Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovaisten kumppanivalinta?

Vierailija
22.10.2024 |

Seurusteleeko uskovaiset lähinnä toisten uskovaisten kanssa vai kelpaako ateisti tai uskosta piittaamaton kumppani?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ottaisi ateistia, en milloinkaan. Suuret erot ajattelussa ja maailmankatsomuksessa. Olen katolilainen ja muslimin kanssa voisin seurustella, jos hän olisi kunnollinen ihminen ja kunnioittaisi minua. Itse asiassa tiedän monia katolilaisia naisia, jotka seurustelevat muslimin kanssa.

Vierailija
62/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ottaisi ateistia, en milloinkaan. Suuret erot ajattelussa ja maailmankatsomuksessa. Olen katolilainen ja muslimin kanssa voisin seurustella, jos hän olisi kunnollinen ihminen ja kunnioittaisi minua. Itse asiassa tiedän monia katolilaisia naisia, jotka seurustelevat muslimin kanssa.

Mitä ne suuret erot ajattelussa ja maailmankatsomuksessa on, joiden takia et voisi kuvitellakaan seurustelevasi ateistin kanssa? Miksi muslimi olisi kuitenkin ok, vaikka katolisen kirkon hyväksymää avioliittoa ei voi solmia kenenkään muun kuin toisen kristityn kanssa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin joka mietti uskon mustavalkoisuutta: raamatussa Jeesus sanoo, että minä olen tie, totuus ja elämä, ei kukaan pääse Isän luo kuin minun kauttani. Se joka tuntee minut tuntee Isän. 

Ja mitä on Jeesuksen ja Jumalan tunteminen? Joiltain tuntuu unohtuvan, ettei Jeesus ole/ollut pelkästään ihmiseksi syntynyt Jumala, joka eli synnittömän elämän ja kuoli ristillä. Jeesus on ja on aina ollut myös paljon muuta. Jumala on rakkaus ja Jeesus on Jumalan Sana. Miksei Jeesusta voisi tuntea, vaikkei olisi koskaan kuullutkaan siitä että hän eli n. 2 000 vuotta sitten ihmisenä maan päällä? 

Hyviä kysymyksiä. Mitä siihen vaaditaan, että voin sanoa tuntevani jonkun ihmisen? Täytyykö minun tietää paljonkin hänen lapsuudestaan ja nuoruudestaan vai riittääkö, että vietän aikaa hänen kanssaan ja tiedän millainen ihminen hän on nykyään? 

Vierailija
64/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ikää on jo sen verran, että lapsen saaminen olisi pienoinen ihme (jota en todellakaan usko tapahtuvan), voisin kelpuuttaa myös ateistin tai uskosta piittaamattoman kumppanikseni. Pääasia olisi, että kumppani kunnioittaisi vakaumustani ja hyväksyisi sen että vapaa-aikani pyörii pitkälti seurakuntakuvioiden ympärillä. 

Vierailija
65/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin joka mietti uskon mustavalkoisuutta: raamatussa Jeesus sanoo, että minä olen tie, totuus ja elämä, ei kukaan pääse Isän luo kuin minun kauttani. Se joka tuntee minut tuntee Isän. 

Ja mitä on Jeesuksen ja Jumalan tunteminen? Joiltain tuntuu unohtuvan, ettei Jeesus ole/ollut pelkästään ihmiseksi syntynyt Jumala, joka eli synnittömän elämän ja kuoli ristillä. Jeesus on ja on aina ollut myös paljon muuta. Jumala on rakkaus ja Jeesus on Jumalan Sana. Miksei Jeesusta voisi tuntea, vaikkei olisi koskaan kuullutkaan siitä että hän eli n. 2 000 vuotta sitten ihmisenä maan päällä? 

Hyviä kysymyksiä. Mitä siihen vaaditaan, että voin sanoa tuntevani jonkun ihmisen? Täytyykö minun tietää paljonkin hänen lapsuudestaan ja nuoruudestaan vai riittääkö, että vietän aikaa hänen kanssaan ja ti

Vain se mitä hän on nyt, merkitsee. Ja ehkä se, että kuljette samaan suuntaan kohti tulevaisuutta

Vierailija
66/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne suuret erot ajattelussa ja maailmankatsomuksessa on, joiden takia et voisi kuvitellakaan seurustelevasi ateistin kanssa? Miksi muslimi olisi kuitenkin ok, vaikka katolisen kirkon hyväksymää avioliittoa ei voi solmia kenenkään muun kuin toisen kristityn kanssa? 

Eri, mutta ateisti kieltää itselleni arkipäiväisiä tieteen epätosiksi määrittelemiäni ilmiöitä. Lisäksi minulle merkitsee myös kumppanin ajatusten sisältö, esim. Henkinen pettäminen, kun ateistit usein ajattelevat että ajatukset ovat omat ja eivät vaikuta mihinkään, jne.

Uskovalle suhde omaan puolisoon on ylivertainen verrattuna mihinkään muuhun - paratiisissa ei ole kuin jumala, itse ja puoliso. En myöskään esim. suostuisi hedelmättömään seksiin

Uskon, että oma puoliso on osittain jumalan määräämä ja osittain muotoutuu sen kautta, että itse antautuu suhteelle

Vierailija
67/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ja esim. Jt:t puhuvat tästä, että ei tarvitse olla todistaja, kunhan sydän on oikeassa asennossa. Pyhä henki elävää maan päällä muutenkin kuin sanassa, ei tarvitse osata edes lukea

Vierailija
68/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri, mutta ateisti kieltää itselleni arkipäiväisiä tieteen epätosiksi määrittelemiäni ilmiöitä. Lisäksi minulle merkitsee myös kumppanin ajatusten sisältö, esim. Henkinen pettäminen, kun ateistit usein ajattelevat että ajatukset ovat omat ja eivät vaikuta mihinkään, jne.

Uskovalle suhde omaan puolisoon on ylivertainen verrattuna mihinkään muuhun - paratiisissa ei ole kuin jumala, itse ja puoliso. En myöskään esim. suostuisi hedelmättömään seksiin

Uskon, että oma puoliso on osittain jumalan määräämä ja osittain muotoutuu sen kautta, että itse antautuu suhteelle

Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että paratiisissa ei ole muita kuin jumala, itse ja puoliso? Raamatussa sanotaan selvästi, että taivaassa ollaan kuin enkelit eikä millään avioliitoilla tai vastaavilla ole siellä mitään merkitystä. 

Vierailija
69/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juuri näin. Keppihevonen lihallisten ja patriarkaalisten arvojen ajamiseksi

Uskovaisten perheiden lapsissa on myös mitä ihmeellisimpiä tyyppejä, joilla ei ole mitään tekoa kristillisten arvojen kanssa. Raamattua luetaan kuin lakikirjaa lähinnä poraaanreikiä etsien, jotta pääsee elelemään kuitenkin enemmän himojen kuin jumalan tahdon mukaan"

En kuitenkaan ole samaa mieltä kanssasi siitä, mitä näiden ihmisten sisällä lepää tai ei lepää. Sen tietää yksin Herra. Kaikki me olemme yhtä syntisiä. En vain halua kumppanin kanssa kilpailla siitä kumpi on enemmän syntinen tai enemmän synnitön. Liian raskasta. Joillekin sopii suorittavampi kristillisyys, joten miksi emme sallisi sitä heille, kunhan eivät käytä sitä toisten ihmisten satuttamiseen.  

Ei tarvitsekaan. Kunhan vaan totesin, että kaikki tiettyjä symboleja kantavat ja sanoja toistelevat eivät edusta kuitenkaan samoja asioita

Vierailija
70/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että paratiisissa ei ole muita kuin jumala, itse ja puoliso? Raamatussa sanotaan selvästi, että taivaassa ollaan kuin enkelit eikä millään avioliitoilla tai vastaavilla ole siellä mitään merkitystä. 

Paratiisissa on jumala, eva ja adam. Taivaassa ei pariuduta tai etsitä puolisoita

Vierailija
71/92 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paratiisissa on jumala, eva ja adam. Taivaassa ei pariuduta tai etsitä puolisoita

Paratiisissa OLI vain Jumala, Eeva ja Adam. Siihen aikaan ei vielä ollut muita ihmisiä. Eeva ja Aadam sai lapsia vasta sen jälkeen kun Jumala oli karkottanut heidät pois paratiisista. 

Vierailija
73/92 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen kirje korinttilaisille 6:14 FB92

Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?

Luehan kyseinen jae kontekstissaan. Millä perusteella katsot sen koskevan avioliittoa/seurustelua? Koskeeko se myös muuta yhteistyötä uskovan ja ei-uskovan välillä? Saako uskova esim. perustaa yhteisen yrityksen ei-uskovan kanssa? Tai voiko uskova laulaa sukujuhlissa pianosäestyksellä, jos pianonsoittaja (joka siis on uskovan aisapari kyseisessä esiintymisessä) ei ole uskossa? 

Vierailija
74/92 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pareja joissa toinen ei usko. Mutta silti ovat olleet vuosikymmenet yhdessä. Voi olla muita yhdistäviä asioita. 

Vierailija
75/92 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi ruveta seurustelemaan ateistin kanssa. Sellainen perusluterilainen tai muu kristitty, joka uskoo jumalaan omalla tavallaan mutta tahtoisi kuitenkin kuulua kirkkoon ja hyväksyisi lasten kasvatuksen minun uskontooni (en siis ole luterilainen), voisi olla ihan ok. Tällaiset asiat täytyisi kuitenkin käydä läpi jo ennen seurustelun aloittamista. 

Vierailija
76/92 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?

Luehan kyseinen jae kontekstissaan. Millä perusteella katsot sen koskevan avioliittoa/seurustelua? Koskeeko se myös muuta yhteistyötä uskovan ja ei-uskovan välillä? Saako uskova esim. perustaa yhteisen yrityksen ei-uskovan kanssa? Tai voiko uskova laulaa sukujuhlissa pianosäestyksellä, jos pianonsoittaja (joka siis on uskovan aisapari kyseisessä esiintymisessä) ei ole uskossa? 

Eihän tämä suinkaan ole ainoa kohta Raamatussa, jossa Herra sanoo ettei ole hyvä olla liian lähellä ei-uskovaa? Hehän kuuluvat Saatanalle.

Vierailija
77/92 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et näe tämän jakeen soveltuvan epäilyksettä avioliittoon? Sanassa kerrotaan Herraa seuraavan aviomiehen ja vaimon ominaisuuksista. Näitä ominaisuuksia ihmisellä ei ole ilman Pyhää Henkeä. 

Noihin muihin kysymyksiin; Pyhä Henki ohjaa uudestisyntynyttä uskovaa sen suhteen mitä ja hyvä tehdä ja mitä ei kenenkin kanssa. Järjellä voi myös päätellä. Mitä tärkeämpi asia sen vähemmän haluan olla tekemisissä uskottomien kanssa. Ei pimeyteen kannata luottaa. Tämä ketju koskee kuitenkin parinvalintaa, joten eipä mennä liikaa väärille poluille.

Vierailija
78/92 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et näe tämän jakeen soveltuvan epäilyksettä avioliittoon? Sanassa kerrotaan Herraa seuraavan aviomiehen ja vaimon ominaisuuksista. Näitä ominaisuuksia ihmisellä ei ole ilman Pyhää Henkeä. 

Noihin muihin kysymyksiin; Pyhä Henki ohjaa uudestisyntynyttä uskovaa sen suhteen mitä ja hyvä tehdä ja mitä ei kenenkin kanssa. Järjellä voi myös päätellä. Mitä tärkeämpi asia sen vähemmän haluan olla tekemisissä uskottomien kanssa. Ei pimeyteen kannata luottaa. Tämä ketju koskee kuitenkin parinvalintaa, joten eipä mennä liikaa väärille poluille.

Tämä ketju koskee tosiaan parinvalintaa, mutta koskeeko puheena oleva raamatunjae sitä? Jos koskee, koskeeko se pelkästään parinvalintaa vai myös muuta yhteistyötä ei-uskovien kanssa? Jälkimmäinen kysymys on relevantti myös tämän keskustelun kannalta, koska siinä mennään jo aika pitkälle, jos kieltäydytään esim. yrityksen perustamisesta tai yhteisen musiikkiesityksen pitämisestä ei-uskovan kanssa. Jos taas puheena oleva raamatunkohta on vanhentunut joiltain osin, miksi sitä pitäisi noudattaa parinvalinnan osalta? 

Viestisi perusteella luotat monessa asiassa Pyhän Hengen johdatukseen ja puhtaaseen järkeilyyn. Mitä jos joku uskova kokee Pyhän Hengen johdattavan hänet yhteen ei-uskovan kanssa ja päätyy myös järkeilemään, että avioliitto ei-uskovan kanssa olisi hyvä asia? 

Vierailija
79/92 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju koskee tosiaan parinvalintaa, mutta koskeeko puheena oleva raamatunjae sitä? Jos koskee, koskeeko se pelkästään parinvalintaa vai myös muuta yhteistyötä ei-uskovien kanssa? Jälkimmäinen kysymys on relevantti myös tämän keskustelun kannalta, koska siinä mennään jo aika pitkälle, jos kieltäydytä

Et selkeästi ymmärtänyt viestiäni. Tässä ydin uudestaan: uskovalla on yhtä paljon yhteistä ei-uskovan kanssa kuin valolla pimeyden kanssa. Jakeen teema viittaan siis kaikkeen mikä liittyy uskovan elämään - myös avioliittoon. Tämä on uskovalle päivänselvää.

En jaksa alkaa uudestaan vääntämään tässä noista muista kysymyksistä kanssasi, niihin sait jo vastauksen. Kuten myös viimeiseen kysymykseen. Ne joilla on korvat, kuulkoot. Siunausta sinulle

Vierailija
80/92 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju koskee tosiaan parinvalintaa, mutta koskeeko puheena oleva raamatunjae sitä? Jos koskee, koskeeko se pelkästään parinvalintaa vai myös muuta yhteistyötä ei-uskovien kanssa? Jälkimmäinen kysymys on relevantti myös tämän keskustelun kannalta, koska siinä mennään jo aika pitkälle, jos kieltäydytä

Uskova ei luota itseensä vaan Herraan. Tämä on toki vaikea ymmärtää ilman Pyhää Henkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi