"Köyhän ei kannata ostaa halpaa" - miten se tehdään käytännössä?
Ihan vaan tässä ihmettelen, että mistä se köyhä ottaa ne rahat niiden kalliiden laatutuotteiden ostamiseen. Jos on varaa ostaa laadukasta ja kallista, niin eihän ihminen silloin ole köyhä.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.
Huomaa että olet persu kun mielestäsi pitäisi kulkea neljä kuukautta ilman takkia vaikka olisi kuinka kylmä.
Vaihdoin kalliimman purutupakan askitupakkaan. Onnistui siten että nipistin hygienia ja elintarvikkeissa ja lisäksi aloin pummaamaan rahaa sukulaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.
Huomaa että olet persu kun mielestäsi pitäisi kulkea neljä kuukautta ilman takkia vaikka olisi kuinka kylmä.
Persusyytös havaittu, uaaa, uaaa...vassarit heränneet psykoosistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persusyytös havaittu, uaaa, uaaa...vassarit heränneet psykoosistaan
Väittäisin, että vastauksesi osoittaa huomion todeksi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ostin 25 vuotta sitten todella kalliin talvitakin. Ajaton malliltaan ja edelleen käytössä, ei ole mennyt miksikään. Ylipäätään ostan vähän ja harvoin ja käytän vaatteitani kauan. Välikausitakkini on sekin varmaan 15-18 vuotta vanha ja edelleen hyvännäköinen. Eräs pesumokkaa oleva jakkuni on toistakymmentä vuotta vanha ja vielä viime syksynä joku nainen pysäytti minut ja kysyi, että mistä olin ostanut niin hyvännäköisen jakun, halusi samanlaisen.
En myöskään ole koskaan ymmärtänyt miksi talvitakkeja pitäisi olla useampi? Katukäyttöön yksi, ulkoiluun toinen. Minulla on ulkoiluun takki (vanha sekin), jossa on irroitettava toppaliivi sisäpuolella, käy syksystä kevääseen. Ja pelkkä toppaliivi viileinä kesäiltoina.
Kyllä sitä tarvii kunnon 25- 30 asteen pakkasille paksumman takin. Jotta voi kerrospukeutua mahdollisimman lämpimästi. Untuvatakki olisi hankintalistalla jos kirppikseltä sattuisi oikeassa koossa löytämään. Lauhemmille pakkaskeleille voi sitten valita kevyemmän "kaupunkitakin". Mulla esim on pari laadukasta ja kotimaista talvinahkatakkia. Itse ainakin kiinnitän huomiota materiaaleihin. Mitä enemmän villaa vaate sisältää, sitä lämpimämpi se on ja kirpparilta monesti löytää huiveja&hameita mitkä 100 prossaa silkkiä, unohdan polyesterit, viskoosit sun muut. Ja keinonahkan sijaan suosin aitoa nahkaa.
Sivisytysporvari ostaa myös halpaa kuraa, mutta siitä se idea kumpuaa...
Köyhän ei kannata ostaa halpaa pätee edelleen. Mutta uusi sanonta on mitä mm sähköautoihin tulee vaikka ne ei ole halpoja. Köyhän ei kannata MENNÄ halpaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sanonta on siltä ajalta, kun korkea hinta takasi oikeasti laadun. Ja joskus myös tuotemerkki.
Nyt nuo ajat ovat kaukana kaukana takanapäin. Korkea hinta ei todellakaan takaa yhtään mitään (kuin korkeintaan jossain todella kalliissa luksusmerkissä, esim. kelloissa), ihmiset maksavat tuotemerkistä, eivät laadusta. Samanlaisissa lapsityövoimatehtaissa niitä tuotteita pukataan, varsinkin merkkivaatteita.
Kuluttajan pitää olla aktiivinen ja vertailla tuotteita: juu se vie aikaa ja hermoja, jos ei tykkää ostamisesta niin kuin minä.
Nykyään on juuri vaatteissa paljon pieniä kotimaisia brändejä, joiden valmistus on Euroopassa, yleensä Portugalissa tai Baltian maissa. Muutamalla taitaa olla Suomessa. Monet näistä ovat olleet vaikeuksissa viime vuosina. Kyllä asiallista laatua edelleen on saatavilla, mutta ikävä kyllä lähinnä verkkokaupoissa ja ehkä joskus pop up -myymälöissä. Ei enää lähiostarin ketjuliikkeissä tai marketeissa. Vuosikymmeniä sitten Anttilasta sai kestäviä vaatteita ja joka kylässä oli joku putiikki, josta sai kunnollistakin.
Mulla on kuusi vuotta vanha Luhdan takki. Ostin sen silloin, kun rahaa sattui olemaan. Käytän sitä aina, siis aina talvella, riippumatta menon laadusta. Nyt se alkaa olemaan rispaantunut hihoista ja paikattu kahdesta kohdasta ja tarvitsisin uuden, mutta ei mulla ole nyt kahtasataa laittaa takkiin. Tietyt speksit takin on täytettävä myös, sen on oltava musta, jotta sopii myös hautajaisiin, ihan lyhyt se ei voi olla, jotta on tarpeeksi edustava mihin tahansa, liian pitkä ei käy, koska liikun metsässä, liian paksu ei voi olla myöskään, koska liikun sen kanssa, tokikaan ei liian ohutkaan, kestävä sen pitäisi olla myös ja nopeasti kuivuva, koska on vain se yksi takki. Mun on varmasti nyt pakko tilata takki jostain halvemmalla. Kirpparit on kierretty, mutta mitään sopivaa ei ole tullut vastaan. Villakangastakkia pyörittelin yhdellä kirppiksellä, mutta en raaskinut kolmeakymppiä siihen laittaa kuitenkaan, koska se on pois toppatakkirahasta. Toppatakki on kuitenkin välttämätön.
En voi laskea itseäni köyhäksi, mutta oma tapani säästää on juuri se, että kun ostan, ostan laadukasta ja hyvää.
Maksan kerran hieman enemmän, ostan harkiten ja vain kun jotain oikeasti tarvitsen.
Se raha mikä menisi kaikenlaisen rääsyn ja romun shoppailuun riittää hyvin siihen että ostaa harvoin ja hyvää.
Harkintaa. Itse mietin aina jos mieliteko tulee, tarvitsenko siis oikeasti tätä, ja useimmiten vastaus on en, ja jätän ostamatta.
Tämän tavan ole oppinut kotoa, ja siitä on jäänyt elämäntapa. Rahaa jää säästöön ja voi sitten toteuttaa jonkun matkan tai muuta ylimääräistä jos haluaa. Harkinta pätee kaikkeen mitä ostan, myös ruokaan. Minulta ei mene koskaan mitään roskiin, siis ruokatavaraa. En puhu nyt appelsiininkuorista tai vastaavasta.
Asun ja elän yksin joten rahankäytöstäni vastaan yksin. Lisäksi rahaa ei mene alkoholiin tai tupakkaan.
Untuvatakissa on se hyvä puoli, että kun ostat nyt jonkun Joutsen-takin, voit käyttää sitä niillä yli 20 asteen pakkasilla loppuelämäsi ja se jää vielä perinnöksi jollekin onnekkaalle :D mallit ovat yleensä hyvin ajattomia, ja kun vielä valitsee värin niin, ettei ikuisuustahrat juuri näy. Toki kertaostoksena sellainen on hyvin kallis, alestakin.
Mutta kovien pakkasten ongelman voi ratkaista myös kerrospukeutumalla. Kevytuntuvatakki tavallisen talvitakin alle kovilla pakkasilla, sama käy sitten syksyllä kuoritakin alla, jos tarvitaan säänkestävyyttä, tai ihan sellaisenaan viileinä kesäiltoina tai välikausina kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei osteta mitään jos ei voi ostaa laadukasta.
Esim. talvikenkiä ei voi jättää ostamatta jos vanhat ovat hajonneet. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan.
Laadukkaat talvikengät kestää pidempään kuin halppikset. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ne sopivat joka kelille ja ovat riittävän lämpimät myös koviin pakkasiin.
Alennuslaarit kannattaa myös aina tutkia tarkkaan, niistä voi joskus tehdä ihan oikeita löytöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä kun aloittaa säästämisen, niin hyvin onnnistuu. Miksi hemmetissä aloitat säästämään vasta sitten kun pakkaset on tulleet jo? Järkeäänkin saa käyttää, vaikka onkin köyhä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuusi vuotta vanha Luhdan takki. Ostin sen silloin, kun rahaa sattui olemaan. Käytän sitä aina, siis aina talvella, riippumatta menon laadusta. Nyt se alkaa olemaan rispaantunut hihoista ja paikattu kahdesta kohdasta ja tarvitsisin uuden, mutta ei mulla ole nyt kahtasataa laittaa takkiin. Tietyt speksit takin on täytettävä myös, sen on oltava musta, jotta sopii myös hautajaisiin, ihan lyhyt se ei voi olla, jotta on tarpeeksi edustava mihin tahansa, liian pitkä ei käy, koska liikun metsässä, liian paksu ei voi olla myöskään, koska liikun sen kanssa, tokikaan ei liian ohutkaan, kestävä sen pitäisi olla myös ja nopeasti kuivuva, koska on vain se yksi takki. Mun on varmasti nyt pakko tilata takki jostain halvemmalla. Kirpparit on kierretty, mutta mitään sopivaa ei ole tullut vastaan. Villakangastakkia pyörittelin yhdellä kirppiksellä, mutta en raaskinut kolmeakymppiä siihen laittaa kuitenkaan, koska se on pois toppatakkirahasta. Toppatakki on kuitenkin
Ehdotus: ostat sen 30 euron villakangastakin, menet vielä tämän talven ulkoilut ja metsäretket sillä rispaantuneella toppatakilla, mutta puet villakangastakin tilanteisiin, joissa on oltava siististi puettu. Koitat säästää rahaa ensi talveksi uuteen toppatakkiin. Kirppareilla voi tulla kivoja vastaan, mutta myös kesää vasten tulee kovia alennuksia toppatakeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä kun aloittaa säästämisen, niin hyvin onnnistuu. Miksi hemmetissä aloitat säästämään vasta sitten kun pakkaset on tulleet jo? Järkeäänkin saa käyttää, vaikka onkin köyhä
Oletko ennustaja ja tiedät koska takki menee rikki?
Säästän koko ajan, mutta kun tulot ovat pienet ympäri vuoden, niin säästöjä syntyy kovin hitaasti. Tarvitsisin tällä hetkellä ensisijaisesti silmälasit. En näe enää vanhoilla kovin hyvin. Siihen saa budjetoida noin 800 euroa, koska mulla on hajataittoa, paljon miinusta ja tarvitsen jo monitehot. Takki on ostoslistalla ja kengät, mutta jos en kirpputorilta löydä, niin joudun olemaan ilman. Hammaslääkärilaskujen eräpäivää jouduin juuri siirtämään ja kun ne on maksettu, niin kahden kuukauden säästövara on mennyt. Lääkkeisiin menee noin 600 vuodessa ja nekin on budjetoitava joka kuukaudelle. Kaikki kodinirtaimisto, tekstiilit yms. on vanhaa jo, mutta olen jo lopettanut uusista haaveilun. Ehjät lakanat olis kyllä kivat. Lidlissä oli halpoja pussilakanasettejä, mutta mulla ei silloin sattunut olemaan sitä yhdeksää euroa ylimääräistä sellaiseen.
Kun rahasta on pulaa, niin siitä on pulaa ihan koko ajan. En pysty säästämään kaikkeen tarpeelliseen, vaikka olen aloittanut säästämisen jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska te keskituloiset voitte ostaa tajuamattanne aina kaiken sen tarpeellisen. Köyhien pitää säästää sukkiin, rintaliiveihin, normaaleihin vaatteisiin jne.. Te ette tule edes ajatelleeksi sitä kaikkea mitä ihminen tarvitsee, kun ostatte ne aina ajattelematta.
Eihän se liity ostotarpeeseen mitenkään, paljonko ihmisellä on käyttö rahaa. Vai onko sulla sellaiset rintaliivit, jotka hajoavat sitä nopeammin mitä vähemmän sulla on raha tilillä? :D
Esistätkö tyhmää vai oletko? Jos on köyhä, niin silloin on raha just ja just ruokaan sekä tyyliin bussilippuun. Silloin ei ole varaa edes niihin rintaliiveihin. Eivätkä ne rintaliivit kauaa kestä jos sulla on vähääkään isommat tissit. Jos mitään tissejä ei ole niin kai ne rintaliivitkin kestää.
Enhän minä nyt herrantähden mistään arvonnoista puhunut vaan KYSELYISTÄ 😄. Niillä oikeasti varmasti tienaa oikeaa rahaa. Arvonnan varaan jos jää, taatusti ei mitään koskaan saa. Miten pimennossa täällä ihmiset elää kun eivät tätäkään rahantekokeinoa tiedä eikä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se köyhä tarkoitti vaikkapa, että rahaa on yhteensä vaikka 600 euroa/4 viikkoa. Tuosta kun ottaa vuokran, vakuutukset, sähkön, puhelinlaskun, bussilipun, lääkkeet, hygieniatuotteet ja ruuan, ei ehkä jää "takkirahaa" joka kuukausi lainkaan. Samaan aikaan sitten sukat kuluvat, alusvaatteet hapertuvat rikki ja rintsikoiden kaarituet on jo ommeltu sata kertaa, mutta aina puskevat kankaasta läpi.
--
1. Kenelläkään ei ole noin vähän rahaa käytössä, koska meillä on tt-tuki, asumistuki, työmarkkinatuki jne. jne. Suomessa on pienet tuet, mutta ei sentään noin pienet. Pakollisten asumismenojen jälkeen pitää jäädä rahaa yksinasuvalla noin 500€/kk mikäli asumismenot ovat kohtuulliset.
2. Kenelläkään ei ole tarvetta ostaa vaatteita joka kuukausi eikä bussilippu ole millään tasolla pakollinen meno.
No kyllä kuule on meitä jotka asutaan yksin omassa asunnossa eikä saada mitään muuta kuin sen työmarkkinatuen verran kuukaudessa. Se on nettona noin 604€. Mihinkään toimeentulotukeen ei ole oikeutta. Piste. Turha tulla sanomaan että kyllä saa, on kokeiltu eikä saa. Kodistani en luovu, en löydä mistään näin edullisesti asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja etenkin kannattaa ostaa sesongin ulkopuolella. Esimerkiksi se talvitakki keväällä poistorekistä tai kesällä kirppikseltä, jos sattuu kohdalle.
Ostin juuri kirppikseltä ihan uuden veroisen toppatakin 6€. Edellinen meni 10 vuotta. Sukkia Lidlstä max euron pari ja nykyisin ostan alusvaatteenikin sieltä. Olen pienituloinen, mutta ylimääräistä vaatetta on tässä maassa niin paljon, että takuulla kukaan ei jää ilman vaatteita.