Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omakotitaloasujat kuvittelevat että heidän luo halutaan kylään?

Vierailija
19.10.2024 |

Asun keskustassa ja maksoin asunnostani yli 8000€ per neliö jotta saisin olla palveluiden keskellä. Miksi lähiöissä asuvat ajattelevat että haluan matkata sinne? "Tule tänne meille kylään kun täällä on tilaa".

En enää jaksa, siellä ei ole mitään tekemistä edes, kaupungissa on kaikki kiva. Jää kyllä nämä kaverit pian jos eivät sieltä nurkastaan vaivaudu ihmisten ilmoille. Onneksi on muitakin kavereita, sellaisia jotka viihtyvät keskustassa.

Sori avautuminen, turhauttavaa. Taas vikistään kun ei olla hetkeen nähty, mutta itse ei voida liikkua sieltä periferiasta. Eikös sen matkaamisen pitäisi olla niiden vastuulla jotka sinne kauas kaikesta ovat muuttaneet? 

Kommentit (190)

Vierailija
161/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä hiukan niitä teidän ihania kerrostalokotejanne. Ihmisen pitää on umpihullu, että tuommousesta paskasta maksaa. 

https://www.talouselama.fi/uutiset/hyvalle-paikalle-helsinkiin-piti-nou…

Sama tuli mieleeni, kerrostaloidiootit vielä kehuvat kuinka he maksavat kallista neliöhintaa noista kopeista. Hullua sakkia. Kyllä minä mieluummin asun tilavasti omakotitalossa, jossa erikseen tilat etätyöskentelylle, upeat puhtaat ulkoilumaastot heti ulko-ovelta. Sijoitukseen jää mukavasti 4000-5000 €/kk kun asumiskulut ovat edulliset. Hiljaista on aina, eikä kukaan muu pääse määräämään miten asiat meillä hoituvat. Vanhempani teettivät upeaan taloonsa juuri LVI-rempan, hinta n. 30 % kerrostaloläävässä asuvan tuttavapariskunnan rempasta. Se ke

Uutisissa tietysti näkyy vain nämä epäonnistumiset. Sitä näkyy vähemmän, että Lauttasaaressa asuu suomen onnellisimmat ihmiset, ja Töölö on Suomen halutuin asuinsijainti. 

Vierailija
162/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla kasvaneena kyllä harmitti tämä, kun ei kukaan kaupungissa asuva kaveri tullut kylään, mutta en tästä heitä syyttänyt. Mitäpä he olisivat siellä tehneet.

Muistan hyvin miten päälle parikymppisenä muutama yläasteelta tuttu kaveri kyseli, vieläkö vanhempani asuvat siellä p*rseessä. Omat lapset kasvatan kaupungissa, eikä ole kaduttanut.

Sama juttu, kukaan ei halua tulla sinne hevonperseeseen! Sinne muutetaan jos ei ole varaa mukavaan kotiin keskustassa. Kaupungissa lapsillakin on paljon enemmän harrastusmahdollisuuksia, ja näkyyhän se myös koulumenestyksessä että kaupunkilapset pärjäävät paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jugend-talo ja 10 neliön parveke ei nyt oikein täsmää

Juuri googlasin, tälläkin hetkellä on parikin sellaista myynnissä. Hintavia toki ovat. 

Vierailija
164/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka pihtaa asuinneliöiden hinnassa pihtaavat todennäköisesti muussakin. Odottavat että toiset käyttävät aikaa ja rahaa vierailuun jottei itse tarvisi! 

Vierailija
165/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vuoroin vieraissa, noin yleensä. Kovasti haluaa kaverit tänne maalle kesäisin kylään sieltä Helsingin keskustastakin. Ja mieluusti mekin joskus sitten taas heillä kyläillään ja käydään Helsingin riennoissa. Sulla taitaa vaan olla joko outoja kavereita tai sitten muuten vaan mussutat keskusta-asumisesta kun haluat sitä korostaa.

Vierailija
166/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla asuu yks ystävä samassa kaupungissa, mutta silti periferiassa. Minulle passaisi aivan hyvin se että näkisimme kahvilassa, mutta hän haluaa että juttelisimme hänen luonaan kun kahvilassa on aina korvia. Hän onkin aika kovaääninen, joten ehkä on parempi mennä hänen luokseen ja kuunnella hänen kovaäänistä jutteluaan. Joudun kyllä näkemään hieman vaivaa, mutta ei sairastu siitä että ajelen vähän onnikalla. 

Vierailija
167/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju muistuttaa taannoista "miksi vanhemmat eivät vieraile aikuisen lapsensa kotona edes kutsusta" -keskustelua. Okt-asujat käyttävät samaa "meillä on tilaa"-argumenttia kuin nämä vanhemmat, jotka eivät halunneet vierailla lastensa luona. Ajatus oli, että näillä aikuisilla lapsilla olisi aina pienemmät asunnot kuin vanhemmillaan ja siksi lasten pitää aina tulla vanhempien luo kylään, ei koskaan toisin päin. Vastavuoroisuus oli unohtunut täysin.

Eikö se ole osa ihmisen tuntemista, että tietää miten ja millaisessa paikassa toinen asuu? Ymmärtää paremmin toista ihmistä, kun näkee millaisessa ympäristössä toinen aikansa viettää, oli se sitten kartano tai lähiöyksiö? Miten voi väittää olevansa ystävä (tai välittävä vanhempi/aikuinen lapsi), jos ei edes halua nähdä toisen kotia tai halua siellä käydä? Eikö se ole tavallaan ihmisen itsensä torjumista, jos halveksit ja vähättelet hänen kotiaan?

Toisin kuin vanhempansa, ystävät voi valita. Mutta miksi kukaan väkisin pitää yllä ystävyyssuhdetta, joka yksipuolinen ja täyttää vain toisen osapuolen tarpeet? Jos ei ole mitään yhteistä, niin antaa sitten olla. Jos ystävyys halutaan säilyttää, niin kyllähän sen on oltava vastavuoroista.

Vierailija
168/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla kasvaneena kyllä harmitti tämä, kun ei kukaan kaupungissa asuva kaveri tullut kylään, mutta en tästä heitä syyttänyt. Mitäpä he olisivat siellä tehneet.

Muistan hyvin miten päälle parikymppisenä muutama yläasteelta tuttu kaveri kyseli, vieläkö vanhempani asuvat siellä p*rseessä. Omat lapset kasvatan kaupungissa, eikä ole kaduttanut.

Sama juttu, kukaan ei halua tulla sinne hevonperseeseen! Sinne muutetaan jos ei ole varaa mukavaan kotiin keskustassa. Kaupungissa lapsillakin on paljon enemmän harrastusmahdollisuuksia, ja näkyyhän se myös koulumenestyksessä että kaupunkilapset pärjäävät paremmin.

Vähän menee ohi aiheen, mutta tästä olen täysin eri mieltä. Olen itse kaupungissa kasvanut, ja myös lasten ensimmäiset vuodet. Muutettiin "maaseudulle", ei ihan syrjään mutta pieneen maalaiskuntaan. Kaupungissa pienten lasten kanssa oli ihan kamalaa, kun nimenomaan piti LÄHTEÄ jonnekin ihan vain, että lapset pääsisivät ulos leikkimään. Maalla saa pihaan trampolinit, hiekkalaatikot, keinut ja kiipeilytelineet sekä majan rakennusmahdollisuudet. Aidatulla pihalla lapset voi päästää ulos ja seurata ikkunasta, samalla kun tekee ruokaa. 

Kun ovat kasvaneet, heti koulun alettua lapset ovat voineet kulkea pyörillä kavereiden kanssa ja harrastuksiin. Ei mitenkään olisi uskaltanut kaupungissa päästää. Harrastusmahdollisuuksia on täälläkin, mutta isompaan kaupunkiinkin pääsee kohtuullisessa ajomatkassa. Kun teini-ikä koittaa, isoon kaupunkiin lukioihin ja ammattikouluihin yms. muihin ison kaupungin menoihin pääsee bussilla motaria puolessa tunnissa. En keksi yhtään syytä muutaa takaisin kaupunkiin.

Toki voin edelleen vierailla myös kaupungissa ystävillä, mutta kuten jossain jo mainittiin, pysäköinti on usein kamala vaiva, jos ihan keskustaan mennään. Bussit kulkee harvakseltaan "ruuhka-aikojen" ulkopuolella, se on ehkä pieni miinus.

Vierailija
169/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kas, muutkin miettii siis tätä. Itselläni kaveripariskunta, joka ei koskaan käy luonani, vaan minun täytyy mennä heidän luokseen. Olen miettinyt että johtuuko tuo siitä, että heillä on hieno avara uusi omakotitalo ja itselläni kulahtanut ysäririvitaloasunto. Minunkin luokseni kyllä mahtuu ihan hyvin kahville ja pallogrillilläni saa ruokaa, vaikka minulla ei olekaan kesäkeittiötä ja vertailujen parasta kaasugrilliä. 🤔😁

Oletko kutsunut heitä?

Vierailija
170/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat keskustassa:

1. Ei parkkipaikkoja / maksullisia

2. Hiljaisuus taloyhtiössä klo10

3. Kulkeminen ruuhkien vuoksi hidasta keskustassa

4. Turvallisuus/huono ilmanlaatu

Vierailija
171/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin vanhempansa, ystävät voi valita. Mutta miksi kukaan väkisin pitää yllä ystävyyssuhdetta, joka yksipuolinen ja täyttää vain toisen osapuolen tarpeet? Jos ei ole mitään yhteistä, niin antaa sitten olla. Jos ystävyys halutaan säilyttää, niin kyllähän sen on oltava vastavuoroista.

Ap ei muuten ystäväänsä sättinyt, vain sitä että yksipuolisesti aina joutuu olemaan se, joka joutuu matkustamaan toisen luo. Varmaan siis jotain ystävyyssuhteesta saa hänkin, mutta nyt siis miettii että saako riittävästi kun joutuu aina itse olemaan se joka panostaa enemmän. 

Kamalaahan tuollainen on jos aina joutuu yksipuolisesti vierailemaan. 

Vierailija
172/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tämä trolli korostaa taas kerran vain sitä että keskustassa on kaikki eikä muualla ole mitään. Surullinen itsensäkorostamisyritys neliöhinta mukaanlukien.

Vierailija
173/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmat keskustassa:

1. Vaikeampi sillä autottomalla keskusta-asujalla on tulla periferiaan kuin sillä autollisella. En ole koskaan käynyt keskustassa josta ei löytyisi jotain parkkihallia. 

2. Hiljaisuus ei tarkoita sitä että ei saa normaalisti olla. Mitä ihmeen reivejä te järjestätte? Musiikkia saa kuunnella ja jutella saa hiljaisuuden jälkeenkin. Seinien porailu ei ole hyväksyttävää hiljaisuuden jälkeen.

3. Ruuhka on sama kaikille, ja pakkoko sitä on juuri silloin ruuhka-aikana kulkea kun vapaa-ajan menosta kuitenkin kyse.

4. Helsingin keskustan ilmanlaatuindeksi tällä hetkellä on 24, eli erinomainen, ja kyllä siellä ihan turvallistakin on. Rikoksia tapahtuu Helsingissä 9,26 per 100 000 ihmistä vuosittain, eli aika helvetin huono munkki pitää käydä jotta siellä jotain sattuisi. Tai sitten pitää olla tyhmä ja uhota väärälle henkilölle, väärässä paikassa ja väärään aikaan. 

Vierailija
174/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iso omakotitalo periferiassa, eli n 10km suomen suurimman kaupungin keskustasta.

Hyvin harvoin ketään kutsumme kylään. Ja voimme aivan hyvin mennä itse keskustaan. Tosin myönnettävä että menemme aina autolla. Sen saa hyvin parkkihalliin suht lähelle kyläilypaikkaa. Useimmiten kavereita nähdään illallisella ravintolassa tai harrastuksessa tms. Harvoin tosin kenenkään kotona.

Sukujuhlien osalta olemme sen sijaan kuulleet nimenomaan keskusta-asujilta, että mieluiten tulisivat meille, koska on sitä paljonpuhuttua tilaa. 20-30 henkeä mahtuu olkkari-ruokailutilan vaivatta, kunhan tuoleja järkkää väliaikaisesti lisää. Kerrostaloihin ei tyypillisesti nykyään mahdu. Silti haluan lisätä, että tilaa ei todellakaan ole mitään vieraita varten, vaan ihan oman viihtyvyyden takia. Kotona vietetään suurin osa vapaa-ajasta, ja on kiva että perhe mahtuu sinne mukavasti, ja etätöille ja kuntolaitteille ym on omat huoneensa.

Vierailija
175/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmat keskustassa:

1. Vaikeampi sillä autottomalla keskusta-asujalla on tulla periferiaan kuin sillä autollisella. En ole koskaan käynyt keskustassa josta ei löytyisi jotain parkkihallia. 

2. Hiljaisuus ei tarkoita sitä että ei saa normaalisti olla. Mitä ihmeen reivejä te järjestätte? Musiikkia saa kuunnella ja jutella saa hiljaisuuden jälkeenkin. Seinien porailu ei ole hyväksyttävää hiljaisuuden jälkeen.

3. Ruuhka on sama kaikille, ja pakkoko sitä on juuri silloin ruuhka-aikana kulkea kun vapaa-ajan menosta kuitenkin kyse.

4. Helsingin keskustan ilmanlaatuindeksi tällä hetkellä on 24, eli erinomainen, ja kyllä siellä ihan turvallistakin on.

1. Autollinen joutuu maksamaan kalliin parkin tai kävelemään kilometrien päästä. Omakotitalossa pääsee ihan ovelle jne.

2. Valittamaan tullaan jo ihan liian äänekkäästä keskustelusta/naurusta kerrostalossa (vuorotyöläiset). Kokemusta on. Aina ennen klo22 on siirryttävä johonkin muualle, muuten on kiukkusia oven takana.

3. Oma tupa ja oma lupa. Jos huvittaa lähteä kauppaan vaikka pahimpaan ruuhkaan voi lähteä ilman että pitää haistella pakokaasuja ja törmäillä ihmisiin.

4. Keskustassa muun muassa haisee. Ihmiset tekee tarpeitaan sinne tänne. Roskaa jne.. Kämppään ikkunalaudoille kerääntyy mustaa mököä. Liikenteen pienhiukkaset ja pakokaasut/hiekkapöly tunkeutuu asuntoon. Hiukset lentää päästä kun korkeat talot muodostaa tuulitunneleita. Ikkunasta näkyy toisen talon seinä tai liikenne. Jatkuva melu ja valosaaste.

Mutta kai nämä on makuasioita myös.

Vierailija
176/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempi se auton parkkeeraus on kuin taksit. 

Ei meillä ainakaan mitään valiteta melusta, on kunnollisesti rakennettu talo, musiikkia voi soittaa aika kovallakin. Tiedän, koska naapurilla on karaokevehkeet joita olen itsekin käynyt testaamassa. Ei kuulu meille mitään. 

Keskustassa pääsee kauppaan paljon helpommin, eikä tarvi autoa siihen. Minun lähikauppa on 100m päässä alaovelta.

Meillä mökillä kerääntyy enemmän pölyä ja tuuleekin enemmän kuin kaupunkikodissa. Ja todellakaan ei haise täällä, en asu missään slummissa. Minun ikkunoistani ja parvekkeelta näkyy upeat maisemat jollaisista maan tasalla asuva voi vain unelmoida. Tähän aikaan vuodesta ihania ruskan sävyjä ja niiden takana meri. 

Vierailija
177/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän menee ohi aiheen, mutta tästä olen täysin eri mieltä. Olen itse kaupungissa kasvanut, ja myös lasten ensimmäiset vuodet. Muutettiin "maaseudulle", ei ihan syrjä

Kaupungissa myöskin ajautuu helpommin vääriin piireihin teininä. Maalla korkeintaan naapurin matin kaljapussille. Kaupungissa on paljon ihmisiä=sekopäitä.

Vierailija
178/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvempi se auton parkkeeraus on kuin taksit. 

Ei meillä ainakaan mitään valiteta melusta, on kunnollisesti rakennettu talo, musiikkia voi soittaa aika kovallakin. Tiedän, koska naapurilla on karaokevehkeet joita olen itsekin käynyt testaamassa. Ei kuulu meille mitään. 

Keskustassa pääsee kauppaan paljon helpommin, eikä tarvi autoa siihen. Minun lähikauppa on 100m päässä alaovelta.

Meillä mökillä kerääntyy enemmän pölyä ja tuuleekin enemmän kuin kaupunkikodissa. Ja todellakaan ei haise täällä, en asu missään slummissa. Minun ikkunoistani ja parvekkeelta näkyy upeat maisemat jollaisista maan tasalla asuva voi vain unelmoida. Tähän aikaan vuodesta ihania ruskan sävyjä ja niiden takana meri. 

Mukavasti myös alakerran naapurin tupakin katku kantautuu parvekkeellesi ja yläkerran kahvakuulailija pilaa päiväunet. Taloyhtiön kokouksessa nipotetaan kesäkukista ja aidanleikkuusta. Hissin peiliin aivastellaan ja koirien karvatolloja käytävillä. Korkokengillä ei voi kävellä omassa kodissaan, kun alakerran naapuri ahdistuu. Voisin jatkaa loputtomiin...Ainiin ja parvekkeella ei saa laittaa ruokaa ja keskustella ei kannata kun naapuri kuuntelee.

Vierailija
179/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa myöskin ajautuu helpommin vääriin piireihin teininä. Maalla korkeintaan naapurin matin kaljapussille. Kaupungissa on paljon ihmisiä=sekopäitä.

Kyllä se on juuri toisin päin, ihan tutkitustikin. Maalla kasvavat menestyvät heikommin liki kaikilla elämän alueilla. Itse en lapsia maalla haluaisi kasvattaa. Kaupungissa kasvaa fiksumpia, ja kunhan harrastukset valitsee hyvin niin myös pysyy paremmissa kaveriporukoissa. 

Vierailija
180/190 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavasti myös alakerran naapurin tupakin katku kantautuu parvekkeellesi ja yläkerran kahvakuulailija pilaa päiväunet. kokouksessa nipotetaan kesäkukista ja aidanleikkuusta. Hissin peiliin aivastellaan ja koirien karvatolloja käytävillä. Korkokengillä ei voi kävellä omassa kodissaan, kun alakerran naapuri ahdistuu. Voisin jatkaa loputtomiin...Ainiin ja parvekkeella ei saa laittaa ruokaa ja keskustella ei kannata kun naapuri kuuntelee. 

Ei meillä ainakaan ole tuollaista. Fiksuja ja mukavia ihmisiä talo täynnä. Kannattaisi varmaan joskus vierailla tavallisessakin taloyhtiössä jossa asuu omistusasujia eikä aina jossain ghetossa.

Kukaan ei tupakoikaan, ja mitä se haittaa jos naapuri pihalla kuulee mitä keskustelen, kuuleehan ne siellä omakotitalonkin pihalla ihan samalla tavalla?

Minulla ainakaan ei ole mitään erityisiä salaisuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi