Voi ei, menin ilmoittautumaan johonkin työttömien palveluun
Mulla pitkä työhistoria ja korkeakoulututkinto, lisäkoulutuksia ym. Jäin loppukesällä työttömäksi. Ilmoittauduin mukaan työkkärin suosittelemaan palveluun jossa saa henkilökohtaista neuvontaa. Kuvittelin että siellä olisi työnhaun ammattilainen, jolta voisi kysyä neuvoa hakemuksen ja cv:n selkeyttämiseen ja sellaiseen. Siitä kun on kymmenen vuotta aikaa kun viimeksi hakemuksia olen tehnyt. Olen vähän hämmästynyt mihin jouduin kun tapasin tämän ohjaajan. Ilmeisesti oletetaan, että työtön = luuseri, jolla ei ole työ- tai koulutushaluja. Sain kyselylomakkeen jossa kartoitettiin elämänhallintaongelmia, liikuntakyvyttömyyttä, psyykkisiä sairauksia, oppimisvaikeuksia ym. Minä vähän jopa loukkaannuin. Sellaisinako meidät työttömät nähdään? Minä olen ihan terve ja työkykyinen, nyt vaan on ollut huono tuuri kuten tuhansilla muillakin ja on irtisanottu. Nyt mietin miten kohteliaasti liukenen tuon "avun" piiristä..
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Oikein puistattaa koko tapaaminen. Kysyttiin teenkö kotitöitä, jaksanko käydä suihkussa, tapaanko sukulaisia joka viikko...!
"tapaanko sukulaisia joka viikko"?? Mitä?
Mä en todellakaan tapaa sukulaisia joka viikko, en aina välttämättä edes joka kuukausi, vaikka ihan läheisiä ollaankin. Toivottavasti en ikinä jää työttömäksi, jos tällaisesta tule joku työnhakuongelma...
Vierailija kirjoitti:
Kun olet työtön niin ei sinulla ole mitään arvoa eikä mitään oikeuksia. Itse olin viimeksi työttömänä niin kolmen kuukauden sisään kävin kome eri näin teet CV kurssia ja en edes tiedä mikä se neljäs kurssin nimi oli mutta se oli tarkoitettu pelkästään nuorille joilla ei ole työkokemusta ja jotka on astumassa työelämään. Itsellä siinä vaiheessa työkokemusta 18 vuotta.
Isäni kuoli silloin työttömyys aikana niin se konsultti joka minua käskytti ilmoitti minulle samana päivänä kun se isäni kuoli että minulla on sinulle nippu tehtäviä ja hakemuksia jotka sinun on tehtävä tämän viikon aikana kun minä jään lomalle niin vaadin että teet nuo kaikki ennen kun jään lomalle. Yritin sanoa että isäni kuoli että nyt en oikein kykene tekemään noita kun olin kuitenkin isäni kanssa läheinen niin se vaan sanoi että sillä ei ole mitään merkitystä vaikka kuoli. Minä vaadin sinua tekemään nämä kaikki tämän viikon aikana tai il
Olisit hakenut saikkua. Ei mikään kurssin vetäjä mikään jumala ole.
Pieleen mennyt arvaus. Olen töissä joka liittyy digitaalisaatioon eli siihen että esim. niitä paperilomakkeita ei enää käytettäisi.
Kummallinen asenne jos työttömän henkilötietojen, jotka sisältävät terveystietoja, käsittelyn asianmukaisuudella ei olisi niin väliä.