Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhän ei kannata ostaa halpaa" - miten se tehdään käytännössä?

Vierailija
23.10.2024 |

Ihan vaan tässä ihmettelen, että mistä se köyhä ottaa ne rahat niiden kalliiden laatutuotteiden ostamiseen.  Jos on varaa ostaa laadukasta ja kallista, niin eihän ihminen silloin ole köyhä.

Kommentit (270)

Vierailija
161/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinasteista säästämistä siinä joutuu harrastamaan aluksi. Ei pääse yli eikä ympäri. Mutta kannattaa myös pitää silmällä hyviä diilejä. Kolua läpi kaikki alennusmyynnit ja käytettyjen markkinat. Ja opettele tuntemaan brändit. Hyvä esimerkki tästä ovat läppärit. Nykyään kannattaa panostaa käytettyihin yritysläppäreihin jotka ovat tulleet leasing-ikänsä päähän ja omistaja on laittanut kiertoon. Erityisesti Lenovon Thinkpad-sarjalaisista saa usein kolmasosalla tai jopa neljäsosalla alkuperäisestä hinnasta käyttöönsä erittäin hyvin rakennetun kestävän pelin. Muttei kannata ylenkatsoa myöskään Fujitsun ja HPn vastaavia.

Vaatteissa kannattaa oikeasti mennä halppismerkkien mukana. Minulla on ollut merkkifarkkuja jotka ovat perstuneet puhki nopeammin kuin halvempi halpavalmistajan vastaava. Vaatteissa brändinimi on enää harvoin tae mistään. Jos tarvitset monitoimityökalun, unohda Leathermanit. Ne ovat nykyään kiinanp.askeita. Osta Victorinoxia ja vaikka Knipexin pihdit rinnalle, saat paremman hinta/laatusuhteen.

Jos hankit käytetyn auton, selvitä mikä merkki ja malli on ollut erittäin kestävämoottorinen. Lujan moottorin ympäriltä voi remontoida kaiken muun suhteellisen halvalla. Mutta annas olla jos moottori laukeaa, siitä ei enää halvalla pääse. Autoa valitessa moottorin lujuus on siis kaikki kaikessa. Unohda lisäksi diesel-vehkeet. Niiden väitetty halpuus bensaan verrattuna on mennyttä maailmaa dieselveron ja kohonneiden litrahintojen takia. 

Vierailija
162/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko asunnossa mikä on täysin tyhjä? Jos et, niin katso ympärillesi.

Eli et osaa nimetä näitä jatkuvasti jonossa olevia menoja. Vai aiheuttaako esim. minun 30 vuotta vanha sohvani sinulle jatkuvasti kuluja? Vai onko se tuo 8 vuotta vanha telkkarini, joka sinua kiusaa rahanmenolla? Vai kenties matto, jonka sain isomummolta, kun muutin 1990-luvun puolella omilleni? Tuossa nyt muutama esimerkki, jonka näen, kun katson ympärilleni. Niin, joo onhan tässä toki myös 6 vuotta vanha läppäri. Sekö sinulle aiheuttaa kuluja vuosittain? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitätkö lukutaidotonta vai etkö vain halua ymmärtää? Kysyttiin, miksi köyhällä on jatkuvasti satojen eurojen vaate- yms. menoja, vaikka varakkaammilla vaatteet kestävät vuosia? Tietääkö sun vaateet, sun pankkitilinsaldon vai miksi sinulla sama vaate hajoaa heti ja minulla kestää vähintään vuoden? .

Kuka köyhä täällä on väittänyt, että kaikki vaatteet hajoaa vuodessa? Vai onko tämä vain paska argumentti, jonka vetäsit omasta ahteristasi?

malmin kreikkalaiset myi hiacesta kymmenen yhellä hinnalla enkä tajunnut mitään... nyt olen surkeana kotona

Vierailija
164/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne hajoa, kun niitä käsittelee asianmukaisesti. En ole ikinä joutunut ostamaan uuttaa takkia sen takia, että vetoketju olisi hajonnut. Olen 48-vuotias. t. eri

"Minua ei ole koskaan raiskattu, joten kaikki naiset valehtelee, jotka väittää joutuneensa raiskatuksi" Sama logiikka.

No ei kyllä ole. Ellet sitten ole sitä mieltä, että raiskaaminen on naisen oma syy. Vetoketjuhan ei itsekseen hajoa. 

Mikä vika sinulla on päässä? Ei vetoketju ole mikään ikituote ja ne ovat hajoilleet iän kaiken.

Vierailija
165/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten päässä on joku geenivirhe, ei tätä muu selitä. En ole nähnyt minkään muun maan keskustelupalstoilla samanlaista oman maan köyhien pilkkaamista kuin Suomessa. 

Olisi kiva nähdä minkälainen mulkosilmä laittaa noita halventavia ja jänkkääviä viestejä ja luulee että köyhä ihminen on joku lemmikki. Että kun ostaa yhden tarvikkeen ei tarvitse mitään muuta kuukausiin, että köyhällä ei muka ole juoksevia kuukausittaisia kuluja. Nämäkään muka varakkaat p.reijät eivät edes ole varkkaita, ja suorastaan kolisevat tyhjyyttä järjen rikkaudessa. 

Heidän mielestä köyhällä ei saisi olla mitään tarpeita. Pitäisi tyytyä yhteen pariin rintaliivejä, kahteen paria sukkia, yksiin housuihin ja yhteen paitaan. Ei hitto jos köyhä kehtaa pyytää enempää!

Vierailija
166/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.

Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.

Mites talvitakki voi hajota kokonaan, voihan sitä kursia kasaan.

Kun vaate hajoaa, ei kyseessä yleensä ole mikään helposti ja nopeasti korjattava pieni reikä. Nykyään vaatteet ovat niin huonolaatuisia, että ne käytännössä lahoavat käsiin.

Vierailija
167/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.

Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.

Etkö osaa yhtään ennakoida ja pitää silmällä vaatteiden kuntoa? Ei ne yhtäkkiä yllättäen hajoa niin ettei voisi ollenkaan käyttää. Itselläni takki on varmasti vaihtotarpeessa jossain vaiheessa talvea ja viimeistään  keväällä, katselen jo nyt uutta varastoon. 

Entä, jos vetoketju hajoaa täysin yllättäen?

Viedään takki korjausompeluun, joka maksaa 10-15e. Oliko muuta kysyttävää?

Vierailija
168/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 1-diabeetikko, se on aika  nopeasti ketoasidoosia, kun alkaa paastoamaan. 

Vierailija
169/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska te keskituloiset voitte ostaa tajuamattanne aina kaiken sen tarpeellisen. Köyhien pitää säästää sukkiin, rintaliiveihin, normaaleihin vaatteisiin jne.. Te ette tule edes ajatelleeksi sitä kaikkea mitä ihminen tarvitsee, kun ostatte ne aina ajattelematta.

---

Ihan niin hyvä tilanne ei ainakaan minulla ole keskituloisen, että voisin täysin ajattelematta ostella mitä vain. Eikä nyt kysytty tuota, vaan kysyttiin, miten köyhillä takit jne. hajoilevat jatkuvasti, mutta keskituloisilla kestävät vuosia? Missä te köyhät oikein rymyätte takkienne kanssa, jos joka  talvi pitää ostaa uusi takki? 

Kuka köyhä väittää täällä, että takki pitäisi ostaa joka talvi? Tehän itse väitätte, että mukamas köyhän pitäisi ostaa talvitakki joka talvi?

Ainakin tämä yksi, joka väittää, että köyhällä on jonoksi asti satojen eurojen menoja ja sen takia ei voi ostaa kalliimpaa takkia tms. Siihen vastasin kysymällä, miksi köyhällä on jatkuvasti extramenoja, vaikka keksituloisella niitä on aika harvoin. 

Ehkä se köyhä tarkoitti vaikkapa, että rahaa on yhteensä vaikka 600 euroa/4 viikkoa. Tuosta kun ottaa vuokran, vakuutukset, sähkön, puhelinlaskun, bussilipun, lääkkeet, hygieniatuotteet ja ruuan, ei ehkä jää "takkirahaa" joka kuukausi lainkaan. Samaan aikaan sitten sukat kuluvat, alusvaatteet hapertuvat rikki ja rintsikoiden kaarituet on jo ommeltu sata kertaa, mutta aina puskevat kankaasta läpi.

Vierailija
170/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne hajoa, kun niitä käsittelee asianmukaisesti. En ole ikinä joutunut ostamaan uuttaa takkia sen takia, että vetoketju olisi hajonnut. Olen 48-vuotias. t. eri

"Minua ei ole koskaan raiskattu, joten kaikki naiset valehtelee, jotka väittää joutuneensa raiskatuksi" Sama logiikka.

No ei kyllä ole. Ellet sitten ole sitä mieltä, että raiskaaminen on naisen oma syy. Vetoketjuhan ei itsekseen hajoa. 

Mikä vika sinulla on päässä? Ei vetoketju ole mikään ikituote ja ne ovat hajoilleet iän kaiken.

Ei mikään vika. 48 vuotta olen takkeja käyttänyt ja ainakaan aikuisiällä en ole vetoketjua rikki saanut. Tai voi kai se päässä olevasta viastakin johtua, että osaa käsitellä vaatteitaan niin, etteivät ne hajoile yllättäen. 

Vierailija
171/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hajoaa paidat yleensä rintojen kohdalta siksi, että joudun kaivamaan paitaa pois rintojen ja rintaliivien välistä, että se näyttäisi siistiltä päällä.

---

Miksi et osta tarpeeksi isoja paitoja? Ei sopivan kokoinen paita rullaudu tuolla tavalla. 

t. J-kuppi

Minä käytän liian isoja paitoja siksi, että peittelen isoja rintojani. Ehkäpä se johtuu tissien pomppimisesta, mistäpä tuon tietää.

Vierailija
172/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites talvitakki voi hajota kokonaan, voihan sitä kursia kasaan.

Kun vaate hajoaa, ei kyseessä yleensä ole mikään helposti ja nopeasti korjattava pieni reikä. Nykyään vaatteet ovat niin huonolaatuisia, että ne käytännössä lahoavat käsiin.

Tässäpä päästäänkin asian ytimeen. Sanonta "köyhän ei kannata ostaa halpaa" viittaa juuri tuohon. Ei kannata ostaa paskaa laatua, koska se tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin satsaaminen laatuun. Hinta ei ole laadun tae, mutta aniharvoin vitosen paita on laadukkampi kuin vaikkapa 30€ maksava paita. 

Vierailija
173/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista kulkea ilman takkia pakkasella, joten halpa takki on ainoa vaihtoehto.

Jos ei ole aivan tyhjäpää, tämän tarpeen voi ennakoida jo kuukausia ennen.

Ei voi, jos ei jää rahaa säästöön. Köyhä ei voi lopettaa vuokranmaksua eikä elää ilman ruokaa, vaikka talvi olisikin tulossa.

Juuri se on tyhjäpään merkki, jos käyttää kaikki rahansa joka kuukausi säännöllisesti. Köyhäkin pystyy elämään tulojensa mukaan, jos vain opettelee talousta

Älä höpötä. Ei keneltäkään mitään leikata, jos säästää käteisenä. Järjenkäyttö on sallittua, vaikka olisikin köyhä. 

Säästät pesukoneeseen ja menet kauppaan. Sinulle sanotaan, ettei me noin paljon käteistä oteta vastaan (tai ei huolita käteistä ollenkaan).

Vierailija
174/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan vaan mitä tarvitsen, ja mieluiten käytettynä. Kannattaa käyttää järkeä, ei kallis hinta tee tuotteista laadukkaita. Vertailulla voittaa.

Ostin itselle ja vauvalle vaatteita Torista. Vauvan vaatteita sai pikkurahalla paljon hyviä ja itse sain merkkitalvitakin päälle 30 eurolla + postikulut.

Vierailija
175/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et osaa nimetä näitä jatkuvasti jonossa olevia menoja. Vai aiheuttaako esim. minun 30 vuotta vanha sohvani sinulle jatkuvasti kuluja? Vai onko se tuo 8 vuotta vanha telkkarini, joka sinua kiusaa rahanmenolla? Vai kenties matto, jonka sain isomummolta, kun muutin 1990-luvun puolella omilleni? Tuossa nyt muutama esimerkki, jonka näen, kun katson ympärilleni. Niin, joo onhan tässä toki myös 6 vuotta vanha läppäri. Sekö sinulle aiheuttaa kuluja vuosittain? :D

Pitääkö sulle laittaa ihan oikeasti kädestä pitäen kuin lapselle lista ihan kaikesta mahdollisesta? Johan sanoin sulle, että katso ympärillesi asunnossa mitä kaikkea siellä on. Sinä kiinnität vain huomiota kalliisiin asioihin, mutta et pikkuisiin asioihin kuten verhoihin, mattoihin, huonekaluihin, keittiötarvikkeisiin, kenkiin, syömäastioihin, tiskikone, pyykinpesukone, pyykkikoriin, lamppuun jne... Sori, en jaksa sulle koko lista mahdollisista asioista lähtee tekemään. Siihen päälle sitten vielä ne vaatetukset niin aina on köyhällä jotain, mitä hän tarvitsee.

Katsos mitä et tajua kirjoittaessasi tuota, että köyhällä ei välttämättä ole sitä läppäriä jonka hän tarvitsee. Tai hänellä ei ole sitä pyykkikonetta, mitä hän tarvitsee. Hänellä ei välttämättä ole edes sänkyä, jota tarvitsee vaan nukkuu vielä sohvalla. Tai hänellä ei ole sohvaa mutta sänky löytyy. Saattaa puuttua paistinpannua tai vednkeitintä, nastakenkiä tai sopivaa laukkua koulutarvikkeille.

Kun sä et selkeästi tajua miten paljon sulla on ja luulet, että kaikilla köyhillä on ne samat asiat mitkä sullakin on. Sut pitäs heittää tyhjään asuntoon ja antaa kolme sataa kuussa ja sanoa, että pärjää nyt 5 vuotta tuolla.

Vierailija
176/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinasteista säästämistä siinä joutuu harrastamaan aluksi. Ei pääse yli eikä ympäri. Mutta kannattaa myös pitää silmällä hyviä diilejä. Kolua läpi kaikki alennusmyynnit ja käytettyjen markkinat. Ja opettele tuntemaan brändit. Hyvä esimerkki tästä ovat läppärit. Nykyään kannattaa panostaa käytettyihin yritysläppäreihin jotka ovat tulleet leasing-ikänsä päähän ja omistaja on laittanut kiertoon. Erityisesti Lenovon Thinkpad-sarjalaisista saa usein kolmasosalla tai jopa neljäsosalla alkuperäisestä hinnasta käyttöönsä erittäin hyvin rakennetun kestävän pelin. Muttei kannata ylenkatsoa myöskään Fujitsun ja HPn vastaavia.

Vaatteissa kannattaa oikeasti mennä halppismerkkien mukana. Minulla on ollut merkkifarkkuja jotka ovat perstuneet puhki nopeammin kuin halvempi halpavalmistajan vastaava. Vaatteissa brändinimi on enää harvoin tae mistään. Jos tarvitset monitoimityökalun, unohda Leathermanit. Ne ovat nykyään kiinanp.askeit

Erittäin hyviä vinkkejä! Etenkin läppärivinkkiä arvostan kun on seuraavaksi ostoslistalla.

Vierailija
177/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään vika. 48 vuotta olen takkeja käyttänyt ja ainakaan aikuisiällä en ole vetoketjua rikki saanut. Tai voi kai se päässä olevasta viastakin johtua, et

Yleisin vika vetoketjussa on vetimen löystyminen. Se aiheuttaa ketjun avautumisen itsestään sulkeutumisen jälkeen. Toiseksi yleisin vika vetimessä on veto-osan murtuminen irti kelkasta.

Ihan Ylekin on tehnyt jutun vetoketjujen rikkoontumisesta:

Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/10/08/nain-korjaat-itse-vetoketjun

Miksihän näitä juttuja tehdään, kun sinulla ei ole ikinä vetoketju rikkoontunut?

Vierailija
178/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se köyhä tarkoitti vaikkapa, että rahaa on yhteensä vaikka 600 euroa/4 viikkoa. Tuosta kun ottaa vuokran, vakuutukset, sähkön, puhelinlaskun, bussilipun, lääkkeet, hygieniatuotteet ja ruuan, ei ehkä jää "takkirahaa" joka kuukausi lainkaan. Samaan aikaan sitten sukat kuluvat, alusvaatteet hapertuvat rikki ja rintsikoiden kaarituet on jo ommeltu sata kertaa, mutta aina puskevat kankaasta läpi.

--

1. Kenelläkään ei ole noin vähän rahaa käytössä, koska meillä on tt-tuki, asumistuki, työmarkkinatuki jne. jne. Suomessa on pienet tuet, mutta ei sentään noin pienet. Pakollisten asumismenojen jälkeen pitää jäädä rahaa yksinasuvalla noin 500€/kk mikäli asumismenot ovat kohtuulliset. 

2. Kenelläkään ei ole tarvetta ostaa vaatteita joka kuukausi eikä bussilippu ole millään tasolla pakollinen meno. 

Vierailija
179/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä päästäänkin asian ytimeen. Sanonta "köyhän ei kannata ostaa halpaa" viittaa juuri tuohon. Ei kannata ostaa paskaa laatua, koska se tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin satsaaminen laatuun. Hinta ei ole laadun tae, mutta aniharvoin vitosen paita on laadukkampi kuin vaikkapa 30€ maksava paita.

Kalliilla vaatteilla ja tavaroilla on kaikilla käyttömääräikä. Mitä enemmän käytät, sitä nopeammin ne kuluvat.
Vaatteissa on paljon fiksumpi ostaa useampi halpa vaate, kuin yksi kallis. Ne halvat yhdessä kestää kauemmin, kuin yksi kalliimpi vaate jota käyttää jatkuvasti.

Vierailija
180/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista kulkea ilman takkia pakkasella, joten halpa takki on ainoa vaihtoehto.

Kirpparilta voi löytää laadukkaita takkeja edullisesti. Pitää vähän tutustua tekstiilialaan ennen hankintoja. Lisäksi pitää olla valmis tinkimään muodinmukaisuudesta. Just katoin kuvasta, että mulla oli ulkomaanmatkalla v. 1992 sama toppatakki, joka on edelleen ihan käyttökelpoinen, vaikka hihat on vähän rispaantuneet. Mutta viime talvena käytin hyvillä mielin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän