Syntyvyys nousisi, jos yhteiskunta antaisi tukiverkon lapsiperheille
Meillä on sama tilanne kuin monella muulla pikkulapsiperheellä. Tukiverkkoja ei ole. Isovanhemmat ovat joko niin iäkkäitä tai asuvat satojen kilometrien päässä eli apua ei ole saatavilla. Ei ole sisaruksia, jotka kykenisivät auttamaan lasten kanssa. Ikätoverit ovat väsyneitä ja kiireisiä omien lapsiperheidensä kanssa. Kaksin olemme joutuneet selviämään, kun toinen meistä vanhemmista sairastui vakavasti lapsen ollessa pieni. On ollut raskasta huolehtia lapsen asioista ilman taukoja. Tai no, työpäivä on ainoa tauko nyt, kun lapsi on päiväkodissa.
Kun itse olimme lapsia 80-90-luvun taitteessa, yhteiskunnassa oli paremmat tukiverkot ja apu perheille. Jos vaikka äidiltä meni käsi poikki ja isä kävi töissä, sai avuksi kodinhoitajan, joka katsoi lasten perään, siivosi ja laittoi ruoan. Lapsille oli tarjolla maksuttomia kerhoja, harrastusryhmiä jne. Lapsille oli hyvät julkisen terveydenhuollon palvelut. Nykyisin neuvola-aikoja on karsittu, kouluikäiset jäävät paitsi lääkärikäynneistä, koulukuraattorikäynneistä, hammastarkastuksista jne. Tuolloin lapsen saaneet nurisevat, että mitä tämä nykysukupolvi valittaa. Eivät käsitä, että lapsiperheille ei ole mitään tukea.
Nykyisin syntyvyyden kannalta yksi suurimpia ongelmia on se, että yhteiskunta jättää lapsiperheet oman onnensa nojaan. 94,88 euron lapsilisä ei riitä kattamaan vaikeissa tilanteissa koituvia kuluja. Kotihoidontuki on verojen jälkeen n. 260 e/kk, sillä ei paljon lastenhoitoapua maksella. Meillä on yksi lapsi ja enempää ei tule, kun hätätilanteessakin joutuisimme selviämään ilman tukiverkkoja. Jos tietäisimme, että yhteiskunta olisi tukiverkkona taustalla, niin lapsiluku olisi isompi.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Ei päivähoito ole mikään tukiverkko. Tukiverkkoa tarvitsee siihen, jos sairastuu tai loukkaantuu, kun tarvitsee omaa aikaa asioiden hoitamiseen tai sitten luoja paratkoon ihan vain lepäämiseen joskus. Päivähoitoa on saatavilla työssäkäynnin ajaksi. Erittäin hyvä että on edes siihen, mutta vanhemmatkaan ei ole mitään koneita, jotka jaksaisivat ilman yhtään vapaata hetkeä velvollisuuksista. Kasarillahan tämä hoidettiin niin, että lähdettiin baariin ja jätettiin lapset päineen. Tai vietiin lapset koko kesäksi mummolaan. Nykyvanhemmuudessa on vähän korkeammat kriteerit.
Olet väärässä, ei varhaiskasvatuslaissa sanota, että päivähoitoa on saatavilla vain työssäkäynnin ajaksi. Päivähoito on jokaisen lapsen oikeus sen kuukauden alusta alkaen, jolloin hän täyttää 9 kk ja päivähoidossa saa olla ja voi olla, vaikka vanhemmat eivät olisi töissä. Jokainen vanhempi voi ilmoittaa, että päivähoidolle on tarvetta klo 8 - 18 ja vaikka työt päättyvät jo klo 14, voi ottaa itselleen omaa aikaa.
Meillä on kaksi aikuista ja yksi lapsi. Isovanhemmat iäkkäitä ja kaukana. Ei ole ollut ongelmia pärjätä. Elämänhallinta sakkaa, jos ei yhden lapsen kanssa pärjää.
Yllättävää että naiselta tulee ratkaisuksi että muiden on maksettava minulle palveluita että minä pääsen helpommalla kun minun omien päätösten myötä muutin pois kotiseudulta turvaverkkojen äärestä paikkaan missä minulla ei ole turvaverkkoja.
Vaikka kuinka syntyvyys on matalalla niin minua ei kiinnosta maksaa yhtään enempää mistään vain sen takia että sinä pääset helpommalla.
Toisaalta kyllä olen ruma, köyhä ja lyhyt mies niin olen viimeiset 20 vuotta kuullut että en ole riittävä parisuhteeseen ja kuinka minulla ei ole edellä mainituista syistä mahdollisuutta perheeseen.
Maksa perkele itse sinun itsesi tekemien päätösten seuraukset
Sama juttu ap. Tilanne vielä pahenee, jos tulee just sairautta, työttömyyttä, yksinhuoltajuutta tms. Jos ihmisistä pidettäisiin huolta, olisi omakin lapsiluku isompi.
Perheiden lapsiluku on pysynyt melko vakiona viimeisen n. 60 vuotta eli hedelmällisyysluku 70-luvulta alkaen on ollut 1.3-1.5 lasta.
Nyt vain lapsia syntyy vähän, joska synnytysikäusiä naisia vähän, toisin kuin esim. 70-80-luvulla, jolloin synnyttivät suuret ikäkuokat eli 40-50-luvulla syntyneet ja heitä on paljon.
Ilmiö on maailman laajuinen. Osittain johtuu myös ehkäisyväliden ja lääketiett.kehityksestä. e-pillerit tulivat 60-70-luvula
Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat
Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myös
Kuten tämäkin julkaisu todistaa:
Tutkimus:
Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women
But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.
https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…
Venäjä tukee ja levittää väestömäärävalhetta - haluaa näivettää Suomen
Viime vuosina olemme todistaneet Venäjän määrätietoista yrittämistä vaikuttaa länsimaisten yhteiskuntien sisäisiin asioihin, ja tämä kampanja on saanut monia muotoja. Yksi huolestuttavimmista keinoista on väestömäärävalheiden levittäminen, joka on erityinen uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. Tämä ei ole vain äärimmäistä propagandaa, vaan se on myös osa laajempaa strategiaa, joka pyrkii heikentämään Suomen yhtenäisyyttä ja tulevaisuutta.
Venäjän propagandavälineet, kuten maksetut trollit ja vaihtoehtoiset faktat, pyrkivät horjuttamaan suomalaista keskustelua ja luomaan epäluottamusta valtion instituutioita kohtaan. Hyvinvointiyhteiskuntamme peruspilarit, kuten koulutus ja terveydenhuolto, joutuvat kyseenalaistetuksi, kun valeuutiset leviävät tehokkaasti sosiaalisessa mediassa. Tämä ei ole vain harmitonta kikkailua vaan vaarallinen yritys vaikuttaa siihen, miten suomalaiset näkevät oman yhteiskuntansa.
Erityisesti Venäjän intressit näkyvät, kun keskustellaan väestömäärästä. Propagandan myötä yritetään luoda kuvaa, että Suomen väestö on uhka, ja että vauvojen syntyvyys on ongelma, jota pitäisi alentaa tai jopa karsia. Kysynkin: kuka oikeastaan hyötyy tällaisesta keskustelusta? Kuka tahtoo vauvat pois Suomesta? Vastaus on selvä: ne, jotka haluavat heikentää Suomen tulevaisuutta ja aiheuttaa pelkoa yhteiskunnan sisällä.
Venäjä on kieltänyt omassa maassaan "lapsettomuuden propagandan" , mutta käyttää samaa propagandaa lännessä. Myös Suomessa hyödyntäen Pietarin trollitehdasta ja tukien hyödyllisten idioottien mielipiteitä.
Lähteitä:
DW (Deutsche Welle)
The Russian parliament is discussing a law to ban so-called "propaganda of childlessness"
https://www.dw.com/en/whats-behind-russias-plan-to-ban-child-free-ideol…
Synnytystalkoisiin !!!
Vaatii SDP 👍🤰
Helsingin Sanomat
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005337384.html
Lisä tietoa himokkaille
Kaikki hedelmöittymään
Miten tulla raskaaksi 40+
Vinkkejä
Minä haluan ainakin perheen. En uraa. Tyhjä olo kun saat 60-vuotiaana kultakellon ja töissä sanotaan, että ei enää haluta, että tulet sinn
Hankin lapsia, koska halusin lapsia. Olen tyytyväinen valintaani. Olen kasvanut ihmisenä todella paljon, mikä on ollut tärkeää. Raskasta on ollut, ja tulee myöhemminkin olemaan, mutta silti tekisin saman valinnan uudelleen. Ajat olivat silloin toiset. Nykyaika on eri asia.
Iso osa naisista kaipaa äitiyttä - eikä uraa. He haluavat oman pikku vauvan 💕
Vierailija kirjoitti:
Iso osa naisista kaipaa äitiyttä - eikä uraa. He haluavat oman pikku vauvan 💕
Joo. On kaksi niin ihanaa ja rakasta, että haluaisin vielä kolmannenkin. Parasta, mitä elämässä voi olla! Antavat suurinta merkityksellisyyden tunnetta, toisaalta on ihana asettua lasten tasolle yhdessä ihmettelemään maailmaa uusin silmin. Ihanaa tutustua, millaisia tyyppejä näistä omistani on kasvamassa, mistä he ovat kiinnostuneita ja mihin vielä elämässään pääsevät. On tietenkin myös rankkaa ja sitovaa, sekä suuri huoli aina omistaan, mutta kaiken sen arvoista ja antaa niin paljon enemmän kuin ottaa, vaikka molempia tietenkin paljon. Anna mennä!
Vierailija kirjoitti:
Miten tulla raskaaksi 40+
Vinkkejä
Heti raskauduin, ja raskaus oli ihanaa aikaa, kuten kaikki aiemmatkin. Olin vain hieman alle 40, kun kuopus syntyi. Synnytys sujui mainiosti. Imetin 1,5v. Lähipiirissä on vuosien varrella ollu useita 45-46 -vuotiaina yllätysvauvoja saaneita, ja hyvin on heilläkin mennyt.
Niin tai apua ei osata kohdentaa oikein "kotipalvelu ei ole siivouspalvelua" (sitä juurikin kaipaisin) tai sitten tarjotaan vaan perhetyötä mikä nyt taitaa olla jonkun sortin kyttäystä.
Vierailija kirjoitti:
Synnytystalkoisiin !!!
Vaatii SDP 👍🤰
Helsingin Sanomat
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005337384.html
Lisä tietoa himokkailleKaikki hedelmöittymään
Kannatan
Lapsiperheitä tuetaan Suomessa enemmän kuin käytännössä missään muussa maassa, joten lopettakaa se iänikuinen ruikuttaminen ja eläkää valintojenne kanssa.
Miten yhteiskunta on tähän mielestäsi syyllinen? Minä elin lapsuuteni 80-luvulla eikä meillä ollut tuollaista.
Olimme päivät päiväkodissa ja suurin osa yksityisellä perhepäivähoitajalla, sillä kunnallista päivähoitopaikkaa ei riittänyt kaikille. Silloin vanhemmat joutui maksamaan itsensä kipeäksi, että sai jonkun hoitamaan lasta.
Kommenttina nyt vain siihen, kun moni on sitä mieltä että ennen pärjättiin niin hienosti ilman mitään. Nykyään kun hoitaa vanhemmuuden noin, niin lapset otetaan huostaan.
En oikein ymmärrä kodinhoitajien perään haikailua ja ihanko oikeasti tämän päivän äidit haluaisivat kodinhoitajat takaisin ja muut palvelut katsotaan tarpeettomaksi?
Jos näin on, silloin viestiä poliittisille päättäjille, sil yhteiskunnallisesti kodinhoitajat tulisi monin verroin veronmaksajille halvemmaksi, sillä perheet maksoivat maksukykynsä mukaan kodinhoitajan palvelut ja heitä oli rajallisesti, eikä heitä kaikille riittänyt.
Kodinhoitajien virat lakkautettiin kunnissa, 80-90-luvulla, koska ne korvattiin muilla lapsiperheen palveluilla.
Esim.
Kunnallien päivähouto-oikeus 0-6v tuli asteittain voimaan 80-ja 90-luvulla.
80-luvun alussa 6kk äitiysloma muuttui 10kk,lisäksi mahdollisuus jompikumpi vanhempi sai jäädä kotiin hoitamaan lasta, kunnes lapsi täyttää 3v ilman pelkoa työsuhteen päättymistä.
Alakoulu-ikäisille iltapäiväkerhot, välipalalla
Lisäksi jompikumpi vanhempi saa olla palkallisella vapaalla työstä hoitamassa sairasta lastaan kotona10-12 ikävuoteen asti
Lisäksi jommalla kummalla vanhemmalla mahdollisuus tehdä osa-aikatyötö, kunnes lapsi täyttää 10v ja osa palkan menetyksestä maksaa Kela.
Ihanko oikeasti ap. ja moni luopuisi nykyisestä palveluista ja siirtyisivät kodinhoitaja- palveluihin, jotka oli maksullisia perheille, eikä ne suinkaan riittänyt kaikille perheille, kun heitä oli rajallisesti.