Suomalaisten käsitys Suomen ylivertaisuudesta
Asun ulkomailla kohta kolmatta vuotta ja olen muiden ulkosuomalaisten kanssa pohtinut kuinka suomalaisten vaikuttaa olevan hyvin vaikea käsittää, että jossain voisi olla asiat paremmin kuin Suomessa. Toimimatonta terveydenhuoltoa ja pieniä palkkoja ylistetään maasta taivaaseen. Ihmisten osalta ollaan sitä mieltä, että suomalaiset on suunnilleen ainoita oikeasti fiksuja ihmisiä maailmassa, kun samaan aikaan Suomessa asutaan yksiöissä ja lopetaan oma elämä yksinäisyyden takia - rappukäytävässä ja kadulla ei enää moikata toisia ihmisiä. Kumppania pahoinpitelee fyysisestikin harvinaisen iso osa kansasta. Yrittäjän elämä on hankalaa eikä massasta saa yleisellä tasolla poiketa tai tulee kiusatuksi.
Samaan aikaan muualla maailmassa ollaan yhä perhekeskeisiä, päästään lääkäriin kun on tarve ja luotetaan omaan yhteisöön. Suomi ei tosiaankaan ole maailman ykkösmaa, mutta tämän käsitin itsekin vasta asuttuani jonkin aikaa toisessa maassa Euroopassa. Täällä ei myöskään olla woke vaan arvostetaan terveitä normaaleja arvoja. Kirkko on kirkko, jossa kunnioitetaan Jumalaa eikä juhlita pimeyttä.
Kannustan rohkeasti katsomaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle jos suomalaiset ja Suomi ei tunnu omalta jutulta kauniista luonnosta ja suhteellisen turvallisesta ympäristöstä huolimatta.
T. Painajaiset suomalaisten kylmyydestä vihdoin loppuneet ja usko ihmisiin palautunut
Kommentit (222)
Seuraan erästä ryhmää, missä on paljon ulkosuomalaisia ja minua hämmästyttää se ajatus, että ihmiset siellä kuvittelevat meidän jotenkin pitävän Suomea ylivertaisena.
Mikä surullisinta, niin moni oli muodostanut käsityksensä lukemalla tämän kaltaisia vöyhkäämispalstoja. Suurin osa ihmisistä ajattelee paljon laaja-alaisemmin, kuin mitä tämänkaltaiset palstat kertovat.
Ap vois julistaa sanomaansa niille jotka varta vasten haluaa tulla Suomeen. Se ei ole ainakaan heille heikko sos.turva ja terv.hoito, eikä asunnottomuus, eikä mikään palvelu jonka saa ilmaiseksi. Ovat kuin ellun kanat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Faktojen esille tuominen ei edelleenkään ole katkeruutta. Kumpi meistä kommentoi asiallisesti ja rakentavasti ja kumpi haukkuu?
Sä haukut. Ihmisten nimittely kansallisuuden perusteella ahneiksi ja miksi lie on haukkumista ja rasismia. Sitä teit ihan itse omassa aloituksessasi ennen ketään muuta. Ja äärioikeistolainen vıttuilu päälle.
Ei. Asuin Suomessa lähes kolmenkymmentä vuotta. Ja tämä ei ole ainoastaan minun mielipiteeni. Oletko kuullut kollektiivisesta traumasta? Faktat ei ole haukkumista. Lopetan keskustelun osaltani sinun kanssasi tähän.
Näitä "muuta pois Suomesta"- trolleja on täällä koko ajan, joten eipä yllätä, että nekin on iigoreita.
Kun sota alkoi, nuoret venäläiset pakenivat maasta, ja sitä samaa Putin toivoo Suomelle, ettei jäisi ketään puolustamaan.
Osa hybridivaikuttamista.
Sinäpä sen sanoit. Olenkin ihmetellyt että mitä näillä ajetaan takaa mutta tuo se on aivan selvästi. 👏
Vierailija kirjoitti:
Faktojen esille tuominen ei edelleenkään ole katkeruutta. Kumpi meistä kommentoi asiallisesti ja rakentavasti ja kumpi haukkuu?
Sä haukut. Ihmisten nimittely kansallisuuden perusteella ahneiksi ja miksi lie on haukkumista ja rasismia. Sitä teit ihan itse omassa aloituksessasi ennen ketään muuta. Ja äärioikeistolainen vıttuilu päälle.
Se aloitus on totta joka sana.
T. Yli vuosikymmen kokemusta ulkomaista.
Tämä avaus taas kerran laukaisi maailman parhaissa suomalaisissa narsistisen raivoamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko itsetunto naamioituu ylimielisyydeksi ja kylmyydeksi. Onneksi ei tarvi asua Suomessa. Ylisukupolviset traumat on enemmänkin sääntö kuin poikkeus eikä ihmiset edes tajua sitä.
Suomi on paras paikka suomalaisille. Ap on putintrolli. Ajastettu postaus mollaamaan suomalaisia.
No ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan muualla maailmassa ollaan yhä perhekeskeisiä, päästään lääkäriin kun on tarve ja luotetaan omaan yhteisöön. Suomi ei tosiaankaan ole maailman ykkösmaa, mutta tämän käsitin itsekin vasta asuttuani jonkin aikaa toisessa maassa Euroopassa. Täällä ei myöskään olla woke vaan arvostetaan terveitä normaaleja arvoja. Kirkko on kirkko, jossa kunnioitetaan Jumalaa eikä juhlita pimeyttä.
Kuolen ennemmin kuin asun ry
ssissä.
Suomi on geneettisesti maailman puhtain slaavikansa (=lue ryssiä) eli alappas sitten vaan kuolemaan tai muuta muualle.
Slaavilaisuus on kielitieteellinen käsite, joten ei ole olemassa varsinaisesti "slaavilaisia geenejä". Toiseksi, suomalaiset eivät ole geneettisesti läheistä
Ukrainalaiset sanovat, että ovat alkuperäinen slaavikansa ja venäläiset kuuluvat suomalaisugrilaiseen maalaispoppooseen suomalaisten kanssa. Ota siitäkin selvää.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin tulee Suomea mietittyä, olet oikeassa. Suomessa on kuitenkin edelleen luonnolisestikin ihmisiä kehen pidän yhteyttä. Minulle ei kukaan myöskään ikinä ehdottanut, että voisin muuttaa ulkomaille. Siksi koen merkitykselliseksi kertoa omista kokemuksistani. Ja toki toivoisin, että asiat Suomessa muuttuisi. Harmi jos sinua ärsyttää se, että kerron omista (ei-ainutlaatuisista) kokemuksistani. Minulla on siihen täysi oikeus. Tällainen uhriksi ja surkuttelijaksi asennoituminen oli myös yksi asia mikä aina häiritsi suomalaisissa. Se on laiskuutta kun ei haluta nähdä totuutta. Ikinä en sitä ymmärtänyt ja tuskin tulen ymmärtämäänkään.
Ketään ei kiinnosta joten voit lopettaa ja pysyvästi.
Luitkohan tätä ketjua. Moniakin kiinnostaa. Sinuakin kun tänne kommentoit. Harmi, että voit pahoin ja et pysty asialliseen keskusteluun. Todistaa aloituksen pointin. Haukkumalla et saa minua hiljaiseksi. Yrittää sopii. Toivon sinulle(kin) kaikkea hyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus siitä, että joku random ex-suomalainen saisi joka ikinen päivä mieleensä, että tulenpa suomalaiselle keskustelupalstalle haukkumaan entistä kotimaatani, on hyvin epäuskottava.
Eikö trollit oikeasti tajua tätä?
Jos puheenaihe olisi edes se uusi maa, mutta kun aina Suomen haukkuminen. Liian läpinäkyvää ja tyhmää.
Kritiikki taitaa ottaa koville, koska psygologiset suojamekanismisi käynnistyivät.
Ihmeellistä Suominarsismia! Suomea kritisoiva ei ole oikea ihminen, eikä ole edes olemassa.
Mitä teille on oikein tehty?
Ihanko psygologiset 😂
Meille on sellainen tehty, että on pitänyt asua Venäjän vieressä. Vähemmästäkin tulee vihaiseksi, puolustustahtoiseksi ja itsepäiseksi. Joten teidän yritykset vaikuttaa ilmapiiriin ja itsetuntoon ei oikein tepsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä avaus taas kerran laukaisi maailman parhaissa suomalaisissa narsistisen raivoamisen.
'
Miyäs meinaat tehdä asialle? Olet pois maasta ja pysy siellä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ajatus siitä, että joku random ex-suomalainen saisi joka ikinen päivä mieleensä, että tulenpa suomalaiselle keskustelupalstalle haukkumaan entistä kotimaatani, on hyvin epäuskottava.
Jos puheenaihe olisi edes se uusi maa, mutta kun aina Suomen haukkuminen. Liian läpinäkyvää ja tyhmää.
Mikään asia ei kehity ennen kuin myöntää, ettei Suomi ole täydellinen ja sitä saa kritisoidakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kritiikki taitaa ottaa koville, koska psygologiset suojamekanismisi käynnistyivät.
Ihmeellistä Suominarsismia! Suomea kritisoiva ei ole oikea ihminen, eikä ole edes olemassa.
Mitä teille on oikein tehty?
Ihanko psygologiset 😂
Meille on sellainen tehty, että on pitänyt asua Venäjän vieressä. Vähemmästäkin tulee vihaiseksi, puolustustahtoiseksi ja itsepäiseksi. Joten teidän yritykset vaikuttaa ilmapiiriin ja itsetuntoon ei oikein tepsi.
Ikori pani kuivana kakkoseen kaksi kertaa peräkkäin, mutta siitä ei sitten puhuta taitaa olla lähempänä totuutta.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Asuin Suomessa lähes kolmenkymmentä vuotta. Ja tämä ei ole ainoastaan minun mielipiteeni. Oletko kuullut kollektiivisesta traumasta? Faktat ei ole haukkumista. Lopetan keskustelun osaltani sinun kanssasi tähän.
Et sä sitä millään lopeta josset itse tuki suutasi ja painu vıttuun. Tunti vielä aikaa.
Niin.. itse olen asunut ulkomailla nyt 12 vuotta. Ensin vuosia Aasiassa ja nyt 8 vuotta Saksassa. Joka paikassa on tietysti omat ongelmansa mutta kyllä täältä sivusta katsottuna tuntuu olevan aika kylmää kyyti siellä pohjolassa.
Suomessa OLI yksi maailman parhaista koulujärjestelmistä.
Suomessa OLI yksi maailman parhaimmista terveydenhuolloista.
Eipä ole enää kun molemmat on paskottu.
Suomessa OLI myös turvallista ja heikoimmista pidettiin huolta. Taisi olla yksi maailman pienimmistä Gini indekseistä.
Tässäkin on nyt ison maailman meininki. Rahat rikkaille ja heikot kaduille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon Suomen valtio oikein maksaa teille venäjä/iigorhulluille, että yritätte hiljentää kaiken kritiikin valtiota kohtaan? Vai oletteko oikeasti vain mielenvikaisia itsenäisiä toimijoita?
Miksi et halua myöntää faktoja? Monessa muussa maassa pääsee lääkärille kun on tarve. Suomi ei ole hyvinvointivaltio. Monella maalla menee toki huonomminkin, mutta monella suhteessa paremminkin.
Vihamielisyys venäläisiä kohtaan on näköjään edelleen yllättävän yleistä. Ja ei tosiaan liity tähän aloitukseen. Voit halutessasi luoda oman ketjun aiheesta.
Puhut vihamielisyydestä venäläisiä kohtaan.
Mielestäni se saattaa olla myös näitten palstaterrorivenäläisten itse aiheuttamaa. Täällä on tässä viime vuosina mollattu
Tunteilu ilman järkeä ei ole sekään tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Narskun ragetus on viihdyttävää ajankulua.
Minusta tuntuu ihan päinvastaiselta kuin aloittajasta: suomalaiset mollaavat omaa maataan ihan suotta.
Erityisesti ihmettelen sitä, että Suomen byrokratiaa pidetään raskaana. Oikeastihan se on sangen sujuvaa, ja melkein kaiken voi jo hoitaa netissä. Esimerkiksi yrityksen perustaminen Suomessa on todella helppoa. Jenkkitutut eivät ole olleet uskoa, millaista on tehdä suomalainen veroilmoitus - eli ettei välttämättä tarvitse tehdä yhtään mitään, vaan verottaja hoitaa asian.
Suomea pidetään myös teknologian edellekävijänä. Kuitenkin muissa maissa esim. kortilla maksaminen bussissa ja junalipun aktivointi olleet 10 vuotta käytössä, Suomessa vasta päästään siihen. Internetin nopeudessa ja edullisuudessa ollaan menossa kovaa alaspäin suhteessa muihin maihin. Suomen autokanta on Länsi-Euroopan vanhimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Avata ihmisten silmiä lisäämällä heidän tietoisuuttaan Suomen tilanteesta? Miksi et halua parempaa Suomelle ja suomalaisille?
eri
Traumat minä sain. Tunnekylmyys ei ole terveen psyyken merkki.