Miksi omakotitaloasujat kuvittelevat että heidän luo halutaan kylään?
Asun keskustassa ja maksoin asunnostani yli 8000€ per neliö jotta saisin olla palveluiden keskellä. Miksi lähiöissä asuvat ajattelevat että haluan matkata sinne? "Tule tänne meille kylään kun täällä on tilaa".
En enää jaksa, siellä ei ole mitään tekemistä edes, kaupungissa on kaikki kiva. Jää kyllä nämä kaverit pian jos eivät sieltä nurkastaan vaivaudu ihmisten ilmoille. Onneksi on muitakin kavereita, sellaisia jotka viihtyvät keskustassa.
Sori avautuminen, turhauttavaa. Taas vikistään kun ei olla hetkeen nähty, mutta itse ei voida liikkua sieltä periferiasta. Eikös sen matkaamisen pitäisi olla niiden vastuulla jotka sinne kauas kaikesta ovat muuttaneet?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti tässä keskustelussa oli se sana vastavuoroisuus. Minä esimerkiksi tiedän tarkalleen kauanko aikaa menee ajaa kaverini omakotitalolle, kun olen sinne jo viisi vuotta suhannut silloin tällöin. Siihen menee puoli tuntia suuntaansa. Arkeeni kuuluu myös lapset ja koira, opiskelen ja käyn töissä. Aikaa on sillä tavalla vähän. Haluaisin säilyttää ne harvat pitkäaikaiset ystävyyssuhteet, mutta arkeeni ei oikein mahdu tunnin ajo ja illanvietto, joten ovat sitten jääneet. Toiseen suuntaan liikkumista ei tapahdu.
Hämmentävää tässä on se, että minulle kuitenkin aina silloin tällöin vakuutellaan että ystävyytemme on tärkeää. Ei se tunnu yhtään siltä.
Minkäslaisia illanviettoja sinä pystyisit järjestämään? Sulla on asunnossa kivasti tilaa? Mitä tekisitte?
Aivan samoja asioita kuin heilläkin. Minulla on 100m^2 rivitaloasunto. Ylipäätään se että ystävyys säilyisi ei mielestäni edellyttäisi välttämättä illanviettoja, riittäisi nopeammatkin näkemiset. Nyt ei nähdä ollenkaan.
Se on kumma, ettei voida enää edes tulla hetkeksi kahville sinne rivariin/kerrostaloon. Se kun vaatii ihan kauheasti tilaa.
Esim siitä, että mulle soitetaan että sopiiko jos tulen käymään teillä ensi viikonloppuna jos teille käy.
Vierailija kirjoitti:
Esim siitä, että mulle soitetaan että sopiiko jos tulen käymään teillä ensi viikonloppuna jos teille käy.
He tietävät, ettet sinä suostu edes pyydettäessä menemään heille. Tuollaista ei kukaan loputtomiin jaksa.
Minäpä kerron. En suostu saastaisen kerrostaloon lainkaan menemään. Hissit, porraskuilut hyi saatana, likaisia ja saastaisia. En halua istua kahvipöydässä kuunnellen seinän läpi naapurin kusemista, paskantamista tai heidän keskusteluaan. En myöskään ymmärrä miksi kerrostalolääväsi ahtaita koppeja sanotaan huoneiksi, meillä vaatehuoneetkin ovat isommat ja paremmat. Enkä muutoinkaan halua asua niin, että kun ikkunan avaan kadun kaikki pakokaasut ja muut ilmansaasteet leijuvat kotiin. Asu sinä kerrostaloläävässäsi, minä asun omakotilalossani tilavasti enkä todella halua, että sinä saasteille haiseva ää liö tulet kotiani saastuttamaan. R o s k a s akki pysyköön kerrostaloläävissään.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron. En suostu saastaisen kerrostaloon lainkaan menemään. Hissit, porraskuilut hyi saatana, likaisia ja saastaisia. En halua istua kahvipöydässä kuunnellen seinän läpi naapurin kusemista, paskantamista tai heidän keskusteluaan. En myöskään ymmärrä miksi kerrostalolääväsi ahtaita koppeja sanotaan huoneiksi, meillä vaatehuoneetkin ovat isommat ja paremmat. Enkä muutoinkaan halua asua niin, että kun ikkunan avaan kadun kaikki pakokaasut ja muut ilmansaasteet leijuvat kotiin. Asu sinä kerrostaloläävässäsi, minä asun omakotilalossani tilavasti enkä todella halua, että sinä saasteille haiseva ää liö tulet kotiani saastuttamaan. R o s k a s akki pysyköön kerrostaloläävissään.
Tämä. On hauskaa, että ro s kasakki kerrostaloissa luulee, että joku niitten kanssa haluaa treffata. Ma mut ja muut paskiaiset asuvat kerrostaloissa, paremmat ihmiset omakotitaloissa. Aina se on ollut näin.
En koskaan mene kerrostaloon, vihaan hissejä, saastaisia portaikkoja, kerrostalon vastenmielistä lianhajua. En ole koskaan ymmärtänyt miten ihmiset saattavat niissä paskanhajuisissa kopeissa asua. Myrkkyä hitaasti ilmaan luovuttavaa betonia ypärillä, hyi saakeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He tietävät, ettet sinä suostu edes pyydettäessä menemään heille. Tuollaista ei kukaan loputtomiin jaksa.
Mitä lässytät? Olen käynyt ja käyn vastedeskin.
Otan vastaan haulikon kanssa jos joku meinaa ängetä ovesta.
Tässäpä hiukan niitä teidän ihania kerrostalokotejanne. Ihmisen pitää on umpihullu, että tuommousesta paskasta maksaa.
https://www.talouselama.fi/uutiset/hyvalle-paikalle-helsinkiin-piti-nou…
"Se on kumma, ettei voida enää edes tulla hetkeksi kahville sinne rivariin/kerrostaloon. Se kun vaatii ihan kauheasti tilaa."
Katsos kun matka on joskus niin pitkä, ettei kannata mennä vain hetkeksi kahville piipahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Se on kumma, ettei voida enää edes tulla hetkeksi kahville sinne rivariin/kerrostaloon. Se kun vaatii ihan kauheasti tilaa."
Katsos kun matka on joskus niin pitkä, ettei kannata mennä vain hetkeksi kahville piipahtamaan.
Mitä sellainen pelkkä nopea kahvittelu kummallekaan edes antaa? Miksi se on tärkeää? Eikö ystävän kanssa olisi tarkoitus viettää aikaa, jutella perusteellisesti ja nauttia yhdessäolosta?
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä hiukan niitä teidän ihania kerrostalokotejanne. Ihmisen pitää on umpihullu, että tuommousesta paskasta maksaa.
https://www.talouselama.fi/uutiset/hyvalle-paikalle-helsinkiin-piti-nou…
Sama tuli mieleeni, kerrostaloidiootit vielä kehuvat kuinka he maksavat kallista neliöhintaa noista kopeista. Hullua sakkia. Kyllä minä mieluummin asun tilavasti omakotitalossa, jossa erikseen tilat etätyöskentelylle, upeat puhtaat ulkoilumaastot heti ulko-ovelta. Sijoitukseen jää mukavasti 4000-5000 €/kk kun asumiskulut ovat edulliset. Hiljaista on aina, eikä kukaan muu pääse määräämään miten asiat meillä hoituvat. Vanhempani teettivät upeaan taloonsa juuri LVI-rempan, hinta n. 30 % kerrostaloläävässä asuvan tuttavapariskunnan rempasta. Se kerrstalopariskunta joutuu nyt vanhana velkavaikeeseen vaikka neliöitä yli puolet vähemmän kuin vanhemmillani.
Vierailija kirjoitti:
Otan vastaan haulikon kanssa jos joku meinaa ängetä ovesta.
Rolf, et sinä enää vapaalle pääse.
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun se matka on yhtä pitkä sille toiselle, joten et voi olettaa, että hän on se, joka aina matkustaa luoksesi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä toisen luona kyläilyä se on, että käydään vain kaupoissa, ravintolassa, elokuvissa ja uimahallissa?
Kalliiksi tulee, ja kaverin kanssa jutteluun vain hyvin rajoitetusti tilaisuutta. Siis kunnolliseen jutteluun.
Minusta parhaiden kaverin kanssa nimen omaan pitää saada syventyä toisen ajatuksiin ja kuulumisiin _kunnolla_, eikä sitä voi tehdä julkisilla paikoilla ihmismassan keskellä. Koti/mökki tms yksityinen paikka on se, missä voidaan rentoutua ja keskustella ihan kaikesta, mikä mielessä pyörii, vaikka aamuun asti, jos siltä tuntuu.
Minä taas en matkustaisi tuntikausia vain sen takia, että pääsen kaverin kotiin olemaan ja juttelemaan. Se onnistuu puhelimen välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
No mikset vuodata noita ajatuksia niille ystävillesi? Mitä tänne valittaminen ratkaisee?
No harvoin suorat sanat sanomisella saavuttaa mitään rakentavaa keskustelua, vaan voi aiheuttaa pahatkin välien tulehtumiset. Johonkin ajatukset on vain hyvä tyhjentää ulos, ja tämä on siihen aika sopiva paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaiset on kyllä hassuja. Asun 30km päässä isompaa kaupunkia, pienessä kylätaajamassa isossa omakotitalossa. Jostain syystä kaupunkilaisille kavereille meille tuleminen tuntuu olevan aivan ylitsepääsemätöntä kun asutaan kuulemma niin todella kaukana vaikka omistavat auton. Viimeksi yksi kaveri sanoi että matkahan meni odotettua nopeammin, luuli että matkaan menee tunti mutta menikin vain 20min...
Siis ihan oikeesti, ettekö te kaupunkilaiset poistu sieltä pienestä kuplastanne pois? Me käydään molemmat töissä tässä kaupungissa, ja monesti töiden jälkeen käymme kaupoillakin tuola 30km päässä kaupungissa koska tykkäämme isommasta valikoimasta vaikka kilometrin päässä kodistamme onkin perus lähikaupat.
Jos olemme koko perhe vaikkapa viikonlopun kotona niin voimme ihan hyvin tehdä päiväreissuja 100-200km päähän ihan vaikka jonkun tietyn kaupan takia.
Kaupunkilaiset usein julistaa kuinka internäässionale
Minusta on kyllä outoa odottaa että kaverit tulisivat kylään jonnekin 30km päähän. Itse juuri pyysin ulkomailla asuvaa ystävääni kylään tänne Helsinkiin, samaan henkäykseen sanoin että maksan kyllä lennot, minun iloksihan hän tulisi. Näin sen kuuluisi toimia myös nuiden kaukana asuvien kanssa, jos pyytää sinne kylään niin pitäisi kyllä taksit maksaa.
Kaupunkiin muutetaan nimenomaan siksi ettei tarvisi tehdä pitkiä siirtymiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun tuttusi eivät halua tulla kylään sinne 25 neliön neukkukuutioon.
Niin no mikä siinä on? Monet kahvilatkaan ei ole kovin isoja ja silti ihmiset niissä viihtyy.
eri
kaikki ei tykkää luukusta ja slummi elämästä.
Ap:llahan oli aikamoinen lukaali jugend-talossa. Miljoonaluokan asunto, ei mikään slummi vaan Suomen kermaa. Minä ainakin hihkuen haluaisin sellaiseen kylään kun harvemmin sellaista luksusta itse pääsee kokemaan...
Omituista. Kerta kaikkiaan omituista. Eipä ole koskaan käynyt mielessäkään tuollainen perustelu, että tule meille kylään kun meillä on tilaa. Tilaa mihin? Nykyään kyläillään niin harvoin muutenkaan kukaan kenenkään luona, että en tiedä miksi se olisi ongelma, että jos todellakin haluaa toisiaan livenä nähdä, että kumman luona nähdään vai jossain julkisella paikalla.
No eipä sitä uskalla valittaa. Toivoisi että toinen ymmärtäisi valittamattakin, että vastavuoroisuus on kivaa ja kohteliasta.