Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhän ei kannata ostaa halpaa" - miten se tehdään käytännössä?

Vierailija
23.10.2024 |

Ihan vaan tässä ihmettelen, että mistä se köyhä ottaa ne rahat niiden kalliiden laatutuotteiden ostamiseen.  Jos on varaa ostaa laadukasta ja kallista, niin eihän ihminen silloin ole köyhä.

Kommentit (270)

Vierailija
141/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä säästää ja/tai hankkii lisätuloja jotka säästää, kiertää kirppiksiä ympäri vuoden ja ostaa vaikka keskellä kesää talvitakin. Sitä sanotaan ennakoimiseksi ja jokainen pienituloinen täysijärkinen ymmärtää niin toimia.

Vierailija
142/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyyhän. Ihminen, joka ostaa rintaliivejä silloin kun tarvitsee, ei ole kaiken aikaa vailla uusia rintaliivejä. Sen sijaan rintaliivien ostoa vältelleellä on ostotarve kaiken aikaa, sillä hän ei raaski ostaa niitä rintsikoita silloinkaan, kun niitä tarvitsee. 

Eihän liity. Yksi vaurastumisen perusta on se, että jatkuvasti ei ostella jotain, vaan ostokset tehdään harkiten ja tarpeeseen. Köyhä pysyy köyhänä useimmiten juuri siksi, että ostellaan kaikkea turhaa eikä ymmärretä, että säästämällä hetken aikaa, säästäisi pitkässä juoksussa ison summan. Ostamalla kestävät rintaliivit, ei tarvitse olla jatkuvasti ostelemassa uusia. Ja kappas, rahaa jää muuhunkin kuin liiveihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus-av: Takerrutaan yksittäiseen hintaan, vaikka keskustelun aiheena on yleinen ajatus siitä, että on taloudellisempaa ostaa kerralla kunnollinen kuin jatkuvasti paskaa. Ei ihme, että porukalla on rahat loppu, kun ostellaan jatkuvasti jotain Temu-paskaa kunnon tuotteiden sijaan. 

Minä ostan kyllä mieluummin 10 S-bag pölypussia Temusta 13 eurolla lähi postilokeroon kannettuna kuin lähden matkustamaan Tokmannille ja ostan 4 pussia kympillä. Matkustaminenkin maksaa.

Vierailija
144/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.

Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.

Etkö osaa yhtään ennakoida ja pitää silmällä vaatteiden kuntoa? Ei ne yhtäkkiä yllättäen hajoa niin ettei voisi ollenkaan käyttää. Itselläni takki on varmasti vaihtotarpeessa jossain vaiheessa talvea ja viimeistään  keväällä, katselen jo nyt uutta varastoon. 

Entä, jos vetoketju hajoaa täysin yllättäen?

Vierailija
145/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska te keskituloiset voitte ostaa tajuamattanne aina kaiken sen tarpeellisen. Köyhien pitää säästää sukkiin, rintaliiveihin, normaaleihin vaatteisiin jne.. Te ette tule edes ajatelleeksi sitä kaikkea mitä ihminen tarvitsee, kun ostatte ne aina ajattelematta.

---

Ihan niin hyvä tilanne ei ainakaan minulla ole keskituloisen, että voisin täysin ajattelematta ostella mitä vain. Eikä nyt kysytty tuota, vaan kysyttiin, miten köyhillä takit jne. hajoilevat jatkuvasti, mutta keskituloisilla kestävät vuosia? Missä te köyhät oikein rymyätte takkienne kanssa, jos joka  talvi pitää ostaa uusi takki? 

Kuka köyhä väittää täällä, että takki pitäisi ostaa joka talvi? Tehän itse väitätte, että mukamas köyhän pitäisi ostaa talvitakki joka talvi?

"Jos on vähätuloinen niin silloin on muutakin tarpeellista johon pitää säästää." 

Lapsi on hyvä ja opettelee lukemaan. 

Vierailija
146/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.

Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.

Etkö osaa yhtään ennakoida ja pitää silmällä vaatteiden kuntoa? Ei ne yhtäkkiä yllättäen hajoa niin ettei voisi ollenkaan käyttää. Itselläni takki on varmasti vaihtotarpeessa jossain vaiheessa talvea ja viimeistään  keväällä, katselen jo nyt uutta varastoon. 

Ei ne hajoa, kun niitä käsittelee asianmukaisesti. En ole ikinä joutunut ostamaan uuttaa takkia sen takia, että vetoketju olisi hajonnut. Olen 48-vuotias.

t. eri

Vierailija
147/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos on vähätuloinen niin silloin on muutakin tarpeellista johon pitää säästää."

Lapsi on hyvä ja opettelee lukemaan. .

Okei, eli sulla on lukemisen ymmärtämisen vaikeus. Tuossa ei missään sanota, että vaatteet hajoaa joka vuosi. Teit tämän tulkinnan ahteristasi.

Vierailija
148/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska te keskituloiset voitte ostaa tajuamattanne aina kaiken sen tarpeellisen. Köyhien pitää säästää sukkiin, rintaliiveihin, normaaleihin vaatteisiin jne.. Te ette tule edes ajatelleeksi sitä kaikkea mitä ihminen tarvitsee, kun ostatte ne aina ajattelematta.

Eihän se liity ostotarpeeseen mitenkään, paljonko ihmisellä on käyttö rahaa. Vai onko sulla sellaiset rintaliivit, jotka hajoavat sitä nopeammin mitä vähemmän sulla on raha tilillä? :D

Esistätkö tyhmää vai oletko? Jos on köyhä, niin silloin on raha just ja just ruokaan sekä tyyliin bussilippuun. Silloin ei ole varaa edes niihin rintaliiveihin. Eivätkä ne rintaliivit kauaa kestä jos sulla on vähääkään isommat tissit. Jos mitään tissejä ei ole niin kai ne rintaliivitkin kestää.

Vinkkinä sulle jos ei ole rahaa ostaa rintsikoita (isot koot on kalliita), näin teen itse: vastaan netissä kyselyihin ja saan lopulta sinnikkään osallistumisen seurauksena esimerkiksi 20€ tai 30€ lahjakortin jonka otan Zalandoon. Sieltä aletuotteista tilaan vaatetta joskus jopa ilmaiseksi koska alle 30€ liivejäkin siellä on isoja kokoja.

Vierailija
149/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin 25 vuotta sitten todella kalliin talvitakin. Ajaton malliltaan ja edelleen käytössä, ei ole mennyt miksikään. Ylipäätään ostan vähän ja harvoin ja käytän vaatteitani kauan. Välikausitakkini on sekin varmaan 15-18 vuotta vanha ja edelleen hyvännäköinen. Eräs pesumokkaa oleva jakkuni on toistakymmentä vuotta vanha ja vielä viime syksynä joku nainen pysäytti minut ja kysyi, että mistä olin ostanut niin hyvännäköisen jakun, halusi samanlaisen.

En myöskään ole koskaan ymmärtänyt miksi talvitakkeja pitäisi olla useampi? Katukäyttöön yksi, ulkoiluun toinen. Minulla on ulkoiluun takki (vanha sekin), jossa on irroitettava toppaliivi sisäpuolella, käy syksystä kevääseen. Ja pelkkä toppaliivi viileinä kesäiltoina.

...juurihan selitit miksi sinulla on useampi talvitakki, mutta kysyt miksi useampia talvitakkeja pitäisi olla. Jestas sentään tämä ä

Siis minulla on yksi talvitakki, se 25 v. vanha. Ja ulkoilutakki. Jakku on sisäkäyttöön. Välikausitakki on kevääksi ja kesäksi.

Vierailija
150/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin lusmut, sitten voi ostaa laatua. Silti täytyy yleensä aina säästää ensin, samat ongelmat teillä toopeilla on edessänne aina 🤓

Vierailija
151/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne hajoa, kun niitä käsittelee asianmukaisesti. En ole ikinä joutunut ostamaan uuttaa takkia sen takia, että vetoketju olisi hajonnut. Olen 48-vuotias.

t. eri

"Minua ei ole koskaan raiskattu, joten kaikki naiset valehtelee, jotka väittää joutuneensa raiskatuksi"
Sama logiikka.

Vierailija
152/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos on vähätuloinen niin silloin on muutakin tarpeellista johon pitää säästää." Lapsi on hyvä ja opettelee lukemaan. .

Okei, eli sulla on lukemisen ymmärtämisen vaikeus. Tuossa ei missään sanota, että vaatteet hajoaa joka vuosi. Teit tämän tulkinnan ahteristasi.

Lapsi on hyvä ja opettelee lukemaan. Kysyin, mitä ne jonossa olevat tarpeelliset menot ovat, kun sellaisia ei meillä keskituloisilla ole. Siihen vastattiin, että rintaliivejä, sukkia jne. on pakko ostaa. Joo, niin on keskituloisenkin. Eli mitä ne vähätuloisten menot ovat? Kerro edes kolme konkreettista esimerkkiä. 

Vierailija
153/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkuuskin on ihan siinä ja siinä. Ostan usein halpoja vaatteita esimerkiksi ja ne kestää ihan samalla tavalla kuin kalliit vaatteet. Jos maksan takista 80 Euroa ja käytän sitä siistinä 7-8 vuotta, niin oikeastiko käyttäisin 500 Euron takkia 60 vuotta??? Joskus nuorempana yritin ostaa kalliimpaa ja se 400 markan neule meni paljon huonommaksi nopeammin kuin Seppälän satasen neule. (siis puhutaan ysäristä) 

Tai kun ostan vain 500 Euron pesukoneen, niin sekin kestää 10 vuotta, mutta en usko, että se 1000 Euron kone kestäisi 20 vuotta tai jos kestäisikin, niin olisi siinä vaiheessa vanhanaikainen sähkösyöppö. 

Vierailija
154/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se liity ostotarpeeseen mitenkään, paljonko ihmisellä on käyttö rahaa. Vai onko sulla sellaiset rintaliivit, jotka hajoavat sitä nopeammin mitä vähemmän sulla on raha tilillä? :D

Esistätkö tyhmää vai oletko? Jos on köyhä, niin silloin on raha just ja just ruokaan sekä tyyliin bussilippuun. Silloin ei ole varaa edes niihin rintaliiveihin. Eivätkä ne rintaliivit kauaa kestä jos sulla on vähääkään isommat tissit. Jos mitään tissejä ei ole niin kai ne rintaliivitkin kestää.

Esitätkö lukutaidotonta vai etkö

Olen eri, mutta myös isorintainen. Minulla hajoaa paidat yleensä rintojen kohdalta siksi, että joudun kaivamaan paitaa pois rintojen ja rintaliivien välistä, että se näyttäisi siistiltä päällä. Jostain syystä oli rintaliivien ja paitojen malli mikä tahansa, niin tuo ongelma pysyy. Housuista taas kuluu polvet, en tiedä sitten onko minulla pattipolvet vai mikä niitä kuluttaa :D Reitevillä kuluu kuulemma reidet puhki. En ole huomannut, että joutuisin nyppimään housuja polvista samoin kuin paitaa pois rintaliivien välistä. Mutta tuollainen kohentelu aiheuttaa ajan myötä vaatteisiin reikiä. Minulla on ilmeisesti vino kallo, koska kohentelen myös kaikkia pipoja samasta kohdasta, etteivät ole silmillä ja kaikkiin pipoihin tulee talvessa reikä. Minulla on tavanomaista pienempi pää ja siksi kaikki pipot valuvat silmille.

On ihan järkyttävää syyllistää ihmisiä siitä, että heidän vaatteensa kuluvat. Yksi käy lenkillä, toinen siivoaa ja kolmas kohentelee. Yhdellä kuluu kengät, toisella polvet ja kolmannella paidat. Näin on aina ollut, että vaatteet kuluvat puhki.

Vierailija
155/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne hajoa, kun niitä käsittelee asianmukaisesti. En ole ikinä joutunut ostamaan uuttaa takkia sen takia, että vetoketju olisi hajonnut. Olen 48-vuotias. t. eri

"Minua ei ole koskaan raiskattu, joten kaikki naiset valehtelee, jotka väittää joutuneensa raiskatuksi" Sama logiikka.

No ei kyllä ole. Ellet sitten ole sitä mieltä, että raiskaaminen on naisen oma syy. Vetoketjuhan ei itsekseen hajoa. 

Vierailija
156/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos on vähätuloinen niin silloin on muutakin tarpeellista johon pitää säästää." Lapsi on hyvä ja opettelee lukemaan. .

Lapsi on hyvä ja opettelee lukemaan. Kysyin, mitä ne jonossa olevat tarpeelliset menot ovat, kun sellaisia ei meillä keskituloisilla ole. Siihen vastattiin, että rintaliivejä, sukkia jne. on pakko ostaa. Joo, niin on keskituloisenkin. Eli mitä ne vähätuloisten menot ovat? Kerro edes kolme konkreettista esimerkkiä. 

Asutko asunnossa mikä on täysin tyhjä? Jos et, niin katso ympärillesi.

Vierailija
157/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten päässä on joku geenivirhe, ei tätä muu selitä. En ole nähnyt minkään muun maan keskustelupalstoilla samanlaista oman maan köyhien pilkkaamista kuin Suomessa. 

Olisi kiva nähdä minkälainen mulkosilmä laittaa noita halventavia ja jänkkääviä viestejä ja luulee että köyhä ihminen on joku lemmikki. Että kun ostaa yhden tarvikkeen ei tarvitse mitään muuta kuukausiin, että köyhällä ei muka ole juoksevia kuukausittaisia kuluja. Nämäkään muka varakkaat p.reijät eivät edes ole varkkaita, ja suorastaan kolisevat tyhjyyttä järjen rikkaudessa. 

Vierailija
158/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on ihan mahdollista ilman elämänhallinnan puutteita joutua rahavaikeuksiin. Omistusasunnossa asuvalla voi tulla vaikka putkiremontti ja mennä työpaikka samaan aikaan. Ansiosidonnaisia on leikattu rajusti ja työmarkkinatuella pitää pärjätä neljä viikkoa alle 600 eurolla. Omistusasuntoon ei asumistukea saa.

Se, että itse aiheuttaa itselleen rahavaikeuksia, ei tarkoita, ettei köyhän ole mahdollista säästää. Jos ei ole varaa asua omistusasunnossa, asunto myydään pois ja muutetaan vuokralle. Ihan turha kitistä asioista, jotka ovat omien valintojen tulosta. 

Sulla ei taida olla kokemusta omistusasumisesta?

Minä maksan asumiskuluja 300€ omassa asunnossa. Minkä helvetin takia myisin asuntoni pois ja muuttaisin vuokralle maksamaan asumiskuluja 600-800€ kuukaudessa? Täysin idioottimaista hommaa.

Vierailija
159/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hajoaa paidat yleensä rintojen kohdalta siksi, että joudun kaivamaan paitaa pois rintojen ja rintaliivien välistä, että se näyttäisi siistiltä päällä.

---

Miksi et osta tarpeeksi isoja paitoja? Ei sopivan kokoinen paita rullaudu tuolla tavalla. 

t. J-kuppi

Vierailija
160/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne hajoa, kun niitä käsittelee asianmukaisesti. En ole ikinä joutunut ostamaan uuttaa takkia sen

Hah hah hah hah! Vetoketjuja on myös viallisia, voitko kuvitella? Terveisin keski-ikäinen, joka on vaihtanut vetoketjuja niin takkeihin kuin laukkuihinkin. Kun on sama reppu 10 vuotta, niin vetoketjut todellakin alkavat paukkumaan.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan