Voi ei, menin ilmoittautumaan johonkin työttömien palveluun
Mulla pitkä työhistoria ja korkeakoulututkinto, lisäkoulutuksia ym. Jäin loppukesällä työttömäksi. Ilmoittauduin mukaan työkkärin suosittelemaan palveluun jossa saa henkilökohtaista neuvontaa. Kuvittelin että siellä olisi työnhaun ammattilainen, jolta voisi kysyä neuvoa hakemuksen ja cv:n selkeyttämiseen ja sellaiseen. Siitä kun on kymmenen vuotta aikaa kun viimeksi hakemuksia olen tehnyt. Olen vähän hämmästynyt mihin jouduin kun tapasin tämän ohjaajan. Ilmeisesti oletetaan, että työtön = luuseri, jolla ei ole työ- tai koulutushaluja. Sain kyselylomakkeen jossa kartoitettiin elämänhallintaongelmia, liikuntakyvyttömyyttä, psyykkisiä sairauksia, oppimisvaikeuksia ym. Minä vähän jopa loukkaannuin. Sellaisinako meidät työttömät nähdään? Minä olen ihan terve ja työkykyinen, nyt vaan on ollut huono tuuri kuten tuhansilla muillakin ja on irtisanottu. Nyt mietin miten kohteliaasti liukenen tuon "avun" piiristä..
Kommentit (63)
Kannattaa olla hyvin tarkkana noiden "palvelujen" kanssa. Ei missään tapauksessa nimeä paperiin ilman kaikkien pykälien syvällistä läpikäyntiä. Voi joutua isoihin vaikeuksiin ja vaikea rimpuilla irti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo aloituksen juttu on osunut kohdalleni, mutta vähän eri tavalla.
Kolme ylilääkäriä kirjoittanut minulle eläkettä varten lausunnon. Vakuutusyhtiö ei vain hyväksy asiaa, koska heidän minua koskaan näkemätön lääkäri tietää paremmin, että olen terve.
No, olen siis työtön ja joko täytän tuollaisia papereita kerta toisensa jälkeen tai yritän tehdä töitä. Sain ohjeeksi, etten saa kertoa työnantajille, että olen kroonisesti sairas ja työkyvytön. Näin saan aina työpaikan ja pääsen sairauslomalle...
No, minulle on oltu jopa äkäisiä siitä, kun en ole kaikesta huolimatta alkoholisti, masentunut tai suunnittele jotakin hyvin ketkua toimintaa. Heitä suorastaan ottaa päähän, että hoidan asiani kunnolla ja kaikki toimii. Olen siis ongelma.
Minulle taas sanottiin, etten saisi hakea töitä ja salata sairauttani, koska olisi vastuutonta ja työturvallisuuden kannalta vaarallista jos menisin töihin, mitä en pysty tekemään. Itse sitä ehdotin, että haen sitten samoja töitä kuin ennenkin niinkuin Kelan hylkypäätöksissä luki että voin, ja jään sieltä saikulle mitä todennäköisimmin. Siis kela ei hyväksynyt eläkettä, ja työkkärin asiakkaana ja "yhteistyössä" heidän kanssa oli pakko olla. Jännästi potilaan vastuulle lankesi kaikki, jopa hypoteettisen työpaikan muiden työntekijöiden turvallisuus, mutta suinkaan järjestelmän vastuulla ei ollut mikään kuten se, että väliinputoajana jää jumiin ja heitteille ja tulee kohdelluksi epätasa-arvoisesti.
Toivottavasti opit, että kaikkia työkkärin tyrkyttämiä "palveluita" kannattaa vältellä viimeiseen asti ja etsiä ihan itse se seuraava työpaikka. Ainoa hyödyllinen asia, jonka työttömäksi jäänyt TE-toimistosta saa, on työkkärin lausunto kassalle, että saa päivärahan.
Vierailija kirjoitti:
Suthan toimitettiin johonkin sellaiseen palveluun joka on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömille.
Ei se sulle mitään työnhakukoutsia sitten ehdottanut?
Cimson, nillä on hyvät kurssit, mene sinne.
Cimsonilla on hirveät kurssit. En suosittele.
Kaiken huippu on se, että nämä valmentajat ja duuniagentit yms ovat suurimmalta osaltaan itse määräaikaisia pätkätyöläisiä, ainakin meidän kaupungissa. Lisäksi vakituisissa viroissa olevat vaihtavat toimipistettä miten haluavat ja parhaimmat lähtevät muualle heti kun parempi paikka löytyy. Itselläni sattui nämä virkailijat vaihtumaan em. syistä muutaman vuoden sisään viitisen kertaa, ei kun aloita oma tarinasi taas alusta uudelleen. Kerran sattui yksi virkailija puolentoista vuoden päästä uudelleen ja selvisi, että hän oli ollut eri hommissa puoli vuotta. Sinne mennessään hän oli hävittänyt kaikki entisen paikan muistiinpanot, mm. minulle lupaamansa lähes varman työpaikan järjestymisen.
Oliko se kyselylomake sähköinen lomake? Jos ei, niin onko kuinka hyvin tietosuoja-asiat hoidossa.
Otan osaa kaikille työkkärin uhreille, pitäkää itsestänne hyvää huolta.
Sama juttu joka paikassa. Lähti asunto alta muutama vuosi sitten. Olin jonkin aikaa asunnottomien asuntolassa ennen kuin löysin uuden asunnon.
Kuukausia myöhemmin minulle soitti joku tyyppi joka sanoi olevansa joku aa seurasta. Minun olisi parasta tulla tapaamiseen koska se olisi välttämätöntä toipumiseni kannalta. Uhkaili sanktioilla yms.
Ihme touhua.
Vierailija kirjoitti:
Samaa kokemusta minullakin on näistä palveluista. Aina on jokin olettamus siitä että ihmisestä täytyy löytyä jotakin vikaa josta voidaan taas ilmoitella sinne sun tänne muka niin huolestuneina. Mennyt tämä kiusaaminen Suomessa syvälle ja ytimeen saakka. Intentio ei ole auttaa vaan tutkia, udella, kiusata ja aiheuttaa stressiä lisää.
Tuskin. Kuten itsekin sanot, olet stressaantunut. Ehkä kontaktihenkilösi on huomannut sen ja pyrkii huolestuneena auttamaan
Vierailija kirjoitti:
Suthan toimitettiin johonkin sellaiseen palveluun joka on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömille.
Ei se sulle mitään työnhakukoutsia sitten ehdottanut?
Cimson, nillä on hyvät kurssit, mene sinne.
Miksi jotkut alapeukuttavat tätä erinomaista vastausta? Tässä on kaikki kohdallaan, ja jopa suositus, jonka aloitaja varmasti pystyy itse checkaamaan ja arvioiman, onko se oikea hänelle.
Itsekin olen käynyt läpi pari tuollaista koulutusta. Muutamia oivalluksia niistä olen saanut ja nimenomaan asiakirjat sellaiseen kuntoon, että niillä voi töitä hakea. Ja sitten on ollut tosi paljon sitä turhaa löpinää ja asioita, jotka eivät koske itseä millään tavalla. Kun tehdään yritetään neuvoa kaikkea kaikille ja koulutuksissa on läsnä ihmisiä hyvin eri lähtökohdista. Ehkä siellä sinunkin kurssilla on se joku moniongelmainen alkoholisti. Otat siitä irti sen minkä haluat ja muun ajan olet puoliteholla mukana. Saattaa siellä vielä myöhemmin tulla sinullekin jotain hyödyllistä.
Vähän sama kokemus. Luulin aikoinaan, että saan neuvoja työllistymiseen. Kaksi tuntia luentoa, miten kannattaa esitellä itsensä tai hakea ylipäätään töitä... Tosi hyödyllistä akateemiselle tohtorille. Nykyään osaan jo kieltäytyä kaikesta aktiviteetista ja käytän senkin ajan työnhakuun niitä hakemuksia tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti opit, että kaikkia työkkärin tyrkyttämiä "palveluita" kannattaa vältellä viimeiseen asti ja etsiä ihan itse se seuraava työpaikka. Ainoa hyödyllinen asia, jonka työttömäksi jäänyt TE-toimistosta saa, on työkkärin lausunto kassalle, että saa päivärahan.
Lässyn. lässyn. Kaikki työkkkärin tarjoamat palvelut kannattaa checkata ja miettiä olisiko niistä hyötyä. Se ei estä työnhakua millään tavalla, mutta voi olla hyvinkin hyödyllistä.
Vain vetelä tyhmä ajattelee, että on työkkärin tehtävä hankkia se työpaikka. Ei ole, ei ole tarkoituskaan, vaan työttömän velvollisuus on hakea töihin. Kyllä, ihan itsekin toimia, eikä vetelehtiä.
TE-toimistosta saa tietoa myös erilaisista kursseista. Aloittajan mainitsemia hakemuksiin liittyiä kurssejakin on. Niitä voi katsella ihan ominkin päin koneelta ja sitten hakea kurssille.
Oma-aloitteisuus kannattaa aina, silloin pystyy parhaiten hallitsemaan prosessia.
Vierailija kirjoitti:
No, 80 ja 90-luvuilla joutui ihan terveet mutta pitkäaikaistyöttömät työpajoihin, joissa oli suurin osa kehitysvammaisia.
Olin 90-luvulla juuri tällaisessa pajassa. Jäi traumat siitä ja kauheasta kyykytyksestä, kun erehdyin kyseenalaistamaan toimintaa. Taisi tulla karenssitkin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minutkin laitettiin jonkun psykologin juttusille. Menin työkkäriin ja luulin että puhutaan työnhakemisesta mutta minut ohjattiin jonkun kallolääkärin juttusille. Ei mitään ennakkoon kerrottu siitä. Se kallotohtori sanoi että hänelle oli kerrottu minun elämänhallinta ongelmista, alkoholisimista ja ettei minulla ole elämässä mitään harrastuksia tai muuta. Pyysin kertomaan kuka oli niin sanonut ja millä todisteilla. Tein sitten rikosilmoituksen työkkäristä ja sain oikeusavustajan. Minun avustaja kaivoi minusta tietoja muun muassa harrastuksista Kävi haastattelemassa kuntosalin omistajia kun olin käynyt työttömyysaikana 6 vuotta salilla 5-6 päivää viikossa. Sitten oli salibandy joukkueeni jäsenkortteja 10 vuodelta. Avustajani sanoi on selvä oikeusjutun paikka ja kunnianloukkaus ja muuta.
Aktiivinen harrastustoiminnoissa, vaan mi
Työnhakeminen on velvoite josta ei tarvitse edes työtöntä muistuttaa. Typeryydellään kerskuvalla luuserila ei ole kunniaa, jota edes voisi loukata.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se kyselylomake sähköinen lomake? Jos ei, niin onko kuinka hyvin tietosuoja-asiat hoidossa.
Taidat olla näitä ns "pikäaikaistyöttömiä", jotka todellisuudessa ovat työtävieroksuvia, kun tämmöisiä kyselet. Niillä on tapana yrittää keksiä kaikkia mahdollisia työllistymisen esteitä ja tekosyitä olla tekemättä mitään. Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen käynyt läpi pari tuollaista koulutusta. Muutamia oivalluksia niistä olen saanut ja nimenomaan asiakirjat sellaiseen kuntoon, että niillä voi töitä hakea. Ja sitten on ollut tosi paljon sitä turhaa löpinää ja asioita, jotka eivät koske itseä millään tavalla. Kun tehdään yritetään neuvoa kaikkea kaikille ja koulutuksissa on läsnä ihmisiä hyvin eri lähtökohdista. Ehkä siellä sinunkin kurssilla on se joku moniongelmainen alkoholisti. Otat siitä irti sen minkä haluat ja muun ajan olet puoliteholla mukana. Saattaa siellä vielä myöhemmin tulla sinullekin jotain hyödyllistä.
Juuri näin! - Kannattaa tutkailla se sisältö, mille ryhmälle ja kuinka pitkä.
l
Minuakin kyllä aikoinaan harmitti, kun jäin työttömäksi lähes 30 vuoden työuran jälkeen ja minua nuorempi nainen kertoin minulle miten työ on muutkin, kuin työtä ja miten töissäkäynti antaa elämää rytmiä ja sosiaalista elämää:D Ei saatana, kai minä tuon nyt tiesin, kun olin ollut varmaan työelämässä ennen kuin tuo nainen oli syntynyt. Olin mennyt työelämään 20v ja työttömäksi jäädessäni olin 58v.
Tuli tosiaankin tunne, että minua pidettiin työtävieruksavana luuserina, joka tekee kaikkensa, ettei joutuisi töihin :D
Muistan tuon miten aikoinaan työttömänä tuntui, että pidetään automaattisesti jonain syrjäytyneenä ja elämänhallintaongelmaisena. Todellakin sai olon huonoksi ja jopa loukkaantuneeksi. Luullaanko siellä tosiaan että kaikki työttömät ovat jotain juopponarkkeja?
Voit erota sieltä heti. Ei ole pakko. Varmaan karenssoivat. Kuitenkin jos epäilyttää, älä jää.