Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhän ei kannata ostaa halpaa" - miten se tehdään käytännössä?

Vierailija
23.10.2024 |

Ihan vaan tässä ihmettelen, että mistä se köyhä ottaa ne rahat niiden kalliiden laatutuotteiden ostamiseen.  Jos on varaa ostaa laadukasta ja kallista, niin eihän ihminen silloin ole köyhä.

Kommentit (270)

Vierailija
61/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.

Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.

Ei se hajoa, kun ostaa laadukasta. Esimerkiksi oma talvitakkini on 15 vuotta vanha ja edelleen täysin ehjä. Pitää osata huolehtia vaateistaan ja huoltaa niitä oikein. 

t. eri

Voi se hajota vaikka siten, että repeää johonkin törröttävään naulaan roskakatoksella. Tai joku pöllii sen kirjaston tuolinselkämykseltä, kun se on "laatutakki".

Sitä varten on olemassa neula ja lanka, että tuollaisen repeämän saa paikattua. Eikä kukaan täysipäinen jätä takkiaan mihinkään kirjaston tuolille valvomatta. Eikö nykynuorille opeteta enää edes alkeita järjenkäytöstä ja perustaidoista, kuten ompelu?

Minä olen jo yli kuusikymppinen, nuorten opetuksista en tiedä. Köyhiä on monessa ikäluokassa. Mutta olen kuullut, että nuorisolta on varastettu merkkivaatteita ihan päältäkin, esim. kengät viety suoraan jaloista. Kyllä se repeämä pännii hienossa 200 euron takissa enemmän kuin parin euron kirpparitakissa tai Temun parin kympin takissa. Korjausvälineetkään eivät ihan ilmaisia ole. Onneksi itsellä on jo ennestään ompelukone, täällä mainitut tinakolvi ja kuumaliimapistooli sekä monenvärisiä lankoja. Hiljakkoin poimin kierrätyskeskuksen ilmaislaarista HH:n välikausitakin, jonka rintataskun kohdalla oli iso repeämä. Ompelin sen kiinni koneella ja laitoin heijastinkolmion pahimman revennen kohdan päälle. Onneksi minulla on noita heijastinkolmioita lasten lapsuusajalta vuosien takaa jäänyt varastoon.

Vierailija
62/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myös edullisesti saa laadukasta kun tietää mitä ostaa. Ei se kallein automaattisesti ole paras. 

Tämä! Ja itse aina alan etsimään tarjouksia, jos tulee tarve jollekin uudelle. Muutama vuosi sitten oli hakusessa laadukas pitkähkö talvitakki hyvin suojaavalla hupulla. Maksoi paljon, mutta alen vuoksi hinnasta lähti pois 50€. Samainen takki on ollut käytössä jo neljä talvea ja toivon sen menevän käytössä vielä seuraavat neljä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan vaatisi sen, että jäisi rahaa säästöön. Mutta kun ei jää, ei ole käteistä eikä muutakaan. Eikä sitä kuvitteellista 200 euroa voi käyttää palkkään takkiin, kun on paljon muutakin tarpeellista, minkä ostamista on lykännyt jopa vuosia.

--

Elämänhallinta kuntoon niin rahaa jää säästöön muutama euro, vaikka eläisit tt-tuella. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. 

Vierailija
64/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä säästää ja kerää rahaa johonkin hankintaan. Parempi ostaa 200€ talvitakki kuin 50€ takki.

Mitäs sitten, kun se 200e takkii hajoaa kesken talven? Ei siinä vaiheessa voi alkaa säästää, vaan pitää mennä ostamaan heti uusi.

Ei se hajoa, kun ostaa laadukasta. Esimerkiksi oma talvitakkini on 15 vuotta vanha ja edelleen täysin ehjä. Pitää osata huolehtia vaateistaan ja huoltaa niitä oikein. 

t. eri

Voi se hajota vaikka siten, että repeää johonkin törröttävään naulaan roskakatoksella. Tai joku pöllii sen kirjaston tuolinselkämykseltä, kun se on "laatutakki".

Sitä varten on olemas

Mihin sä tarvitset ompelukonetta korjatessasi takin repeämää? Etkö oikeasti osaa omella ihan vain neulalla ja langalla (hintaa niillä yhteensä noin 3€ ja riittää satoihin korjausompeluihin)

Vierailija
65/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei osteta mitään jos ei voi ostaa laadukasta.

Suomessa on pakko käyttää talvella kenkiä tai saappaita. Ikävä kyllä siitä laadukkaasta joutuu tinkimään pakon edessä. Tietenkin originelli, joka ei toisten katseista välitä, ostaa kirpputorilta vaikka käyttämättömät nahkaiset lapikkaat ja yhdistää ne muihin vaatteisiinsa anteeksi pyytelemättä. Näin sellaiset käyttämättömät lapikkaat kirpputorilla ja mietin, että jos olisi ollut sopiva koko, olisin saanut lämpimät kengät edullisesti. Niissä oli pakkauskin mukana. Joku oli vienyt lahjalapikkaansa kirpputorille?

Vierailija
66/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fillariksi Santa Cruz. Sitä se tarkoittaa. 

Hyviä vaihtoehtoja maantiepyöräksi ovat Colnago ja BMC. Esim. tämä https://www.colnago.com/en-fi/collections/allroad-bikes

Vierailija
67/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden korjaamisesta: Olen asunut 28 vuotta omillani. Minulla on kolme rullaa lankaa (valkoinen, harmaa, musta) ja paketti neuloja. Mitään muuta en ole koskaan tarvinut vaatteiden korjaamiseen. En, vaikka repytynyt paita olisi ollut väriltään pinkki. Lankarullat ja neulat ovat maksaneet yhteensä arvoilta 10€ ja kestäneet 28v. 

Vierailija
68/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no mulla on huippu hyvä oled tv. Ei markkinoiden paras oled mutta parempi kuin muun tekniikan telkut eli edustaa markkinoiden parassa tekniikkaa tällä hetkellä. Videotykki on vanha vain fullhd tason mutta silti laadukas Sonyn tykki ja edustaa fullhd tykkien parhaimmistoa.

Auto nyt on vain Opel Corsa 2007 mallin 3 ovinen malli mutta mulle riittävä ja vie paikasta toiseen siinä missä muutkin autot. Vaihdon Volvon tuohon opeliin koska Volvo oli diesel eikä mun ole järkeä pitää ja maksaa dieselistä kun ajoa tulee alle 10 000km vuodessa.

Playstation 5 toki löytyy . Tietokonetta ei ole mutta aion ostaa mutta mulle riittää joku 500€ kone käytettynä koska  pc tulee vain  leffojen katselua ja kevyttä pelaamista varten  niin en tarvitse sen tehokkaampaa konetta.

Valkokangas toki löytyy laadukkaasta kankaasta tehty cinemascope kuvasuhteen mallia diy eli itse tehty. 

Lisään vielä että toki joudun vähitellen ostaa asioita  ja joskus säästämään että saan ostettua/lainaamaan rahaa tutuilta ja maksamaan osissa takaisin . Olisihan se mukavampaa jos kaiken haluamansa saisi kerralla ostettua.

Seuraava projekti on ostaa tietynlainen 3x4m musta matto saksasta  leffatilaan ja mustaa samettikangasta joista teen tilan joka sivulle mustat verhot ja katon teen mustien  akustiikka levyjen avulla  mustaksi joten leffatila tulee olemaan musta mutta en saa noita kerralla ostettua.

Samettikangaskin (triple velvet Black) maksaa sen verran että niihin menee satoja euroja kun tilaan jenkeistä  ja merikontissa tulee Suomeen. Suomessa maksaisi paljon enemmän. Mattokin maksaa sen 150€

Vierailija
69/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no mulla on huippu hyvä oled tv. Ei markkinoiden paras oled mutta parempi kuin muun tekniikan telkut eli edustaa markkinoiden parassa tekniikkaa tällä hetkellä. Videotykki on vanha vain fullhd tason mutta silti laadukas Sonyn tykki ja edustaa fullhd tykkien parhaimmistoa.

Auto nyt on vain Opel Corsa 2007 mallin 3 ovinen malli mutta mulle riittävä ja vie paikasta toiseen siinä missä muutkin autot. Vaihdon Volvon tuohon opeliin koska Volvo oli diesel eikä mun ole järkeä pitää ja maksaa dieselistä kun ajoa tulee alle 10 000km vuodessa.

Playstation 5 toki löytyy . Tietokonetta ei ole mutta aion ostaa mutta mulle riittää joku 500€ kone käytettynä koska  pc tulee vain  leffojen katselua ja kevyttä pelaamista varten  niin en tarvitse sen tehokkaampaa konetta.

Valkokangas toki löytyy laadukkaasta kankaasta tehty cine

Akustiikkalevyt sentään olen jo saanut ostettua.

Vierailija
70/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myös edullisesti saa laadukasta kun tietää mitä ostaa. Ei se kallein automaattisesti ole paras. 

Tuo sanonta tarkoittaakin sitä, ettei kannata osaa halpaa paskaa, vaan kannattaa satsata laatuun hinnasta riippumatta. EJos löydät esim. kirpparilta laadukkaan talvitakin eurolla, ei sitä kannata jättää ostamatta vain sen takia, että se on halpa. 

Ei niiden laadukkaiden vaatteiden tarvitse mitään Dioria olla. Ihan kohtuullisen hyvälaatuisia vaatteita saa ihan Prismasta tai vastaavasta kaupasta. Itse löydän aina poistorekeistä, kun olen pienikokokoinen.

Vierailija
71/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on pakko käyttää talvella kenkiä tai saappaita. Ikävä kyllä siitä laadukkaasta joutuu tinkimään pakon edessä. Tietenkin originelli, joka ei toisten katseista välitä, ostaa kirpputorilta vaikka käyttämättömät nahkaiset lapikkaat ja yhdistää ne muihin vaatteisiinsa anteeksi pyytelemättä. Näin sellaiset käyttämättömät lapikkaat kirpputorilla ja mietin, että jos olisi ollut sopiva koko, olisin saanut lämpimät kengät edullisesti. Niissä oli pakkauskin mukana. Joku oli vienyt lahjalapikkaansa kirpputorille?

Ei ole mikään pakko tinkiä laadusta. Vtunko väliä sillä on, mitä muut sinun vaatteistasi tai kengistäsi ajattelevat? 

Vierailija
72/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noiden materiaalit ja tekotapa voivat olla samanlaiset. Toisessa on vain jokin hienompi merkki. Merkki ei tee yhdestäkään tavarasta laadukasta. Materiaalit ja tekotapa/-tekniikka tekevät.

Vierailija
73/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten että niiden kymmenen erilaisen Temu-rätin sijasta ostaa esimerkiksi yhden kunnollisen talvitakin joka kestää vähintään 5 vuotta. 

Tuo 5 vuottahan on lyhyt aika. Itsellä on vieläkin  käytössä Seppälästä ostettu takki, taitaa kyllä olla suomalaista tekoa, mutta siis varmaan 15 vuotta vanha, ellei enemmänkin. Tälle talvelle olen ajatellut ostaa uuden, mutta ihan hyvässä kunnossa on kyllä tuo vanhakin.

Vierailija
74/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksitreffeiltä ostan aina suomalaisen vaikka maksaa tuplasti enemmän kuin venäläiset tai vaikkapa tsekkiläiset. Laatu ei ole parempaa, päinvastoin, mutta sama kieli on kiva.

Vierailija
75/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään pakko tinkiä laadusta. Vtunko väliä sillä on, mitä muut sinun vaatteistasi tai kengistäsi ajattelevat? 

Juuri näin. Ei sillä pitäisikään olla mitään merkitystä mitä mieltä muut ovat sun vaatteista,autosta ym. Ainoa merkitys on sillä että on itse tyytyväinen autoonsa ,vaatteisiinsa ym. T:eri

Vierailija
76/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista kulkea ilman takkia pakkasella, joten halpa takki on ainoa vaihtoehto.

Jos ei ole aivan tyhjäpää, tämän tarpeen voi ennakoida jo kuukausia ennen.

Ei voi, jos ei jää rahaa säästöön. Köyhä ei voi lopettaa vuokranmaksua eikä elää ilman ruokaa, vaikka talvi olisikin tulossa.

Köyhälläkin jää rahaa säästöön, kun osaa elää tulojensa mukaan. Ei tarvitse kovin montaa röökiaskia jättää ostamatta niin on talvikenkien hinta kasassa. Esimerkiksi. 

Voisiko tämä vittuilu jo loppua? Suurin osa köyhistäkään ei polta. Tämä ihmisryhmän herjaaminen saa loppua, iso osa köyhistä ei polta, ei juo eikä käytä kamaa KOSKA EI OLE RAHAA. Vaikka trolli sinä(kin) taidat olla. 

Vierailija
77/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. talvikenkiä ei voi jättää ostamatta jos vanhat ovat hajonneet. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan.

Minulla ei ole talvikenkiä ollut vuosiin. En aja autolla ja kävelen huomattavasti keskivertoihmistä enemmän.

Vierailija
78/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se silloin ole kovin laadukas, jos hajoaa kesken talven. Idea on, että usean halvan ja helposti hajoavan sijaan ostetaan yksi kunnollinen, joka kestää pitkään ja on tarvittaessa korjattavissa.

Vierailija
79/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista kulkea ilman takkia pakkasella, joten halpa takki on ainoa vaihtoehto.

Jos ei ole aivan tyhjäpää, tämän tarpeen voi ennakoida jo kuukausia ennen.

Ei voi, jos ei jää rahaa säästöön. Köyhä ei voi lopettaa vuokranmaksua eikä elää ilman ruokaa, vaikka talvi olisikin tulossa.

Köyhälläkin jää rahaa säästöön, kun osaa elää tulojensa mukaan. Ei tarvitse kovin montaa röökiaskia jättää ostamatta niin on talvikenkien hinta kasassa. Esimerkiksi. 

Ei ole vttuilua todeta, että rahaa jää säästöön, kun osaa elää tulojensa mukaan. Älä takerru yksittäiseen esimerkkiin, vaan lue ja sisäistä kokonaisuus. 

Vierailija
80/270 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä ajattelen niin, että mitä kalliimpi ja pitkäaikaisempi hankinta, sitä kalliimpaa olisi joutua ostamaan aina uusi vekotin.

Siksi ostan aina parhaan, jos on kyse esimerkiksi telkkarista, pesukoneesta ja kengistä. Katson tietysti hintaa, mutta enemmän testiarvioita. Ja kengät kotimaiset ja oikeaa nahkaa.

Muilla hankinnoilla ei niin väliä, että mitä ostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi