Miksi omakotitaloasujat kuvittelevat että heidän luo halutaan kylään?
Asun keskustassa ja maksoin asunnostani yli 8000€ per neliö jotta saisin olla palveluiden keskellä. Miksi lähiöissä asuvat ajattelevat että haluan matkata sinne? "Tule tänne meille kylään kun täällä on tilaa".
En enää jaksa, siellä ei ole mitään tekemistä edes, kaupungissa on kaikki kiva. Jää kyllä nämä kaverit pian jos eivät sieltä nurkastaan vaivaudu ihmisten ilmoille. Onneksi on muitakin kavereita, sellaisia jotka viihtyvät keskustassa.
Sori avautuminen, turhauttavaa. Taas vikistään kun ei olla hetkeen nähty, mutta itse ei voida liikkua sieltä periferiasta. Eikös sen matkaamisen pitäisi olla niiden vastuulla jotka sinne kauas kaikesta ovat muuttaneet?
Kommentit (190)
Ei saatana tuu kukaan mun luo kylään tänne omakotitaloon. Enkä todellakaan lähe kenekään luo kylästelemään.
Kun ostin kaksion Hki keskustasta, ai että sitä kyläilijöiden määrää.
Milloin oltiin tulossa lätkämatsiin, keikalle, laivalle, lentokentälle tai mihin tahansa..
"Varmaan käy et jätän auton kun sulla se hallipaikka?"
"Tullaan poikkeamaan siinä kato ku meil on kauheena näitä matkalaukkuja niin jos jätetään ne teille"
"Tiäksä kun siel soittaa Coldplay eikä hotelliin mistään saa tai ne maksaa sikana niin varmaan on ok et Aki Make Kilu ja mä tullaan yöksi.."
Ei täällä omakotitalossa ketään kylässä käy, ei ole mikään näyttelytila vaan ihan elämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
No jo on jollain taas ongelmat. Ehkä ystäväsi eivät vain tykkää käydä keskustassa. Omastakin mielestäni se on ahdistava paikka ja välttelen sinne menemistä viimeiseen asti.
Ja ap ei pidä ok-alueesta. Miksi siis hänen pitää reissata sinne eikä ole vastavuoroisuutta? Jos ap menee ystävänsä luo sinne OK-alueelle niin olisi reilua että seuraavalla kerralla se ystävä tulee ap:n viihtyvyysalueelle.
Kyläillessä en yleensä käytä palveluita, mutta tilalle on tarvetta, jos yhtäkkiä tilaa käyttää puolet enemmän ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko kyläillä kenelläkään. Jätä menemättä jos on niin iso ongelma sinulle. Ei tuollainen ole mitään ystävyyttä, että tehdään tällaisesta asiasta ongelma.
Siellä joku periferiakykkijä kyllä nyt triggeröitynyt.
Ystävyyttä nimenomaan ei ole se, että toisen pitää aina olla se joka tulee kylään kun toinen istuu kotona perseellään. Sen periferiakykkijän pitää myös joskus nähdä vaivaa eikä vain odottaa että seura saapuu paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minä mukavaa tekemistä keksin omakotitalossa kuin keskustan kerrostaloluukussa.
Kun mun kaveri tulee meille, voimme kokkailla grillaten ja vaikka savustaen, voimme saunoa, vilvoitella ulkona kaikessa rauhassa, ja jos menee myöhään, ei tarvitse varoa esim. musiikin tai elokuvan ääniä seinänaapureiden takia, koska sellaisia ei ole.
Vierestä menee mahtavat ulkoilureitit upeissa maastoissa, joten voimme tehdä mukavia kävelylenkkejä ja vaikka painella eväiden kanssa laavulle.
Mitäs siellä kerrostaloluukussa tehdään?
Minun kerrostalokodissa ainakin voi tehdä nuita kaikkia, paitsi laavu puuttuu mutta grillipaikkoja on lukemattomia. Lisäksi on keskustan hienot puistot, galleriat, teatterit, muut riennot, uimarannat, harrastukset vieressä jne vieressä.
Kyllä tuo maalla asuminen kuulostaa todella tylsältä.
Maaseudulla kasvaneena kyllä harmitti tämä, kun ei kukaan kaupungissa asuva kaveri tullut kylään, mutta en tästä heitä syyttänyt. Mitäpä he olisivat siellä tehneet.
Muistan hyvin miten päälle parikymppisenä muutama yläasteelta tuttu kaveri kyseli, vieläkö vanhempani asuvat siellä p*rseessä. Omat lapset kasvatan kaupungissa, eikä ole kaduttanut.
Asun omakotitalossa koska en halua naapureita, enkä halua ketään meille kyläänkään. Tuskin sinuakaan kukaan ap kylään haluaa, pysy kotonasi.
Kyläily ydinkeskustassa asuvan luona on ihan kamalaa jo ihan pysäköinnin takia, kun yleensä niissä yhtiöissä ei ole vieraspysäköintiä ja kadun varret aivan täynnä. Mukavampaa on lähteä saman matkan päähän omakotitaloalueelle kylään. Se on vain helpompaa.
Tietysti tilanne on eri, jos kumpikin osapuoki voisi kulkea julkisilla, tai muutoin hyvin mahdollistettu pysäköinti.
Vierailija kirjoitti:
Eli luukusta on lähdettävä muualle, mitään kivaa ei voi siellä tehdä? Ja mõni tekemisistä maksaa. Onkos sulla vierashuonetta, jos menee myöhään ja kaveri haluaa jäädä yöksi?
Mitä siellä okt:ssa voi tehdä sellaista mitä mukavassa keskusta-asunnossa voi tehdä? En keksi mitään. Minulla ainakin on vierashuone ja mukava peti, en tiedä tuosta jolta kysyit.
Keskustassa on niin paljon enemmän tekemistä kuin kauempana. Siksihän siellä neliöhinnat ovatkin kalliimpia kun kaikki haluavat sinne, mutta suurimmalla osalla ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Selvennänpä vielä, että kaupungin lähiö ei ole maaseutua, saati korpea.
Ne on eri asioita. Tässä puhuttiin lähiöistä, jotka siis ovat kaupunkialuetta, nimensä mukaisesti lähellä eikä missään satojen kilometrien päässä kaikesta.
Helsingissä saattaa hyvinkin mennä yli tunti sinne lähiöön. Parikin tuntia, riippuu mistä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuokaan vastaaja ei ymmärrä että vaihtoehtoja tekemiselle kaupungissa paljon paremmin kuin maalla ja silti pitäisi könytä sinne maalle pelaamaan lautapelejä hänen lastensa kanssa sen sijaan että mentäisiin porukalla vaikka uimahalliin."
Hyi helv..., porukalla uimahalliin.
Ei ihme ettei sulla ole ystäviä. Enää.
Parempi sekin on kuin istua jonkun olohuoneessa vuodesta toiseen.
Yksiössähän ei olohuonetta olekaan.
Ap:lla oli aika hulppean kuuloinen koti...ei mikään yksiö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti tässä keskustelussa oli se sana vastavuoroisuus. Minä esimerkiksi tiedän tarkalleen kauanko aikaa menee ajaa kaverini omakotitalolle, kun olen sinne jo viisi vuotta suhannut silloin tällöin. Siihen menee puoli tuntia suuntaansa. Arkeeni kuuluu myös lapset ja koira, opiskelen ja käyn töissä. Aikaa on sillä tavalla vähän. Haluaisin säilyttää ne harvat pitkäaikaiset ystävyyssuhteet, mutta arkeeni ei oikein mahdu tunnin ajo ja illanvietto, joten ovat sitten jääneet. Toiseen suuntaan liikkumista ei tapahdu.
Hämmentävää tässä on se, että minulle kuitenkin aina silloin tällöin vakuutellaan että ystävyytemme on tärkeää. Ei se tunnu yhtään siltä.
Minkäslaisia illanviettoja sinä pystyisit järjestämään? Sulla on asunnossa kivasti tilaa? Mitä tekisitte?
No aivan samoja asioita kuin siellä omakotitalossakin? Lisäksi joskus siihen voisi yhdistää jotain kivaa harrastusta tai touhua, tai vaikka uimarannalla jätskin syömistä.
Mitä siellä omakotialueella voi tehdä sellaista jota keskustassa ei? Keskustassahan sitä tekemistä nimenomaan on enemmän. Suomen halutuimmat asuinalueet löytyvät Helsingin keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun kaverit ole valittaneet. Tulevat mielellään meille kylään kauempaakin, kun on mukavasti tilaa ja hyvät oltavat.
Meiltä on ydinkeskustaan 10 km, joten nopsasti päästään myös kaupungille, jos se on toiveena. Kerran on yksi kaveri halunnut museoon ja sinne menimme, muuten on riittänyt kotimme viriketarjonta 🙂 Pointtina kun on tavata ja jutella kunnolla eikä juosta pää kolmantena jalkana paikasta toiseen.
Kyllä heitä todennäköisesti harmittaa se jos aina pitää tavata sinun luonasi, eivät vaan kehtaa sanoa. Olet juuri sellainen itsekäs ihminen josta ap purnaa.
Ap:han saattaa olla joku sinun kavereistasi?
Omituinen aloitus. Meille aivan sama missä/miten ystävät asuu, mielellään käydään kylässä. Ja ainakin mun ystäväpiiri on semmoista, että vuoroin vieraissa. Osa asuu okt:ssä ja osa kerrostaloasunnoissa tai rivarissa.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron. En suostu saastaisen kerrostaloon lainkaan menemään. Hissit, porraskuilut hyi saatana, likaisia ja saastaisia. En halua istua kahvipöydässä kuunnellen seinän läpi naapurin kusemista, paskantamista tai heidän keskusteluaan. En myöskään ymmärrä miksi kerrostalolääväsi ahtaita koppeja sanotaan huoneiksi, meillä vaatehuoneetkin ovat isommat ja paremmat. Enkä muutoinkaan halua asua niin, että kun ikkunan avaan kadun kaikki pakokaasut ja muut ilmansaasteet leijuvat kotiin. Asu sinä kerrostaloläävässäsi, minä asun omakotilalossani tilavasti enkä todella halua, että sinä saasteille haiseva ää liö tulet kotiani saastuttamaan. R o s k a s akki pysyköön kerrostaloläävissään.
Missäköhän Intian slummissa olet kerrostalossa vieraillut? Helsingin keskustan asunnot ovat arvokkaita eivätkä todellakaan mitään lääviä. Siellä asuu suomen parhaiten toimeentulevia ihmisiä. Taitaa nyt vain harmittaa kun sinulla ei sellaiseen ole varaa.
Kun sinne lähiöön menee tunti per suunta matkustaa niin kyllä se hieman tuntuu kurjalta jos se toinen aina odottaa että sinne pitää mennä.
Te kyläilette _toistenne_ luona, ap valitti siitä että kyläily on yksipuolista, ja hän on aina se joka joutuu matkustamaan itselleen epämiellyttävään miljööseen, ja vielä maksamaan siitä.
Reilua on jos vieraillaan suunnilleen puoleksi toisten luona.