"Köyhän ei kannata ostaa halpaa" - miten se tehdään käytännössä?
Ihan vaan tässä ihmettelen, että mistä se köyhä ottaa ne rahat niiden kalliiden laatutuotteiden ostamiseen. Jos on varaa ostaa laadukasta ja kallista, niin eihän ihminen silloin ole köyhä.
Kommentit (270)
Itse lopetin tupakoinnin kuukausi sitten. En sen takia ettei ole varaa mutta mielummin ostan sillä 300€/kk jotain muuta kivaa t:köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.
Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.
Ei se hajoa, kun ostaa laadukasta. Esimerkiksi oma talvitakkini on 15 vuotta vanha ja edelleen täysin ehjä. Pitää osata huolehtia vaateistaan ja huoltaa niitä oikein.
t. eri
Voi se hajota vaikka siten, että repeää johonkin törröttävään naulaan roskakatoksella. Tai joku pöllii sen kirjaston tuolinselkämykseltä, kun se on "laatutakki".
Ensimmäinen ei ole mahdollista ellet ole sokea. Toinen ei ole mahdollista ellet ole tyhjäpää. Oliko muuta?
Mene kuule sinä ihailemaan vaikka sädekehääsi pois täältä richplainaamasta. Sinä et määrää, mikä on mahdollista ja mikä ei. Minä en ole sokea ja on minullakin joku vaate revennyt naulaan, onneksi ei mikään merkkivaate.
Muita mahdollisuuksia: Köyhä kaatuu ulkona ja takki repeää. Irti oleva koira näykkää köyhää käsivarresta, takkiin hampaanreiät (ja koiran omistajaa ei löydy takkia korvaamaan). Köyhä kunnostaa vanhaa autonromuaan ja akkuhappo polttaa takkiin huomaamatta reikiä. (Minä, kun valkaisin kloriitilla valkoisia vaatteita, roiskui pari pisaraa arkivaatteisiini. Onneksi olivat halpoja arkivaatteita ja voi niitä vielä kauneusvirheistä huolimatta käyttää.)
Vinkki: Olen säätänyt käsilaukkuni hihnan vyötärömittani pituiseksi, sillä on helppo mitata, kannattaako jotain vaatetta edes sovittaa.
Aika vaikeaa nykyään on tehdä niitä "pieniä menoja" että jäisi rahaa säästöön kun kaikkien tuotteiden ja palvelujen hinnat nousivat ja tuet pienenivät.
Vain esimerkki kun moni ei tunnu tajuavan tätä nykytilannetta. Suomessa oli ennenkin kallista mutta nyt kaikki on tuplaantunut. Et voi luottaa siihen että juuri se käyttöesine/tarvevaate olisi alennuksessa kun sitä tarvitset.
Mielestäni on erikoista, että tällä palstalla aina selitetään köyhien juovan alkoholia ja polttavan tupakkaa. Minä en ole ikinä tehnyt sitä. Ei myöskään kukaan, jota tunnen paremmin. Itse asiassa sekä tupakka että alkoholi haisevat kauhealta. Monesti näkee kaupungilla ilmeisesti työntekijöiden polttelevat tupakkaa liikkeiden etuovella jne. Ne vanhan ajan tupakkaa polttavat ja kaljaa juovat joutomiehet ovat katoavaa kansanperinnettä. Sellaisen olen nähnyt viimeksi 1990-luvun loppupuolella.
--
Arviolta kymmenes ihminen, joka ei ymmärrä, mitä sana ESIMERKKI tarkoittaa. Alan ymmärtää, miksi mediassa keskustellaan huolestuneeseen sävyyn lasten ja nuorten lukutaidottomuudesta. Ei ihme, jos oletettavasti aikuisille kirjoittajillekin on täysin ylivoimaista ymmärtää, mitä tarkoittaa esimerkki. Otetaan ratakisko avuksi: Jos ihminen kirjoittaa esimerkin tupakasta, se ei tarkoita, että jokainen maailman köyhä polttaa tupakkaa. Oliko tarpeeksi yksinkertaistusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.
Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.
Ei se hajoa, kun ostaa laadukasta. Esimerkiksi oma talvitakkini on 15 vuotta vanha ja edelleen täysin ehjä. Pitää osata huolehtia vaateistaan ja huoltaa niitä oikein.
t. eri
Voi se hajota vaikka siten, että repeää johonkin törröttävään naulaan roskakatoksella. Tai joku pöllii sen kirjaston tuolinselkämykseltä, kun se on "laatutakki".
Ensimmäinen ei ole ma
Et ole sokea, mutta ilmeisesti ole kädetön, jos sinulle repeämä=vaatetta ei voi enää korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Pöh. Ei kannata ostaa kallista kun ne kalliit hajoaa yhtä nopeasti kuin halvat.Pöh. Kyse ei olekaan hinnasta vaan laadusta. Ennemmin 100€ maksava kestävä takki kerran 10 vuoteen kuin 20€ maksava paskalaatuinen takki joka vuosi.
Joo ei mitkään 100e takit kyllä kestä kymmentä vuotta.
Ja mulla on 30e talvitakkeja ja olleet käytössä jo 4 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikeaa nykyään on tehdä niitä "pieniä menoja" että jäisi rahaa säästöön kun kaikkien tuotteiden ja palvelujen hinnat nousivat ja tuet pienenivät.
Vain esimerkki kun moni ei tunnu tajuavan tätä nykytilannetta. Suomessa oli ennenkin kallista mutta nyt kaikki on tuplaantunut. Et voi luottaa siihen että juuri se käyttöesine/tarvevaate olisi alennuksessa kun sitä tarvitset.
Kun on elänyt useita vuosia peruspäivärahalla ja asumistuella, on hyvin helppo tajuta tuokin asia. Sinulle sen sijaan on ylivoimaisen vaikeaa tajuta, että ratkaisevaa ei ole, paljonko saat rahaa käteen, vaan se paljonko sitä käytät. Et voi elää peruspäivärahalla samantasoista elämää kuin eläisit 3 000€/kk palkalla. Kun menot ovat suhteessa tuloihin, väkisinkin jää vähintään muutama euro säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei osteta mitään jos ei voi ostaa laadukasta.
Suomessa on pakko käyttää talvella kenkiä tai saappaita. Ikävä kyllä siitä laadukkaasta joutuu tinkimään pakon edessä. Tietenkin originelli, joka ei toisten katseista välitä, ostaa kirpputorilta vaikka käyttämättömät nahkaiset lapikkaat ja yhdistää ne muihin vaatteisiinsa anteeksi pyytelemättä. Näin sellaiset käyttämättömät lapikkaat kirpputorilla ja mietin, että jos olisi ollut sopiva koko, olisin saanut lämpimät kengät edullisesti. Niissä oli pakkauskin mukana. Joku oli vienyt lahjalapikkaansa kirpputorille?Ei ole mikään pakko tinkiä laadusta. Vtunko väliä sillä on, mitä muut sinun vaatteistasi tai kengistäsi ajattelevat?
Täällä haukutaan suunnilleen kaikkea, jota ihminen voi laittaa päälleen. Sen lisäksi muut tavarat ja tietenkin myös ulkonäkö. Meikatakin naisenpuolien pitäisi ollakseen kohteliaita toisia kohtaan. Miehille ei esitetä tuollaisia odotuksia ja sosiaalista painetta.
Mä olen pienituloinen. Olen todennut, että kannattavinta tehdä hankintoja harvoin ja satsata kohtuuhintaiseen laatuun. Sitten taas säästetään eikä osteta mitään, jotta on varaa seuraavaan järkevään ostokseen.
Tuurilla löytyy esim. kirppikseltä, ja vanhaa voi korjata tai korjauttaa. Esimerkiksi kunnollisia kenkiä voi käyttää suutarilla ja jatkaa niiden ikää vielä vuosia murto-osalla uusien hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pakko käyttää talvella kenkiä tai saappaita. Ikävä kyllä siitä laadukkaasta joutuu tinkimään pakon edessä. Tietenkin originelli, joka ei toisten katseista välitä, ostaa kirpputorilta vaikka käyttämättömät nahkaiset lapikkaat ja yhdistää ne muihin vaatteisiinsa anteeksi pyytelemättä. Näin sellaiset käyttämättömät lapikkaat kirpputorilla ja mietin, että jos olisi ollut sopiva koko, olisin saanut lämpimät kengät edullisesti. Niissä oli pakkauskin mukana. Joku oli vienyt lahjalapikkaansa kirpputorille?Ei ole mikään pakko tinkiä laadusta. Vtunko väliä sillä on, mitä muut sinun vaatteistasi tai kengistäsi ajattelevat?
Juuri näin. Ei s
Muotiteollisuus menisi nurin jos kansa alkaisi pukeutumaan trendeistä välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on elänyt useita vuosia peruspäivärahalla ja asumistuella, on hyvin helppo tajuta tuokin asia. Sinulle sen sijaan on ylivoimaisen vaikeaa tajuta, että ratkaisevaa ei ole, paljonko saat rahaa käteen, vaan se paljonko sitä käytät. Et voi elää peruspäivärahalla samantasoista elämää kuin eläisit 3 000€/kk palkalla. Kun menot ovat suhteessa tuloihin, väkisinkin jää vähintään muutama euro säästöönkin.
Se tarkoittaa juurikin sitä, ettei ole varaa 200 euron takkiin. Se on juuri sitä, että menot suhteessa tuloihin. 200 euroa yhteen takkiin on liikaa pienillä tuloilla. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Minun nettotuloni ovat 900€/kk (sis. asumistuki, työttömyyskorvaus ja tt-tuki). Pystyin ostamaan tänä vuonna 89€ maksaneet kengät sekä 105€ maksaneen pesukoneen (käytettynä). Miksi sinä et pysty samaan?
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä tarvitset ompelukonetta korjatessasi takin repeämää? Etkö oikeasti osaa omella ihan vain neulalla ja langalla (hintaa niillä yhteensä noin 3€ ja riittää satoihin korjausompeluihin)
No kuule, kun minulla on ompelukone, niin totta hitossa sitä käytän. Olen aikanaan (yli 20 vuotta sitten) ostanut lapsille suuren osan vaatteista kirpputorilta ja tinkinyt hinnoista aina, kun oli revenneitä saumoja. Ompelin uusia polvipaikkoja yms. Ei siinä olisi joutanut nysvätä käsiompeleita. Sitä paitsi esim. housuissa konesauma kestää ohuellakin langalla paremmin kuin joku käsiommel, takissa ehkä käsiommel menettelee, mutta korjaus näkyy herkemmin kuin koneella ommellessa.
Elikkäs älä osta vaan ota niin kuin Malmin Greikkalaiset. Mitä kalliimpi niin sitä parempi illallinen tahi asunto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä hauku
Sinulleko oikeasti on merkityksellinen asia, mitä jossain höpöhöpö-palstalla kirjoitetaan vaatteista? :D
Vierailija kirjoitti:
No jos pyykkikone menee rikki ja ei ole varaa ostaa Mielen yli tonnin maksavaa konetta, niin mitään Whirlpool halpis konettako( n 250 euroa) ei kannata ostaa.
Käsinkö ne pyykit pestään sillä aikaa, kun kerätään tölkkejä sen Mielen koneen ostamiseen? Vai mitä ehdotat?
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ajattelen niin, että mitä kalliimpi ja pitkäaikaisempi hankinta, sitä kalliimpaa olisi joutua ostamaan aina uusi vekotin.
Siksi ostan aina parhaan, jos on kyse esimerkiksi telkkarista, pesukoneesta ja kengistä. Katson tietysti hintaa, mutta enemmän testiarvioita. Ja kengät kotimaiset ja oikeaa nahkaa.
Muilla hankinnoilla ei niin väliä, että mitä ostaa.
Nahkakenkiä voi hoitaa ihan Varustelekan Tallipoika-valjasrasvalla. Sitä kannattaa sipaista vähän muihinkin nahka-asusteisiin, että kestävät kauemmin. Värivaihtoehtoina ovat väritön ja musta. Se terva ei edes haise siinä mustassa Tallipojassa. Meillä puolison kuuluu olla siisti töissä ja oli helpotus ostaa tuhansia kertoja halvempaa valjasrasvaa marketin pienten kenkälankkien sijasta.
Osamaksu. Esim. 100 % paksut pellavavaatteet kestävät vielä. Ohuet tai sekoitukset eivät.
Mielestäni on erikoista, että tällä palstalla aina selitetään köyhien juovan alkoholia ja polttavan tupakkaa. Minä en ole ikinä tehnyt sitä. Ei myöskään kukaan, jota tunnen paremmin. Itse asiassa sekä tupakka että alkoholi haisevat kauhealta. Monesti näkee kaupungilla ilmeisesti työntekijöiden polttelevat tupakkaa liikkeiden etuovella jne. Ne vanhan ajan tupakkaa polttavat ja kaljaa juovat joutomiehet ovat katoavaa kansanperinnettä. Sellaisen olen nähnyt viimeksi 1990-luvun loppupuolella.