Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi ei, menin ilmoittautumaan johonkin työttömien palveluun

Vierailija
21.10.2024 |

Mulla pitkä työhistoria ja korkeakoulututkinto, lisäkoulutuksia ym. Jäin loppukesällä työttömäksi. Ilmoittauduin mukaan työkkärin suosittelemaan palveluun jossa saa henkilökohtaista neuvontaa. Kuvittelin että siellä olisi työnhaun ammattilainen, jolta voisi kysyä neuvoa hakemuksen ja cv:n selkeyttämiseen ja sellaiseen. Siitä kun on kymmenen vuotta aikaa kun viimeksi hakemuksia olen tehnyt. Olen vähän hämmästynyt mihin jouduin kun tapasin tämän ohjaajan. Ilmeisesti oletetaan, että työtön = luuseri, jolla ei ole työ- tai koulutushaluja. Sain kyselylomakkeen jossa kartoitettiin elämänhallintaongelmia, liikuntakyvyttömyyttä, psyykkisiä sairauksia, oppimisvaikeuksia ym. Minä vähän jopa loukkaannuin. Sellaisinako meidät työttömät nähdään? Minä olen ihan terve ja työkykyinen, nyt vaan on ollut huono tuuri kuten tuhansilla muillakin ja on irtisanottu. Nyt mietin miten kohteliaasti liukenen tuon "avun" piiristä.. 

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutettuna osaat varmaan hakea apua myös netistä. Siellä on vaikka kuinka paljon oppaita työnhakuasiakirjojen laadintaan ja haastatteluun valmistautumiseen.

Itsekin viimeksi työttömäksi jäädessäni erehdyin osallistumaan tuollaiseen työnhakupalveluun, juuri siksi, että ajattelin siellä olevan ammattilaisia, toisin kuin jossain youtubessa, mutta toisin kävi. Kaikki mitä sain oli tyhjiä fraaseja sellaisilta naminamitsemppigogettereiltä, lisää linkkejä heidän tyhjänpäiväisiin videoihinsa ja palveluihinsa. Lisäksi tämän palvelun yhteyshenkilö spammasi sähköpostin täyteen rekryfirmatapahtumia, mutta ei vastannut viesteihin, eikä soittanut kun oli sovittu soittoaika. Millään tällä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa miten työkkäri myi tätä sekoilua. Työkkärin tyyppi väitti, että palvelussa on alani asiantuntijoita, jotka osaavat antaa kustomoituja alakohtaisia neuvoja ja kontakteja. Ei ollut mitään sellaista. Vähän kyllä kismittää ajatella minkä käsienheiluttelijoiden hommia minäkin verorahoillani rahoitan, tuossa olisi kyllä jotain mistä leikata. Töitä sain ihan muuta kautta, suhteilla, niinkuin nykyään tuppaa menemään.

Vierailija
22/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin nuorena työvoiman palvelukeskuksen asiakkaaksi (en tiedä, onko sellaista enää). Minut painostettiin ÄLYKKYYSTESTEIHIN. Ei siitä sillä nimellä puhuttu, mutta täytin monta paperia tehtäviä tyyliin mikä kuvio seuraavaksi ja ympyröi kaikki A-kirjaimet. Tuntui vähän, että mua pidettiin tyhmänä. Ainoa ongelmani oli paniikkihäiriö ja työttömyys. Sain testeistä erittäin hyvät pisteet, eikä siitä puhuttu enää ikinä. 

Mua yritettiin myös saada päihdenuorten ohjelmaan mukaan, vaikka en käytä mitään päihteitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutettuna osaat varmaan hakea apua myös netistä. Siellä on vaikka kuinka paljon oppaita työnhakuasiakirjojen laadintaan ja haastatteluun valmistautumiseen.

No toki. Jotenkin vaan kuvittelin, että nuo palvelut olisivat olemassa ihan työnhakijoita varten. Ap 

Vierailija
24/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaaja on itsekin pitkäaikaistyötön, joka on poimittu kortistosta kuin rusina pullasta ja pakotettu menemään kyseiseen työhön.

Vierailija
25/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, 80 ja 90-luvuilla joutui ihan terveet mutta pitkäaikaistyöttömät työpajoihin, joissa oli suurin osa kehitysvammaisia.

Vierailija
26/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aloituksen juttu on osunut kohdalleni, mutta vähän eri tavalla.

Kolme ylilääkäriä kirjoittanut minulle eläkettä varten lausunnon. Vakuutusyhtiö ei vain hyväksy asiaa, koska heidän minua koskaan näkemätön lääkäri tietää paremmin, että olen terve.

No, olen siis työtön ja joko täytän tuollaisia papereita kerta toisensa jälkeen tai yritän tehdä töitä. Sain ohjeeksi, etten saa kertoa työnantajille, että olen kroonisesti sairas ja työkyvytön. Näin saan aina työpaikan ja pääsen sairauslomalle...

No, minulle on oltu jopa äkäisiä siitä, kun en ole kaikesta huolimatta alkoholisti, masentunut tai suunnittele jotakin hyvin ketkua toimintaa. Heitä suorastaan ottaa päähän, että hoidan asiani kunnolla ja kaikki toimii. Olen siis ongelma.

Vierailija
27/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toki. Jotenkin vaan kuvittelin, että nuo palvelut olisivat olemassa ihan työnhakijoita varten. Ap 

Ei ole. Ne on hallitusta ja vallanpitäjiä varten. Siellä työskentelevät ja asiakkaat ovat pelinappuloita shakkilaudalla.

Vierailija
28/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minutkin laitettiin jonkun psykologin juttusille. Menin työkkäriin ja luulin että puhutaan työnhakemisesta mutta minut ohjattiin jonkun kallolääkärin juttusille. Ei mitään ennakkoon kerrottu siitä. Se kallotohtori sanoi että hänelle oli kerrottu minun elämänhallinta ongelmista, alkoholisimista ja ettei minulla ole elämässä mitään harrastuksia tai muuta. Pyysin kertomaan kuka oli niin sanonut ja millä todisteilla. Tein sitten rikosilmoituksen työkkäristä ja sain oikeusavustajan. Minun avustaja kaivoi minusta tietoja muun muassa harrastuksista Kävi haastattelemassa kuntosalin omistajia kun olin käynyt työttömyysaikana 6 vuotta salilla 5-6 päivää viikossa. Sitten oli salibandy joukkueeni jäsenkortteja 10 vuodelta. Avustajani sanoi on selvä oikeusjutun paikka ja kunnianloukkaus ja muuta.

Aktiivinen harrastustoiminnoissa, vaan mites se työnhaku?

Ei puhuttu työnhakemisesta eikä ole annettu velvoittavia toimia moneenko työpaikkaan pitää hakea. 

Vierailija
29/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä! Minäkin jouduin tuohon palikkatestiin! Sen jälkeen minulle todettiin, että vaikka läpäisit tämänKIN täysin, niin ei se sinusta oikeastaan mitään kerro.

T: Se kroonisesti sairas, jonka vika ei ole siis työkkärin todistamana päässä...

Vierailija
30/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein puistattaa koko tapaaminen. Kysyttiin teenkö kotitöitä, jaksanko käydä suihkussa, tapaanko sukulaisia joka viikko...! 

Mitä, pitääkö sukulaisia tavata joka viikko?!

Vierailija
31/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ymmärtänyt jutun pointtia. Se on se, että virkailija saa rastin oikeaan ruutuun excelissä ja kiintiönsä täytettyä. 

Vierailija
32/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ymmärtänyt jutun pointtia. Se on se, että virkailija saa rastin oikeaan ruutuun excelissä ja kiintiönsä täytettyä. 

Sun pitää olla myös hyvin tietoinen siitä, mitä saat ja et saa tehdä. Et saa tehdä vapaaehtoistyötä, opiskella ilman lupaa, tehdä mitään mikä voidaan katsoa yritystoiminnaksi ja määritelmä on leveä. Kannattaa olla myös varovainen harrastustoiminnan ja  somepäivitysten kanssa. 

Vierailija
33/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkään työkkärin aktiviteetteihin ei osallistuta kuin pakotettuna, jotta saa päivärahat pidettyä juoksemassa. Työnhaku sitten omilla keinoilla. 

Vierailija
34/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Sossupalveluita ne ovat käytännössä, kyttärit ja asiakkaan oletetaan olevan mt-potilas lähes. 90-luvulla jo asiakkaille huudettiin vimmaisesti. Haluaako joku näitä palveluja.

35/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet työtön niin ei sinulla ole mitään arvoa eikä mitään oikeuksia. Itse olin viimeksi työttömänä niin kolmen kuukauden sisään kävin kome eri näin teet CV kurssia ja en edes tiedä mikä se neljäs kurssin nimi oli mutta se oli tarkoitettu pelkästään nuorille joilla ei ole työkokemusta ja jotka on astumassa työelämään. Itsellä siinä vaiheessa työkokemusta 18 vuotta.

Isäni kuoli silloin työttömyys aikana niin se konsultti joka minua käskytti ilmoitti minulle samana päivänä kun se isäni kuoli että minulla on sinulle nippu tehtäviä ja hakemuksia jotka sinun on tehtävä tämän viikon aikana kun minä jään lomalle niin vaadin että teet nuo kaikki ennen kun jään lomalle. Yritin sanoa että isäni kuoli että nyt en oikein kykene tekemään noita kun olin kuitenkin isäni kanssa läheinen niin se vaan sanoi että sillä ei ole mitään merkitystä vaikka kuoli. Minä vaadin sinua tekemään nämä kaikki tämän viikon aikana tai il

Aivan järkyttävää! Sun olisi pitänyt hakea terveysasemalta sairaslomaa .

Vierailija
36/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin viimeksi työttömäksi jäädessäni erehdyin osallistumaan tuollaiseen työnhakupalveluun, juuri siksi, että ajattelin siellä olevan ammattilaisia, toisin kuin jossain youtubessa, mutta toisin kävi. Kaikki mitä sain oli tyhjiä fraaseja sellaisilta naminamitsemppigogettereiltä, lisää linkkejä heidän tyhjänpäiväisiin videoihinsa ja palveluihinsa. Lisäksi tämän palvelun yhteyshenkilö spammasi sähköpostin täyteen rekryfirmatapahtumia, mutta ei vastannut viesteihin, eikä soittanut kun oli sovittu soittoaika. Millään tällä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa miten työkkäri myi tätä sekoilua. Työkkärin tyyppi väitti, että palvelussa on alani asiantuntijoita, jotka osaavat anta

Ainiin, unohdin mainita, että kun työllistyin, tämä palvelun yhteyshenkilö alkoi pommittaa viesteillä "muistathan ilmoittaa meille mihin työllistyit", eli toisinsanoen he halusivat sulan hattuun työllistymisestäni, johon heillä ei ollut osaa eikä arpaa. Olisivat varmaan laittaneet työpaikkani johonkin "tännekin pääsee meidän kauttamme" -listaansa mainokseksi. Taisin unohtaa vastata heille.

Vierailija
37/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin viimeksi työttömäksi jäädessäni erehdyin osallistumaan tuollaiseen työnhakupalveluun, juuri siksi, että ajattelin siellä olevan ammattilaisia, toisin kuin jossain youtubessa, mutta toisin kävi. Kaikki mitä sain oli tyhjiä fraaseja sellaisilta naminamitsemppigogettereiltä, lisää linkkejä heidän tyhjänpäiväisiin videoihinsa ja palveluihinsa. Lisäksi tämän palvelun yhteyshenkilö spammasi sähköpostin täyteen rekryfirmatapahtumia, mutta ei vastannut viesteihin, eikä soittanut kun oli sovittu soittoaika. Millään tällä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa miten työkkäri myi tätä sekoilua. Työkkärin tyyppi väitti, että palvelussa on alani asiantuntijoita, jotka osaavat anta

No, mut siis nää oppaathan netissä ovat työnhaun ammattilaisten laatimia. Siellä on oppaita miten kirjoitetaan hakemus ja miten tehdä cv. Mitä asioita käyttää oman itsensä markkinoinnissa ja millä tyylillä nykyään voi lähestyä. 

Juu, ne konsultit, joille TE-hallinto syytää rahaa työttömiä palvelevien juttujen tuottamisesta, niin siellä voi tosiaankin olla sellaista, että siinä tapaamisessa se konsultti sitten vaan katselee netistä sulle mahdollisten työnantajien yhteystietoja ja lähettelee ne sitten sulle sähköpostiin että voit sitte itte hakea niihin paikkoihin töihin. Sitten tämän tehtyään se konsultti voi toki antaa raportin sinne työkkäriin päin ja kirjoittaa niin ettet itse halunnut enempää ohjausta vaikka se konsultti itse olisi sanonut näin "osaat tehdä itsekin hakemuksia, joten tämä yksi kerta riittää". Oli kai ansa tuossa, olisi pitänyt vastata, ei, ei , en osaa tehdä hakemuksia mä tuun vielä niin monta kertaa kuin sulle on maksettu mun käyntejä tai ollaan valmiita maksamaan mun käyntejä. Ja se että se on sanonut sinne työkkäriin niin kuin on sanonut, tulkitaan työkkärissä niin, että sä et edes aio hakea niihin paikkoihin, ja suurin osa niistä paikoista tai siis mahdollisista työnantajista on sellaisia joihin sinä olet tehnyt avoimia hakuja jo ennen kuin tuo konsultti oli tullut tavattua.

Mut sua ei uskota, uskotaan vain se konsulttipuhe!

Vierailija
38/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin viimeksi työttömäksi jäädessäni erehdyin osallistumaan tuollaiseen työnhakupalveluun, juuri siksi, että ajattelin siellä olevan ammattilaisia, toisin kuin jossain youtubessa, mutta toisin kävi. Kaikki mitä sain oli tyhjiä fraaseja sellaisilta naminamitsemppigogettereiltä, lisää linkkejä heidän tyhjänpäiväisiin videoihinsa ja palveluihinsa. Lisäksi tämän palvelun yhteyshenkilö spammasi sähköpostin täyteen rekryfirmatapahtumia, mutta ei vastannut viesteihin, eikä soittanut kun oli sovittu soittoaika. Millään tällä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa miten työkkäri myi tätä sekoilua. Työkkärin tyyppi väitti, että pal

Mut minkä takia sen konsultin kanssa haluisi olla tekemisissä mitenkään enempää, jos sieltä tulee sitten se, että ei sinusta ole mihinkään, sinä olet menetetty tapaus. Se, ettei nähdä ihmisessä mitään hyvää. Sillain "on semmonen kokenut rekrytoija tai työhaastattelija tai valmentaja, joka näkee että ei, ei susta ole mihinkään" vaikkei se tyyppi ole mitenkään suhun edes tutustunut. Se vaan näkee heti! Se ei näe mitään potentiaalia, se näkee vain menetyksiä. Se ei edes välitä ottaa selvää että mitä..

Mikä helvetin auttaja se on! 

Vierailija
39/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menit ilmoittautumaan johonkin palveluun.

Olisit yrittänyt ottaa selvää, mikä se on palvelu on! Ei kannata mennä vaan johonkin!

Vierailija
40/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa kokemusta minullakin on näistä palveluista. Aina on jokin olettamus siitä että ihmisestä täytyy löytyä jotakin vikaa josta voidaan taas ilmoitella sinne sun tänne muka niin huolestuneina. Mennyt tämä kiusaaminen Suomessa syvälle ja ytimeen saakka. Intentio ei ole auttaa vaan tutkia, udella, kiusata ja aiheuttaa stressiä lisää.

Työkkärillä ja työministeriöllä ei ole muuta virkaa kuin työttömän hyppyytys jota myös aktivoinniksi tai kuntoutukseksi tai kyykytykseksi kutsutaan. Eli ensin pitää keksiä hyvät syyt lähetellä työtöntä kaikenmaailman toimenpiteisiin (kurssit, cv/pupu/tiesmitä, tai harjoitteluun/kokeiluun/työpajaan) ja sitten voidaan merkata että taas on ministeriössä ja työkkärissä oltu ahkeria aktivointityön parissa ja tehdä tilastoa ministerille erilaisista toimenpiteistä. Ja vaikkei mitään löytyisikään niin ainahan voi laittaa tämän työttö

Mä kerran työkkärin kanssa puhuin puhelimessa erilaisista toimenpiteistä ja tokaisin, että voittehan te minulle työehdotuksia tehdä jos löytyy jotain sellaista, mitä voisin tehdä. Virkailija meni ihan vaikean kuuloiseksi ja sanoi, että ei meillä oikein sellasta ole.