Olipa ärsyttävä takapuskurissa roikkuja liikenteessä!
Ajoin siis hiukan yli nopeusrajoituksen, mittarin mukaan 10km/h yli, se mittari heittää vähän. Puskuriin ilmestyi roikkuja auton mitan päähän, ei ohittanut vaikka oli tilaisuuksia montakin. Roikkui vaan siinä yli 20 kilometriä!
Mitä jos olisin joutunut äkisti jarruttamaan, olisiko peräänajo ollut mun syy vai takana tulevan?
Kommentit (139)
Ajoneuvo kyettävä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella kohtuullisesti turvallisuutta noudattaen. Edessäajava ei voi ajaa takaatulijan autoa. Peräänajava maksaa.
Jarrut tiskiin. Oppiipa kun isin Bemarin keula on rutussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perään ajaja olisi ollut syyllinen koska ei pitänyt riittävää turvaväliä peräänajo tilanteessa.
Ei olisi. Jos jarrutat ilman syytä aiheuttaaksesi onnettomuuden olet itse syyllinen
Todistustaakka taitaa olla tuossakin peräänajaneella
Se laissa lukeva turvaväli estää tuollaiset. Sanon uudestaan TURVAVÄLI. Laki vaatii pitämään sen. Jos et pidä rikot lakia.
Vierailija kirjoitti:
Jarrut tiskiin. Oppiipa kun isin Bemarin keula on rutussa.
Ja sinulla piiskaniskuvamma niskassa ja Skodan perä rutussa.
Pääsit kuitenkin antamaan opetuksen!
Juuri viikon Kreikassa ajettuani totesin että Suomessa on ihan mukava ajella satunnaisista roikkujista huolimatta. Suomessa se on kuitenkin sen verran erikoisempaa että siitä tehdään aloitus anonyymille keskustelupalstalle. Kreikassa roikutaan metrin päässä satasen nopeudessa ja kiilataan rinnalle riippumatta siitä tuleeko vastaan ketään vai ei. Kaistoja voi olla kaksi ja silti autoja on rinnakkain neljä. Suosittelen kaikille niin saa vähän perspektiiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit ajanut välillä bussipysäkille ja päästänyt sen ohi.
Jos pitäisi aina pysähtyä itse bussipysäkille kun joku ääliö roikkuu takapuskurissa (vaikka todellista nopeutta on itsellä koko ajan n. 7km/h), niin eipä tulisi pidemmästä matkanteosta yhtään mitään.
Ilmankos joku roikkuu koko ajan puskurissa kun ajat kävelyvauhtia :D
Ajan aina 20-30km/h ylinopeutta ja kyllä ärsyttää kaiken maailman Körömummot ja Papat.
Menee bussipysäkille tai tiensivuun kun toiset yrittää päästä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä velvollisuus nopeusrajoitusten mukaan / vähän yli ajavan on päästää se perässä roikkuva ohitse? Ymmärrän, jos ajaa selkeästi alle rajoitusten ja kerää letkan peräänsä, niin silloin voisi olla kohteliasta tehdäkin näin.
Ei velvollisuus, mutta oman mielenrauhan vuoksi. Sun olisi muutenkin pitänyt hidastaa vauhtia koska takanatulija ajoi niin lähellä, olisit sopeuttantu vauhtisi siihen välimatkaan.
Olen huomannut, ettei liikenteessä kannata ajatella kuin itseään. Kun tämän ymmärtää, ei ärsytä enää muut niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitäisi aina pysähtyä itse bussipysäkille kun joku ääliö roikkuu takapuskurissa (vaikka todellista nopeutta on itsellä koko ajan n. 7km/h), niin eipä tulisi pidemmästä matkanteosta yhtään mitään.
Kappas, et osaa edes lukea, tai ainakaan et ymmärtänyt lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappas, et osaa edes lukea, tai ainakaan et ymmärtänyt lukemaasi.
Eri, mutta kyllä tuossa aika selkeästi lukee että todellinen nopeutesi on koko ajan 7 kilsaa tunnissa.
Itse aina ajan perässä roikkujan persuksiin kiinni ylinopeutta sen verran kun vaatii heti kunhan hänen korkeutensa menee ohi. Roikun siinä niin kauan kun on tarvis. Tämä ilmeisesti ärsyttää kun lopulta lähdetään teatraalisesti kahtasataa eteenpäin. Onneksi kohta on talvi niin nämä löytää aina ensimmäisenä ojasta ihmettelemässä kun on liukasta. Sitä saa mitä tilaa.
Luin muutamia kommentteja missä kerrottiin että ajetaan tosi lähellä takana, koska siinä säästää? Miksi se säästäisi vähemmän ajaa taloudellisesti kauempana samaa vauhtia?
Minä ajan epätasaista vauhtia aina jos joku tulee persuksiin roikkumaan. Esim 80km/h alueella ajan 70-90km/h jatkuvasti nopeutta vaihdellen. Kuitenkin ihan vain kaasua keventämällä hidastaen ettei roikkuja aja perseeseen. Aika nopeasti kettuuntuvat ja painavat ohi.
Haastavissa olosuhteissa sitten hidastan vain reiluun alinopeuteen jos joku tulee perään roikkumaan. Minulla ei ole kiire, enkä halua kuolla ääliön ajaessa persuksiin joten mennään sitten sen verran hitaasti ettei pahasti satu jos peräänajo tapahtuu :)
Itse pesisin tuulilasia 15 sekunnin välein vaikka miten pitkään.
Ei sitä persekärpänen kauaa kestä.
No, sateella kikka ei ehkä toimi ihan niin hyvin....
Vierailija kirjoitti:
Itse aina ajan perässä roikkujan persuksiin kiinni ylinopeutta sen verran kun vaatii heti kunhan hänen korkeutensa menee ohi. Roikun siinä niin kauan kun on tarvis. Tämä ilmeisesti ärsyttää kun lopulta lähdetään teatraalisesti kahtasataa eteenpäin. Onneksi kohta on talvi niin nämä löytää aina ensimmäisenä ojasta ihmettelemässä kun on liukasta. Sitä saa mitä tilaa.
Kannattaa jatkossa kulkea bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan epätasaista vauhtia aina jos joku tulee persuksiin roikkumaan. Esim 80km/h alueella ajan 70-90km/h jatkuvasti nopeutta vaihdellen. Kuitenkin ihan vain kaasua keventämällä hidastaen ettei roikkuja aja perseeseen. Aika nopeasti kettuuntuvat ja painavat ohi.
Haastavissa olosuhteissa sitten hidastan vain reiluun alinopeuteen jos joku tulee perään roikkumaan. Minulla ei ole kiire, enkä halua kuolla ääliön ajaessa persuksiin joten mennään sitten sen verran hitaasti ettei pahasti satu jos peräänajo tapahtuu :)
Suurin osa Avensis/Qashqai -kuskeista ajaa aina juurikin noin. Eli ihan päin helvettiä....
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kiire, enkä halua kuolla ääliön ajaessa persuksiin joten mennään sitten sen verran hitaasti ettei pahasti satu jos peräänajo tapahtuu :)
Hauskoja nämä "ei mulla ole kiire"-tyypit. Kuitenkin vilkuilevat koko ajan taustapeiliin ja verenpaine on tapissa :D
Todistustaakka taitaa olla tuossakin peräänajaneella