Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isovanhemmat ostaa kysymättä lapselle huonoja turvaistuimia, epäsopivia sänkyjä, kylmiä talvivaatteita jne?

Vierailija
24.10.2024 |

Yksi lapsemme isovanhemmista on ostellut heti lapsen syntymästä saakka lasta varten paljon kaikenlaista. Ja aina kysymättä etukäteen että käykö ja mikä olisi hyvä. Hän osti kirpparilta käytetyn biltema/prisma-tyyppisen turvaistuimen meille ja oli jo kiikuttamassa sitä meidän autoon kun pääsin väliin sanomaan ei. (Meillä nimittäin käytetään vain kunnollisia turvaistuimia.) On ostanut  monet talvihaalarit, mutta kaikki sellaisia, että ne ei pidä yhtään vettä, niissä on vain kevyt vanu eikä ne sovellu Suomen talveen siksi ollenkaan. Oli ostanut meille myös kirpparilta pinnasängyn, jonka autossaan toi pihallemme innoissaan. Mutta meillä oli jo silloin pinnasänky, uusi ja hyvälaatuinen. Samoin yllärinä toi meille kirpparilta syöttötuolin, sellaisen puisen mitä 20 vuotta sitten näki usein ravintoloissa. No meillä tietenkin oli jo silloin itse hankittuna hyvä nykyaikainen syöttötuoli. Tässä vain muutamia esimerkkejä. Kaikki aina kysymättä yhtään etukäteen. Ja tuollaisia ns. isoja hankintoja, joilla on aika paljon väliäkin millaisia ne on. Osaisiko joki selittää miksi joku isovanhempi toimii noin? Ja miksi loukkaantuu kun sanotaan kiitos ei tai kun huomaa, että meillä on jo itsellä vastaava (esim. pinnasänky) hankittuna? Miksi ei voi etukäteen kysyä ja puhua? Mikä siinä on niin vaikeaa? Kun itse en millään käsitä. 

Kommentit (541)

Vierailija
241/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu onnittelut heille joilla on näitä auttavaisia isovanhempia. Meille on ilmaistu erittäin selvästi artikuloiden, että jokainen sitten hoitaa itse omat lapsensa. Toki sanojat ovat itse jouduttaneet omansa omilla vanhemmillaan. 😆 Ja juu ei pelkoa, en omia jättäisi näiden seuraan valvomatta vessakäyntiä pidemmäksi ajaksi. 

Niin. Mutta kun tässä oli kyse siitä, että "autetaan" tuomalla tavaraa, kuten pinnasänkyjä, syöttötuoleja ja turvaistuimia, jotka perheellä jo on. Kappas, kun et huomannut vastata itse aiheeseen. 

Niin, olen osallistunut tähän keskusteluun jo monella viestillä. Viestini oli vastauksena viestiin, jossa ilkeästi muistuteltiin että toivottavasti muistamme sitten kuitenkin olla kiitollisia anopin tarjoamasta ja muusta avusta. En oikein voi mitään sille, että palsta ei salli mon

Niin, mutta kun keskustelussa on usein jo tullut esille se kiittämättömyys ja kaikki nyyhkintä hyvää tarkoittavasta isovanhemmasta, niin kaikki nämä "ei me vaan mitään apua saatu" -kommentointi on tosi tympeää. Tässä kun on kyse ihan älyttömistä ei-toivotuista hankinnoista, eikä mistään yleisestä avuliaisuudesta, joka tässä nyt kerran meni vähän yli. 

Vierailija
242/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu onnittelut heille joilla on näitä auttavaisia isovanhempia. Meille on ilmaistu erittäin selvästi artikuloiden, että jokainen sitten hoitaa itse omat lapsensa. Toki sanojat ovat itse jouduttaneet omansa omilla vanhemmillaan. 😆 Ja juu ei pelkoa, en omia jättäisi näiden seuraan valvomatta vessakäyntiä pidemmäksi ajaksi. 

Niin. Mutta kun tässä oli kyse siitä, että "autetaan" tuomalla tavaraa, kuten pinnasänkyjä, syöttötuoleja ja turvaistuimia, jotka perheellä jo on. Kappas, kun et huomannut vastata itse aiheeseen. 

Ilmeisesti teillä saadaan sieltä paljon ilmaista lastenhoitoapua? Ehkä niitä ilmaisia lounaita ei ole ja tässä yhteydessä ilmaisesta lastenhoitoavusta ei makseta rahalla vaan vastaanotetulla tavaralla?

No olen yli kuuskymppinen anoppi ja isoäiti. Ja kyllä, tarjoan ilmaista lastenhoitoapuani (en kai nyt rahaakaan siitä ottaisi?), mutten ikäpäivänä raahaisi poikani kotiin pyytämättä  jotain kirppismööpeleitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kyse siitä että perheet joisin isovanhemmat rahtaavat tavaraa eivät ole itsenäistyneet normaalisti n. 20-vuotiaana, ehkä vanhempien luota avioon?

Nyt sitten joutuu käymään sen teini-ikään kuuluvan itsenäistymistaistelun vasta parisuhteessa eläessään?  Tilanne on tietysti vaikea jos on taloudellisesti jotenki riippuvainen näistä  vanhemmista,  vaikka vain lainatakauksella.

Vierailija
244/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta kun keskustelussa on usein jo tullut esille se kiittämättömyys ja kaikki nyyhkintä hyvää tarkoittavasta isovanhemmasta, niin kaikki nämä "ei me vaan mitään apua saatu" -kommentointi on tosi tympeää. Tässä kun on kyse ihan älyttömistä ei-toivotuista hankinnoista, eikä mistään yleisestä avuliaisuudesta, joka tässä nyt kerran meni vähän yli. 

No me luemme tätä keskustelua nyt vahvasti eri tavalla. Toivottavasti täällä nyt on kuitenkin tilaa meidän molempien mielipiteille. Peace & love. 

Vierailija
245/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti teillä saadaan sieltä paljon ilmaista lastenhoitoapua? Ehkä niitä ilmaisia lounaita ei ole ja tässä yhteydessä ilmaisesta lastenhoitoavusta ei makseta rahalla vaan vastaanotetulla tavaralla?

:D :D :D "Maksetaan ottamalla vastaan tavaraa" :D :D Nyt on keskustelupalstan kruunaamaton  helmi juuri löytynyt. 

Vierailija
246/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teillä oudot vanhemmat. Meillä on molemmat aina ilmoittaneet vain, että ilmoittakaa paljonko lapsen vaunut, pyörä, vaatteet jne. maksavat, he laittavat rahan tilille. Usein jopa ennakolta keskenään isovanhemmat sopineet, että toiset ostavat pyörän pojalle, toiset tytölle. Ja kun entiset pyörät myytiin, rahat lasten sijoitustustilille korkoa kasvamaan. Hyvin toimii kun porukka on fiksua.

Vierailija
247/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma anoppi on ollut hankala ja rajaton siitä asti, kun menimme kihloihin. Olisi halunnut suunnitella häät kokonaan itse ja tappeli jokaisesta yksityiskohdasta, jotka eivät menneet hänen haluamansa mukaan (tasan ne meni, joita itsekin halusimme). Sitten, kun aloimme odottaa lasta, anoppi arvosteli ihan kaiken lähtien siitä miten minun vartaloni muuttui raskausaikana siihen mitä ja mistä hankimme lapselle tavaroita. Lapsen synnyttyä alkoi suurin piirtein heti pyytämään lasta yökylään, tuli ensimmäisellä kerralla katsomaan lastan nimilistan kanssa, jossa oli hänen mielestään sopivia nimiä ja loukkaantui, kun lapsella olikin jo nimi valmiina. Lapsen kasvaessa ollaan väännetty vuosien varrella niin ihmeellisistä asioista, etten jaksa edes tähän luetella, mutta anoppini tekee myös tuota samaa edelleen, että haukkuu ja arvostelee heti, jos jotain kalliimpaa ostaa. Ja tosiaan pidetään etäisyyttä, mutta lapsi on jo niin iso, että on somet ja muut, niin kyllähän sieltä näkee. Jouluina ja synttäreinä on turha kertoa mitä lapsi oikeasti toivoisi, koska silloin haluaa opettaa, ettei kaikkea voi saada ja ostaa jotain ihan päinvastaista. Ja oikein odottaa, että saa kovaan ääneen haukkua lapsen hemmotelluksi aina joulun ja synttäreiden jälkeen. 

Vierailija
248/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, mitä ap tarkoittaa. Meillä on vanhemmat kahta äärilaitaa; omat vanhempi kantavat juuri kaikkea roinaa tai jossain kesämökin vintillä säilytettyjä homeisia vanhoja lastenlaatteita. Näitä saa suoraan paiskoa roskiin. Miehen vanhemmat taasen ovat eri maata; he käyvät hoitamassa lapsia ja ovat heidän kanssaan. Ottavat lapsia yökylään yms. Omat vanhempani ovat hoitaneet lasta korkeintaan muutana kymmenen minuuttia. 

Edelleen te ap:tä kritisoivat, kertokaa ihan käytännössä, mitä AP:n olisi pitänyt tehdä toisella pinnasängyllä? Laittaa se sinne lastenhuoneeseen ja myydä heidän itsensä hankkima vai mitä?

Vierailija
249/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa teillä oudot vanhemmat. Meillä on molemmat aina ilmoittaneet vain, että ilmoittakaa paljonko lapsen vaunut, pyörä, vaatteet jne. maksavat, he laittavat rahan tilille. Usein jopa ennakolta keskenään isovanhemmat sopineet, että toiset ostavat pyörän pojalle, toiset tytölle. Ja kun entiset pyörät myytiin, rahat lasten sijoitustustilille korkoa kasvamaan. Hyvin toimii kun porukka on fiksua.

Olet ainakin rehellinen. Tarpeeksi isot lahjat  rahana ovat hyviä. Kukaan ei tarvi kympin krääsää.

Vierailija
250/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelman ratkaisumalli. Ei nähdä miehen sukulaisia.  Ja mies tyytyy siihen kuin kiltti lammas.  Miten joku romu voi jonkun mielen järkyttää noin pahasti, ottaa sen lasiesineen tai hajuveden ja lähättää roskikseen. Tosin hajuvesi on ongelmajätettä mutta heitä silti sekajätteeseen.

Mutta kun pitää heittäytyä lattialle mahalleen ja hakata otsaansa lattiaan:  kaikkien, ihan kaikkien pitää olla ja puhua kuten minun tarkat kriteerini on.

Ei miehenikään jaksa olla äitinsä kanssa tekemisissä kuin pakolliset. Tai muidenkaan sukulaisten kanssa. Ikinä en ole estellyt. Vanhempiaan näkee muutaman kerran vuodessa. Sisaruksiaan ei edes joka vuosi. Ei ole minun päätös. 

Vierailija
251/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

D :D :D "Maksetaan ottamalla vastaan tavaraa" :D :D Nyt on keskustelupalstan kruunaamaton  helmi juuri löytynyt. 

Oliko se niin hassu ja uusi juttu? Et ole koskaan kuullut sanontoja there is no such thing as a free lunch tai että kaikesta maksetaan eikä ollenkaan aina rahalla. 

Hyvin usein on myös edullisempaa maksaa asioista suoraan rahalla kuin vaikkapa kiitollisuudenvelalla tai elämänenergiallaan. 

Ei ne appivanhemmat useinkaan auta ihan vaan hyvää hyvyyttään vaan he haluavat saada siitä itsekin jotain: kokea olevansa tarpeellisia, saada statusta ystäväpiirissään, kokea että muut ovat kiitollisuudenvelassa jne. 

Itse sitten joutuu käymään läpi sen taloustieteen, että haluaako noissa interaktioissa olla mukana. Kun selkeästi ei voi vain noukkia rusinoita pullasta ja ottaa vaikka vain sen lastenhoitoavun vaan ei muita osioita. 

Aiheeseen kannattaa kyllä syventyä, muuten voi tulla katkeraksi tai palaa loppuun kun kokee että muut ei vaan ymmärrä. 

Vierailija
252/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppia en huoli hoitoavuksi, en vaikka saisin tästä maksun. Tykkään mun lapsista terveinä ja elävinä. Silti meidän kodista oli useista kielloista huolimatta muodostumassa kaatopaikan välivarasto, kun ällötys roudasi meille milloin mitäkin. Joskus jopa piilotti meille tavaroita, kun kiellettiin jättämästä meille jotain. 

Vierailija
253/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä. Ei mitään ongelmaa. Isovanhempiin hyvät välit, apua, puolin ja toisin, saa aina, porukalla esim. pesemme isovanhempien ikkunat kaksi kertaa vuodessa, me nuoremmat pesemme, isovanhemmat ulkoilevat lasten kanssa sen ajan, sitten yhdessä syömään ravintolaan tai itse laitamme hyvää ruokaa. Lastenhoitoapua järjestyy aina. Lahjoista ja hankinnoista keskustelevat aina ennakolta kanssamme, jos joku iso ostos, ovat isovanhemmat usein keskenään jutelleet ja ilmoittavat, että he kimpassa ostavat/tai ainakin osallistuvat hankintaan. Meillä onkin sovittu, että aikuisille ei enää lahjoja ostella kun kaikkea jo on, mutta juhlapäivinä kokoonnutaan syömään ja viettämään yhdessä aikaa. 

Vierailija
254/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin homma toimii mun vanhempien kanssa. Anopin kanssa taas ei mikään mene perille. Ainoa mikä on auttanut, on riittävä hajurako. 

Vierailija
255/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa teillä oudot vanhemmat. Meillä on molemmat aina ilmoittaneet vain, että ilmoittakaa paljonko lapsen vaunut, pyörä, vaatteet jne. maksavat, he laittavat rahan tilille. Usein jopa ennakolta keskenään isovanhemmat sopineet, että toiset ostavat pyörän pojalle, toiset tytölle. Ja kun entiset pyörät myytiin, rahat lasten sijoitustustilille korkoa kasvamaan. Hyvin toimii kun porukka on fiksua

Olet ainakin rehellinen. Tarpeeksi isot lahjat  rahana ovat hyviä. Kukaan ei tarvi kympin krääsää.

Oletpa sinä katkera. Onko se sinulta pois jos lasteni isovanhemmat haluavat heille ostaa esim. polkupyörät? Krääsää ei koskaan ole ostaneet, aina tarpeeseen ja aina omasta halustaan. Meillä tulisi miekeenikään vaatia tai odottaa heidän lastemme kuljuja maksavan. 

Vierailija
256/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko niin että miehet menevät naimisiin äitiään muistuttavien naisten kanssa.  Siihen päätelmään tulin kun luin tätä keskustelua. Tavarasta räyhäävät miniät ja anopit ovat kuin samasta puusta - hankalia itsekeskeisiä ihmisiä.

Vierailija
257/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni empatiakyvytön mummu otti lapsesta kuvan, joka oli lapsen mielestä ruma ja lapsi pyysi poistamaan tämän. Mummu ei poistanut vaan sen sijaan lähetti sen 5-10 sukulaiselle jonkun mukahauskan kettuilevan tekstin kera. Ja sitten haukkui lapsen ylidramaattisiseksi, kun loukkaantui tästä.

Miten joku isovanhempi kuvittelee, että kukaan haluaa olla heidän kanssa tekemisissä, jos kohtelevat toisia noin?

Vierailija
258/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirja on kuitenkin pieni lahja verrattuna vaikka siihen sohvaan. Kirjat on yleensä myös suosittuja lahjoja,  ei niin huonoa kirjaa vielä ole vastaan tullut jota en olisi lukenut. Mutta yietysti ihan turha hönelle joka ei lue.   Luen laidasta laitaan kaikkea. Tosin lainaan kirjastosta, karsinut kirjojani muovikassillinen kerrallaan Konttiin ja Fidaan.

Oletko huomannut, miten kustantajat tekevät rahaa nykyään? Minun elämäni on niin lyhyt, etten suostu sitä käyttämään Ylen kolmekymppisen toimittajan muistelmiin tai entisen luistelijan runoihin - tai tässä mainittuun Renny Harlinin autorisoimattomaan elämäkertaan. 

Kirjailijoiden kirjoja luen kyllä, tieto-Finlandia-voittajista antiikin klassikoihin ja nykyrunouteennn

Sivusta

Vierailija
259/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirja on kuitenkin pieni lahja verrattuna vaikka siihen sohvaan. Kirjat on yleensä myös suosittuja lahjoja,  ei niin huonoa kirjaa vielä ole vastaan tullut jota en olisi lukenut. Mutta yietysti ihan turha hönelle joka ei lue.   Luen laidasta laitaan kaikkea. Tosin lainaan kirjastosta, karsinut kirjojani muovikassillinen kerrallaan Konttiin ja Fidaan.

Oletko huomannut, miten kustantajat tekevät rahaa nykyään? Minun elämäni on niin lyhyt, etten suostu sitä käyttämään Ylen kolmekymppisen toimittajan muistelmiin tai entisen luistelijan runoihin - tai tässä mainittuun Renny Harlinin autorisoimattomaan elämäkertaan. 

Kirjailijoiden kirjoja luen kyllä, tieto-Finlandia-voittajista antiikin klassikoihin ja nykyrunouteennn

Sivusta

Kirjastosta voi lainata mitä tahtoo, en kai minäkään jonkun missi sofian muistelmia lainaa. Jos joku tuo lahjaksi, selaan läpi, vien fidaan tai heitän sekajätteeseen.  En saa siitä raivokohtausta ja valita vauvapalstalla.  Rai rupea valittamaan, olisit antanut satasen etkä tuota neljän euron pokkaria.

Vierailija
260/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ihmetyttää kun näitä haukkumisketjuja luen, miten ne kaameat anopit ovat osanneet kasvattaa niin ihania poikia, että ovat miniöille puolisoiksi kelvanneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi