Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipa ärsyttävä takapuskurissa roikkuja liikenteessä!

Vierailija
22.10.2024 |

Ajoin siis hiukan yli nopeusrajoituksen, mittarin mukaan 10km/h yli, se mittari heittää vähän. Puskuriin ilmestyi roikkuja auton mitan päähän, ei ohittanut vaikka oli tilaisuuksia montakin. Roikkui vaan siinä yli 20 kilometriä!

Mitä jos olisin joutunut äkisti jarruttamaan, olisiko peräänajo ollut mun syy vai takana tulevan?

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adaptiivinen vakionopeudensäädin mahdollisesti käytössä.

Jep. Säädettynä turhan lyhyelle etäisyydellä - ainakin AP:n mielestä. 

Jos haluaa säästää bensaa niin kannattaa roikkua rekkojen perässä (ilman sitä vakkaria). Henkilöautoista ei saa merkittävää vetoapua.

Paljonko säästät 20 km aikana?

En ole mitannut koska en harrasta tuota. Satojen kilometrien matkoilla se on kuitenkin ihan hyvä lisä muihin taloudellisuusajotaktiikoihin jos viitsii roikkua rekkojen perässä. Ei se yksinään auta paljoa - ehkä muutaman desin sadalla kilometrillä - mutta on osa kokonaisvaltaista taloudellista ajamista.

Kuka viits

Tunnen ihmisiä jotka viitsivät. Saavuttavat kyllä alhaisia keskikulutuksia mutta itse valitsen optimoida kulutuksen ja ajankäyttöni toisella tavalla. Ei tuolla moottoriteiden ulkopuolella pysty ajamaan 135km/h pitkiäkään matkoja eli rekkojen perässä roikkumisen ero tyypilliseen nopeuteen ei ole noin dramaattinen.

Vierailija
62/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit ajanut välillä bussipysäkille ja päästänyt sen ohi.

Jos pitäisi aina pysähtyä itse bussipysäkille kun joku ääliö roikkuu takapuskurissa (vaikka todellista nopeutta on itsellä koko ajan n. 7km/h), niin eipä tulisi pidemmästä matkanteosta yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että sinä olet nainen ja takana oleva mies. Jokin miehet eivät siedä naisia ratissa. Tahallaan yritti ärsyttää. Olen kokenut saman.

Jep. Olen itsekin aina ajanut rajoitusten mukaan (jopa vähän yli), ja noita perässä kiinniroikkujia on osunut kohdalle vähän väliä. Nuorena kävi kerran jopa niin, että eräs kaasutti hetken roikuttuaan renkaat ulvoen ohitseni - esikaupunkialueella ja pikkutiellä, jossa oli kolmenkympin rajoitus! Oli nuori, tuntematon sälli, jopa näytti vieläpä keskaria taustapeilin kautta. Miehiä nuo öykkärit on olleet joka kerta, kun olen onnistunut kuskin näkemään.

Vierailija
64/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adaptiivinen vakionopeudensäädin mahdollisesti käytössä.

Niissä on yleensä säätö mikä etäisyys edellä kulkevaan, siitä voi säätää ettei tartte ihan puskurissa kiinni olla.

Miksi pitää ajaa 20 km puskurissa kiinni, miksei ajeta ohi? Mikä siinä perässäroikkumisessa on niin nautinnollista?

Kaipaavat edes jonkinlaista läheisyyttä nuo takapuskurissa kiinni roikkujat, kun mistään muualta eivät sitä saa.

Vierailija
65/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että sinä olet nainen ja takana oleva mies. Jokin miehet eivät siedä naisia ratissa. Tahallaan yritti ärsyttää. Olen kokenut saman.

Jep. Olen itsekin aina ajanut rajoitusten mukaan (jopa vähän yli), ja noita perässä kiinniroikkujia on osunut kohdalle vähän väliä. Nuorena kävi kerran jopa niin, että eräs kaasutti hetken roikuttuaan renkaat ulvoen ohitseni - esikaupunkialueella ja pikkutiellä, jossa oli kolmenkympin rajoitus! Oli nuori, tuntematon sälli, jopa näytti vieläpä keskaria taustapeilin kautta. Miehiä nuo öykkärit on olleet joka kerta, kun olen onnistunut kuskin näkemään.

Nykyään on kyllä naisetkin liikkenneääliöissä varsin hyvin edustettuina. Oman kotinaapurustoni 30km/h rajoitetulla tiellä (varrella mm. päiväkoti ja ala-aste), merkittävää ylinopeuttaa kaahaavat naiset ihan siinä missä miehetkin. Usein heillä vieläpä omat pikkukakarat kyydissä, joiden turvallisuudesta eivät näköjään välitä tippakaan kun haluavat edistää reikäpäistä liikennekulttuuria.

Vierailija
66/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Törkeimmät roikkujat on havaintojeni mukaan useammin  naisia. Joku autonhallinnan, liikennesääntöjen tai liikenneturvallisuuden ymmärtämättömyysongelma on monilla. Valvontaa lisää ja kortti pois armotta.

Vierailija
67/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perään ajaja olisi ollut syyllinen koska ei pitänyt riittävää turvaväliä peräänajo tilanteessa.

Ei olisi. Jos jarrutat ilman syytä aiheuttaaksesi onnettomuuden olet itse syyllinen

Jos tielle loikkaa eläin ja jarrutat mutta peräänajaja ei nähnyt eläintä, kenen sanaan uskotaan?

Kannattaa laittaa kamera.

Vierailija
68/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella tälläisellä tyypilla on rohkeutta ajaa reilua ylinopeutta kun baana on vapaa ja sitten kun edessä on auto niin jäädään perään kiinni hiillostamaan, sillä se rohkeus katoaa heti kun pitäisi ohittaa, siihen ei rahkeet riitä.

Vierailija
69/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tapana noissa tilanteissa hidastaa silleen rauhallisesti reilusti alle nopeusrajoituksen.. körötellään sit yhdessä joku 20km/h alle rajoituksen, jos ohittaminen ei napostele. Viimeeksi tähän jouduin Turun moottoritiellä, ajoin siis sitä oikean puoleista kaistaa noin 120km/h, ehkä vähän yli, kun edessä oli ihan tyhjä tie, niin joku teiden ritari paukautti ihan takapuskuriin kiinni. No sit ajettiinkin sellaista 80km/h jonkun moinen matka, jolloin tämä valopää lähti ohittamaan.. ajaakseen IHAN mun eteen köröttelemään. Siinä vaiheessa totesin, että jep, ja ohitin tän sankarin ja painoin pikkupätkän ihan kunnon ylinopeutta, että pääsin tästä idarista eroon. Siis MIKSI? 

No miksi nyt ihmiset äänestää Sebastian Tynkkystä tai Riikka Purraa? Ei kaikki nyt vaan pelaa koko pakalla.

Vierailija
70/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee aina tarve pestä tuulilasia, kin joku roikkui takapuskurissa. Sillä saa yleensä lisää hajurakoa. Toimii erinomaisesti myös mopoilijaan, josta näet pelkän kypärän takalasissasi.

Vierailija
71/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan puskurissa kiinni, kun edellä ajava ajaa alle suurimman sallitun nopeuden. Tarkoitukseni on ärsyttää, koska edellä ajavakin tekee niin.

Et uskalla ajaa ohi? Suosittelen ajotunteja autokoulussa.

Vierailija
72/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella tälläisellä tyypilla on rohkeutta ajaa reilua ylinopeutta kun baana on vapaa ja sitten kun edessä on auto niin jäädään perään kiinni hiillostamaan, sillä se rohkeus katoaa heti kun pitäisi ohittaa, siihen ei rahkeet riitä.

Minä ajan ripeästi mutta myös kärsivällisesti. Maltan odottaa ohituspaikkaa rauhassa siihen asti että hyvä paikka tulee. Ei ole kyse rohkeudesta. En kyllä myöskään roiku edessä ajavan puskurissa paikkaa odottaessani. Kun paikka lähestyy niin säädän ajomoodin sellaiseksi että pääsen ohi vähän kauempaakin ilman ennakkokiihdytystä.

Vierailija
73/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän nykyään itsekin roikkumalla edessä olevan perässä. Puhutaan isoista säästöissä vuodessa.

Vierailija
74/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän nykyään itsekin roikkumalla edessä olevan perässä. Puhutaan isoista säästöissä vuodessa.

Vierailija
75/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimatkaan et voi vaikuttaa, säädä nopeus kyseiseen välimatkaan sopivaksi.

Vierailija
76/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on niin edessä kuin takana kamerat. Otan videokuvaa ja lähetän poliisille näistä perseilijöistä. Oppivat sitten ehkä kun sakkolappuja kertyy riittävästi tai siirtyvät bussikyytiin kun kortti lähtee.

Vierailija
77/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää väläyttäsin ensin hätävilkkuja, sitte jarruvaloja ja sitte tekisin äkkijärrutuksen.

Ja sitten päätyisit tunniksi tienposkeen selvittelemään peräänajoa tämän neron kanssa. Paremminkin voisi aikansa viettää.

Vierailija
78/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin selvältä provolta tää aloitus, ei taatusti ole tapahtunut tuollaista.

Väität siis, että joku tuli reilua ylinopeutta jostain takaa ja jäi muutaman metrin päähän sun taakse roikkumaan ja roikkui siinä 20km?

Onhan tällaisia kuskeja nähty useitakin.

Todellakin on nähty ja usein. Itsekin monesti katsonut, että jaahas, joka kaahari saavuttanut, vaikka itse en mene alinopeutta (mittarivirhe tiedossa ja sen mukaan ajan ja tiedän, mikä on oikea nopeus). 

Sitten sitä luulee, että tuo, joka on saavuttanut ja liimautunut perään kiinni, menee ohi. Mutta ei. Siihen jäädään roikkumaan, vaikka maailman tappiin.

Kerrankin yksi pakettiauto liimautui perääni kiinni ja ajoi tosi lähellä. Tuli hyviä ohituspaikkoja suoranpätkillä, mutta ehei, perässä roikutaan. Sitten saavutin vähän hitaammin ajavan auton ja menin ohi. Pakettiauto jäi sitten tämän perään onnellisena roikkumaan, vaikka olisi päässyt monta kertaa ohi. Pääasia, että jossakin sai kiinni roikkua. Onneksi ei enää minun perässä.

Vierailija
79/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeesti pitääkö ajaa pienen eläimen päälle,ei saa jarruttaa jos perässä ajaa toinen auto? Ei oo todellista! -ap

Ihan omaa turvallisuutta ajatellen kyllä. Onhan siinä vissi ero ajatko oravan yli vai jarrutatko ja saat perässä roikkuvan maasturin takapenkilles.

Vierailija
80/139 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajan ripeästi mutta myös kärsivällisesti. Maltan odottaa ohituspaikkaa rauhassa siihen asti että hyvä paikka tulee. Ei ole kyse rohkeudesta. En kyllä myöskään roiku edessä ajavan puskurissa paikkaa odottaessani. Kun paikka lähestyy niin säädän ajomoodin sellaiseksi että pääsen ohi vähän kauempaakin ilman ennakkokiihdytystä.

Sinunlaiset kuskit eivät ärsytäkään muita kuskeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme