Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhän ei kannata ostaa halpaa" - miten se tehdään käytännössä?

Vierailija
23.10.2024 |

Ihan vaan tässä ihmettelen, että mistä se köyhä ottaa ne rahat niiden kalliiden laatutuotteiden ostamiseen.  Jos on varaa ostaa laadukasta ja kallista, niin eihän ihminen silloin ole köyhä.

Kommentit (270)

Vierailija
221/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon sanonnan voisi päivittää. Köyhän ei kannata ostaa huonoa. 

Vierailija
222/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei osteta mitään jos ei voi ostaa laadukasta.

Esim. talvikenkiä ei voi jättää ostamatta jos vanhat ovat hajonneet. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan.

Voi jättää. Ei talvikengät ole mikään täysin pakollinen tarvike. Jos menee hankeen niin laittaa kumpparin sisälle villasukan ja jos pysyy auratuilla kaduilla, niin matalavartinen kesäkenkä on ihan hyvä kampe. Sievin kesäkengillä on pohjan pitokin parempi kuin halvoissa talvikengissä, matalasta kuviosta huolimatta.

Toki onhan meillä ihmisillä kaikenlaisia tarpeita, jotkut tarvii talvella talvikengät, jotkut tarvii naamanpesuun naamanpesuaineen, hiustenpesuun hiustenpesuaineen, muun vartalon pesuun muun vartalon pesuaineen, naamalle naamarasvan, vartalolle vartalovoiteen, käsille käsivoiteen, jaloille jalkavoiteen. Toisille on shampoo (ja ehkä joku muu pesuneste) ja perusvoide.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei talvikengät ole köyhälle pakolliset. Ihan hyvin voi kumppareilla mennä. Voi Jeesus! Meno on kohta kuin Venäjällä.

Vierailija
224/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin lähteä halvalle Tallinnan matkalle.

Sitten ajattelin että ei köyhän kannata halpaa ostaa.

Tilasin Matkan Ranskan Rivieralle luksushotellilla.

Vierailija
225/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen vähentää tuskaisuutta rahan käytössä.  Jokainen saa ainakin 10 euroa kk säästettyä.

Vierailija
226/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 80e puhelin vaihtui 1500e luuriksi. Toimeentulotuella elän.

Vierailija
227/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsit sen kalleimman vaihtoehdon ja jos rahasi riittää niin ostat sen. Esim. kuulokkeissa on turha katsella niitä parinkympin kiinakuulokkeita vaan ostat suoraan kalleimmat mitä kaupasta löytyy. Verkkokaupassa on esim. jotkut sennheiserit reilulla 60 tonnilla. (eikä tuo ole kirjoitusvirhe). 

Vierailija
228/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en osaa sanoa. 

Korjautin ns.hyvämerkkiset välikausikengät juuri suutarilla. Kengät maksoivat uutena noin 130€ ja korjaus maksoi 80€. En vieläkään ole varma, oliko hommassa järkeä loppujen lopuksi. Nyt kengät ovat taas hetken hyvät, mutta koska pitää taas korjauttaa ne? Seuraavalla kerralla vika voi olla jo niin iso, ettei kannata. 

Vierailija
229/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen vähentää tuskaisuutta rahan käytössä.  Jokainen saa ainakin 10 euroa kk säästettyä.

Joo, mutta toimeentulotuella oleva ei käytännössä voi säästää tilille. Sukanvarteen voi toki kerätä hätävaroja, vaan onko niistä hyötyä? Viimeksi kun yritin maksaa taksia (sairaalasta kotiin, keskellä yötä) setelillä, kuskilla ei riittänyt vaihtoraha. 

Vierailija
230/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän pitää olla mustan vyön martta ja supertehokas jätejoonas, joka hommaa ruuat ja muut hyödykkeet jostain jakelusta ilmaiseksi tai varakkaampien tuttujen jätteistä. Hyvänä saalispäivänä ruokkii sitten naapuritkin, jotta pääsee niidenkin kanssa vielä karttuisampaan vaihdanta-yhteistalouteen. Sitten kun jotain pitää ostaa, niin onkin ottaa rahapussi käteen. 

Vierailija
231/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.

Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.

Etkö osaa yhtään ennakoida ja pitää silmällä vaatteiden kuntoa? Ei ne yhtäkkiä yllättäen hajoa niin ettei voisi ollenkaan käyttää. Itselläni takki on varmasti vaihtotarpeessa jossain vaiheessa talvea ja viimeistään  keväällä, katselen jo nyt uutta varastoon. 

Entä, jos vetoketju hajoaa täysin yllättäen?

Jätän tähän semmoisen vinkin että jos vetoketjun liukuri hajoaa kannattaa katsoa olisiko takin taskujen vetoketjuissa identtistä liukuria varaosaksi. Se kannattaa irrottaa leikkaamalla vetoketjun yläosa saksilla auki, poistamalla liukuri sitä kautta taskun vetskarista ja istuttamalla uusi liukuri sitten takin vetoketjuun. 

Minä korjasin yhden kevyttoppatakin vetoketjun tuohon tapaan, tosin väänsin ruuvimeisselillä "kelkan" sen verran auki, että sen sai pujotettua taskun vetoketjusta pois. Painoin linjapihdeillä kelkan vääntyneen osan takaisin muotoonsa sitten siihen pitkään vetoketjuun.

Vierailija
232/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija saa paljon enemmän kuin 600e/kk, kun nostaa opintolainaa, käy töissä opintojen ohella tai saa vanhemmilta rahallista tukea. Vähintään yksi noista kolmesta on mahdollista ihan jokaiselle opiskelijalle. 

Joo, mahdollistahan on jokaiselle vaikka lottovoitto, kunhan muistaa ahkerasti lotota. Jos on mennyt luottotiedot, opintolainaa ei saa. Vanhemmat eivät välttämättä auta. Nykyään töihinkään ei "mennä" vaan sinne päästään, jos päästään. Kaikki hakijat eivät tule palkatuksi. Voi siis olla, että opiskelija ei sitten saa väittämääsi summaa.

Vierailija
233/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten aina tuodaan esiin lääkkeet? Käsittääkseni valtaosa ihmisistä ei tarvitse säännöllistä lääkitystä. Omassa perhepiirissänikään en tiedä ketään. Siis toki ymmärrän, että on kroonisesti sairaita, mutta he ovat kuitenkin vähemmistö. Eihän esim. tatuointien poistoakaan luetella pakollisena menona, vaikka joillekin se on terveyssyistä välttämätöntä.

ps. itselläni on paljon rikkinäisiä alusvaatteita käytössä, ei haittaa yhtään.

Minun perhepiirissäni monella on jokin reseptilääke, eläkeläismiehelläni useitakin. Itsekin olen yli 60-vuotias. Säännöllisenä lääkityksenä minulla on vain erääseen silmäsairauteen yksi lääke. Sitä otan vain puolet siitä, mitä on määrätty, koska pitää säästää kaikessa. Vaihdevuosivaivoihinkin olisi kiva olla jotain lääkitystä, mutta en raaski laittaa rahaa. 

Lasken lääkkeisiin myös ns. itsehoitolääkkeet, kuten ihorasvat (en käytä), flunssalääkkeet (en käytä), vitamiinit (joskus ostan näitä). 

Minulla alusvaatteet hapertuvat käytössä siihen asti, että kangas repeää alushousuissa kuminauhan alta. Reikä suurenee joka vessakäynnillä eli haittaa kyllä. Onneksi minulla on ompelukone, jolla aina ompelemalla vahvistan kankaan reiän kohdalta, kunnes taas jostain kohtaa repeää. Jossain vaiheessa sitten otan uudet käyttöön tilalle. Minulla on niitä muutamat käyttämättömät varalta. Rintaliiveissä joudun ompelemaan välillä kaaritukien puhkaisemat reiät, mutta aina ne raudat jossain vaiheessa taas tulevat läpi. Säästelen, enkä pidä liivejä kotona, vaikka rinnat ovat aika raskaat.

Vierailija
234/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija saa paljon enemmän kuin 600e/kk, kun nostaa opintolainaa, käy töissä opintojen ohella tai saa vanhemmilta rahallista tukea. Vähintään yksi noista kolmesta on mahdollista ihan jokaiselle opiskelijalle.  

Mua ihan koskee päähän miten tyhmiä ihmiset täällä on joten lähden tämän kommentin jälkeen pois. Kaikki opiskelijat eivät ole parikymppisiä joilla on vanhemmat tukemassa rahallisesti. Kaikki opiskelijat eivät myöskään saa opintolainaa tai edes opintotukea. Joten sun tyhmä olettamuksesi opiskelijoiden tulosita on siis... oikeasti, osoittaa vain miten tyhmä olet. En jaksa enää hakata päätä sun kanssa seinään.

YKSI kolmesta on mahdollista. Kannattaa opetella lukemaan niin ei tule päänsärkyä omasta tyhmyydestä. 

MAHDOLLISTA, mutta toteutuuko, on sitten ihan eri juttu. Eli siis mikään ei välttämättä toteudu, vaikka mahdollisuus olisi.

Itse olen pitkäaikaistyötön. "Mahdollisuus" työllistyä ei paljon lämmitä, jos en tule palkatuksi. "Mahdollisuus" ei maksa menojani kuin työmarkkinatuen osalta. 

Vierailija
235/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta toimeentulotuella oleva ei käytännössä voi säästää tilille. Sukanvarteen voi toki kerätä hätävaroja, vaan onko niistä hyötyä? Viimeksi kun yritin maksaa taksia (sairaalasta kotiin, keskellä yötä) setelillä, kuskilla ei riittänyt vaihtoraha. 

Mullon aina 2 ja 1 euron kolikkovararahapussi mukana.

Vierailija
236/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kunnollisia ja kestäviä (yleensä kotimaisia) lastenvaatteita ja samoja suojapukuja kierrätettiin serkkujen kanssa. 

Vierailija
237/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse köyhänä allekirjoitan tämän edellisen kommentin. Silloin kun vointi on hyvä, niin sitä jaksaa. Käytännössä koko ajan täytyy olla tuntosarvet pystyssä säästämisen suhteen, mistä ja mitä halvimmalla. Sitten kun vointi on huonompi, niin ei jaksa. Mä asun kaukana keskustasta, halvalla, mutta liikkumisesta tulee sitten kuluja. Jos tarvitsen jotain isompaa kapinetta, niin käytännössä se on ostettava uutena, jotta saan sen kuljetettua ja kannettua kotiin ja se maksaa. Ei mulla ole lähipiiriä, jolla olisi mahdollisuuksia, aikaa tai haluja kuljettaa mun tavaroita ilmaiseksi.

Minä olen Tori.fi:n kautta varustanut jo kahdelle kotoa lähteneelle nuorelle oman kodin. Onneksi minulla on ollut vanha auto (jossa peräkoukku) käytettävissä ja asun pääkaupunkiseudulla. Tarjontaa on ollut ja ilmaisia huonekaluja olen viitsinyt noutaa parinkymmenen kilometrinkin päästä. Lahjoitusmatot olen käynyt pesemässä matonpesupaikalla tai talviaikaan taloyhtiön pyykkituvassa. Osasta tavaraa olen maksanut jonkin verran, jos en juuri silloin ole ilmaisia löytänyt. Joitain naulakkoja ja seinähyllyjä esim. olen ostanut kierrätyskeskuksesta, mutta isojen huonekalujen hinnat ovat siellä olleet kalliimpia kuin Tori.fi:ssä. Minun olisi nyt helppo sanoa, että kuka tahansa kalustaa "helposti" kodin pikkurahalla tai ilmaiseksi, mutta en sano. Jos ei ole autoa käytettävissä, eikä jaksa kantaa, ei tuo niin näppärästi käy.

Vierailija
238/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei osteta mitään jos ei voi ostaa laadukasta.

Edesmennyt 30-luvun pula-ajan kokenut köyhä äitini sanoi juuri niin. Esim 50-luvun köyhänä perheenä söimme hyvä ruokaa, mutta söimme aika vähän. Äiti osti miel. hyvää lihaa vähän kuin luita ja läskiä pois heitettäväksi.

Itse ole kyllä samaa mieltä. Olen ilman  ja säästän saadakseni kunnollista tavaraa. Kodissani on esim suuri osa huonekaluista aika vanhoja, koska en harrasta joka muodin mukaan vaihtuvia trendejä. Samoin, kun rakensimme talon 70-80, teimme ratkaisuja, joille silloin naapurit naureskelivat, koska siihen aikaan ei rakennettu laadukkasti. Maksoimme ememmin ja näinä aikoina ratkaisut ovat olleet hyödyksi.

Esim. Ei suoraa sähkölämmitystä ja 10 cm silloisia standarteja paksummat eristeet, varaava takka, puusauna.

Näihin kaikkiin säästettiin ja saatiin pankista lainaa ja elettiin toodella köyhinä lainan maksu aikana. Pankissa ei ihmetelty, miksi rakensimme kalliimmin kuin moni muu.

Vierailija
239/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.

Huomaa että olet persu kun mielestäsi pitäisi kulkea neljä kuukautta ilman takkia vaikka olisi kuinka kylmä. 

Keväällä kun aloittaa säästämisen, niin hyvin onnnistuu. Miksi hemmetissä aloitat säästämään vasta sitten kun pakkaset on tulleet jo? Järkeäänkin saa käyttää, vaikka onkin köyhä 

Mutta, jos tuo köyhä säästää jo moneen muuhunkin, ei 200 euron takkiin voi säästää. Nyt, kun etuuksista ollaan jo leikattu, pitää se "säästö" kuluttaa ihan perus elämiseen. Ihan järjetöntä on köyhän laittaa 200 euroa takkiin oli se sitten minkälainen tahansa. "Laatutakki" pitää etsiä käytettynä.

Vierailija
240/270 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin 25 vuotta sitten todella kalliin talvitakin. Ajaton malliltaan ja edelleen käytössä, ei ole mennyt miksikään. Ylipäätään ostan vähän ja harvoin ja käytän vaatteitani kauan. Välikausitakkini on sekin varmaan 15-18 vuotta vanha ja edelleen hyvännäköinen. Eräs pesumokkaa oleva jakkuni on toistakymmentä vuotta vanha ja vielä viime syksynä joku nainen pysäytti minut ja kysyi, että mistä olin ostanut niin hyvännäköisen jakun, halusi samanlaisen.

En myöskään ole koskaan ymmärtänyt miksi talvitakkeja pitäisi olla useampi? Katukäyttöön yksi, ulkoiluun toinen. Minulla on ulkoiluun takki (vanha sekin), jossa on irroitettava toppaliivi sisäpuolella, käy syksystä kevääseen. Ja pelkkä toppaliivi viileinä kesäiltoina.

Kyllä sitä tarvii kunnon 25- 30 asteen  pakkasille paksumman takin. Jotta voi kerrospukeutua mahdollisimman lämpimästi. Untuvatakki olisi

Ostin yli kauan sitten työkaverilta ruotsalaisen untuvatakin, jonka päällinen on puuvillapopliinia(ehkä tiedätte materiaalin). Ei ole mikään hiostava keinokuitu homma. Vuorikin on puuvillakangasta.Se on joka talvi käytössä ja pesen sen ihan koneessa ja pyöräytän hetken kuivurissa. Nyt aion viedä sen suutarille, että saisin nahkaiset vahvikkeet hihansuihin. Itsekin ompelen, mutta tuo kohde on liian paksu omille koneilleni.

Takki maksoi 40 mk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi