Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten käsitys Suomen ylivertaisuudesta

Vierailija
19.10.2024 |

Asun ulkomailla kohta kolmatta vuotta ja olen muiden ulkosuomalaisten kanssa pohtinut kuinka suomalaisten vaikuttaa olevan hyvin vaikea käsittää, että jossain voisi olla asiat paremmin kuin Suomessa. Toimimatonta terveydenhuoltoa ja pieniä palkkoja ylistetään maasta taivaaseen. Ihmisten osalta ollaan sitä mieltä, että suomalaiset on suunnilleen ainoita oikeasti fiksuja ihmisiä maailmassa, kun samaan aikaan Suomessa asutaan yksiöissä ja lopetaan oma elämä yksinäisyyden takia - rappukäytävässä ja kadulla ei enää moikata toisia ihmisiä. Kumppania pahoinpitelee fyysisestikin harvinaisen iso osa kansasta. Yrittäjän elämä on hankalaa eikä massasta saa yleisellä tasolla poiketa tai tulee kiusatuksi.

Samaan aikaan muualla maailmassa ollaan yhä perhekeskeisiä, päästään lääkäriin kun on tarve ja luotetaan omaan yhteisöön. Suomi ei tosiaankaan ole maailman ykkösmaa, mutta tämän käsitin itsekin vasta asuttuani jonkin aikaa toisessa maassa Euroopassa. Täällä ei myöskään olla woke vaan arvostetaan terveitä normaaleja arvoja. Kirkko on kirkko, jossa kunnioitetaan Jumalaa eikä juhlita pimeyttä.

Kannustan rohkeasti katsomaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle jos suomalaiset ja Suomi ei tunnu omalta jutulta kauniista luonnosta ja suhteellisen turvallisesta ympäristöstä huolimatta. 

T. Painajaiset suomalaisten kylmyydestä vihdoin loppuneet ja usko ihmisiin palautunut

Kommentit (222)

Vierailija
141/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viherpunikeilla on ihmeellinen käsitys muslimien ylivertaisuudesta. Vasemmistopuolueet ovat häpeällisiä maanpettureita. 

Vihreät on Suomen syöpä.

Vierailija
142/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ja suomalaiset on tuppulandia maailmalla. Sen ymmärtää, kun menee Päijännettä kauemmaksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomautan että yleensä Skandinavian maat, Suomi mukaan lukien, pärjäävät hyvin erilaisissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja gallupeissa, ovat yleensä kymmenen parhaan maan joukossa ja Suomi usein kärjessä tai kärjen tuntumassa. Minun mielestäni hyvä saavutus.

Ei sitä lasketa kun ap:n mielestä niin ei ole. Koska Minun Mielipiteeni tietää paremmin kuin mikään tilasto.

Minua huvittaa tämä joittenkin suomalaisten jatkuva tarve mollata kotimaataan. Tottakai tässäkin maassa on ongelmakohtia ja niistä voi keskustella, mutta tämän aloituksen tyylinen "kaikki on p*skaa ja suomalaiset typeriä"-argumentointi ei ole mitään hedelmällistä keskustelua. 

Vierailija
144/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ja suomalaiset on tuppulandia maailmalla. Sen ymmärtää, kun menee Päijännettä kauemmaksi

Mitäs siitä? Nuori valtio. Ei tämä mikään Italia ole, eikä tarvitse ollakaan.

Meillä ei ole Pisan tornia ja Leonardo da Vinciä, vaan Puijon torni ja Juhani Palmu.

Vierailija
145/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu ihan päinvastaiselta kuin aloittajasta: suomalaiset mollaavat omaa maataan ihan suotta.

Erityisesti ihmettelen sitä, että Suomen byrokratiaa pidetään raskaana. Oikeastihan se on sangen sujuvaa, ja melkein kaiken voi jo hoitaa netissä. Esimerkiksi yrityksen perustaminen Suomessa on todella helppoa. Jenkkitutut eivät ole olleet uskoa, millaista on tehdä suomalainen veroilmoitus - eli ettei välttämättä tarvitse tehdä yhtään mitään, vaan verottaja hoitaa asian.

Moni asia on Suomessa varsin hyvin mutta olen aloittajan (oli hän sitten Venäjän trolli tai ei) ja muutaman muun kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että ilmiö on todellinen ja osaltaan estää Suomen tilanteen muuttamisen paremmaksi.

Iso ongelma toki on, että Suomessa poliitikot eivät aja maan ja sen asukkaiden etua vaan omaa ja lähipiirissä etua. Olen asunut muutamassa maassa (ei todellakaan Venäjä joka on tässäkin suhteessa miljardikertaisesti pahempi kuin Suomi), jossa on toisin ja se näkyy sekä maan että väestön vauraudessa ja hyvinvoinnissa. 

Ja kyllähän suomalaisetkin Suomea tai pikemminkin kulloistakin hallitusta ym. kritisoivat. Tälläkin palstalla jatkuvasti. Mutta jos joku ulkosuomalainen erehtyy jotain kritiikkiä sanomaan, niin kyllä on yhtäkkiä Suomi maailman paras ja unohtuu terveydenhuollon tila, vanhukset, taksiuudistus jne. sekunnin murto-osassa ja mielessä pyörii ainoastaan ala-asteella kuultu "on lottovoitto syntyä Suomeen".

Tämä lienee se ap:n esille nostama asia. Moni ulkosuomalainen välittää kyllä Suomesta jopa silloin kun ei aio itse palata. Minä mukaan lukien. Ja tätä palstaa vaikuttaisi seuraavan moni ulkosuomalainen ainakin silloin tällöin (itse löysin tämän korona-aikana kun halusin pysyä tilanteen tasalla Suomen menosta ja lukea tavallista suomea).

Kun on asunut monessa maassa ja nähnyt itse laajemmin mikä toimii ja mikä ei, on väistämättä vertailupohjaa. Suomi voisi olla myös nykyistä parempi monessa asiassa. Ei välttämättä olisi huono idea nähdä tilanteet niin kuin ne ovat ja tarvittaessa korjata niitä jopa ottaen joitakin parhaita toteutuksia ulkomailta. Sama tietenkin koskee muitakin maita, jokaisella olisi parannettavaa jossain.

Vierailija
146/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomautan että yleensä Skandinavian maat, Suomi mukaan lukien, pärjäävät hyvin erilaisissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja gallupeissa, ovat yleensä kymmenen parhaan maan joukossa ja Suomi usein kärjessä tai kärjen tuntumassa. Minun mielestäni hyvä saavutus.

Se ei kuitenkaan kuvaa todellisuutta. Jos kansalle on uskoteltu, että asiat on hyvin ja suomalaiset on lottovoittajia, niin tekeekö se asiasta todellista?

Kuka on uskotellut ja mitä?

Suomi on maailman onnellisin maa, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että ollaan vähiten onnettomia ja luotetaan muihin ihmisiin.

Ja sekös korruption syömää Venäjää harmittaa. Teillä kun lähtee kaikki mikä irti lähtee, ja vaikka ei helposti lähtisikään, kuten ukrainalaiset vessanpöntöt.

Ja tällaista sontaa lauotaan Euroopan heikoimman ostovoiman ja verotuksen suhteella maassa, jossa korrupio ei ole korruptiota vaan maan tapa.

Vierailija
147/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan muualla maailmassa ollaan yhä perhekeskeisiä, päästään lääkäriin kun on tarve ja luotetaan omaan yhteisöön. Suomi ei tosiaankaan ole maailman ykkösmaa, mutta tämän käsitin itsekin vasta asuttuani jonkin aikaa toisessa maassa Euroopassa. Täällä ei myöskään olla woke vaan arvostetaan terveitä normaaleja arvoja. Kirkko on kirkko, jossa kunnioitetaan Jumalaa eikä juhlita pimeyttä.

Kuolen ennemmin kuin asun ry

ssissä. 

Tässä aloituksessa ei nyt ollut kyse Venäjästä?

No miltäs ja keltäs tuo kirkko-hommeli muka kuulostaa? Vain ry

ssän trolli on niin tyhmä että päästää tuollaista ja paljastaa itsensä. 

Kirkkoja on kuule aika paljon pitkin maailmaa, ei ole venäläinen ilmiö se. 

Vierailija
148/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä lasketa kun ap:n mielestä niin ei ole. Koska Minun Mielipiteeni tietää paremmin kuin mikään tilasto.

Minua huvittaa tämä joittenkin suomalaisten jatkuva tarve mollata kotimaataan. Tottakai tässäkin maassa on ongelmakohtia ja niistä voi keskustella, mutta tämän aloituksen tyylinen "kaikki on p*skaa ja suomalaiset typeriä"-argumentointi ei ole mitään hedelmällistä keskustelua. 

Oletko asunut ulkomailla? Oletko huomannut kuinka paljon enemmän ihmiset hymyilee? Jos ihminen kokee olevansa onnellinen, hän kertoo luonnollisesti gallupissa olevansa onnellinen? Jos tämä ihminen ei kuitenkaan ikinä hymyile, niin onko tämä ihminen onnellinen? Entä jos hän ei tiedä paremmasta? Entä jos häntä on ns. aivopesty mm. median osalta sillä, että on lottovoitto syntyä Suomeen? Entä jos se onkin vain hokema ilman perusteita. Tilastoja ja tutkimuksia ei kannata laittaa sokeasti Jumalan asemaan. Minäkin uskoin tuohon lottovoittaja-hokemaan vuosikaudet. Oli aika järkytys tajuta ulkomaille muuton jälkeen, että asiat voi olla paremminkin. 

ap

ps. Sinunkin kanssasi olisi paljon mukavampi keskustella jos osaisit keskustella asiallisesti ja perustella mielipiteitäsi sekä kyseenalaistaa omaa ajatteluasi. Vilkaisepas myös aloituksen tykkäysmääriä. Lyttääminen ei ole kovin toimiva taktiikka, vaikka moni suomalainen(kin) niin kuvittelee.

Vierailija
149/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekös korruption syömää Venäjää harmittaa. Teillä kun lähtee kaikki mikä irti lähtee, ja vaikka ei helposti lähtisikään, kuten ukrainalaiset vessanpöntöt.

Ja tällaista sontaa lauotaan Euroopan heikoimman ostovoiman ja verotuksen suhteella maassa, jossa korrupio ei ole korruptiota vaan maan tapa.

Hih. R.yssäntrolli hiiltyi. XD

Vierailija
150/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja tällaista sontaa lauotaan Euroopan heikoimman ostovoiman ja verotuksen suhteella maassa, jossa korrupio ei ole korruptiota vaan maan tapa."

Suomi on maailman toiseksi vähiten korruptoitunut maa, joten taisi osua venäläistä arkaan paikkaan. Venäjän korruptio on suuri syy siihen, että Ukrainassa menee niin surkeasti.

Vierailija
151/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko asunut ulkomailla? Oletko huomannut kuinka paljon enemmän ihmiset hymyilee? Jos ihminen kokee olevansa onnellinen, hän kertoo luonnollises

Aloitusviestin tykkäysmääristä puhuminen jos mikä paljastaa trollin. Tykkäysmääriä kun voi helposti manipuloida.

Esimerkin vuoksi laitan itse tälle viestilleni nyt 10 yläpeukkua, niin muutkin näkee, miten luotettavia iigorien peukut on.

Vierailija
152/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko asunut ulkomailla? Oletko huomannut kuinka paljon enemmän ihmiset hymyilee? Jos ihminen kokee olevansa onnellinen, hän kertoo luonnollisesti gallupissa olevansa onnellinen? Jos tämä ihminen ei kuitenkaan ikinä hymyile, niin onko tämä ihminen onnellinen? Entä jos hän ei tiedä paremmasta? Entä jos häntä on ns. aivopesty mm. median osalta sillä, että on lottovoitto syntyä Suomeen? Entä jos se onkin vain hokema ilman perusteita. Tilastoja ja tutkimuksia ei kannata laittaa sokeasti Jumalan asemaan. Minäkin uskoin tuohon lottovoittaja-hokemaan vuosikaudet. Oli aika järkytys tajuta ulkomaille muuton jälkeen, että asiat voi olla paremminkin. 

ps. Sinunkin kanssasi olisi paljon mukavampi keskustella jos osaisit keskustella asiallisesti ja perustella mielipiteitäsi sekä kyseenalaistaa omaa ajatteluasi. Vilkaisepas myös aloituksen tykkäysmääriä. Lyttääminen ei ole kovin toimiva taktiikka, vaikka moni suomalainen(kin) niin kuvittelee.

Niinpä. Ne sun silmiinpistävät määrät myös paljastavat trollauksesi. 

Vierailija
153/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs siitä? Nuori valtio. Ei tämä mikään Italia ole, eikä tarvitse ollakaan.

Meillä ei ole Pisan tornia ja Leonardo da Vinciä, vaan Puijon torni ja Juhani Palmu.

Sekä vakavasti traumatisoitunut ja vihainen kansa, joka ei pidä huolta edes omistaan valtion tai yhteisöjen (olemastomuuden) tasolla.

Vierailija
154/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota muuttamaan sinua pois Suomesta. Tän aloituksen oli tarkoitus herättää keskustelua suomalaisten ylivertaisuusharhasta. 

Hieno esimerkki on maailman paras neuvolajärjestelmä.

Muualla sivistyneessä maailmassa käydään lastenlääkärillä samoissa tarkastuksissa. Suomessa arvailee hoitaja.

Ja tätäkin ollaan tuhoamassa ja jokin amerikanmalli tulossa tilalle. 

Vierailija
155/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja tällaista sontaa lauotaan Euroopan heikoimman ostovoiman ja verotuksen suhteella maassa, jossa korrupio ei ole korruptiota vaan maan tapa."

Suomi on maailman toiseksi vähiten korruptoitunut maa, joten taisi osua venäläistä arkaan paikkaan. Venäjän korruptio on suuri syy siihen, että Ukrainassa menee niin surkeasti.

Ja yksi väkivaltaisimmista sekä itsetuhoisimmasta maista? 

Vierailija
156/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälleen suomessa asuvana suomalaisena naurattaa kyllä näiden vastausten taso :Dd aloittaja on ihan oikeassa ja arvostan kovasti kun olet/olette päässeet täältä pois,itsekkin ehkä joskus mutta vielä säästelen tukia enkä kyllä töihin heti ole menossa kiitos vapaa-matkustuksesta:D suomi on kateuteen rakennettu ja sodat hävitty ja ennen kun tullaan haukkuun iigoriksi niin lukekaa historiaa että ei tarvitse tuota itsekusettamista jatkaa

Toisekseen en ole ikinä tuntenut itseä kovin suomalaiseksi, täällä on melkeen kaikki päin persettä ei töitä, lääkäriin ei pääse, yrittäminen tehty niin hankalaksi+60% verot jos yrität jotain, kun pakko maksaa ja porukalle vielä kunnia asia maksaa veroja vaikka ne menee vain hyysäämiseen,ulkomaille ja yrityksien kautta osinkona ulkomaille jne olisin itsekkin töissä jos tätä tukihimmeliä ei olisi tai ei mahdollistettaisi 10vuotta makaamaan sohvalla...

Ps tuet tulee taas onneksi huomenna voisi lähtä hapikseen osteleen MAKU nikotiinikiekkoja ja myydä hyvällä voitolla ja lähtä taas rafloihin syömään ;)

Vierailija
157/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu ihan päinvastaiselta kuin aloittajasta: suomalaiset mollaavat omaa maataan ihan suotta.

Erityisesti ihmettelen sitä, että Suomen byrokratiaa pidetään raskaana. Oikeastihan se on sangen sujuvaa, ja melkein kaiken voi jo hoitaa netissä. Esimerkiksi yrityksen perustaminen Suomessa on todella helppoa. Jenkkitutut eivät ole olleet uskoa, millaista on tehdä suomalainen veroilmoitus - eli ettei välttämättä tarvitse tehdä yhtään mitään, vaan verottaja hoitaa asian.

Tämä on yksi hyvä puoli Suomessa. Mieluummin ottaisin kuitenkin ystävälliset ihmiset kuin toimivan byrokratian. (Ja se toimii nykyisessa asuimaassakin - vaatii tosin paikan päälle menemisen.)

ap

En oikein osaa iloita siitä että palkkarahat siirtyvät Suomessa joutuisasti verottajalle edes käymättä tilillä kääntymässä. Se kyllä lämmitti mieltä kun Saksassa asuessani verottaja kuukauden kuluttua veroilmoituksen lähettämisestä lähetti kirjeen jossa pahoiteltiin sitä ettei veroilmoitusta oltu vielä käsitelty.

Et ehkä ole koskaan perustanut tehdasta niin et välttämättä tiedä millainen byrokratiahelvetti Suomi on hitaine valitusprosesseineen.

Vierailija
158/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä oon aina ihmetellyt, kuinka aina kun ulkosuomalaiset tänne kirjoittaa, että Suomi on huono jne, niin ikinä eivät suostu paljastamaan, missä maassa asuvat. Aina jotain ympäripyöreää, että "jossain täällä Euroopassa"

Vierailija
159/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taasen johtunee siitä, että Suomen käytännöt, jotka katsottaisiin muualla korruptioksi on Suomessa maan tapa ja ei korruptiota.

Vierailija
160/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko asunut ulkomailla? Oletko huomannut kuinka paljon enemmän ihmiset hymyilee? Jos ihminen

Järjen käyttäminen paljastaa myös aloituksen ja kommenttien tason sekä sen että pohjautuuko ne todellisuuteen? Minua ei haittaa, että olet eri mieltä. Ymmärrän hyvin. Hassua kuitenkin, että erilaiset mielipiteet yritetään hiljentää vihaisesti haukkumalla, kuten moni muukin on todennut. Hyvin suomalaista. Syytät ns. vastapuolta kaikenlaisesta manipulaatiosta oman mielipiteesi eduksi etkä perustele omia mielipiteisiä ollenkaan. Se ei ole keskustelua. 

ap