Syntyvyys nousisi, jos yhteiskunta antaisi tukiverkon lapsiperheille
Meillä on sama tilanne kuin monella muulla pikkulapsiperheellä. Tukiverkkoja ei ole. Isovanhemmat ovat joko niin iäkkäitä tai asuvat satojen kilometrien päässä eli apua ei ole saatavilla. Ei ole sisaruksia, jotka kykenisivät auttamaan lasten kanssa. Ikätoverit ovat väsyneitä ja kiireisiä omien lapsiperheidensä kanssa. Kaksin olemme joutuneet selviämään, kun toinen meistä vanhemmista sairastui vakavasti lapsen ollessa pieni. On ollut raskasta huolehtia lapsen asioista ilman taukoja. Tai no, työpäivä on ainoa tauko nyt, kun lapsi on päiväkodissa.
Kun itse olimme lapsia 80-90-luvun taitteessa, yhteiskunnassa oli paremmat tukiverkot ja apu perheille. Jos vaikka äidiltä meni käsi poikki ja isä kävi töissä, sai avuksi kodinhoitajan, joka katsoi lasten perään, siivosi ja laittoi ruoan. Lapsille oli tarjolla maksuttomia kerhoja, harrastusryhmiä jne. Lapsille oli hyvät julkisen terveydenhuollon palvelut. Nykyisin neuvola-aikoja on karsittu, kouluikäiset jäävät paitsi lääkärikäynneistä, koulukuraattorikäynneistä, hammastarkastuksista jne. Tuolloin lapsen saaneet nurisevat, että mitä tämä nykysukupolvi valittaa. Eivät käsitä, että lapsiperheille ei ole mitään tukea.
Nykyisin syntyvyyden kannalta yksi suurimpia ongelmia on se, että yhteiskunta jättää lapsiperheet oman onnensa nojaan. 94,88 euron lapsilisä ei riitä kattamaan vaikeissa tilanteissa koituvia kuluja. Kotihoidontuki on verojen jälkeen n. 260 e/kk, sillä ei paljon lastenhoitoapua maksella. Meillä on yksi lapsi ja enempää ei tule, kun hätätilanteessakin joutuisimme selviämään ilman tukiverkkoja. Jos tietäisimme, että yhteiskunta olisi tukiverkkona taustalla, niin lapsiluku olisi isompi.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Niin tai apua ei osata kohdentaa oikein "kotipalvelu ei ole siivouspalvelua" (sitä juurikin kaipaisin) tai sitten tarjotaan vaan perhetyötä mikä nyt taitaa olla jonkun sortin kyttäystä.
Rahallahan noita saa eikä niin kallista ole.
Lapset ovat aiheuttamastaan vaivannäöstä huolimatta parasta mitä elämässä on puolison kohtaamisen lisäksi tapahtunut. Ihmisenä olisin vajavainen enkä kehittynyt siten kuin vain lapsi voi ihmismieltä kehittää. Saan siis olla kiitollinen monesta rakkaille lapsilleni. En olisi tullut mieleenkään jättää tätä väliin, olivat aina kuuluneet suunnitelmiin.
Vauvat on niin ihania
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheitä tuetaan Suomessa enemmän kuin käytännössä missään muussa maassa, joten lopettakaa se iänikuinen ruikuttaminen ja eläkää valintojenne kanssa.
Koska totutettu siihen että yhteiskunta hoitaa, yhteiskunta elättää ja yhteiskunta sitä sun tätä.
Imettäminen tuo myös mukanaan koko joukon tunteita. Olen ylpeä siitä, että pystyn tarjoamaan hänelle kaiken tarvitsemansa. Välillä tunnen huolta ja epävarmuutta, riittääkö maito vai saako hän tarpeeksi, mutta jokainen tyytyväinen ilme hänen kasvoillaan rauhoittaa minut. Tämä on meidän matkamme, ja jokainen päivä tuo mukanaan uusia haasteita ja ilon aiheita.
Imettäessä olet yhtä vauvan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää että naiselta tulee ratkaisuksi että muiden on maksettava minulle palveluita että minä pääsen helpommalla kun minun omien päätösten myötä muutin pois kotiseudulta turvaverkkojen äärestä paikkaan missä minulla ei ole turvaverkkoja.
Vaikka kuinka syntyvyys on matalalla niin minua ei kiinnosta maksaa yhtään enempää mistään vain sen takia että sinä pääset helpommalla.
Toisaalta kyllä olen ruma, köyhä ja lyhyt mies niin olen viimeiset 20 vuotta kuullut että en ole riittävä parisuhteeseen ja kuinka minulla ei ole edellä mainituista syistä mahdollisuutta perheeseen.
Maksa perkele itse sinun itsesi tekemien päätösten seuraukset
Pakko on muuttaa sinne missä työt on. Tämä maa ei pyöri sillä, että kaikki jää jonnekkin Mänkkivaaraan hautomaan vihaa vastakkaista sukupuolta kohtaan.
Synnytystalkoisiin !!!
Vaatii SDP 👍🤰
Helsingin Sanomat
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005337384.html
Lisä tietoa himokkaille
Kaikki hedelmöittymään
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat
Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myösKuten tämäkin julkaisu todistaa:
Tutkimus:
Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women
But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.
https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…
Miksi spämmäät tätä kristillisen tahon propaganda"tutkimusta" jokaiseen lapsiaiheiseen ketjuun? Aiheesta on tehty myös oikeita, riippumattomien tahojen tekemiä tutkimuksia ja niiden tulokset ovat täysin päinvastaisia.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu ap. Tilanne vielä pahenee, jos tulee just sairautta, työttömyyttä, yksinhuoltajuutta tms. Jos ihmisistä pidettäisiin huolta, olisi omakin lapsiluku isompi.
Jokaisella lapsella on oikeus kunnalliseen päivähoitoon 0-6 ikävuoteen asti 9-10h/pv, joka vähävaraisile maksuton, oli vanhemmat töissä tai kotona.
Lisäksi alakoululaisilla iltapäiväkerhot
Lisäksi perheet voivat itse palkata kotiin lastenhoitoapua, siivousta ja muita kotitöitä varten ulkopuolisia palveluita, joiden palkasta yhteiskunta maksaa 60% palkkakuluista, verotuksessa kotitalousvähennyksenä ja kahden vanhemman taloudessa etu on 2 x 3500€ on 7000€ vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tai jos vaan perheet, sukulaiset ja sukupolvet tukisivat ja niiden annettaisiin tukea ja olla mukana elämässä. Mut ei, se on minäminäminä ja yhteiskunta.
Appiukko jätti uimataidottomat lapset laiturin nokkaan ja lähti toimittamaan asiaa parin sadan metrin päähän mökillä ollessa. Olin itse paikalla, mutta oli sovittu, että appiukko katsoo hetken lasten perään. Onneksi ehdin hätiin. Antoi myös oikean sahan taaperoille leikkikaluksi ja jätti nämä pihalle keskenään leikkimään. Onneksi tällöinkin ehti mieheni hätiin. Tällaisille ihmisillekö pitäisi lapset jättää hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää että naiselta tulee ratkaisuksi että muiden on maksettava minulle palveluita että minä pääsen helpommalla kun minun omien päätösten myötä muutin pois kotiseudulta turvaverkkojen äärestä paikkaan missä minulla ei ole turvaverkkoja.
Vaikka kuinka syntyvyys on matalalla niin minua ei kiinnosta maksaa yhtään enempää mistään vain sen takia että sinä pääset helpommalla.
Toisaalta kyllä olen ruma, köyhä ja lyhyt mies niin olen viimeiset 20 vuotta kuullut että en ole riittävä parisuhteeseen ja kuinka minulla ei ole edellä mainituista syistä mahdollisuutta perheeseen.
Maksa perkele itse sinun itsesi tekemien päätösten seuraukset
Mitä tekemistä kahdella ekalla kappaleella on kolmannen ja neljännen kanssa? Ei sun rumuudella ole tämän aiheen kanssa mitään tekemistä, ihme kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu ap. Tilanne vielä pahenee, jos tulee just sairautta, työttömyyttä, yksinhuoltajuutta tms. Jos ihmisistä pidettäisiin huolta, olisi omakin lapsiluku isompi.
Jokaisella lapsella on oikeus kunnalliseen päivähoitoon 0-6 ikävuoteen asti 9-10h/pv, joka vähävaraisile maksuton, oli vanhemmat töissä tai kotona.
Lisäksi alakoululaisilla iltapäiväkerhot
Lisäksi perheet voivat itse palkata kotiin lastenhoitoapua, siivousta ja muita kotitöitä varten ulkopuolisia palveluita, joiden palkasta yhteiskunta maksaa 60% palkkakuluista, verotuksessa kotitalousvähennyksenä ja kahden vanhemman taloudessa etu on 2 x 3500€ on 7000€ vuodessa.
Alakoululaisilla ei ole mitään yleistä oikeutta iltapäiväkerhoon. Ekaluokkalaisille iltapäiväkerhopaikat suunnilleen on, mutta jo tokaluokalla niitä ei ole kaikille. Vertailuna esim. Ruotsi, jossa iltapäiväkerhot pyörii koko alakouluiän ja ovat lapsille avoinna myös koulun lomien aikana, niin ettei lasten tarvitse olla yksin kotona kuten Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheitä tuetaan Suomessa enemmän kuin käytännössä missään muussa maassa, joten lopettakaa se iänikuinen ruikuttaminen ja eläkää valintojenne kanssa.
Koska totutettu siihen että yhteiskunta hoitaa, yhteiskunta elättää ja yhteiskunta sitä sun tätä.
Naiset uhraa työuransa,elämästään vuosikymmeniä ja omaisuutensa, että valtio saa veronmaksajia. Kuulostaa kovasti ilmaisen uusintamistyön teettämiseltä naisille. Ja mitä valtio antaa takaisin kun teetit sille veronmaksajan? Terveydenhuollossa vittuilua, matalamman palkan kuin miehillä ja auta armias jos kehtaat sanoa ettet pidä raskausarvista, venyneistä rinnoistasi ja pilalle menneestä seksielämästäsi. Sehän on naisen kruunu, kasa kärsimystä ja rumuutta loppuelämäksi! Nauti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämän rikkonaisuus lienee suurempi ongelma. Virosta mallia: siellä on irtisanomissuoja alle 3v lasten vanhemmille. Ei tarvi pelätä työpaikkansa menettämistä lapsen sairastelujen vuoksi, ja tuo tuo luottamusta siihen, että ainakin lapsen ensimmäisistä vuosista selviää, kun tulot pysyy.
Eikö tuosta olisi vain haittaa, kun työnantajat eivät enää uskaltaisi palkata pienten lasten vanhempia? Etenkin nainen olisi iso rekryriski, koska äidit hoitavat lasten sairausteluista suurimman osan vielä nykyäänkin.
Lisäksi tuo antaisi lapsellisille syyn slarvailla töissä toisten kustannuksella. Monet pikkulasten vanhemmat tekevät sitä ihan tarpeeksi jo nyt. Vedetään heti viikko saikkua kun Nellapetteri aivastaa ja jätetään omat työt muiden tehtäväksi.
Ei enää jatkossa, kun potkulaki ja paikallinen sopiminen tulee voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on päivähoito-oikeus kaikille. Siinä on tukiverkkoa. Jokainen voi myös luoda tukiverkon tai ostaa palvelut.
Tämä. Niitä tukiverkkoja saa ihan omalla rahalla hankittua jos on tarvetta.
No sittenpä on päättäjienkään turha voivotella lasten vähyyttä jos niihin ei haluta panostaa.
Niihinhän panostetaan. On neuvolat, päiväkodit ja koulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset uhraa työuransa,elämästään vuosikymmeniä ja omaisuutensa, että valtio saa veronmaksajia. Kuulostaa kovasti ilmaisen uusintamistyön teettämiseltä naisille. Ja mitä valtio antaa takaisin kun teetit sille veronmaksajan? Terveydenhuollossa vittuilua, matalamman palkan kuin miehillä ja auta armias jos kehtaat sanoa ettet pidä raskausarvista, venyneistä rinnoistasi ja pilalle menneestä seksielämästäsi. Sehän on naisen kruunu, kasa kärsimystä ja rumuutta loppuelämäksi! Nauti!
Niinpä, jos tulee ero niin pitää olla loppuelämä yksin, kyllä se ulkonäkö on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai apua ei osata kohdentaa oikein "kotipalvelu ei ole siivouspalvelua" (sitä juurikin kaipaisin) tai sitten tarjotaan vaan perhetyötä mikä nyt taitaa olla jonkun sortin kyttäystä.
Eikö nykyään itse osata hankkia palveluita?
Kodinhoitajapalveluista luovuttiin, koska ne jakautui epätasaisesti ja silloin ajateltiin, että perheet itse osaavat päättää, millaista palveluita haluavat.
Silloin kun kodinhoitajien virat lakkautetiin, samaan aikaan tuli verotukseen kotitalousvähennys, joka mahdollistaa palveluiden käytön ja käyttäjä maksaa n. 40% palkkakuluista, kuten oli aikoinaan samaa tasoa kodinhoitajan veloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on päivähoito-oikeus kaikille. Siinä on tukiverkkoa. Jokainen voi myös luoda tukiverkon tai ostaa palvelut.
Tämä. Niitä tukiverkkoja saa ihan omalla rahalla hankittua jos on tarvetta.
No sittenpä on päättäjienkään turha voivotella lasten vähyyttä jos niihin ei haluta panostaa.
Niihinhän panostetaan. On neuvolat, päiväkodit ja koulut.
Nuo kaikki on nykyään aivan kuralla resurssien puutteen takia. Edes raskauksia ei enää seurata asianmukaisesti.
Edes hammashoitoa ei ole lapsille nykyään. Itse kävin hammashoidossa joka vuosi lapsena ja lisäksi koululla kävi hammashoitaja tekemässä fluorauksen. Omat lapseni pääsee hammashoitoon kaksi kertaa alakoulun aikana. Omalla alkoholistiperhetaustalla olisin menettänyt hampaani tuolla systeemillä. Omilla lapsilla nyt onneksi asiat kunnossa, mutta kyllä mietityttää ne lapset joiden vanhemmat ei asiasta huolehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämän rikkonaisuus lienee suurempi ongelma. Virosta mallia: siellä on irtisanomissuoja alle 3v lasten vanhemmille. Ei tarvi pelätä työpaikkansa menettämistä lapsen sairastelujen vuoksi, ja tuo tuo luottamusta siihen, että ainakin lapsen ensimmäisistä vuosista selviää, kun tulot pysyy.
Eikö tuosta olisi vain haittaa, kun työnantajat eivät enää uskaltaisi palkata pienten lasten vanhempia? Etenkin nainen olisi iso rekryriski, koska äidit hoitavat lasten sairausteluista suurimman osan vielä nykyäänkin.
Lisäksi tuo antaisi lapsellisille syyn slarvailla töissä toisten kustannuksella. Monet pikkulasten vanhemmat tekevät sitä ihan tarpeeksi jo nyt. Vedetään heti viikko saikkua kun Nellapetteri aivastaa ja jätetään omat työt muid
Moni lapsiperheellinen on hätää kärsimässä, kun työpaikalla sovitaan paikallisesti että sairaan lapsen hoitaminen kotona on jatkossa palkatonta ja omakustanteinen lääkärintodistus vaaditaan (myös omasta sairaustelusta).
Todennäköisyys saada vauva, jos harrastaa seksiä joka ovulaation aikaan ja vähän sitä ennen, kun on 40 vuotias on 60,8 %
Koska:
25-vuotiaana raskauden mahdollisuus on 25 prosenttia yhden kierron aikana. 35-vuotiaana se laskee 12 prosenttiin. 40-vuotiaana mahdollisuus on enää 6 prosenttia ja 45-vuotiaana 0,5 prosenttia, Poranen täsmentää.
Lähde:
https://aamuset.fi/artikkeli/4745605
Todennäköisyys tulla raskaaksi sen vuoden aikana kun on 40, on kuitenkin
P = ( 1 - 0,94^12 )* 100 % = 52,4 %
Todennäköisyys tulla raskaaksi sen vuoden aikana kun on 40 vuotias on 52,4 %
Todennäköisyys että 40-vuotias ei saa keskenmenoa on 71 %
Lähde:
The miscarriage rate after ultrasound confirmation of pregnancy was approximately: 29% at age 40
https://advancedfertility.com/patient-education/causes-of-infertility/a
Todennäköisyys tulla raskakaaksi, eikä se pääty keskenmenoon on
P = 0,71 *( 1 - 0,94^12 ) * 100 % = 37,2 %
Jos 40 vuotias nainen mittaa tarkasti ovulaation, tämä todennäköisyys nousee 10-20 % asti per kierto. Jos oletamme sen olevan sama kuin jäädytetyistä siittiöistä tehty inseminaation naisen ovuloidessa. Inseminaation onnistumisen todennäköisyys yhtä hoitokertaa kohti vaihtelee 10-20 % välillä. Jäädytetyistä siittiöistä kuolee puolet, jota voidaan pitää positiivisena asiana, jos sitä verrataan luonnollisesti tehtyyn hedelmöitykseen.
Lähde:
https://felicitas.mehilainen.fi/palvelut/lapsettomuushoidot/hoitotuloks
Tällöin:
P = 0,71 * ( 1 - 0,85^12 )* 100 % = 60,8 %
Todennäköisyys tulla raskakaaksi, jos harrastaa seksiä joka ovulaation aikaan ja vähän sitä ennen, eikä se pääty keskenmenoon on sen vuoden aikana kun on 40 vuotias on 60,8 %