Olipa ärsyttävä takapuskurissa roikkuja liikenteessä!
Ajoin siis hiukan yli nopeusrajoituksen, mittarin mukaan 10km/h yli, se mittari heittää vähän. Puskuriin ilmestyi roikkuja auton mitan päähän, ei ohittanut vaikka oli tilaisuuksia montakin. Roikkui vaan siinä yli 20 kilometriä!
Mitä jos olisin joutunut äkisti jarruttamaan, olisiko peräänajo ollut mun syy vai takana tulevan?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella tälläisellä tyypilla on rohkeutta ajaa reilua ylinopeutta kun baana on vapaa ja sitten kun edessä on auto niin jäädään perään kiinni hiillostamaan, sillä se rohkeus katoaa heti kun pitäisi ohittaa, siihen ei rahkeet riitä.
Minä ajan ripeästi mutta myös kärsivällisesti. Maltan odottaa ohituspaikkaa rauhassa siihen asti että hyvä paikka tulee. Ei ole kyse rohkeudesta. En kyllä myöskään roiku edessä ajavan puskurissa paikkaa odottaessani. Kun paikka lähestyy niin säädän ajomoodin sellaiseksi että pääsen ohi vähän kauempaakin ilman ennakkokiihdytystä.
Sinunlaiset kuskit eivät ärsytäkään muita kuskeja.
Ärsyttää tai ei ärsytä, sillä ei ole paljonkaan väliä. Olennaista on, ettei itse ärsyynny. Kannattaa mennä pois sellaisesta tilanteesta. Menee vaikka hetkeksi huoltsikalle ja ottaa kupin teetä.
Viimeksi näin motarilla kun moottoripyörä roikkui kirjaimellisesti edessä ajavien autojen takapuskurissa kiinni. Siis tyyliin parinkymmenen sentin päässä ja välillä lomittain auton kanssa penkan puolella. Teki tuota muutamallekin autolle sinä aikana kun ehdin näkemään. Yhden tuollaisen auton meinasi ohittaa todella äkkinäisellä liikkeellä mihin kukaan autoilija ei ehtisi reagoida kun takana ajava on niin lähellä, ja meinasi päätyä ruumiiksi (auto vaihtoi juuri kaistaa ja näytti myös vilkkua). Pudisteli sitten ohi mentyään päättään autoilijalla aivan kuin se olisi ollut autoilijan syy, vaikka vika löytyi motoristin omista rusina-aivoista. Tuolla ajotyylillä ennustan lyhyttä elinikää kyseiselle pyöräilijälle.
Käyppä italiassa katsomassa miten siellä ajetaan moottoriteillä. Joka ikinen on siellä perseessä kiinni ja nopeudet on täysin toista kuin suomessa. Kauhee itku jostain yksittäisestä perseessä ajajasta muutaman kilometrin matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Käyppä italiassa katsomassa miten siellä ajetaan moottoriteillä. Joka ikinen on siellä perseessä kiinni ja nopeudet on täysin toista kuin suomessa. Kauhee itku jostain yksittäisestä perseessä ajajasta muutaman kilometrin matkalla.
Ehdotatko tosissasi italialaista liikennekulttuuria Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin selvältä provolta tää aloitus, ei taatusti ole tapahtunut tuollaista.
Väität siis, että joku tuli reilua ylinopeutta jostain takaa ja jäi muutaman metrin päähän sun taakse roikkumaan ja roikkui siinä 20km?
Selvästikään et itse ajele kun pidät tuollaista jotenkin mahdottomana. Tuolla tien päällä on kaikenlaista viheltäjää joiden touhut ei astu aivoon.
Ajan ja paljonkin, ja nimenomaan siitä syystä pystynkin sanomaan, että tuo kuulostaa aivan liian oudolle.
Eipä ole 30 vuoteen tullut tuollaista eteen.
Muista että kyse on AP:n kokemuksesta. Monet kokevat normaalitkin ajoetäisyydet perässäroikkumiseksi ja normaalit ajonopeudet tolkuttomaksi kaahaamiseksi. Mitään faktoja meillä ei ole tilanteest
Ei ollut liioittelua, puskurissa roikkuja oli siis lähes kiinni puskurissa, sen ajovalot eivät näkyneet koko aikaa taustapeilistäni koska se auto oli niin lähellä! -ap
Vierailija kirjoitti:
Millaiset onnettomuustilastot Italiassa on?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia on yllättävän paljon liikenteessä, lähes kiinni puskurissa. Itse en edes uskaltaisi ajaa niin lähellä ettenkö ehtisi tarvittaessa jarruttaa ajoissa. Kaikkein pelottavimpia ovat rekat nehän tulee päälle jos tulee äkkijarrutus.
Olen kokenut pahan tilanteen. Olin kyydissä jossa 2 pientä lasta turvaistuimissa ja vauhti aivan sääntöjen mukainen. Perässä iso rekka lähes puskurissa kiinni. Tyttökaverini meni lähes paniikkiin ajaessaan ja sanoi että lapset ensin kuolee jos jotain tapahtuu. Rekka olisi voinut ohittaakkin , mutta olisi joutunut ajamaan silloin ylinopeutta. Mikä idea on tällä ajotyylillä ja miksi....
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan Suomessa ei Italiassa. Ontuva vertaus ja turhan kaukaa haettu.
Vierailija kirjoitti:
Katsoo moottoritiellä vain murtoosa oikeasti pitää turvaväliä ja antaa tietä liittyville.. koska tämä villilänsi on ollut jo kymmeniä vuosia tavat eivät suomessa ole ottaneet muuttuakseen.
Oikemmin se on hiukka ryss4l4istä oppia, jos mennään ruotsiin sielllä pidetään turvavälejä ja annetaan tietä liittyville 10x paremmin kuin suomessa.
ne jotka ovat ikinä nähneet kun rekka joutuu tekemään hätäjarruttuksen juuri sen takia että ei anneta tietä liittymiseen eivät ikinä ole nähneet mitään sitten kun mietit tavarat jotka ovat kyytissä toivottavasti ne ovat riittävästi kiinni paperirulla onnetomuudesta konginkankaalla on historiaa, yhden kerran vielä jossain vaiheessa ei välttämättä tai lukite pettää.. silloin on täystuhoa moottoritiellä eikä sen tarvi olla paperirulla , riittää akseli tai jokin muu painava esine joka hätä jarrutuksen seurauksena irtoaa. Olen nähnyt kymmeniä kertoja eri kuormaautojen lavoilla irto tav
Liittyjälle ei saa antaa tietä sanoo tieliikennelaki ja samaa sanoo poliisi. Liittyjä liittyy jos sopii tai pysähtyy siihen liittymän loppuun ja odottaa vuoroaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoo moottoritiellä vain murtoosa oikeasti pitää turvaväliä ja antaa tietä liittyville.. koska tämä villilänsi on ollut jo kymmeniä vuosia tavat eivät suomessa ole ottaneet muuttuakseen.
Oikemmin se on hiukka ryss4l4istä oppia, jos mennään ruotsiin sielllä pidetään turvavälejä ja annetaan tietä liittyville 10x paremmin kuin suomessa.
ne jotka ovat ikinä nähneet kun rekka joutuu tekemään hätäjarruttuksen juuri sen takia että ei anneta tietä liittymiseen eivät ikinä ole nähneet mitään sitten kun mietit tavarat jotka ovat kyytissä toivottavasti ne ovat riittävästi kiinni paperirulla onnetomuudesta konginkankaalla on historiaa, yhden kerran vielä jossain vaiheessa ei välttämättä tai lukite pettää.. silloin on täystuhoa moottoritiellä eikä sen tarvi olla paperirulla , riittää akseli tai jokin muu painava esine joka hätä jarrutuksen seurauksena irtoaa. Olen nähnyt k
Liittyminen onnistuu kyllä, jos autoilijat pitävät riittävät turvavälit. Todella monet taukit eivät pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotatko tosissasi italialaista liikennekulttuuria Suomeen?
Luetun ymmärtäminen on sinulla hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella tälläisellä tyypilla on rohkeutta ajaa reilua ylinopeutta kun baana on vapaa ja sitten kun edessä on auto niin jäädään perään kiinni hiillostamaan, sillä se rohkeus katoaa heti kun pitäisi ohittaa, siihen ei rahkeet riitä.
Minä ajan ripeästi mutta myös kärsivällisesti. Maltan odottaa ohituspaikkaa rauhassa siihen asti että hyvä paikka tulee. Ei ole kyse rohkeudesta. En kyllä myöskään roiku edessä ajavan puskurissa paikkaa odottaessani. Kun paikka lähestyy niin säädän ajomoodin sellaiseksi että pääsen ohi vähän kauempaakin ilman ennakkokiihdytystä.
Sinunlaiset kuskit eivät ärsytäkään muita kuskeja.
Arvaan että monen palstalaisen mielestä kaahaan tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin selvältä provolta tää aloitus, ei taatusti ole tapahtunut tuollaista.
Väität siis, että joku tuli reilua ylinopeutta jostain takaa ja jäi muutaman metrin päähän sun taakse roikkumaan ja roikkui siinä 20km?
Selvästikään et itse ajele kun pidät tuollaista jotenkin mahdottomana. Tuolla tien päällä on kaikenlaista viheltäjää joiden touhut ei astu aivoon.
Ajan ja paljonkin, ja nimenomaan siitä syystä pystynkin sanomaan, että tuo kuulostaa aivan liian oudolle.
Eipä ole 30 vuoteen tullut tuollaista eteen.
Muista että kyse on AP:n kokemuksesta. Monet kokevat normaalitkin ajoetäisyydet perässäroikkumiseksi ja normaalit ajonopeudet tolkuttomaksi kaaha
En usko.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi näin motarilla kun moottoripyörä roikkui kirjaimellisesti edessä ajavien autojen takapuskurissa kiinni. Siis tyyliin parinkymmenen sentin päässä ja välillä lomittain auton kanssa penkan puolella. Teki tuota muutamallekin autolle sinä aikana kun ehdin näkemään. Yhden tuollaisen auton meinasi ohittaa todella äkkinäisellä liikkeellä mihin kukaan autoilija ei ehtisi reagoida kun takana ajava on niin lähellä, ja meinasi päätyä ruumiiksi (auto vaihtoi juuri kaistaa ja näytti myös vilkkua). Pudisteli sitten ohi mentyään päättään autoilijalla aivan kuin se olisi ollut autoilijan syy, vaikka vika löytyi motoristin omista rusina-aivoista. Tuolla ajotyylillä ennustan lyhyttä elinikää kyseiselle pyöräilijälle.
Vian ei tarvi olla iso jos se on korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset onnettomuustilastot Italiassa on?
8000 ihmistä kuolee vuosittain liikenteessä italiassa mutta porukkaa on noin 60 miljoonaa.
Minä aina hidastan merkittävästi noissa tilanteissa. Yleensä tehoaa. Siis ihan maantieajussa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että sinä olet nainen ja takana oleva mies. Jokin miehet eivät siedä naisia ratissa. Tahallaan yritti ärsyttää. Olen kokenut saman.
Voi olla mutta näkeekö naamaa edes jos on edessä. Joskus tuntuu että tiettyjä automerkkejä/malleja ei voida sietää.
Siinen aikaan kun minulla oli takalasissa 80-lätkä, oli normaalia että joku takana tulija ärsytti tahallaan juuri kortin saanutta autoilijaa ajamalla kiinni puskurissa ja vilkuttelemalla valoja.
Minulla on ollut ajokortti vasta 59 vuotta ja olen sinä aikana kuullut lukuisia selityksiä takaluukussa roikkumiselle. Kerron teille nyt vain kaksi parasta:
1. Kun ajaa mahdollisimman lähellä edellä ajavaa, mahtuu tielle enemmän autoja.
2. Kun ajaa lähellä edellä ajavaa ja törmää tämän perään, on autojen nopeusero mahdollisimman pieni pitkään välimatkaan verrattuna.
En suosittele kumpaakaan konstia!
Joo, kyllähän persaukiselle se muutama eurokin on iso raha. Yksikin perseilystä saatu sakko toki mitätöi koko elämäsi aikana saadut "säästöt". 😂