"Köyhän ei kannata ostaa halpaa" - miten se tehdään käytännössä?
Ihan vaan tässä ihmettelen, että mistä se köyhä ottaa ne rahat niiden kalliiden laatutuotteiden ostamiseen. Jos on varaa ostaa laadukasta ja kallista, niin eihän ihminen silloin ole köyhä.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et osaa nimetä näitä jatkuvasti jonossa olevia menoja. Vai aiheuttaako esim. minun 30 vuotta vanha sohvani sinulle jatkuvasti kuluja? Vai onko se tuo 8 vuotta vanha telkkarini, joka sinua kiusaa rahanmenolla? Vai kenties matto, jonka sain isomummolta, kun muutin 1990-luvun puolella omilleni? Tuossa nyt muutama esimerkki, jonka näen, kun katson ympärilleni. Niin, joo onhan tässä toki myös 6 vuotta vanha läppäri. Sekö sinulle aiheuttaa kuluja vuosittain? :D
Pitääkö sulle laittaa ihan oikeasti kädestä pitäen kuin lapselle lista ihan kaikesta mahdollisesta? Johan sanoin sulle, että katso ympärillesi asunnossa mitä kaikkea siellä on. Sinä kiinnität vain huomiota kalliisiin asioihin, mutta et pikkuisiin asioihin kuten verhoihin, mattoihin, huonekaluihin, keittiötarvikkeisiin, kenkiin, syömäastioihin, tiskikone, pyykinpesukone, pyykkikoriin, lamppuun jne... Sori, en jaksa su
Eli et osaa kertoa, mitä ovat ne jatkuvat kulut, joita pienituloisilla on, mutta keskituloisilla ei ole. Tämä selvä. Ostelepa sinä sitten jatkossakin verhoja joka kuukausi. Itselläni on nekin useita vuosia vanhat. Ehkä siksi olenkin keskituloinen enkä köyhä, kun en jatkuvasti ostele jotain kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska te keskituloiset voitte ostaa tajuamattanne aina kaiken sen tarpeellisen. Köyhien pitää säästää sukkiin, rintaliiveihin, normaaleihin vaatteisiin jne.. Te ette tule edes ajatelleeksi sitä kaikkea mitä ihminen tarvitsee, kun ostatte ne aina ajattelematta.
Eihän se liity ostotarpeeseen mitenkään, paljonko ihmisellä on käyttö rahaa. Vai onko sulla sellaiset rintaliivit, jotka hajoavat sitä nopeammin mitä vähemmän sulla on raha tilillä? :D
Esistätkö tyhmää vai oletko? Jos on köyhä, niin silloin on raha just ja just ruokaan sekä tyyliin bussilippuun. Silloin ei ole varaa edes niihin rintaliiveihin. Eivätkä ne rintaliivit kauaa kestä jos sulla on vähääkään isommat tissit. Jos mitään tissejä ei ole niin kai ne rintaliivitkin kestää.
Vinkkinä sulle jos ei ole rahaa ostaa rintsikoita (isot koot on kalliita), näin teen itse: vastaan netissä kyselyihin ja saan lopulta sinnikkään osallistumisen seurauksena esimerkiksi 20€ tai 30€ lahjakortin jonka otan Zalandoon. Sieltä aletuotteista tilaan vaatetta joskus jopa ilmaiseksi koska alle 30€ liivejäkin siellä on isoja kokoja.
Eri. Minä vastaan päivittäin kilpailuihin, mutta tosi harvoin voitan mitään, ainakaan hyödyllistä. Viimeksi voitin Ärrä-koodin, jolla saa ilmaisen jätskin, enkä edes itse syö koskaan jäätelöä. Annoin koodin opiskelijapojalleni. Joskus taas joku joutava voitto pitäisi noutaa jostain kaukaa. Kerran voitin "joululounaan", mutta en päässyt paikalle, kun oli tiettyyn kellonaikaan ja hankalan matkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.
Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.
Etkö osaa yhtään ennakoida ja pitää silmällä vaatteiden kuntoa? Ei ne yhtäkkiä yllättäen hajoa niin ettei voisi ollenkaan käyttää. Itselläni takki on varmasti vaihtotarpeessa jossain vaiheessa talvea ja viimeistään keväällä, katselen jo nyt uutta varastoon.
Entä, jos vetoketju hajoaa täysin yllättäen?
Jätän tähän semmoisen vinkin että jos vetoketjun liukuri hajoaa kannattaa katsoa olisiko takin taskujen vetoketjuissa identtistä liukuria varaosaksi. Se kannattaa irrottaa leikkaamalla vetoketjun yläosa saksilla auki, poistamalla liukuri sitä kautta taskun vetskarista ja istuttamalla uusi liukuri sitten takin vetoketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se köyhä tarkoitti vaikkapa, että rahaa on yhteensä vaikka 600 euroa/4 viikkoa. Tuosta kun ottaa vuokran, vakuutukset, sähkön, puhelinlaskun, bussilipun, lääkkeet, hygieniatuotteet ja ruuan, ei ehkä jää "takkirahaa" joka kuukausi lainkaan. Samaan aikaan sitten sukat kuluvat, alusvaatteet hapertuvat rikki ja rintsikoiden kaarituet on jo ommeltu sata kertaa, mutta aina puskevat kankaasta läpi.
--
1. Kenelläkään ei ole noin vähän rahaa käytössä, koska meillä on tt-tuki, asumistuki, työmarkkinatuki jne. jne. Suomessa on pienet tuet, mutta ei sentään noin pienet. Pakollisten asumismenojen jälkeen pitää jäädä rahaa yksinasuvalla noin 500€/kk mikäli asumismenot ovat kohtuulliset.
2. Kenelläkään ei ole tarvetta ostaa vaatteita joka kuukausi eikä bussilippu ole millään tasolla pakollinen meno.
Unohditko noin nopeasti opis
Opiskelija saa paljon enemmän kuin 600e/kk, kun nostaa opintolainaa, käy töissä opintojen ohella tai saa vanhemmilta rahallista tukea. Vähintään yksi noista kolmesta on mahdollista ihan jokaiselle opiskelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Eli et osaa nimetä näitä jatkuvasti jonossa olevia menoja. Vai aiheuttaako esim. minun 30 vuotta vanha sohvani sinulle jatkuvasti kuluja? Vai onko se tuo 8 vuotta vanha telkkarini, joka sinua kiusaa rahanmenolla? Vai kenties matto, jonka sain isomummolta, kun muutin 1990-luvun puolella omilleni? Tuossa nyt muutama esimerkki, jonka näen, kun katson ympärilleni. Niin, joo onhan tässä toki myös 6 vuotta vanha läppäri. Sekö sinulle aiheuttaa kuluja vuosittain? :D
Pitääkö sulle laittaa ihan oikeasti kädestä pitäen kuin lapselle lista ihan kaikesta mahdollisesta? Johan sanoin sulle, että katso ympärillesi asunnossa mitä kaikkea siellä on. Sinä kiinnität vain huomiota kalliisiin asioihin, mutta et pikkuisiin asioihin kuten verhoihin, mattoihin, huonekaluihin, keittiötarvikkeisiin, kenkiin, syömäastioihin, tiskikone, pyykinpes
:DDDD Yrität jatkuvasti kääntää keskustelua muuhun kun tajuat olleesi väärässä. HAH
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.
Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.
Etkö osaa yhtään ennakoida ja pitää silmällä vaatteiden kuntoa? Ei ne yhtäkkiä yllättäen hajoa niin ettei voisi ollenkaan käyttää. Itselläni takki on varmasti vaihtotarpeessa jossain vaiheessa talvea ja viimeistään keväällä, katselen jo nyt uutta varastoon.
Entä, jos vetoketju hajoaa täysin yllättäen?
Ei ne hajoa, kun niitä käsittelee asianmukaisesti. En ole ikinä joutunut ostamaan uuttaa takkia sen takia, että vetoketju olisi hajonnut. Olen 48-vuotias.
Minulla on tapana sanoa tällaiseen väitteeseen: "En ole koskaan tavannut ketään islantilaista. Islantilaisia ei siis ole olemassa."
Vierailija kirjoitti:
Koska te keskituloiset voitte ostaa tajuamattanne aina kaiken sen tarpeellisen. Köyhien pitää säästää sukkiin, rintaliiveihin, normaaleihin vaatteisiin jne.. Te ette tule edes ajatelleeksi sitä kaikkea mitä ihminen tarvitsee, kun ostatte ne aina ajattelematta.
---
Ihan niin hyvä tilanne ei ainakaan minulla ole keskituloisen, että voisin täysin ajattelematta ostella mitä vain. Eikä nyt kysytty tuota, vaan kysyttiin, miten köyhillä takit jne. hajoilevat jatkuvasti, mutta keskituloisilla kestävät vuosia? Missä te köyhät oikein rymyätte takkienne kanssa, jos joka talvi pitää ostaa uusi takki?
Niin, minulla on yksi takki, jota käytän joka paikassa, lenkillä, kaupassa, teatterissa ( jos joku tarjoaa), hautajaisissa, synttäreillä, häissä, sienimetsällä ja siis ihan joka paikassa. Että rymyän samalla takilla ihan joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se liity ostotarpeeseen mitenkään, paljonko ihmisellä on käyttö rahaa. Vai onko sulla sellaiset rintaliivit, jotka hajoavat sitä nopeammin mitä vähemmän sulla on raha tilillä? :D
Tuossa tarkoitettiin sitä, että köyhän pitää miettiä ja laittaa tarvelistalle myös ns kulutustavaroita, joita keskituloinen ostaa pahemmin miettimättä. Itse olen keskituloinen, eikä meidän tarvitse miettiä, onko meillä rahaa matkustaa viikonloppuna mummolaan. Miehen kaveri saman matkan päästä ei käy meillä juuri ikinä, koska hänellä ei ole rahaa maksaa bussi- tai junamatkaa. Mies käy sitten tapaamassa kaveriaan hänen luonaan.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija saa paljon enemmän kuin 600e/kk, kun nostaa opintolainaa, käy töissä opintojen ohella tai saa vanhemmilta rahallista tukea. Vähintään yksi noista kolmesta on mahdollista ihan jokaiselle opiskelijalle.
Mua ihan koskee päähän miten tyhmiä ihmiset täällä on joten lähden tämän kommentin jälkeen pois. Kaikki opiskelijat eivät ole parikymppisiä joilla on vanhemmat tukemassa rahallisesti. Kaikki opiskelijat eivät myöskään saa opintolainaa tai edes opintotukea. Joten sun tyhmä olettamuksesi opiskelijoiden tulosita on siis... oikeasti, osoittaa vain miten tyhmä olet.
En jaksa enää hakata päätä sun kanssa seinään.
Köyhä on köyhä 99% tapauksista juuri siksi, että rahankäyttö on tuloihin nähden holtitonta eikä ole minkäänlaista tajua siitä, mitä kannattaa ostaa ja mitä ei. Nähdään vain halpa hinta eikä kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Ihan niin hyvä tilanne ei ainakaan minulla ole keskituloisen, että voisin täysin ajattelematta ostella mitä vain. Eikä nyt kysytty tuota, vaan kysyttiin, miten köyhillä takit jne. hajoilevat jatkuvasti, mutta keskituloisilla kestävät vuosia? Missä te köyhät oikein rymyätte takkienne kanssa, jos joka talvi pitää ostaa uusi takki?
Kuka köyhä väittää täällä, että takki pitäisi ostaa joka talvi? Tehän itse väitätte, että mukamas köyhän pitäisi ostaa talvitakki joka
Ehkä se köyhä tarkoitti vaikkapa, että rahaa on yhteensä vaikka 600 euroa/4 viikkoa. Tuosta kun ottaa vuokran, vakuutukset, sähkön, puhelinlaskun, bussilipun, lääkkeet, hygieniatuotteet ja ruuan, ei ehkä jää "takkirahaa" joka kuukausi lainkaan. Samaan aikaan sitten sukat kuluvat, alusvaatteet hapertuvat rikki ja rintsikoiden kaarituet on jo ommeltu sata kertaa, mutta aina puskevat kankaasta läpi.
Ihmettelen miten aina tuodaan esiin lääkkeet? Käsittääkseni valtaosa ihmisistä ei tarvitse säännöllistä lääkitystä. Omassa perhepiirissänikään en tiedä ketään. Siis toki ymmärrän, että on kroonisesti sairaita, mutta he ovat kuitenkin vähemmistö. Eihän esim. tatuointien poistoakaan luetella pakollisena menona, vaikka joillekin se on terveyssyistä välttämätöntä.
ps. itselläni on paljon rikkinäisiä alusvaatteita käytössä, ei haittaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihan koskee päähän miten tyhmiä ihmiset täällä on joten lähden tämän kommentin jälkeen pois. Kaikki opiskelijat eivät ole parikymppisiä joilla on vanhemmat tukemassa rahallisesti. Kaikki opiskelijat eivät myöskään saa opintolainaa tai edes opintotukea. Joten sun tyhmä olettamuksesi opiskelijoiden tulosita on siis... oikeasti, osoittaa vain miten tyhmä olet. En jaksa enää hakata päätä sun kanssa seinään.
YKSI kolmesta on mahdollista. Kannattaa opetella lukemaan niin ei tule päänsärkyä omasta tyhmyydestä.
Kokemuksesta sanon, että mikäli köyhällä on viitseliäisyyttä (riittävästi voimavaroja) on esimerkiksi laadukkaita talvitakkeja ja -kenkiä sekä muita kalliimpia hankintoja mahdollista saada halvalla, jopa ilmaiseksi. Käytettynä tai poistomyynneistä ja esimerkiksi diakoniatyön/seurakuntien kautta ja harkinnanvaraista toimeentulotukeakin voi saada tuollaisiin hankintoihin.
Usein ongelmana näyttääkin olevan voimavarojen puute ja se että uupumus ja/tai sairaudet saavat ihmisen uhriutumaan (on siis yksi oire, en halua syyllistää) eikä viitseliäisyyttä ja voimavaroja ole. Silloin on helpompi tilata ne halvat rytkyt ja ostaa päivittäistarpeetkin kalliista lähikaupasta, kuin hakea kerralla enemmän vaikka Prismasta. Tällöin olisi hienoa, jos joku läheinen tai auttava taho voisi tukea vaikeasta tilanteesta läpi myös auttamalla tarvittavien hankintojen löytämisessä ja hankkimisessa, vaikka ihan vaan autokyydin ja kantoavun sekä tarjousten etsimisen muodossa. Joidenkin kohdalla tilanne on kuitenkin vääristynyt niin, että luulevat muilla olevan varaa kaikkeen ja olettavat itsekin ansaitsemansa samaa, vaikka eivät näe vaivaa asian eteen. Tällöin runsas auttaminen saattaa johtaa vain autettavan passivoitumiseen.
Vierailija kirjoitti:
50 eurolla saa kyllä normaaleihin Suomen olosuhteisiin sopivan takia, jos ei nyt mitään Lappi-vaelluksia harrasta. Ja halvemmallakin saa. Itse ostin talvitakin kirppikseltä 15 eurolla 12 vuotta sitten ja se on edelleen ihan siistissä kunnossa ja lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta sanon, että mikäli köyhällä on viitseliäisyyttä (riittävästi voimavaroja) on esimerkiksi laadukkaita talvitakkeja ja -kenkiä sekä muita kalliimpia hankintoja mahdollista saada halvalla, jopa ilmaiseksi. Käytettynä tai poistomyynneistä ja esimerkiksi diakoniatyön/seurakuntien kautta ja harkinnanvaraista toimeentulotukeakin voi saada tuollaisiin hankintoihin.
Usein ongelmana näyttääkin olevan voimavarojen puute ja se että uupumus ja/tai sairaudet saavat ihmisen uhriutumaan (on siis yksi oire, en halua syyllistää) eikä viitseliäisyyttä ja voimavaroja ole. Silloin on helpompi tilata ne halvat rytkyt ja ostaa päivittäistarpeetkin kalliista lähikaupasta, kuin hakea kerralla enemmän vaikka Prismasta. Tällöin olisi hienoa, jos joku läheinen tai auttava taho voisi tukea vaikeasta tilanteesta läpi myös auttamalla tarvittavien hankintojen löytämisessä ja hankkimisessa, vaikka ihan vaan autokyydin ja kantoavun sekä
Rohkenen epäillä, että diakonialla olisi mitään laadukkaiden talvivaatteiden varastoa, josta kuka tahansa voi käydä hakemassa haluamansa, tai että toimeentulotukea myönnettäisiin merkkituotteisiin. Jos joku saisikin toimeentulotukea talvivaatteiden ostoon, niin todennäköisesti summa riittäisi johonkin markettitakkiin, jos edes riittäisi kokonaan siihen. Kirppistakin ainakin saisi. Kirppiksilläkin nykyisin merkkituotteet maksavat vähän enemmän - UFFilla usein saattaa vaate olla jopa kalliimpi kuin monessa kaupassa uutena ostetut.
Itse köyhänä allekirjoitan tämän edellisen kommentin. Silloin kun vointi on hyvä, niin sitä jaksaa. Käytännössä koko ajan täytyy olla tuntosarvet pystyssä säästämisen suhteen, mistä ja mitä halvimmalla. Sitten kun vointi on huonompi, niin ei jaksa. Mä asun kaukana keskustasta, halvalla, mutta liikkumisesta tulee sitten kuluja. Jos tarvitsen jotain isompaa kapinetta, niin käytännössä se on ostettava uutena, jotta saan sen kuljetettua ja kannettua kotiin ja se maksaa. Ei mulla ole lähipiiriä, jolla olisi mahdollisuuksia, aikaa tai haluja kuljettaa mun tavaroita ilmaiseksi.
Kiinalaista pazkaa ei kannata ostaa, joutuu ostamaan kaksi, halvan ja kunnollisen
Olen aika pienituloinen, mutta ostan silti vain laatua. Ostan paljon käytettynä. Todellista tarpeita on lopulta aika vähän.
Sitten se laatu. Vanhat on usein paremmin tehtyjä ja materiaalit parempia. Näin huonekaluissa ja vaatteissa. Ostan myös mielummin vanhan kotimaisen Arabian astian kuin thaikkukipon. Elektroniikka pitää ostaa melko uutena tai uutena.
Vierailija kirjoitti:
Siten että niiden kymmenen erilaisen Temu-rätin sijasta ostaa esimerkiksi yhden kunnollisen talvitakin joka kestää vähintään 5 vuotta.
Mulla on 30€ ( 29,99€) maksanut talvitakki. Nyt on viides talvi tulossa. Vaatteiden kestoon vaikuttaa niissä käytetyt materiaalit (halpa ei ole aina huono), valmistustekniikka, käyttä ja huolto.
En usko, että 300 euron takilla pärjäisin pidempään kuin tällä halpistakillani.
Unohditko noin nopeasti opiskelijat? Luuletko, että opiskelijat saa edes osittain tuota määrää rahaa?