnemme lapsen vanhempien tavan toimia. He ovat hyvätuloisia, mutta erittäin tarkkoja rahasta. Mitään ei osteta, jos sen saa ilmaiseksi, kirjaimellisesti vaikka roskiksesta kaivettuna. Katselen lapsen elämää ja ostan pikkuiselle toisinaan vaatteita tai leluja. Lisänä se on rikka rokassa. Eipähän tarvitse vanhempien jokaista nuttua tai lelua itse kustantaa. Kaikki on kelvannut, kaikesta on kiitelty ja kaikkea on käytetty. Vain yhden asian olen tarkistanut vanhemmilta. Lapsella on turvaistuin häntä varten myös meidän isovanhempien autossa ja se on tietenkin uusi. Mallin olen hyväksyttänyt vanhemmilla ennen ostoa.
Täällä höpistään vallankäytöstä sun muusta
Vallankäytöksi se muuttuu silloin, kun viedään se toinenkin pinnasänky, tai suuria määriä esim leluja, kielloista huolimatta. Ja vielä ulistaan kunnioituksen puutteesta, jos kaikki tuotu roska ei kelpaa. Kyllä, roska.
Mun vanhemmat on ostaneet meille isojakin asioita. Mutta, ikinä eivät ole tuoneet mitään isompaa sopimatta asiasta ensin meidän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä täysin sama ongelma. Olen koittanut kauniisti tehdä selväksi, että ostetaan lapsille tiettyjä hyväksi havaittuja merkkejä, ei käytetä muuta. Miksi on niin vaikeaa kysyä, mitä TARVITTAISIIN?
Että niitä hyviä tuotteita saa kyllä mielelläänkin tuoda, ei niitä halpiskamoja. Mikä järki pitää lapsella kylmiä ja heti kastuvia hanskoja, kun hyviäkin on olemassa? Meillä on myös ympäristöön ja kulutukseen liittyvät arvot tärkeitä.
Ah, onneksi oma lapsi on jo iso. Meillä käytiin tuota samaa vääntöä. Halusin lapselle kunnolliset ulkovaruateet, koska olivat päiväkodissa paljon ulkona samoin kuin me kotona. Anopin mielestä ne kalliit vaatteet ja varusteet olivat vaan snobeilua ja kantoi meille mielestään riittävän hyviä ulkovaatteita tilalle. Helppo ne oli jättää käyttämättä, mutta ärsytti joutua itse kantamaan niitä kierrätykseen.
Vähän samaa on edelleen, mutta anoppi ei enää onneksi ostele. Miehen sisaruksilla on lapsia, joten terrorisoi heitä. Mutta jaksaa kyllä arvostella kaikesta kalliimmasta mitä lapselle ostetaan. Ostettiin kunnollinen (ja myös kallis) goretex-takki, kun lapsen urheiluharrastuksessa ollaan ulkona säällä kuin säällä ja sadevaatteissa pitäisi olla myös mukava liikkua. Kuminen sadetakki olisi kuulemma ollut ihan riittävän hyvä. Lapsella on nopean kasvun vuoksi jaloissa paljon ongelmia, joten kenkien kanssa pitää olla tarkkana. Ostettiin ne lenkkarit, jotka tuntui parhaalta jalassa. Olivat kalliit, mutta eipähän ole jalkakipuja. Anopin mielestä Tokmannin lenkkarit olisivat riittäneet. Hirvein huuto tuli puhelimesta, kun ostettiin uusi ja kallis puhelin, koska lapsi kuvaa ja editoi videoita harrastuksenaan.
Esimerkkejä olisi hirveästi lisää, mutta anopin mielestä kaikki pitäisi olla aina sitä halvinta laadusta ja käyttötarkoituksesta viis. Ja jaksaa kyllä haukkua ja arvostella, kun ei sitä halvinta osteta. Ja minä tietenkin olen se pahan alku ja juuri, koska eihän hänen poikansa. Oikeasti mieheni on vielä tarkempi siitä, että ostetaan kunnollista, toimivaa ja pitkäikäistä, kun kypsyi äitinsä touhuihin lapsena ja nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Mitä me anopit opimme? Pidetään kurjat rahamme itse, ei viedä mitään ja mieluummin ei mennä kulueräksi , jolle pitää kahvia tarjota, käymäänkään.
Jos jotain annetaan, annetaan sitten kunnolla, arvokamaa, osakkeita, mopoja, autoja... Mutta muistetaan kysyä kävisikö nyt 15 000 talletus rahastoon. Ettei vaan mene väärin ja liian halpaa.
Aivorappeumasairauden oire tällainen yön yli kestävä uhriutumisloukkaantuminen.
Yhtä noloa katsottavaa kuin julkinen masturbointi.
Se on hyvä etteivät miniät arvostele anoppiloittensa koteja, sisustusta, siisteyttä, ruokia. Joulu kun taas lähestyy onnyhtä ylistystä miten kaunista , siistiä, tilavaa oli anoppilassa, ruoka hyvää, lahjat aivan ihania, lattiapatjakin hyvä ja pehmoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täysin sama ongelma. Olen koittanut kauniisti tehdä selväksi, että ostetaan lapsille tiettyjä hyväksi havaittuja merkkejä, ei käytetä muuta. Miksi on niin vaikeaa kysyä, mitä TARVITTAISIIN?
Että niitä hyviä tuotteita saa kyllä mielelläänkin tuoda, ei niitä halpiskamoja. Mikä järki pitää lapsella kylmiä ja heti kastuvia hanskoja, kun hyviäkin on olemassa? Meillä on myös ympäristöön ja kulutukseen liittyvät arvot tärkeitä.
Aikoinaan anoppi kysyi, mitä tarvitaan. Jos sanoin että hanskat tarvittaisiin, saatiin kaulaliina. Jos sanottiin, että uusi pipo olisi kiva, niin saatiin kilo lakuja. Ilmeisesti anoppi kysyi toiveita, ettei vahingossakaan ostaisi mitään meille tarpeellista. Joka. Ikinen. Kerta.
Minulla on samanlainen anoppi. Toimii noin myös isomman lapsen kanssa, jolta kysyy toiveet itse. Ja sitten ihmettelee, kun lapsi ei enää oikein toivo mitään. No, ne oikeat tärkeät toiveet on mennyt niille, joita aidosti kiinnostaa ostaa lapselle sitä mitä hän toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, onneksi oma lapsi on jo iso. Meillä käytiin tuota samaa vääntöä. Halusin lapselle kunnolliset ulkovaruateet, koska olivat päiväkodissa paljon ulkona samoin kuin me kotona. Anopin mielestä ne kalliit vaatteet ja varusteet olivat vaan snobeilua ja kantoi meille mielestään riittävän hyviä ulkovaatteita tilalle. Helppo ne oli jättää käyttämättä, mutta ärsytti joutua itse kantamaan niitä kierrätykseen.
Kysyisin miksi te noin tarkkaan informoitte anoppiasi ostoksistanne ja niiden hinnoista? Hänkö ne rahoittaa vai miksi?
Minulla on kolme lasta ja kuusi lastenlasta. En tiedä heidän ostoksistaan, hinnoista, laaduista , tavaroista mitään. Ovat sen verran aikuisia etteivät raportoi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä etteivät miniät arvostele anoppiloittensa koteja, sisustusta, siisteyttä, ruokia. Joulu kun taas lähestyy onnyhtä ylistystä miten kaunista , siistiä, tilavaa oli anoppilassa, ruoka hyvää, lahjat aivan ihania, lattiapatjakin hyvä ja pehmoinen.
En ole kertaakaan ollut joulua anoppilassa. Enkä omilla vanhemmillani sen jälkeen, kun lapset syntyi. Melllä on ihan oma joulu, tehdään omat ruoat ja ostetaan omat lahjat.
Miksi ette sano anopeille kaikkea tuota herjaa suoraan jota täällä esitätte? Naismainen tapa selän takana paapattaa.
Miehet ovat näköjään se äänetön yhtiömies, naisen äiti heidän pitää hyväksyä täysin ja kestää omaan äitiinsä kohdistuva pilkka ja herja? Tietysti on nousukasporukka joka häpeää taustaansa ja yhtyy fiksun vaimon herjoihin.
Haha, vai pitää olla keittiön tasotkin vasta öljytty anoppia varten. :D Minulle valitettiin kahvikeittimen äänestä. Nääs kun porinasta kuulee, että emäntä on ollut laiska eikä putsannut keitintä etikalla kuukausittain. Kyseessä oli anopin vierailu, kun hän tuli katsomaan vastasyntyneitä kaksosia. Tulimme taksilla sairaalasta kun anoppi seisoo ovella jo motkottamassa ajamattomasta ruohosta, ja eikö kahta isompaa sisarusta ole käytetty tänään ulkona kahta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, onneksi oma lapsi on jo iso. Meillä käytiin tuota samaa vääntöä. Halusin lapselle kunnolliset ulkovaruateet, koska olivat päiväkodissa paljon ulkona samoin kuin me kotona. Anopin mielestä ne kalliit vaatteet ja varusteet olivat vaan snobeilua ja kantoi meille mielestään riittävän hyviä ulkovaatteita tilalle. Helppo ne oli jättää käyttämättä, mutta ärsytti jou
Kysyisin miksi te noin tarkkaan informoitte anoppiasi ostoksistanne ja niiden hinnoista? Hänkö ne rahoittaa vai miksi?
Minulla on kolme lasta ja kuusi lastenlasta. En tiedä heidän ostoksistaan, hinnoista, laaduista , tavaroista mitään. Ovat sen verran aikuisia etteivät raportoi minulle.
No ei raportoida, mutta anoppi on kärppänä kärkkymässä ja kyselemässä. En tajua miten edes muistaa lapsen vaatteet ja varusteet niin hyvin, että huomaa joka kerta, jos jotain on. Puhelimen hinnan osasi ihan itse googlettaa. Saattaa myös kysellä muilta, että mitähän tällainen maksaa ja sitten kauhistella, kun naapurin Riitta sanoi, että tuollaiset lenkkarit maksaa yli satasen. Ei nähdä hirvittävän usein, mutta bongailee näitä lapsen someen laittamista kuvista ja videoista. On kontrollinhaluinen kyylä eikä käy ihan täysillä. Ei kannata vertailla itseensä, jos on normaali ja maalaisjärjellä varustettu isovanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, onneksi oma lapsi on jo iso. Meillä käytiin tuota samaa vääntöä. Halusin lapselle kunnolliset ulkovaruateet, koska olivat päiväkodissa paljon ulkona samoin kuin me kotona. Anopin mielestä ne kalliit vaatteet ja varusteet olivat vaan snobeilua ja kantoi meille mielestään riittävän hyviä ulkovaatteita tilalle. Helppo
Siis lapsenne somettaa vaatteensa ja tavaransa someen? Se kertoo paljon perheenne arvoista. Tulleeko sinun puoleltasi vai miehesi puolelta.
Mulla on kuusi lastenlasta, ei edes suvun whs ryhmässä elvistele vaatteillaan, tosin ovat järkevän kulutuksen perhe. Elintaso näkyy enemmän muissa asioissa kuin kengissä.
Miten onkin, että ap on itse ostanut vain LAADUKASTA kamaa.
- vain kunnollisia turvaistuimia.
- pinnasänky, uusi ja hyvälaatuinen
- hyvä nykyaikainen syöttötuoli
Osta pelle pennullesi ihan mitä lystäät niillä sossun rahoilla :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette sano anopeille kaikkea tuota herjaa suoraan jota täällä esitätte? Naismainen tapa selän takana paapattaa.
Miehet ovat näköjään se äänetön yhtiömies, naisen äiti heidän pitää hyväksyä täysin ja kestää omaan äitiinsä kohdistuva pilkka ja herja? Tietysti on nousukasporukka joka häpeää taustaansa ja yhtyy fiksun vaimon herjoihin.
Herjaa? Jos sanoo aiheesta, se ei ole herjaa. Meillä mies hoitaa kommunikoinnin äitinsä kanssa, koska muuten äitinsä kuvittelee, että kaikki on vain minun oikuttelua. Ja ihan älyttömätkin jutut. Lapsi ei halunnut isänsä vanhemmille yökylään. Minun kertomana tämä oli vaan miniän kiukuttelua. Ei tuollaisten ihmisten kanssa kannata lähteä edes keskustelemaan, jotka ovat jo ensimmäisen kerran tavatessaan päättäneet, että miniä on perseestä.
Mun äitini! Hän vähistä varoistaan ostaa käytettyjä asioita ja kuskaa lapsilleen ja lapsenlapsilleen.
Sanottu on moneen kertaan, että jos hän olisi se pullantuoksuinen läsnäoleva mummo, kun se häneltä luonnistuu. Jostain syystä äiti teki isoäityydestään kilpailun, kaikkia kanssa sisariaan vastaan. Sitten itkee, kun ei hänellä ole varaa ostaa tuommoisia, kun kaverinsa vei lapsenlapset etelään viikoksi.
Eipä kukaan sellaista odotakaan. Tulis yökylään, niin sais olla lasten kanssa. Kylään tulee ja lähtee kahden tunnin päästä. Eikä sitten näe kaikkia, kun käy mun arkivapailla keskellä päivää.
Yms. Jatkuvaa rutinaa ja jälkihölynpölyä.
Jos kuulisin jonkun ikäkaverini ostaneen jonkun isomman jutun kirppikseltä lapsenlapselleen ja sitten valittavan mulle, ettei kelvannut, pitäisin hälle kyllä aikamoisen puhuttelun nuoren perheen rajojen kunnioittamisesta. Anoppi ja mummi olen itsekin. Rajojen kunnioittamisella pääsee jo pitkälle. Jos haluaa ilahduttaa, kysyy ensin. Sillä vasta ilahdutetaankin, ja sitähän me haluamme.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kumma kyllä suostu siellä yöpymään 🤣 Yhdet ulkomaansukulaiset oli kaksi ja puoli vuotta sitten. Vieläkin joka vierailulla muistellaan miten hirveä se perheen emäntä oli. Vaikea sanoa mikä seuraavista oli kauheinta:
1) ei mennyt saunaan heti kun se oli lämmin eli sähkölasku juoksi turhaan
2) oli ehdotettu että voi käydä poreammeessa - ja oli käynyt. On se reipas emäntä, oli ihan niin kuin kotonaan.
3) oli halunnut tehdä lapsille lähtiessä eväsleivät talon ruokavaroista.
Yhden yön olivat ja siitä nelisen päivää kesti talonväellä toipua. Nuoremmat saa kuulemma jatkossa hoitaa passaamiset. Joten ei olisi ollut enää pääsyäkään vuosiin.
Siis lapsenne somettaa vaatteensa ja tavaransa someen? Se kertoo paljon perheenne arvoista. Tulleeko sinun puoleltasi vai miehesi puolelta.
Mulla on kuusi lastenlasta, ei edes suvun whs ryhmässä elvistele vaatteillaan, tosin ovat järkevän kulutuksen perhe. Elintaso näkyy enemmän muissa asioissa kuin kengissä.
Alastiko pitäisi niissä someen menevissä kuvissa olla? Vai onko kyseessä palstalle tyypillinen tahallaan väärin ymmärtäminen? Ihan normaaleista somekuvista nämä bongaa. Itse et varmaan bongaa, koska et ole ottanut elämäntehtäväksi kyylätä, ettei kukaan käytä sinun mielestä liikaa rahaa mihinkään. On varmaan vaikea ymmärtää, jos ei tällaista ihmistä ole elämässään tavannut.
Toisekseen nimenomaan on järkevää kulutusta ostaa laadukasta ja kestävää sekä käyttötarkoitustaan palvelevaa tavaraa ja vaatetta.
Ei kyllä me halutaan myös se tupatarkastus. Olen jo oppinut, että ei saa päästää näitä sisään jos jossain kotona on tiskejä tai pyykkejä pesemättä koska heti tulee palautetta. Samoin kaikki tavarat tulee olla jämptisti paikoillaan. Tähän kun on siirtynyt niin sitten tupatarkastus on levinnyt muille kodin osa-alueille. Nyt täytyy myös huolehtia että keittiön pöytätasot on huollettu ja huom! myös hyvin öljytty!. Tyhjiä pulloja ja tölkkejä ei myöskään saa olla laisinkaan (ei ole edes alkoholipitoisista juomista kyse) koska sellainen ovat iso häväistys ja naurunaihe. Viimeksi tultiin kertomaan että kannattaa jatkossa huolehtia siitä että vessanpönttö on pesty myös tuolta tosi syvältä.
Eihän siinä auta kuin nyökytellä että tosi kiva olisi tavata ja varmaan ihan just taas tulette kylään. 😆