"Köyhän ei kannata ostaa halpaa" - miten se tehdään käytännössä?
Ihan vaan tässä ihmettelen, että mistä se köyhä ottaa ne rahat niiden kalliiden laatutuotteiden ostamiseen. Jos on varaa ostaa laadukasta ja kallista, niin eihän ihminen silloin ole köyhä.
Kommentit (270)
Höpöhöpö. Ostan vain halpaa. Syys/kevät-takki (vedenpitävä) kirpparilta 12e, mennyt jo varmaan 5-6 vuotta, menee jatkossakin.
30e maiharit tokmannilta. Mennyt jo 3 vuotta syys-toukokuusta ykköskenkinä itselläni lähes päivittäisessä käytössä, vähän alkaa jo kulua, mutta onhan nuo jo työnsä tehneet.
Reiman vk-hanskat lapselle 23e alesta, hävitti toisen viikossa. Ei jatkoon.
75e vk-takki koululaiselle. Tämäkin hävisi. On tyytyväisempi muutenkin lager157 25e takkiin.
Koska te keskituloiset voitte ostaa tajuamattanne aina kaiken sen tarpeellisen. Köyhien pitää säästää sukkiin, rintaliiveihin, normaaleihin vaatteisiin jne.. Te ette tule edes ajatelleeksi sitä kaikkea mitä ihminen tarvitsee, kun ostatte ne aina ajattelematta.
---
Ihan niin hyvä tilanne ei ainakaan minulla ole keskituloisen, että voisin täysin ajattelematta ostella mitä vain. Eikä nyt kysytty tuota, vaan kysyttiin, miten köyhillä takit jne. hajoilevat jatkuvasti, mutta keskituloisilla kestävät vuosia? Missä te köyhät oikein rymyätte takkienne kanssa, jos joka talvi pitää ostaa uusi takki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.
Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.
Hinta ei tosiaan takaa laatua. Torissa kun kattelee takkeja, niin mitä kalliimpi takki sitä todennäköisemmin siinä on vetskari rikki, mutta myyjä pyytää siitä lähes uuden hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska te keskituloiset voitte ostaa tajuamattanne aina kaiken sen tarpeellisen. Köyhien pitää säästää sukkiin, rintaliiveihin, normaaleihin vaatteisiin jne.. Te ette tule edes ajatelleeksi sitä kaikkea mitä ihminen tarvitsee, kun ostatte ne aina ajattelematta.
Eihän se liity ostotarpeeseen mitenkään, paljonko ihmisellä on käyttö rahaa. Vai onko sulla sellaiset rintaliivit, jotka hajoavat sitä nopeammin mitä vähemmän sulla on raha tilillä? :D
Esistätkö tyhmää vai oletko? Jos on köyhä, niin silloin on raha just ja just ruokaan sekä tyyliin bussilippuun. Silloin ei ole varaa edes niihin rintaliiveihin. Eivätkä ne rintaliivit kauaa kestä jos sulla on vähääkään isommat tissit. Jos mitään tissejä ei ole niin kai ne rintaliivitkin kestää.
Ostin 25 vuotta sitten todella kalliin talvitakin. Ajaton malliltaan ja edelleen käytössä, ei ole mennyt miksikään. Ylipäätään ostan vähän ja harvoin ja käytän vaatteitani kauan. Välikausitakkini on sekin varmaan 15-18 vuotta vanha ja edelleen hyvännäköinen. Eräs pesumokkaa oleva jakkuni on toistakymmentä vuotta vanha ja vielä viime syksynä joku nainen pysäytti minut ja kysyi, että mistä olin ostanut niin hyvännäköisen jakun, halusi samanlaisen.
En myöskään ole koskaan ymmärtänyt miksi talvitakkeja pitäisi olla useampi? Katukäyttöön yksi, ulkoiluun toinen. Minulla on ulkoiluun takki (vanha sekin), jossa on irroitettava toppaliivi sisäpuolella, käy syksystä kevääseen. Ja pelkkä toppaliivi viileinä kesäiltoina.
Vierailija kirjoitti:
---
Ihan niin hyvä tilanne ei ainakaan minulla ole keskituloisen, että voisin täysin ajattelematta ostella mitä vain. Eikä nyt kysytty tuota, vaan kysyttiin, miten köyhillä takit jne. hajoilevat jatkuvasti, mutta keskituloisilla kestävät vuosia? Missä te köyhät oikein rymyätte takkienne kanssa, jos joka talvi pitää ostaa uusi takki?
Kuka köyhä väittää täällä, että takki pitäisi ostaa joka talvi? Tehän itse väitätte, että mukamas köyhän pitäisi ostaa talvitakki joka talvi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa juurikin sitä, ettei ole varaa 200 euron takkiin. Se on juuri sitä, että menot suhteessa tuloihin. 200 euroa yhteen takkiin on liikaa pienillä tuloilla. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?
--
Se, että sinä et osaa hoitaa raha-asioitasi, ei tarkoita, ettei kukaan muukaan ostaisi. 200€ takin pystyy ostamaan säästämällä 10€/kk 1v8kk ajan. Jokainen pystyy tuohon, jos osaa edes alkeet elämänhallinnasta. Ei ne suurte tulot, vaan ne pienet menot.
Jos on vähätuloinen niin silloin on muutakin tarpeellista johon pitää säästää. 200e takki on ihan idioottimaisin ostos köyhälle.
Takkini on gore-tex, koska kävelen paljon sateessa. Se vähentää vilustumisen riskiä. Ostin sen osamaksulla.
-eri, köyhä
Vierailija kirjoitti:
Ostin 25 vuotta sitten todella kalliin talvitakin. Ajaton malliltaan ja edelleen käytössä, ei ole mennyt miksikään. Ylipäätään ostan vähän ja harvoin ja käytän vaatteitani kauan. Välikausitakkini on sekin varmaan 15-18 vuotta vanha ja edelleen hyvännäköinen. Eräs pesumokkaa oleva jakkuni on toistakymmentä vuotta vanha ja vielä viime syksynä joku nainen pysäytti minut ja kysyi, että mistä olin ostanut niin hyvännäköisen jakun, halusi samanlaisen.
En myöskään ole koskaan ymmärtänyt miksi talvitakkeja pitäisi olla useampi? Katukäyttöön yksi, ulkoiluun toinen. Minulla on ulkoiluun takki (vanha sekin), jossa on irroitettava toppaliivi sisäpuolella, käy syksystä kevääseen. Ja pelkkä toppaliivi viileinä kesäiltoina.
...juurihan selitit miksi sinulla on useampi talvitakki, mutta kysyt miksi useampia talvitakkeja pitäisi olla. Jestas sentään tämä älykkyyden määrä taas täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se liity ostotarpeeseen mitenkään, paljonko ihmisellä on käyttö rahaa. Vai onko sulla sellaiset rintaliivit, jotka hajoavat sitä nopeammin mitä vähemmän sulla on raha tilillä? :D
Esistätkö tyhmää vai oletko? Jos on köyhä, niin silloin on raha just ja just ruokaan sekä tyyliin bussilippuun. Silloin ei ole varaa edes niihin rintaliiveihin. Eivätkä ne rintaliivit kauaa kestä jos sulla on vähääkään isommat tissit. Jos mitään tissejä ei ole niin kai ne rintaliivitkin kestää.
Esitätkö lukutaidotonta vai etkö vain halua ymmärtää? Kysyttiin, miksi köyhällä on jatkuvasti satojen eurojen vaate- yms. menoja, vaikka varakkaammilla vaatteet kestävät vuosia? Tietääkö sun vaateet, sun pankkitilinsaldon vai miksi sinulla sama vaate hajoaa heti ja minulla kestää vähintään vuoden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinta kuntoon niin rahaa jää säästöön muutama euro, vaikka eläisit tt-tuella. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.
Nykyään on ihan mahdollista ilman elämänhallinnan puutteita joutua rahavaikeuksiin. Omistusasunnossa asuvalla voi tulla vaikka putkiremontti ja mennä työpaikka samaan aikaan. Ansiosidonnaisia on leikattu rajusti ja työmarkkinatuella pitää pärjätä neljä viikkoa alle 600 eurolla. Omistusasuntoon ei asumistukea saa.
Ihminen ei ole köyhä, jos hänellä on kymmenien tai jopa satojen tuhansien omaisuus. Omistusasunto on omaisuutta.
Kyllä ne sillä hetkellä käytettävissä olevat rahat määräävät sen, mitä voi ostaa. Sitä kiinteää omaisuutta kun ei voi eikä kannata heti rahaksi muuttaa. Jossain pitää asua koko ajan. Naapuri on myynyt jo pitkään samanlaista kämppää ja alueella on paljon asuntoja myynnissä. En minä ala vielä kämppääni myymään, vaikka olen nyt ollut jo jonkin aikaa työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Kuka köyhä väittää täällä, että takki pitäisi ostaa joka talvi? Tehän itse väitätte, että mukamas köyhän pitäisi ostaa talvitakki joka talvi?
Ainakin tämä yksi, joka väittää, että köyhällä on jonoksi asti satojen eurojen menoja ja sen takia ei voi ostaa kalliimpaa takkia tms. Siihen vastasin kysymällä, miksi köyhällä on jatkuvasti extramenoja, vaikka keksituloisella niitä on aika harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Liittyyhän. Ihminen, joka ostaa rintaliivejä silloin kun tarvitsee, ei ole kaiken aikaa vailla uusia rintaliivejä. Sen sijaan rintaliivien ostoa vältelleellä on ostotarve kaiken aikaa, sillä hän ei raaski ostaa niitä rintsikoita silloinkaan, kun niitä tarvitsee.
Normituloinen ostaa uudet rintsikat kun huomaa sellaisia tarvitsevansa. Hänellä on yleensä useammat toimivat ja käyttökempoiset liivit. Köyhä siirtää ja siirtää tarpeellisia ostoksia. Hänellä vieläpä ei ole tarvetta vain yksille vaan ehkäpä useammille rintsikoille. Sama juttu muiden vaatteiden kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Esitätkö lukutaidotonta vai etkö vain halua ymmärtää? Kysyttiin, miksi köyhällä on jatkuvasti satojen eurojen vaate- yms. menoja, vaikka varakkaammilla vaatteet kestävät vuosia? Tietääkö sun vaateet, sun pankkitilinsaldon vai miksi sinulla sama vaate hajoaa heti ja minulla kestää vähintään vuoden? .
Kuka köyhä täällä on väittänyt, että kaikki vaatteet hajoaa vuodessa? Vai onko tämä vain paska argumentti, jonka vetäsit omasta ahteristasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinta kuntoon niin rahaa jää säästöön muutama euro, vaikka eläisit tt-tuella. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.
Nykyään on ihan mahdollista ilman elämänhallinnan puutteita joutua rahavaikeuksiin. Omistusasunnossa asuvalla voi tulla vaikka putkiremontti ja mennä työpaikka samaan aikaan. Ansiosidonnaisia on leikattu rajusti ja työmarkkinatuella pitää pärjätä neljä viikkoa alle 600 eurolla. Omistusasuntoon ei asumistukea saa.
Ihminen ei ole köyhä, jos hänellä on kymmenien tai jopa satojen tuhansien omaisuus. Omistusasunto on omaisuutta.
Kyllä ne sillä hetkellä käytettävissä olevat rahat määräävät sen, mitä voi ostaa. Sitä kiinteää omaisuutta kun ei voi eikä kannata heti ra
No se on sinun valintasi. Nyt ei puhuta siitä. Itseaiheutettu köyhyys on eri ketjun aihe. Voinhan minäkin väittää olevani köyhä, jos käytän kaikki rahani kaljaan eikä ole sen takia varaa ostaa takkia. Onko se sinusta hyvä syy?
Vierailija kirjoitti:
Siten että niiden kymmenen erilaisen Temu-rätin sijasta ostaa esimerkiksi yhden kunnollisen talvitakin joka kestää vähintään 5 vuotta.
Minä esimerkiksi ostan talvitakin aina alesta ja maksimihinta on 50€. Viimeisin maksoi 30€ ja sitä edellinen 42€. Kolmenkympin takki lähtee käyttöön tulevana talvena ja 42€ takkia käytin noin 10 vuotta ja sekin jää käyttöön vielä pihatakiksi. Yksi varatakki on ostettu 7€:lla kirppikseltä. Ei paljon jää vuosihinnaksi takeista. Kengät ostin 30€:lla kesällä. Edelliset maksoi 70€ ja käytin noin 6 vuotta. Toiset kovan pakkasen kengät (isommat joihin mahtuu paksu villasukka) ostin yli 10v sitten ja ovat erittäin hyvät vieläkin. Maksoivat satasen. Viisi vuotta on todella lyhyt käyttöaika mille tahansa vaatteelle. Vaatteita ja kenkiä pitää huoltaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa juurikin sitä, ettei ole varaa 200 euron takkiin. Se on juuri sitä, että menot suhteessa tuloihin. 200 euroa yhteen takkiin on liikaa pienillä tuloilla. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?
--
Se, että sinä et osaa hoitaa raha-asioitasi, ei tarkoita, ettei kukaan muukaan ostaisi. 200€ takin pystyy ostamaan säästämällä 10€/kk 1v8kk ajan. Jokainen pystyy tuohon, jos osaa edes alkeet elämänhallinnasta. Ei ne suurte tulot, vaan ne pienet menot.
Jos on vähätuloinen niin silloin on muutakin tarpeellista johon pitää säästää. 200e takki on ihan idioottimaisin ostos köyhälle.
Takkini on gore-tex, koska kävelen paljon sateessa. Se vähentää vilustumisen riskiä. Ostin sen osamaksulla.
-eri, köyhä
Ei vähennä. Ei se goretex-kalvo viruksilta suojaa :D
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tämä yksi, joka väittää, että köyhällä on jonoksi asti satojen eurojen menoja ja sen takia ei voi ostaa kalliimpaa takkia tms. Siihen vastasin kysymällä, miksi köyhällä on jatkuvasti extramenoja, vaikka keksituloisella niitä on aika harvoin.
Niin, tuossa ei sanota mitään siitä, että ne hajoaa vuodessa, vaan että köyhällä on jo ylipäätänsä niin vähän vaatetusta tai esim rintaliivejä, että tarve on jo toiselle parille. Ja kun samoja rintaliivejä käyttää joka päivä, niin tottakai ne kuluu nopeammin, kun jos olisi useampi.
Katsos pullaivoiset keskituloiset jotka eivät koskaan ole olleet köyhiä eivät tuota tajua. Teillä on käytössä rahaa niin, että voitte ostaa useammat rintaliivit, useammat sukkaparit, useammat housut. Köyhällä saattaa olla murto-osa noista vaatteista, mitä teillä on jo käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.
Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.
Ei se hajoa, kun ostaa laadukasta. Esimerkiksi oma talvitakkini on 15 vuotta vanha ja edelleen täysin ehjä. Pitää osata huolehtia vaateistaan ja huoltaa niitä oikein.
t. eri
15 vuotta sitten sai laadukkaampia vaatteita kuin nykyään. Enää kallis hinta ei takaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Ainakin tämä yksi, joka
Vaatteet ja muut tarpeet ei ole extramenoja. Ihan takuulla tyypillinen keskituloinen käyttää vaatteisiin vähintään satoja euroja vuodessa ja enemmän kuin köyhät.
Sinä et vain huomaa niitä kun ostit sukkia yhdellä ostoskerralla, pari t-paitaa toisella ja alusvaatteita kolmannella. Jonkin ajan päästä tuleekin ostettua uudet kengät. Mutta kun lasket yhteen, ostosten summa vuodessa on vähintään satoja euroja. Mutta jos et ostanut mitään noista, tulee aika jolloin tarvitset niitä kaikkia samanaikaisesti.
Olihan tuo kyllä aika leimaaja "esimerkki". Valitettavan usein vaan vedetään tuo tupakka ja viina mukaan, kun puhutaan rahaongelmista. Kyllä tästä jää sellainen kuva, että sinäkin syytät rahavaikeuksiin joutuneita siitä, että kaikki raha palaa ketjussa ja kumotaan kurkusta alas. Itse olen köyhtynyt ihan vaan työttömyyden vuoksi, en päihteiden. Minä olen pakon edessä leikannut rajusti kulutustani. Rahat riittävät asumiskulujen (vastike, remonttilaina, vesimaksu, sähkölasku), vakuutusten, puhelinkulujen ja yhden lääkkeen lisäksi vain ruokaan, sitäkin ostan vain peruselintarvikkeina (+ vessapaperi, pesuaineet) Lidlistä. Muut hankinnat teen pääasiassa kirpparilta ja Temusta. Nyt tilasin sieltä mm. pölypusseja. Tämäkin on sitten väärin säästetty. Temuttajat, kun kuulemma myrkyttävät itsensä ja tuhoavat Suomen talouden. Ensi vuonna ei jää sitten enää rahaa ruokaankaan. Onneksi olen vielä pystynyt hieman säästämään. Mihinkään 200 euron takkiin en kyllä säästele. Niin hullu en ole.