Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaa päästä "eteenpäin", minä en enää halua ostaa asuntoa enkä lähteä vuokralle, pidän nykyisestä tilanteesta

Vierailija
21.10.2024 |

Asutaan nyt pienessä, vaatimattomassa mutta velattomassa talossa, joka on remontoitu täysin. Lämpö siis pysyy sisällä jne, eli tässä on hyvin halpaa asua. Viihdyn tässä ja voisin viihtyä loppuikäni.

Mies taas kaipaa uusia työhaasteita, ehdottelee että muutettaisiin sinne tai tänne, tai jos minä löytäisin jonkun mielenkiintoisen työn, niin voitaisiin senkin perässä muuttaa. Ajattelee että otettaisiin lainaa ja ostettaisiin asunto, tosin ajattelee että lainan saaminen on yhtä helppoa kuin 20 vuotta sitten... Tai että mentäisiin vuokralle.

Vuokraan menisi muutamassa kuukaudessa se, mitä nyt asumiskulut on vuodessa. En todellakaan ole kiinnostunut! Paljon mieluummin asuisin tässä, säästän ja toteutan yhteisiä unelmia tai matkustellaan ja pyydetään aikuiset lapset mukaan. Parissa vuodessa olen saanut suuren summan säästöön ja haluan asioiden pysyvänkin niin.

Miten löytää yhteinen ajatus tällaisessa tilanteessa, vai voiko löytääkään? Eroko tässä tulee?

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitenkäs kompromissi jossa nykyistä taloanne hieman laajennetaan? Mies saa siitä puuhaa ja "projektin" sekä tunteen siitä että mennään eteenpäin ja sinä saat pysyä siinä missä haluatkin. Eikä tule ollenkaan niin kalliiksi kuin kokonaan uuden ostaminen ja muuttaminen.

Miehelle vaikka harrastustila, miesluola, työhuone tms.? 

Aika outoa on, että mammat katsovat voivansa tuosta vain päättää, mitä heille tuntematon mies haluaa. Mitäpä suosittelsit keski-ikäiselle naiselle projektiksi, jos hän haluaisi edetä urallaan tai vaikka jatkaa opintoja kun lapset on isoja? Olisiko puutarhan hoito esim. mitään?

Kysymys ei ole mitenkään  hypoteettinen vaan tunnen ihan käytännössä perheitä, joissa AMK- taustainen nainen on alkanut haaveilla opintojen jatkamista ja uralla etenemistä kun lapset alkavat olla tietyssä iässä. Haaste tämä on, jos asuu pienellä paikkakunnalla. Eipä olisi tullut mielenkään mennä näille perheille lässyttämään, että Tuija voi hyvin jatkaa siellä vanhusten palvelutalossa hoitajana vielä toiset 20 v ja vähän vaikka laitella tulppaaneja maahan, jos elämässä haluaa vielä kokea jotain uutta. 

Vierailija
22/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan sitä, että mies hakee haluamaansa työtä ja reissaa kahden paikan väliä. Itse hain toiselta paikkakunnalta töitä ja hyvin toimii, että viikonloppuisin nähdään. Suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitenkäs kompromissi jossa nykyistä taloanne hieman laajennetaan? Mies saa siitä puuhaa ja "projektin" sekä tunteen siitä että mennään eteenpäin ja sinä saat pysyä siinä missä haluatkin. Eikä tule ollenkaan niin kalliiksi kuin kokonaan uuden ostaminen ja muuttaminen.

Miehelle vaikka harrastustila, miesluola, työhuone tms.? 

Eih 😅 Ollaan siis juuri saatu remontti valmiiksi. Ja kyllä hänellä olisi tekemistä muutakin, mutta tämä muutoshalu ym liittyy työhön. Aina pitäisi olla jotain uutta. Eli remontin aikana hänellä oli ihan samoja ajatuksia, vaikka oli kädet täynnä tekemistä. Ap

Vierailija
24/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, että minkä takia juuri työhaasteiden tulisi olla uusia ja erilaisia. Eikö mies voisi aloittaa vaikkapa uutta, perehtymistä vaativaa harrastusta mikäli haasteita kaipaa ja teillä on muuten kaikki hyvin? Toivottavasti olet tuonut hänelle esiin nämä täällä pohdiskelemasi taloudelliset seikat, koska kasvavien menojen kompensointi vaatisi jo suurehkoa palkankorotusta (josta luonnollisesti progressiivinen verotus vie osansa).

Näinhän se menee. Anonyymit mammat päättävät, mitä mies saa haluta. 

Parisuhteessa haasteita aiheuttaa, jos toiveet elämän ja tulevaisuuden suhteen poikkeavat liikaa. Kovin rakentava ratkaisumalli ei kuitenkaan ole se, että päättää toisen puolesta, että tämän toiveet nyt vain ovat vääriä. 

Kovin rakentava ratkaisumalli ei ole sekään, että painostaa/vaatii puolisoa muuttamaan, vaikka tämä ei sitä halua. Jos on tyytymätön itseensä ja elämäänsä, niin silloin pitää muuttaa oma elämänsä eikä painostaa toista siihen. 

Vierailija
25/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne, että kumppani vastasi muutosvimmaani taloudellisesta näkökulmasta ja pysyvyydestä niin kuin sinäkin. Hän säästi rahaa ja eli järkevästi, mutta ei kuitenkaan pihistellen. Taloudellinen varmuus oli hänelle tärkeää ja juuri ne järkevät asumiskulut. Sitten hän kuoli. Koska meillä ei ollut lapsia ryntäsi hänen lähiomaisensa vaatimaan osuutensa, joka tarkoitti kotimme ja sijoitusasunnon myymistä pois. Hämmästyin, miten paljon rahaa kumppanillani olikaan ja miten vähän se turvasi minun asemaani. Jäi testamentti ja avioehto tekemättä, joten tee nyt se pian miehesi kanssa ja vääntäkää sitten taas kuka haluaa mitäkin.

Voin kuitenkin sanoa, että sain lopulta  mitä halusin :vaihtelua. Moneksi vuodeksi. Opin sen, että minä todellakin olen vaihtelunhaluinen ihminen. Vaikka kuinka rakastinkin puolisoani, suostuin elämään hänen ehdoillaan, surin häntä sydän haljeten, en sopinut niin turvalliseen elämään. Se oli tylsää. Nyt teen mitä haluan ja olen ihan eri ihminen, itsevarmempi ja iloisempi kuin koskaan ennen. Haluatko sinä kaikesta järkesi käytöstä huolimatta perustaa suhteesi siihen, ettei mitään tapahdu? Älä sido toista ainakaan siihen maailmaan, missä itse haluat elää. Anna miehelle  mahdollisuus myös toteuttaa itseään ja ehdota hänelle olisiko etäsuhde ratkaisu ? Voihan mies itse muuttaa muualle ja olette silti aviossa? Pääasia, ettet jyrää häntä ja ole vain eri mieltä omista lähtökohdistasi.

Vierailija
26/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aapeen mies haluaa kokeilla voisiko edetä uralla, päätyä parempaan asemaan, olla johtaja. Ap taas ei halua mitään uutta, kunhan odottelee kuolemaa.

Tosiasia on, että ne joilla on jotain tavoiteltavaa, ovat usein onnellisempia kuin ne, jotka eivät enää mitään keksi. Mikä sinua pelottaa?

Mies on jo johtaja. Haluaa eri tehtäviin tai ylemmäs. Minulla on unelmia ja tavoitteita, mutta ne eivät liity työhön vaan ihan muihin asioihin. 

Ollaan muutettu aikuisiällämme 8 kertaa paikkakuntaa lasten ollessa pieniä, heidän kouluaikansa oltiin paikoillaan, mutta nyt viimeisen 5 vuoden aikana ollaan asuttu jo taas kolmella paikkakunnalla. Nyt näin yli viisikymppisenä haluan jo asettua. Pelkoa se ei ole, vaan päinvastoin. Ap

Vierailija
27/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaako se mies enemmän uutta työhaastetta vai paikkakunnan vaihtoa? 

Vierailija
28/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paljon mieluummin asuisin tässä, säästän ja toteutan yhteisiä unelmia tai matkustellaan ja pyydetään aikuiset lapset mukaan. Parissa vuodessa olen saanut suuren summan säästöön ja haluan asioiden pysyvänkin niin."

Ovatkohan ne "yhteisiä" unelmia. Tuommoinen jämähtäminen ja turvallisuushakuisiin, että aikuiset lapsetkin mukaan, on minusta outoa. Itse toki olen kehittänyt itseäni koko elämäni ajan ja mennyt kohti haasteita. Olisin tukehtunut tuommoisen kumppanin kanssa. Todennäköisesti mies ymmärtää, että tämä on hänen viimeinen mahdollisuus työurallaan ja koska lapsetkin jo omillaan, niin siitä on helppo lähteä kohti uusia haasteita. Saattaa sitten tavata samanhenkisen uuden naisystävänkin, sellaisen virkeän ja hauskan ja itsenäisemmän. Joka ei takerru menneeseen.

Vierailija
29/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, että minkä takia juuri työhaasteiden tulisi olla uusia ja erilaisia. Eikö mies voisi aloittaa vaikkapa uutta, perehtymistä vaativaa harrastusta mikäli haasteita kaipaa ja teillä on muuten kaikki hyvin? Toivottavasti olet tuonut hänelle esiin nämä täällä pohdiskelemasi taloudelliset seikat, koska kasvavien menojen kompensointi vaatisi jo suurehkoa palkankorotusta (josta luonnollisesti progressiivinen verotus vie osansa).

Näinhän se menee. Anonyymit mammat päättävät, mitä mies saa haluta. 

Parisuhteessa haasteita aiheuttaa, jos toiveet elämän ja tulevaisuuden suhteen poikkeavat liikaa. Kovin rakentava ratkaisumalli ei kuitenkaan ole se, että päättää toisen puolesta, että tämän toiveet nyt vain ovat vääriä. 

Kovin rakentava ratkaisumalli ei ole sekään, että p

On toki rajanveto, missä omien tarpeiden ilmaisu muuttuu painostamiseksi. Niin kuin sanoin, on ongelma, jos toiveet eroavat liikaa. Mutta outoa on, jos toiveista ei saisi edes puhua, kun se heti on painostamista. 

Eli olisiko sinun mielestä ollut sitten parempi, että ap:n mies olisi vain muuttanut elämänsä (hakenut työn ja häipynyt) edes keskutelematta, haluaako ap olla mukana tässä muutoksessa? Vai olisio tämä itsensä muuttaminen tapahtunut niin, että ap;n mies aistii ap:n tarpeet ja mukautuu niihin mistän puhumatta?

Vierailija
30/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa että toisen toiveilla ei ole mitään merkitystä. Ap haluaa mitä haluaa ja jos puoliso ei jousta niin saa mennä. Teillä se on joko ero tai asutte erillään kumpikin toiveidensa mukaan ja tapaatte silloin tällöin tai puolisosta tulee elmeri ja tottelee ap:tä.

Samahan se on toisinpäin, AP mies haluaa mitä haluaa. 

Vierailija
31/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi itse ikinä suostunut elämään suhteessa, jossa puoliso ei tue minua tavoitteisiani, vaikka se on joskus vaatinut uhrauksia ja vaivannäköä häneltäkin.

En siksi myöskään ikinä kehtaisi olla tukematta puolisoani hänen tavoitteissaan, vaika ne eivät aina olisikaan minulle mieleen.

Minusta tässä ei ole kyse rahasta eikä järjestö, vaan siitä, mikä on ihmisen moraalinen ja eettinen suhde maailmaan ja läheisiinsä.

Vierailija
32/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ei voisi muuttaa työn perässä ja tapaisitte viikonloppuisin. Ei sen takia erota tarvitse. Itse tunnen kaksi reissutyöperhettä ja hyvin toimii heillä. 

Oon elänyt reissutyöperhettä sekä silloin kun lapset oli pieniä että nyt kun he ovat aikuisia. Se toimii, mutta kyllä sen toimimaan saaminen vaatii melko paljon vaivaa ja seikkailuhalua. Ap vaikuttaa melko muutosvastaiselta, en tiedä onko hönestä tähän.

En ole muutosvastainen, mutta jossain kohtaa elämää voi sinullakin alkaa tuntua siltä että muutoksia, ja muuttoja, ei enää halua. Niitä on ollut jo niin paljon.

Me ollaan asuttu eri paikkakunnillakin aiemmin, kun mies halusi opiskella ja minä jäin lasten kanssa silloiselle paikkakunnalle. Se meni ihan hyvin ja nyt yksin ollessakin pärjäisin. Miehelle tuo oli isompi ongelma, ja hän ei enää halua erillään asua. Ap

Vierailija
33/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että se tekee parisuhteelle jopa hyvää jos ei näekään toisen naamaa automaattisesti jokikinen aamu. Ukko senkun menee hankkimaan niitä uusia työhaasteita, hankkii samalla kämpän asumiseen siellä työn äärellä.

Vierailija
34/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika outoa on, että mammat katsovat voivansa tuosta vain päättää, mitä heille tuntematon mies haluaa. "

Päättää? Tässä nyt vain heiteltiin ilmaan ehdotuksia siitä mikä voisi jotenkin täyttää molempien tarpeet. Ei siinä edes väitetä että tiedetään mikä on kellekin mieluista ja hyvää vaan annataan uusia näkökulmia asiaan.

Ja jokainen, joka on tällaisia ketjuja seurannut, tietää että ei näissä koskaan löydy mitään ratkaisua joka kelpaisi. Aloittaja ampuu alas aina jokaisen ehdotuksen ja jokaiseen asiaan on aina joku syy miksi ei toimi.

Pelkkää viihdettähän nämä ovat.  

Vierailija
35/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aapeen mies haluaa kokeilla voisiko edetä uralla, päätyä parempaan asemaan, olla johtaja. Ap taas ei halua mitään uutta, kunhan odottelee kuolemaa.

Tosiasia on, että ne joilla on jotain tavoiteltavaa, ovat usein onnellisempia kuin ne, jotka eivät enää mitään keksi. Mikä sinua pelottaa?

Mies on jo johtaja. Haluaa eri tehtäviin tai ylemmäs. Minulla on unelmia ja tavoitteita, mutta ne eivät liity työhön vaan ihan muihin asioihin. 

Ollaan muutettu aikuisiällämme 8 kertaa paikkakuntaa lasten ollessa pieniä, heidän kouluaikansa oltiin paikoillaan, mutta nyt viimeisen 5 vuoden aikana ollaan asuttu jo taas kolmella paikkakunnalla. Nyt näin yli viisikymppisenä haluan jo asettua. Pelkoa se ei ole, vaan päinvastoin. Ap

Taitaa olla armeijan miehiä?

Vierailija
36/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan mies mennä, mitä se sinua estää jäämästä? Meilläkin ukko reissaa töiden perästä, minä taas olen kotihiiri, joten win-win.

Vierailija
37/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aika outoa on, että mammat katsovat voivansa tuosta vain päättää, mitä heille tuntematon mies haluaa. "

Päättää? Tässä nyt vain heiteltiin ilmaan ehdotuksia siitä mikä voisi jotenkin täyttää molempien tarpeet. Ei siinä edes väitetä että tiedetään mikä on kellekin mieluista ja hyvää vaan annataan uusia näkökulmia asiaan.

Ja jokainen, joka on tällaisia ketjuja seurannut, tietää että ei näissä koskaan löydy mitään ratkaisua joka kelpaisi. Aloittaja ampuu alas aina jokaisen ehdotuksen ja jokaiseen asiaan on aina joku syy miksi ei toimi.

Pelkkää viihdettähän nämä ovat.  

Kyllä, viihdearvo tulee juuri siitä, miten kaavamaisuudesta ja stereotyyppisestä suhtautumisesta. Jos mies haluaa edetä urallaan, niin hän voi vaikka sen sijaan remointoida taloa. Daa, onhan se viihdettä, kun ajattelee, miten kaavamaisesti naiset parisutheista ja miehistä ajattelee. 

Se on toki itsestään selvää, ettei palstalla varmasti ratkaista kenenkään parisuhdeongelmia. Mutta se auttaa kyllä näillä heitoilla ymmärtämään, mistä ne syntyy. 

Vierailija
38/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama tilanne, että kumppani vastasi muutosvimmaani taloudellisesta näkökulmasta ja pysyvyydestä niin kuin sinäkin. Hän säästi rahaa ja eli järkevästi, mutta ei kuitenkaan pihistellen. Taloudellinen varmuus oli hänelle tärkeää ja juuri ne järkevät asumiskulut. Sitten hän kuoli. Koska meillä ei ollut lapsia ryntäsi hänen lähiomaisensa vaatimaan osuutensa, joka tarkoitti kotimme ja sijoitusasunnon myymistä pois. Hämmästyin, miten paljon rahaa kumppanillani olikaan ja miten vähän se turvasi minun asemaani. Jäi testamentti ja avioehto tekemättä, joten tee nyt se pian miehesi kanssa ja vääntäkää sitten taas kuka haluaa mitäkin.

Voin kuitenkin sanoa, että sain lopulta  mitä halusin :vaihtelua. Moneksi vuodeksi. Opin sen, että minä todellakin olen vaihtelunhaluinen ihminen. Vaikka kuinka rakastinkin puolisoani, suostuin elämään hänen ehdoillaan, surin häntä sydän haljeten, en sopinut niin turvalliseen elämään. Se oli t

Miten se lähiomainen pystyi vaatimaan mitään? Ilman avioehtoa ja testamenttiakin lapsettoman parin leski jää omistamaan kaiken. Ei siinä kuolleen omaisilla ole mitään sanomista. Paitsi, jos tarkoitat "miehen lapsi" ja yrität kerätä pisteitä kutsumalla lasta vain "omaiseksi" 🙄. Eihän kuulosta yhtä kivalta sanoa, että et olisi halunnut miehen aiemman liiton lapsen perivän mitään...

Vierailija
39/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaako se mies enemmän uutta työhaastetta vai paikkakunnan vaihtoa? 

Työhaastetta. Ja se vaatii paikkakunnan vaihtoa. Eikä hänellä kyllä ole mitään paikkakunnan vaihtoakaan vastaan. Ap

Vierailija
40/110 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paljon mieluummin asuisin tässä, säästän ja toteutan yhteisiä unelmia tai matkustellaan ja pyydetään aikuiset lapset mukaan. Parissa vuodessa olen saanut suuren summan säästöön ja haluan asioiden pysyvänkin niin."

Ovatkohan ne "yhteisiä" unelmia. Tuommoinen jämähtäminen ja turvallisuushakuisiin, että aikuiset lapsetkin mukaan, on minusta outoa. Itse toki olen kehittänyt itseäni koko elämäni ajan ja mennyt kohti haasteita. Olisin tukehtunut tuommoisen kumppanin kanssa. Todennäköisesti mies ymmärtää, että tämä on hänen viimeinen mahdollisuus työurallaan ja koska lapsetkin jo omillaan, niin siitä on helppo lähteä kohti uusia haasteita. Saattaa sitten tavata samanhenkisen uuden naisystävänkin, sellaisen virkeän ja hauskan ja itsenäisemmän. Joka ei takerru menneeseen.

Kyllä ne on olleet yhteisiä unelmia ja reissuja joita nytkin on rahoillani toteutettu. Ja miehen rahat on autossa ja moottoripyörässä. 

Mies on opiskellut uuden ammatin, unelma-ammattinsa, kun lapset on olleet pieniä, minä hoidin lapset. Hän jatkoi opintoja kun lapset oli teini-ikäisiä, hän asui usean vuoden ajan viikot toisella paikkakunnalla, minä hoidin lapset ja talon ja kävin töissä. Lasten muutettua kotoa muutimme miehen työn perässä toiselle paikkakunnalle, ja siitä parin vuoden päästä taas hänen työnsä takia uudelle paikkakunnalle eli missä nyt asuttu pari vuotta. Puhumattakaan siitä että lasten ollessa pieniä, muutettiin 6 kertaa paikkakuntaa miehen työn vuoksi.

Riittääkö, vai vieläkö tukehdutan ja olen joustamaton, kun en enää halua muuttaa? 😂 Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi