Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten käsitys Suomen ylivertaisuudesta

Vierailija
19.10.2024 |

Asun ulkomailla kohta kolmatta vuotta ja olen muiden ulkosuomalaisten kanssa pohtinut kuinka suomalaisten vaikuttaa olevan hyvin vaikea käsittää, että jossain voisi olla asiat paremmin kuin Suomessa. Toimimatonta terveydenhuoltoa ja pieniä palkkoja ylistetään maasta taivaaseen. Ihmisten osalta ollaan sitä mieltä, että suomalaiset on suunnilleen ainoita oikeasti fiksuja ihmisiä maailmassa, kun samaan aikaan Suomessa asutaan yksiöissä ja lopetaan oma elämä yksinäisyyden takia - rappukäytävässä ja kadulla ei enää moikata toisia ihmisiä. Kumppania pahoinpitelee fyysisestikin harvinaisen iso osa kansasta. Yrittäjän elämä on hankalaa eikä massasta saa yleisellä tasolla poiketa tai tulee kiusatuksi.

Samaan aikaan muualla maailmassa ollaan yhä perhekeskeisiä, päästään lääkäriin kun on tarve ja luotetaan omaan yhteisöön. Suomi ei tosiaankaan ole maailman ykkösmaa, mutta tämän käsitin itsekin vasta asuttuani jonkin aikaa toisessa maassa Euroopassa. Täällä ei myöskään olla woke vaan arvostetaan terveitä normaaleja arvoja. Kirkko on kirkko, jossa kunnioitetaan Jumalaa eikä juhlita pimeyttä.

Kannustan rohkeasti katsomaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle jos suomalaiset ja Suomi ei tunnu omalta jutulta kauniista luonnosta ja suhteellisen turvallisesta ympäristöstä huolimatta. 

T. Painajaiset suomalaisten kylmyydestä vihdoin loppuneet ja usko ihmisiin palautunut

Kommentit (222)

Vierailija
161/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö suunnilleen jokaisessa maassa kerrota, että juuri meidän maa on paras?

Ylpeyden aiheet vain voivat vaihdella. Joissakin ylpeyden aihe voi olla historia ja vanha kulttuuri, joissakin täsmällisyys, joissakin sisukkuus ja järkevyys, joissakin ruokaluttuuri jne.

Vierailija
162/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö suunnilleen jokaisessa maassa kerrota, että juuri meidän maa on paras?

Ylpeyden aiheet vain voivat vaihdella. Joissakin ylpeyden aihe voi olla historia ja vanha kulttuuri, joissakin täsmällisyys, joissakin sisukkuus ja järkevyys, joissakin ruokaluttuuri jne.

Ruokakulttuuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä oon aina ihmetellyt, kuinka aina kun ulkosuomalaiset tänne kirjoittaa, että Suomi on huono jne, niin ikinä eivät suostu paljastamaan, missä maassa asuvat. Aina jotain ympäripyöreää, että "jossain täällä Euroopassa"

Asun Sveitsissä. Ole hyvä. 

ap

Vierailija
164/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomea pidetään myös teknologian edellekävijänä. Kuitenkin muissa maissa esim. kortilla maksaminen bussissa ja junalipun aktivointi olleet 10 vuotta käytössä, Suomessa vasta päästään siihen. Internetin nopeudessa ja edullisuudessa ollaan menossa kovaa alaspäin suhteessa muihin maihin. Suomen autokanta on Länsi-Euroopan vanhimpia.

Suomalainen it-osaaminen on ala-arvoista.

Vierailija
165/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja tällaista sontaa lauotaan Euroopan heikoimman ostovoiman ja verotuksen suhteella maassa, jossa korrupio ei ole korruptiota vaan maan tapa."

Suomi on maailman toiseksi vähiten korruptoitunut maa, joten taisi osua venäläistä arkaan paikkaan. Venäjän korruptio on suuri syy siihen, että Ukrainassa menee niin surkeasti.

Ja yksi väkivaltaisimmista sekä itsetuhoisimmasta maista? 

Niinjuu. Ry

ssissähän ei ole yhtään väkivaltaa nyt kun wagnerin Ukrainasta kotiutuneet palkkatappajat tekevät mitä tahtovat lain yläpuolella.

Btw. Suomi on nykyään itsetuhoissa 14. Euroopassa. Edellä mm. liittolaisenne unkari. Maailmassa itsetuhoisimmat ovat afrikan maita, jotka sitä "globaalia etelää" mistä aina paukutatte. 

Vierailija
166/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomautan että yleensä Skandinavian maat, Suomi mukaan lukien, pärjäävät hyvin erilaisissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja gallupeissa, ovat yleensä kymmenen parhaan maan joukossa ja Suomi usein kärjessä tai kärjen tuntumassa. Minun mielestäni hyvä saavutus.

Ei sitä lasketa kun ap:n mielestä niin ei ole. Koska Minun Mielipiteeni tietää paremmin kuin mikään tilasto.

Minua huvittaa tämä joittenkin suomalaisten jatkuva tarve mollata kotimaataan. Tottakai tässäkin maassa on ongelmakohtia ja niistä voi keskustella, mutta tämän aloituksen tyylinen "kaikki on p*skaa ja suomalaiset typeriä"-argumentointi ei ole mitään hedelmällistä keskustelua. 

Oletko asunut ulkomailla? Oletko huomannut kuinka paljon enemmän ihmiset hymyilee? Jos ihminen

Et vastannut muihin sinulle esitettyihin kysymyksiin?

Vierailija
167/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junioreita näköjään kirjoittelemassa, pitää ymmärtää ei nuorena vielä kaikkea ihan ymmärrä ja siksi kielenäyttö on tuollaista haukkuvat trolleiksi vaikka ovat sitä itse, ja kaiken huipuksi vielä tosi surkeita trollauksia kirjoittelevat.

Vierailija
168/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eriVierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomautan että yleensä Skandinavian maat, Suomi mukaan lukien, pärjäävät hyvin erilaisissa maailmanlaajuisissa tutkimuksissa ja gallupeissa, ovat yleensä kymmenen parhaan maan joukossa ja Suomi usein kärjessä tai kärjen tuntumassa. Minun mielestäni hyvä saavutus.

Se ei kuitenkaan kuvaa todellisuutta. Jos kansalle on uskoteltu, että asiat on hyvin ja suomalaiset on lottovoittajia, niin tekeekö se asiasta todellista?

Ei noissa ole kyse kansan mielipiteistä, vaan ihan tilastollisista faktoista.

-eri

Vierailija
169/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu ihan päinvastaiselta kuin aloittajasta: suomalaiset mollaavat omaa maataan ihan suotta.

Erityisesti ihmettelen sitä, että Suomen byrokratiaa pidetään raskaana. Oikeastihan se on sangen sujuvaa, ja melkein kaiken voi jo hoitaa netissä. Esimerkiksi yrityksen perustaminen Suomessa on todella helppoa. Jenkkitutut eivät ole olleet uskoa, millaista on tehdä suomalainen veroilmoitus - eli ettei välttämättä tarvitse tehdä yhtään mitään, vaan verottaja hoitaa asian.

Moni asia on Suomessa varsin hyvin mutta olen aloittajan (oli hän sitten Venäjän trolli tai ei) ja muutaman muun kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että ilmiö on todellinen ja osaltaan estää Suomen tilanteen muuttamisen paremmaksi.

Iso ongelma toki on, että Suomessa poliitikot eivät aja maan ja sen asukkaiden etua vaan omaa ja lähipiirissä etua. Olen asunut muutamassa maassa (ei todell

Ja otan esimerkkinä parannuksesta katujen turvattomuuteen liittyen, että nykyisessä asuinmaassani on turvallisempaa koska häiriöihin puututaan todella nopeasti.

Eräällä alueella oli häiriötä yöllä. Sen lisäksi, että siihen puututtiin heti, yöllinen häiriköinti loppui tähän yhteen yöhön koska seuraavana yönä paikalla oli moninkertainen määrä poliiseja. Samoin korona-aikana kun jotkut riehuivat ja pistivät paikkoja korjauskuntoon, heidät pidätettiin ja heille järjestyi nopea oikeuskäsittely parissa päivässä ja ehdoton vankeus muutamaksi kuukaudeksi. Johan loppui sekoiluinto siihen. Ja kun joku pahoinpideltiin, tiedotusvälineissä oli heti seuraavana päivänä, että tekijät voivat ilmoittautua tai julkaistaan valvontakamerakuva huomenna. Tekijät ilmoittautuivat samana iltana.

Nopea ja tehokas puuttuminen ovat avainasemassa ja todellisuudessa myös säästävät rahaa ja vaivaa. Tässä olisi Suomessa korjattavaa.

Vierailija
170/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eriVierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei kuitenkaan kuvaa todellisuutta. Jos kansalle on uskoteltu, että asiat on hyvin ja suomalaiset on lottovoittajia, niin tekeekö se asiasta todellista?

Ei noissa ole kyse kansan mielipiteistä, vaan ihan tilastollisista faktoista.

-eri

Ja mitenköhän näihin tilastollisiin faktoihin on päädytty?

Vierailija
171/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä oon aina ihmetellyt, kuinka aina kun ulkosuomalaiset tänne kirjoittaa, että Suomi on huono jne, niin ikinä eivät suostu paljastamaan, missä maassa asuvat. Aina jotain ympäripyöreää, että "jossain täällä Euroopassa"

ap

Upea paikka. Itse valitsin Italian, ilmaston takia lähinnä. 

Vierailija
172/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junioreita näköjään kirjoittelemassa, pitää ymmärtää ei nuorena vielä kaikkea ihan ymmärrä ja siksi kielenäyttö on tuollaista haukkuvat trolleiksi vaikka ovat sitä itse, ja kaiken huipuksi vielä tosi surkeita trollauksia kirjoittelevat.

Tässä sulle kielennäyttöä paskaiigor. 👅

Vierailija
173/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä konkurssikypsässä maassa olisi paljon korjattavaa. Onneksi jään kohta eläkkeelle ja muutan lasteni luo etelä-eurooppaan 🤗

Vierailija
174/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Länsivaltiot kuristavat pakotteillaan Venäjän taloutta poikkeuksellisen voimakkaasti.

Rupla on romahtanut, ja harvat yritykset haluavat ostaa edes alennuksella venäläistä raakaöljyä. Suuri joukko ulkomaisia yrityksiä on keskeyttänyt tai lopettanut kokonaan liiketoimintansa Venäjällä."

Ainoa, mikä Venäjällä enää toimii, on trollitehdas, jonka jäsenet täälläkin pyörii.

Jos ei haukuta Ukrainaa, niin sitten Suomea. Jos ei haukuta Zeleä, niin sitten Bideniä. Jos ei kehuta Putinia, niin sitten Trumppia.

.

Vierailija
175/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja tällaista sontaa lauotaan Euroopan heikoimman ostovoiman ja verotuksen suhteella maassa, jossa korrupio ei ole korruptiota vaan maan tapa."

Suomi on maailman toiseksi vähiten korruptoitunut maa, joten taisi osua venäläistä arkaan paikkaan. Venäjän korruptio on suuri syy siihen, että Ukrainassa menee niin surkeasti.

Tämä taasen johtunee siitä, että Suomen käytännöt, jotka katsottaisiin muualla korruptioksi on Suomessa maan tapa ja ei korruptiota.

Italiassa poliitikot joutuisivat Mafia oikeudenkäyntiin ja lusimaan jos siellä poliittinen korruptio rehottaisi kuten Suomessa. Suomessa poliitikko saa varastaa kansalta.

Vierailija
176/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä konkurssikypsässä maassa olisi paljon korjattavaa. Onneksi jään kohta eläkkeelle ja muutan lasteni luo etelä-eurooppaan 🤗

Totta kai muutat, iigori. Sinä ja kokoelmasi ukrainalaisia vessanpönttöjä.

Vierailija
177/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Länsivaltiot kuristavat pakotteillaan Venäjän taloutta poikkeuksellisen voimakkaasti.

Rupla on romahtanut, ja harvat yritykset haluavat ostaa edes alennuksella venäläistä raakaöljyä. Suuri joukko ulkomaisia yrityksiä on keskeyttänyt tai lopettanut kokonaan liiketoimintansa Venäjällä."

Ainoa, mikä Venäjällä enää toimii, on trollitehdas, jonka jäsenet täälläkin pyörii.

Jos ei haukuta Ukrainaa, niin sitten Suomea. Jos ei haukuta Zeleä, niin sitten Bideniä. Jos ei kehuta Putinia, niin sitten Trumppia.

.

Vain hyvä asia, jos Venäjä romahtaa. 

Vierailija
178/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Upea paikka. Itse valitsin Italian, ilmaston takia lähinnä. 

On täälläkin puutteensa niinkuin jokapaikassa, mutta yleisesti olen viihtynyt todella hyvin. Kiitollinen saa olla! Samantyyppinen maa kuin Suomi.. mutta parempi minulle. Italia on varmasti taas hieman toisentyyppinen monissa asioissa. Kaunis maa sekin ja ilmasto on kyllä iso plussa täälläkin! Valoisemman ja aurinkoisemman sään vaikutuksen todella huomaa. Vaikka maaginen oli lapsuus 90-luvulla Suomen talvessakin.

ap

Vierailija
179/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ylimielinen.

Tai sitten realisti.

Vierailija
180/222 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Jos asuisit, olisit sen sanonut heti. Aika woke oli se Sveitsin keväinen euroviisu-esitys. Luulin että siellä palvotaan vain Jumalaa? XD