Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten käsitys Suomen ylivertaisuudesta

Vierailija
19.10.2024 |

Asun ulkomailla kohta kolmatta vuotta ja olen muiden ulkosuomalaisten kanssa pohtinut kuinka suomalaisten vaikuttaa olevan hyvin vaikea käsittää, että jossain voisi olla asiat paremmin kuin Suomessa. Toimimatonta terveydenhuoltoa ja pieniä palkkoja ylistetään maasta taivaaseen. Ihmisten osalta ollaan sitä mieltä, että suomalaiset on suunnilleen ainoita oikeasti fiksuja ihmisiä maailmassa, kun samaan aikaan Suomessa asutaan yksiöissä ja lopetaan oma elämä yksinäisyyden takia - rappukäytävässä ja kadulla ei enää moikata toisia ihmisiä. Kumppania pahoinpitelee fyysisestikin harvinaisen iso osa kansasta. Yrittäjän elämä on hankalaa eikä massasta saa yleisellä tasolla poiketa tai tulee kiusatuksi.

Samaan aikaan muualla maailmassa ollaan yhä perhekeskeisiä, päästään lääkäriin kun on tarve ja luotetaan omaan yhteisöön. Suomi ei tosiaankaan ole maailman ykkösmaa, mutta tämän käsitin itsekin vasta asuttuani jonkin aikaa toisessa maassa Euroopassa. Täällä ei myöskään olla woke vaan arvostetaan terveitä normaaleja arvoja. Kirkko on kirkko, jossa kunnioitetaan Jumalaa eikä juhlita pimeyttä.

Kannustan rohkeasti katsomaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle jos suomalaiset ja Suomi ei tunnu omalta jutulta kauniista luonnosta ja suhteellisen turvallisesta ympäristöstä huolimatta. 

T. Painajaiset suomalaisten kylmyydestä vihdoin loppuneet ja usko ihmisiin palautunut

Kommentit (222)

Vierailija
201/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin Suomi on uniikki ja ylivertainen.

Toisaalta valitettavasti myöskin paholaisen yksi tärkeimmistä hyökkäyksen kohteista.

Suomi Kreikka ja Israel ovat kaikki samalla aikavyöhykkeellä ja kaikkia yhdistävät sinivalkoiset värit lipuissa.

Vierailija
202/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutustunut amerikkalaisiin ja Suomi on huonompi maa, ainakin niin kauan kuin ei ole niin köyhä että joutuisi kadulle asti. Siellä on helpompi yrittää, perheet auttavat perheenjäseniään enemmän, kaikki on kallista muttei ihan niin kallista kuin täällä, kaikkea ei valvota, työnhaku on yksinkertaisempaa ja ihmiset ovat reippaampia ja ulospäinsuuntautuneempia. Kun Suomessa ei enää "ilmaista terveydenhuoltoakaan" ole niin luonnonläheisyys on ainoa, missä Suomi voittaa ja sekin vain jos.arvostaa myös muita vuodenaikoja kuin kesä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin surullinen, kun Suomesta on tullut tälläinen, mikä se nyt on. Rahapula on niin kova, että täällä ollaan valmiita myyymään ihan kaikki ulkomaalaisille. Seurauksia ei ajatella. Kuka niitä ajatuksia päättäjien päähän laittaa?

Minäkin muuttaisin täältä pois, jos olis mahdollista. Mutta olen liian vanha ja kielitaitoa puuttuu.

Kiitoksia silmiä avaavasta ketjusta ap.

Vierailija
204/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa aina sekin, kun ulkomailla matkoilla (valitettavasti) törmää johonkin suomalaisporukkaan. Vessakäynneistä kailottamisen ja tien tukkona seisomisen lisäksi mikä on yleisintä? Vertailu siitä mitä mikäkin esim. on Suomessa paikalliseen verrattuna. Ikään kuin se olisi joku ykkös-mittapuuverrokki kaikkeen. 

Kerran olen päässyt täältä pois muuttamaan, ja toivon pääseväni toistekin - lopullisesti. Ja joka päivä tuntuu siltä, että ennen niin hieno maa ajetaan alennusmyynnillä siihen suohon mistä nousikin. 

Niivvarmaanuskonkaiken 😄

Kato jotkut jopa saavat elämässään jotain aikaiseksi, matkustelevat ympäri maailman, ja jooa asuvat ulkomailla. Toisin kuin sinä, jostain tiesmistä Oulusta ikinä mihinkään edes lähtenyt trollihuutelija. 

Vierailija
205/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen ulkosuomalainen. Olen asunut viimeiset kolmekymmentä vuotta Pohjois-Espanjassa ja jo kauan sitten huomasin, että elämänlaatu täällä on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa. Täkäläiseen yhteiskuntaan täysin integroituneena en näe tarvetta enkä halua palata vanhaan kotimaahani. Pidän yhteyttä entisiin ystäviini ja luen suomalaisia julkaisuja kielitaidon vuoksi sekä pysyäkseni ns. ajan tasalla Suomen yhteiskunnan kehityksestä. Huonolta näyttää, täytyy sanoa.

Kiitos ap:lle tosiasioiden julkituomisesta.

Vierailija
206/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen ulkosuomalainen. Olen asunut viimeiset kolmekymmentä vuotta Pohjois-Espanjassa ja jo kauan sitten huomasin, että elämänlaatu täällä on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa. Täkäläiseen yhteiskuntaan täysin integroituneena en näe tarvetta enkä halua palata vanhaan kotimaahani. Pidän yhteyttä entisiin ystäviini ja luen suomalaisia julkaisuja kielitaidon vuoksi sekä pysyäkseni ns. ajan tasalla Suomen yhteiskunnan kehityksestä. Huonolta näyttää, täytyy sanoa.

Miksi kuitenkin pidät yhteyttä entisiin ystäviisi, oletko jotenkin vajaa?

Vierailija
207/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Ryss

äntrollilla alkoi iltavuoro. 

Vierailija
208/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
209/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on prsrako. Vuosikymmenet maksoin kiltisti veroja. Sitten kun loppui työkyky, en virastojen mielestä ole oikeutettu saamaan mitään. Hyvä vaan jos tulee ryczä ja vie kaiken. Jos ja kun saan työkyvyn takaisin, muutan muualle.

Vierailija
210/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ylimielinen.

Totta tuo on. Olen asunut kolmessa muussa maassa Suomen lisäksi ja lapseni muuttivat muualle opiskelemaan kansainvälisiin huippuyliopistoihin eivätkä ole takaisin tulossa. Olen itsekin tekemässä lähtöä, tällä kertaa lopullisesti. 

Vierailija
211/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kauan asunut USAssa ja taalta katsoen suomalaiset ovat tulleet heikommiksi kuin ennen.

Tyota ei oikein jakseta tehda, onneksi on sentaan kahvitaukoja pitkin paivaa. Kaikesta kysytaan "kuka maksaa?" Kesalomaa pitaa saada, ei muuten jaksa. Ja milloinkas se talviloma alkaa?

Amerikkalaiset nauraa talle menolle ja sanovat etta he hankkisivat jonkun sivuhomman jos noin paljon vapaata olisi.

Vierailija
212/222 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ihmiset on pullonkaulailmiön takia vähän hölmömpiä ja kalvakoita pullukoita. Ruokavalio koostuu vehnästä ja jauhelihasta.

Vierailija
213/222 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin surullinen, kun Suomesta on tullut tälläinen, mikä se nyt on. Rahapula on niin kova, että täällä ollaan valmiita myyymään ihan kaikki ulkomaalaisille. Seurauksia ei ajatella. Kuka niitä ajatuksia päättäjien päähän laittaa?

Minäkin muuttaisin täältä pois, jos olis mahdollista. Mutta olen liian vanha ja kielitaitoa puuttuu.

Jos muuten elämäntilanne sallii, niin aina löytyy vaihtoehtoja! Esimerkiksi vapaaehtoistyö, jossa saa ruoan ja majoituksen sekä oppii kieltä tai Au Pair mummoksi/papaksi/tädiksi/sedäksi lähteminen (vaikka suomalaiseen perheeseen). Jotkut etsivät myös vanhuksille apukäsiä, joilla ei tarvi olla alan koulutusta! Siitä saa pienen taskurahankin.

Vierailija
214/222 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on köyhä maa ja en ymmärrä miksi sitä ei kerrota selvästi kansalle. Elintaso on todella matala ja muistuttaa enemmän Baltiaa kuin Pohjoismaita tai Keski-Eurooppaa. Suomalaiset ansaitsevat parempaa, mutta nyt kaikki rahat valuvat ulkomaille.

Tää tuli mulle totaalisena yllätyksenä ulkomailla asuessa. Ajattelin, että suomalaiset on ainoa kansa, joka tulee hyvin toimeen. No, totuus olikin lähes päinvastainen.

Vierailija
215/222 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä oikein tiedä millasta mersulla on ajaa, jos ei sellaisella oo päässy ajamaan 🤔

Vierailija
216/222 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muuten elämäntilanne sallii, niin aina löytyy vaihtoehtoja! Esimerkiksi vapaaehtoistyö, jossa saa ruoan ja majoituksen sekä oppii kieltä tai Au Pair mummoksi/papaksi/tädiksi/sedäksi lähteminen (vaikka suomalaiseen perheeseen). Jotkut etsivät myös vanhuksille apukäsiä, joilla ei tarvi olla alan koulutusta! Siitä saa pienen taskurahankin.

Puhelimeen voi ladata Duolingo-sovelluksen ja alkaa opetella kieltä, tekee hyvää aivoille joka tapauksessa. Pienin askelin kohti unelmaa

Vierailija
217/222 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuitenkin pidät yhteyttä entisiin ystäviisi, oletko jotenkin vajaa?

Sun vastaus tuohon kommenttiin on vajakin. Miksi ihmisellä saisi olla ystäviä aina vain yhdessä maassa, siellä missä asuu? Vaikutat yksinkertaiselta ja sellaiselta jolla ei ole yhtään ystävää missään. 

Vierailija
218/222 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele ihmisen kylmyys? Miten se esiintyy jokapäiväisessä käyttäytymisessä. Ei mitään ylimalkaista ei ole ystävällinen tai sosiaalinen vaan ihan konkreettisia esimerkkejä esim. sellaisen ihmisen elämästä, joka on perheellinen, ei niin hirveästi liiku perheen ulkopuolisten ihmisten kanssa?

Mitkä on siis merkkejä kylmyydestä? Luonteenpiirteitä ei kannata luetella tyyliin, ei hirveän ystävällinen tai hymyilevä. Nuo eivät ole merkki välttämättä kylmyydestä. Konkreettisia esimerkkejä kylmyydestä tähän.

Tiedän erään tapauksen, missä eräästä oli juuri tuollainen kylmyys huhu, mutta mitä monet eivät tienneet että tämä olian tarkoituksella luotu huhu. Henkilö oli aivan sairaan mustamaalauksen , valheiden, rikosten ja vainon kohde.

Mitään konkreettisia merkkejä väitteilke ei ollut. Muttajos huhut pyörii vuosikymmeniä, niihin löytyy muka todisteita vaikka mistä. Asioista mitkä eivät olisi  todisteita mistään jonkun toisen kohdalla tyyliin vakava ilme. 

Ehkä asua selkeytyy kun tajuaa, että tuo henkilö on ollut rikosten kohde jo alaikäisestä lähtien.Mikä on helpompi harhautus kun mustamaalataan uhri täysin. 

Kuulin ertä kun kun kuuli että tällaista naurettavaa törkyoaskaa oli huhuiltu päätti vähön esittää.

Ja tomppelit uskoo vaikka mitä?

Vierailija
219/222 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat korkeintaan ylivertaisia ääliöitä.

Vierailija
220/222 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain ihmeen syystä ulkosuomalaiset vain jaksavat seurata Suomen asioita ja hädän tullen heittäytyvät meidän isänmaallisten rakentamaan turvaverkkoon. Olkaa omillanne ja onnellisia, jos niin koette. Älkää palatko!

Suomen asioita seuraan, koska minulla on vielä sukua Suomessa ja suomi on äidinkieleni. En pidä järkevänä yrittääkään pyyhkiä pois historiaansa. En tule turvaverkoillenne norkoilemaan, olen rakentanut omat. eri