Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovaisten kumppanivalinta?

Vierailija
22.10.2024 |

Seurusteleeko uskovaiset lähinnä toisten uskovaisten kanssa vai kelpaako ateisti tai uskosta piittaamaton kumppani?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran suunnitelma on se minkä tosi uskova haluaa. Joten jos kumppaniehdokas tulee eteen, uskova rukoilee ja kysyy onko Herran tahto, että nämä ihmiset tulevat yhdeksi lihaksi avioliiton sakramentin mukaan. Eli vaikka molemmat olisivat uudestisyntyneitä ja pitäisivät toisistaan, se ei aina tarkoita, että Herran tarkoitus olisi avioliitto.

Vierailija
82/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herran suunnitelma on se minkä tosi uskova haluaa. Joten jos kumppaniehdokas tulee eteen, uskova rukoilee ja kysyy onko Herran tahto, että nämä ihmiset tulevat yhdeksi lihaksi avioliiton sakramentin mukaan. Eli vaikka molemmat olisivat uudestisyntyneitä ja pitäisivät toisistaan, se ei aina tarkoita, että Herran tarkoitus olisi avioliitto.

Se pitää tietysti paikkaansa, ettei ketkä tahansa 2 uskovaa sovi hyvin yhteen. On myös hyvä rukoilla kumppaninvalinnan puolesta. On kuitenkin väärin kuvitella, että kumppanin sopivuus selviäisi rukoilemalla. Joskus niinkin voi tietysti käydä, mutta paljon todennäköisemmin siinä erehtyy kuvittelemaan jotain täysin maallisin syin selittyvää "merkkiä", tunnetta tai vastaavaa Jumalan vastaukseksi rukoukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskova ei luota itseensä vaan Herraan. Tämä on toki vaikea ymmärtää ilman Pyhää Henkeä.

Tuollakin tavalla ajatteleva uskova luottaa viime kädessä itseensä - omaan käsitykseensä siitä, mikä on Herralta tullutta ja mikä ei. 

Vierailija
84/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En seurustelisi ateistin enkä muslimin kanssa. Nuorena etsin vain uskovaista miestä. Kieltäydyin seurustelusta muutaman minusta kiinnostuneen ei-uskovan miehen kanssa. Molemmat olisivat hyväksyneet minun uskoni ja toinen tekikin uskonratkaisun itse. En tuntenut kumpaakaan kohtaan vetoa, joten en alkanut suhteeseen senkään takia.

Tein muutaman mutkan ennenkuin löysin sopivan ihmisen. Toivoin pitkään että yksi enemmän ystävämies (emme varsinaisesti seurustelleet) tulisi uskoon. Niin ei tapahtunut, hän päätyi myöhemmin ateismiin. Sitten rakastuimme kovasti toisiimme yhden ei-uskovan eronneen miehen kanssa. Lopetin suhteen ja se oli tosi vaikea päätös. Mietin sitäkin, että teinkö virheen kun jätin ihmisen, johon olin oikeasti rakastunut. Hänen jälkeen oli erittäin epäonnistunut ja tuhoisa suhde uskovan, mutta henkisesti sairaaksi osoittautuneen miehen kanssa. Samaan aikaan yhden uskovan ystäväni sulhanen piiritti minua kahden kesken hyvin suorasukaisesti. He erosivat ja minä estin sen miehen yhteydenotot. Uskovissa piireissä oli myös muutamia miehiä, jotka piirittivät minua. Yksi heistä oli minua paljon vanhempi ja tuntui ällöttävältä kun hän intoutui vähäksi aikaa yrittämään minua. Ei hän kuitenkaan tehnyt tai sanonut mitään törkeää. Muut olivat ikäisiäni ja ihan mukavia tyyppejä, jotka olen tuntenut pitkään silloin ja sen jälkeen. Eli aika paljon oli kaikenlaista säpinää uskovien parissa pariutumisiässä. Sitä säpinää oli joka suuntaan kun nuoret ihmiset etsivät puolisoa. 

Vierailija
85/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kokemukseni mukaan uskovat pyrkivät löytämään uskovan puolison. 

Vierailija
86/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tosiaan kaikki uskovat sovi keskenään yhteen, jos ei muuten synkkaa. Jos toinen on vaikka isosta perheestä ja toinen yksinhuoltajan ainoa lapsi, niin viimeksi mainittu voi tuntea ulkopuolisuutta sen toisen perheen seurassa. Tai jos toinen on duunariperheestä ja toinen yliopistopiireistä, voi olla, ettei löydy yhteistä säveltä. Vuorovaikutus- ja keskustelutyylikin vaikuttaa. Jos toinen on tottunut keskustelemaan avoimesti ja seuraamaan ja pohtimaan maailan tapahtumia ja toinen ei, niin ei ehkä löydy yhteyttä. No, nämä nyt on aika itsestäänselviä asioita muutenkin, että löytyykö ihmisten välillä yhteyttä ja samanhenkisyyttä.

Vierailija
87/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pitää tietysti paikkaansa, ettei ketkä tahansa 2 uskovaa sovi hyvin yhteen. On myös hyvä rukoilla kumppaninvalinnan puolesta. On kuitenkin väärin kuvitella, että kumppanin sopivuus selviäisi rukoilemalla. Joskus niinkin voi tietysti käydä, mutta paljon todennäköisemmin siinä erehtyy kuvittelemaan jotain täysin maallisin syin selittyvää "merkkiä", tunnetta tai vastaavaa Jumalan vastaukseksi rukoukseen. 

Kyllä minulle on ainakin monta kertaa itse ihastuessani ja pilvilinnoja maalaillessani jumala muistuttanut tahdostaan ja varoittanut minua. Se on tietysti oma asia laittaako ne omat tunteensa eli vapaan tahdon tämän edelle, mutta yleensä seuraukset ovat aika karseita jos näin tekee. Ei niitä virheitä tarvitse kovin montaa tehdä, että oppii.

Vierailija
88/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman hämmentynyt tästä viestistä. Periaatteessa täysin samaa mieltä, mutta nyt puhut enemmän tapauskoivaisista, jotka ei ole lähellä Jumalaa ja tunne Hänen ääntään.

Vierailija
89/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskova ei luota itseensä vaan Herraan. Tämä on toki vaikea ymmärtää ilman Pyhää Henkeä.

Tuollakin tavalla ajatteleva uskova luottaa viime kädessä itseensä - omaan käsitykseensä siitä, mikä on Herralta tullutta ja mikä ei. 

Ei todellakaan. Hän tuntee ja tietää eron oman ajattelunsa ja Pyhän Hengen välillä. Jos ei ole lähellä Herraa, niin tätä on varmasti vaikea ymmärtää, kun ei ole itse kokenut. Kapea tie ei ole kovin ruuhkainen.

Vierailija
90/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paratiisissa on jumala, eva ja adam. Taivaassa ei pariuduta tai etsitä puolisoita

Paratiisissa OLI vain Jumala, Eeva ja Adam. Siihen aikaan ei vielä ollut muita ihmisiä. Eeva ja Aadam sai lapsia vasta sen jälkeen kun Jumala oli karkottanut heidät pois paratiisista. 

Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä Eevan ja Aatamin tarinaa. He saivat kaksi poikaa, Kain ja Abelin, joista Kain tappoi Abelin (historian ensimmäinen veljessurma?). Miten Kain rupesi yksin lisääntymään, kun muita ihmisiä ei ollut?

Vierailija
91/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paratiisissa on jumala, eva ja adam. Taivaassa ei pariuduta tai etsitä puolisoita

Paratiisissa OLI vain Jumala, Eeva ja Adam. Siihen aikaan ei vielä ollut muita ihmisiä. Eeva ja Aadam sai lapsia vasta sen jälkeen kun Jumala oli karkottanut heidät pois paratiisista. 

Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä Eevan ja Aatamin tarinaa. He saivat kaksi poikaa, Kain ja Abelin, joista Kain tappoi Abelin (historian ensimmäinen veljessurma?). Miten Kain rupesi yksin lisääntymään, kun muita ihmisiä ei ollut?

Raamatussa ei sanota, että Kain ja Abel olisi ollut Aadamin ja Eevan ainoat lapset. Kain ja Abel meni siis naimisiin siskojensa kanssa, joista Raamatussa ei puhuta mitään. 

Vierailija
92/92 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa ei sanota, että Kain ja Abel olisi ollut Aadamin ja Eevan ainoat lapset. Kain ja Abel meni siis naimisiin siskojensa kanssa, joista Raamatussa ei puhuta mitään. 

Ei kai Raamattu sanonut, että Jumala ei luonut muita ihmisiä Aatamin ja Eevan jälkeen? Korjatkaa jos olen väärässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi