Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyys nousisi, jos yhteiskunta antaisi tukiverkon lapsiperheille

Vierailija
19.10.2024 |

Meillä on sama tilanne kuin monella muulla pikkulapsiperheellä. Tukiverkkoja ei ole. Isovanhemmat ovat joko niin iäkkäitä tai asuvat satojen kilometrien päässä eli apua ei ole saatavilla. Ei ole sisaruksia, jotka kykenisivät auttamaan lasten kanssa. Ikätoverit ovat väsyneitä ja kiireisiä omien lapsiperheidensä kanssa. Kaksin olemme joutuneet selviämään, kun toinen meistä vanhemmista sairastui vakavasti lapsen ollessa pieni. On ollut raskasta huolehtia lapsen asioista ilman taukoja. Tai no, työpäivä on ainoa tauko nyt, kun lapsi on päiväkodissa.

Kun itse olimme lapsia 80-90-luvun taitteessa, yhteiskunnassa oli paremmat tukiverkot ja apu perheille. Jos vaikka äidiltä meni käsi poikki ja isä kävi töissä, sai avuksi kodinhoitajan, joka katsoi lasten perään, siivosi ja laittoi ruoan. Lapsille oli tarjolla maksuttomia kerhoja, harrastusryhmiä jne. Lapsille oli hyvät julkisen terveydenhuollon palvelut. Nykyisin neuvola-aikoja on karsittu, kouluikäiset jäävät paitsi lääkärikäynneistä, koulukuraattorikäynneistä, hammastarkastuksista jne. Tuolloin lapsen saaneet nurisevat, että mitä tämä nykysukupolvi valittaa. Eivät käsitä, että lapsiperheille ei ole mitään tukea.

Nykyisin syntyvyyden kannalta yksi suurimpia ongelmia on se, että yhteiskunta jättää lapsiperheet oman onnensa nojaan. 94,88 euron lapsilisä ei riitä kattamaan vaikeissa tilanteissa koituvia kuluja. Kotihoidontuki on verojen jälkeen n. 260 e/kk, sillä ei paljon lastenhoitoapua maksella. Meillä on yksi lapsi ja enempää ei tule, kun hätätilanteessakin joutuisimme selviämään ilman tukiverkkoja. Jos tietäisimme, että yhteiskunta olisi tukiverkkona taustalla, niin lapsiluku olisi isompi.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheitä tuetaan Suomessa enemmän kuin käytännössä missään muussa maassa, joten lopettakaa se iänikuinen ruikuttaminen ja eläkää valintojenne kanssa.

Koska totutettu siihen että yhteiskunta hoitaa, yhteiskunta elättää ja yhteiskunta sitä sun tätä. 

Naiset uhraa työuransa,elämästään vuosikymmeniä ja omaisuutensa, että valtio saa veronmaksajia. Kuulostaa kovasti ilmaisen uusintamistyön teettämiseltä naisille. Ja mitä valtio antaa takaisin kun teetit sille veronmaksajan? Terveydenhuollossa vittuilua, matalamman palkan kuin miehillä ja auta armias jos kehtaat sanoa ettet pidä raskausarvista, venyneistä rinnoistasi ja pilalle menneestä seksielämästäsi. Sehän on naisen kruunu, kasa kärsimystä ja rumuutta loppuelämäksi! Nauti!

Ei ole mikään pakko, voi jäädä myös lapsettomaksi. Oma valinta 100%.

Vierailija
82/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheitä tuetaan Suomessa enemmän kuin käytännössä missään muussa maassa, joten lopettakaa se iänikuinen ruikuttaminen ja eläkää valintojenne kanssa.

Koska totutettu siihen että yhteiskunta hoitaa, yhteiskunta elättää ja yhteiskunta sitä sun tätä. 

Naiset uhraa työuransa,elämästään vuosikymmeniä ja omaisuutensa, että valtio saa veronmaksajia. Kuulostaa kovasti ilmaisen uusintamistyön teettämiseltä naisille. Ja mitä valtio antaa takaisin kun teetit sille veronmaksajan? Terveydenhuollossa vittuilua, matalamman palkan kuin miehillä ja auta armias jos kehtaat sanoa ettet pidä raskausarvista, venyneistä rinnoistasi ja pilalle menneestä seksielämästäsi. Sehän on naisen kruunu, kasa kärsimystä ja rumuutta loppuelämäksi! Nauti!

Ei ole mikään pakko, voi jäädä myös lapsettomaksi. Oma valinta 100%.

Näinhän moni tekeekin. Ja mikä valitusvirsi siitä onkaan seurannut päättäjien taholta. Ei kelpaa mitkään uussuomalaiset korvaamaan puuttuvia pellavapäälapsia heidän mielestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää että naiselta tulee ratkaisuksi että muiden on maksettava minulle palveluita että minä pääsen helpommalla kun minun omien päätösten myötä muutin pois kotiseudulta turvaverkkojen äärestä paikkaan missä minulla ei ole turvaverkkoja.

Vaikka kuinka syntyvyys on matalalla niin minua ei kiinnosta maksaa yhtään enempää mistään vain sen takia että sinä pääset helpommalla.

Toisaalta kyllä olen ruma, köyhä ja lyhyt mies niin olen viimeiset 20 vuotta kuullut että en ole riittävä parisuhteeseen ja kuinka minulla ei ole edellä mainituista syistä mahdollisuutta perheeseen.

Maksa perkele itse sinun itsesi tekemien päätösten seuraukset

Pakko on muuttaa sinne missä työt on. Tämä maa ei pyöri sillä, että kaikki jää jonnekkin Mänkkivaaraan hautomaan vihaa vastakkaista sukupuolta kohtaan.

Itsehän valitsit alan mistä ei löydy töitä kotiseudulta, mikä sinua esti valitsemasta alaa missä olisit saanut töitä kotiseudulta?

En minä vihaa ketään olen vain ärsyyntynyt tuosta jatkuvasta vinkumisesta kuinka itse on vapaa ehtoisesti valinnut että lähtee tukiverkkojen luota pois ja vinkutaan muita maksamaan itselle palveluita. Jos olisi valinnut alan mistä löytää töitä kotiseudulta niin ei tarvitsisi olla käsi ojossa vaatimassa meiltä muita maksamaan niitä palveluita.

Toiset arvostavat enemmän työtä ja turvaa ja hyväksyy että unelmat on vain unelmia että ei tule ongelmia ja toiset tavoittelevat pelkästään unelmia ja tämä unelmien tavoittelu aiheuttaa näitä turvaverkkojen puutteen aiheuttamia ongelmia.

Kukaan muu kun sinä itse ei pakota sinua tavoittelemaan unelmia.

Kukaan muu kuin sinä itse ei estä hakeutumista alalla että saat kotiseudulta jotain työtä että olisi ne turvaverkot.

Enkä tarkoita että unelmien tavoittelussa olisi jotain pahaa mutta siinä mukana tulee ne varjopuolet mitkä on hyväksyttävä vinkumatta

Vierailija
84/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on päivähoito-oikeus kaikille. Siinä on tukiverkkoa. Jokainen voi myös luoda tukiverkon tai ostaa palvelut. 

Tämä. Niitä tukiverkkoja saa ihan omalla rahalla hankittua jos on tarvetta. 

No sittenpä on päättäjienkään turha voivotella lasten vähyyttä jos niihin ei haluta panostaa.

Niihinhän panostetaan. On neuvolat, päiväkodit ja koulut. 

Ja kaikki käytännössä ilmaisia, mutta mitä tekevät lapsiperheet - vinkuvat ja valittavat valittamasta päästyään ja vaativat aina vain lisää ilmaisia palveluita ja muuta hyvää itselleen.

Vierailija
85/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on päivähoito-oikeus kaikille. Siinä on tukiverkkoa. Jokainen voi myös luoda tukiverkon tai ostaa palvelut. 

No sittenpä on päättäjienkään turha voivotella lasten vähyyttä jos niihin ei haluta panostaa.

Ja kaikki käytännössä ilmaisia, mutta mitä tekevät lapsiperheet - vinkuvat ja valittavat valittamasta päästyään ja vaativat aina vain lisää ilmaisia palveluita ja muuta hyvää itselleen.

Oletko koskaan tavannut naista mille joku riittäisi ilman että ainakin vähän ajan päästä ollaan vaatimassa enemmän? 

Jos nainen haluaa 100€ tänään annat naiselle 100€ huomiselle sen 100€ on äärimmäisen minimi ja jos toisena päivänä annatkin naiselle korotettuna 120€ niin kolmantena päivänä se äärimmäinen minimi on se 120€ eikä nainen kolmantena päivänä todellakaan tyydy siihen 100€ koska silloin toisena päivänäkin sai enemmän niin se vaadittava minimi määrä nousee sinne 120€. 

Naisille ei koskaan mikään riitä ja aina vaan vaatii enemmän ja enemmän

Vierailija
86/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on subjektiivinen päivähoito-oikeus, mitä ei ennen ollut. Isovanhempieni aikaan päivähoitopaikkoja ei kerta kaikkiaan ollut. Piti palkata itse omilla rahoilla kotiapulainen tai muu hoitaja lapselle, jos sellaisen halusi.

Isovanhempien aikaan oli tavan omaista, että äiti oli kotirouvana ja hoiti lapsia kotona ainakin kouluikäiseksi asti. Ihan tavallisessa keskiluokkaisessa ja työläisperheissäkin oli tähän varaa koska monasti asuttiin lasten ollessa pieniä vuokralla edullisessa työsuhdeasunnossa, äiti hoiti lapset ja huushollin, valmisti itse kaikki ruuat ja moni ompeli myös ainakin kaikki omat ja lasten vaatteetkin itse. Omistusasuntoa ja asuntolainaa mietittiin vasta myöhemmin, kun ja jos äitikin meni työelämään. 

Mistä tämän keksit, ei Suomi ole USA. Ei meillä ole ollut mit

Olin lapsi 1950-1960 luvuilla, asuttiin ison tehtaan työsuhdeasunnossa kerrostalossa ja kyllä melkein kaikissa talon perheissä äidit olivat kotona silloin, kun lapset olivat pieniä ja töihin äidit menivät vasta joskus myöhemmin. Aika on nyt toinen, nuorien äitien täytyy mennä töihin jo heti äitiysloman jälkeen, sillä enää eivät perheet pärjää yhden ihmisen palkalla, halpoja työsuhdeasuntoja ei ole, työn syrjässä täytyy yrittää pysyä kiinni ettei eläkertymään ei tule isoja katkoja koska oma eläke on itse tienattava, sill leskeneläkettäkään ei enää makseta eläkeiän koittaessa.

Vierailija
87/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan tavannut naista

Kyllä ne isätkin osaavat vaatia itselleen ja perheelleen kaikenlaisia etuja, turha syyllistää vain naisia.

Vierailija
88/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteiskunnalla ole enää varaa moiseen.  Vienti ei vedä, yksityinen sektori sakkaa ja julkisen sektorin palkat maksetaan samoista veroeuroista kuin mitä tarvitaan vanhustenhuoltoon,  päivähoitoon,  opetukseen,  infraan jne.  

Vierailija
89/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin lapsia, koska halusin lapsia. Olen tyytyväinen valintaani. Olen kasvanut ihmisenä todella paljon, mikä on ollut tärkeää. Raskasta on ollut, ja tulee myöhemminkin olemaan, mutta silti tekisin saman valinnan uudelleen. Ajat olivat silloin toiset. Nykyaika on eri asia.

Ei nykyaika ole mitenkään eri asia.

Vierailija
90/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on subjektiivinen päivähoito-oikeus, mitä ei ennen ollut. Isovanhempieni aikaan päivähoitopaikkoja ei kerta kaikkiaan ollut. Piti palkata itse omilla rahoilla kotiapulainen tai muu hoitaja lapselle, jos sellaisen halusi.

Näin on. Meillä oli kotiapulainen 1960-luvulla ja hänen palkkaansa sivukuluineen meni koko äitini nettopalkka. 

Vierailija
91/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun miehet, mutta kun miehet, mutta kun miehet....

Tuo niin tyypillinen naisen vastaus kun kommentin aihe on naisten toiminta.

Jos mies hyppää kaivoon niin hyppääkö nainen perässä ajatuksella mutta kun mieskin? Luulin naisia fiksummaksi kun mitä suurin osa miehistä on mutta kun miehet on tyhmiä niin on myös naiset tyhmiä...

Vierailija
92/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäisitkö, jos yhteiskunta hoitaisi kokonaan lapsesi? Voisiko saada kodinhoitajan, jos lapsi on tarhassa ja pitäisi ehtiä käymään töissä ja tehdä itselleen ruokaa? 

Vierailija
93/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhteiskunnalla ole enää varaa moiseen.  Vienti ei vedä, yksityinen sektori sakkaa ja julkisen sektorin palkat maksetaan samoista veroeuroista kuin mitä tarvitaan vanhustenhuoltoon,  päivähoitoon,  opetukseen,  infraan jne.  

Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia. 

Vierailija
94/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki käytännössä ilmaisia, mutta mitä tekevät lapsiperheet - vinkuvat ja valittavat valittamasta päästyään ja vaativat aina vain lisää

Sinähän syyllistit pelkästään naisia, siitä tässä oli kyse. Molemmat sukupuolet kyllä osaavat vaatia etuoikeuksia itselleen ja jälkikasvulleen perheellistyttyään.

Vierailija
95/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot.

Takuueläke on 970 netto kuukaudessa, ei mene veroa ja 200 000 eläkeläistä saa asumistukea. 

Vierailija
96/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut lapsilisiä, vanhempainvapaita yms. mutta lapsia oli moninverroin nykyiseen verrattuna. Ongelma on kulttuurinen, eli kyllä niitä lapsia naiset tekevät jos se on normi ja muillakin naisilla on lapsia. Olen huomannut sen tosielämässä että niitä alkaa tulemaan kun vaikka työyhteisössä yksi nuori nainen tulee raskaaksi niin vuoden sisällä on kolme tai neljä muutakin.

Lapsilisää alettiin maksaa 1948 ja lapsia syntyi enemmän, kun ehkäisy oli mitä oli.

Vierailija
97/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu ap. Tilanne vielä pahenee, jos tulee just sairautta, työttömyyttä, yksinhuoltajuutta tms. Jos ihmisistä pidettäisiin huolta, olisi omakin lapsiluku isompi. 

Jokaisella lapsella on oikeus kunnalliseen päivähoitoon 0-6 ikävuoteen asti 9-10h/pv, joka vähävaraisile maksuton, oli vanhemmat töissä tai kotona. 

Lisäksi alakoululaisilla iltapäiväkerhot

Lisäksi perheet voivat itse palkata kotiin lastenhoitoapua, siivousta ja muita kotitöitä varten ulkopuolisia palveluita, joiden palkasta yhteiskunta maksaa 60% palkkakuluista, verotuksessa kotitalousvähennyksenä ja kahden vanhemman taloudessa etu on 2 x 3500€ on 7000€ vuodessa. 

Alakoululaisilla ei ole mitään yleistä oikeutta iltapäiväkerhoon. Ekaluokkalaisille iltapäiväkerhopaikat suunnilleen on,

Kaikki tämä köyhiin kohdistuva elämäntilanteiden kriisiyttäminen koskee myös lapsiperheitä. Esim matalapalkkaisiin yksinhuoltajiin leikkaukset osuvat ja kasaantuvat erityisen paljon. Siinä on porukka, joka yksin hoitaa perheensä, käy vielä töissä ja nyt sitten lyödään lisää taakkaa. Ne on tosiasioita, jotka eivät muutu vääntelemällä ja tarinoimalla, että ennen olisi ollut paremmin tai ihmiset heikkoja ja virheellisiä. 

Vierailija
98/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia. 

Heräsit.

Vierailija
99/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää että naiselta tulee ratkaisuksi että muiden on maksettava minulle palveluita että minä pääsen helpommalla kun minun omien päätösten myötä muutin pois kotiseudulta turvaverkkojen äärestä paikkaan missä minulla ei ole turvaverkkoja.

Vaikka kuinka syntyvyys on matalalla niin minua ei kiinnosta maksaa yhtään enempää mistään vain sen takia että sinä pääset helpommalla.

Toisaalta kyllä olen ruma, köyhä ja lyhyt mies niin olen viimeiset 20 vuotta kuullut että en ole riittävä parisuhteeseen ja kuinka minulla ei ole edellä mainituista syistä mahdollisuutta perheeseen.

Maksa perkele itse sinun itsesi tekemien päätösten seuraukset

Pakko on muuttaa sinne missä työt on. Tämä maa ei pyöri sillä, että kaikki jää jonnekkin Mänkkivaaraan hautomaan vihaa vastakkaista sukupuolta kohtaa

Itsehän valitsit alan mistä ei löydy töitä kotiseudulta, mikä sinua esti valitsemasta alaa missä olisit saanut töitä kotiseudulta?

Kotiseudulla olisi voinut valita uraksi joko osa-aikaisen kaupankassatyön tai lähihoitajuuden. Naisille on vaihtoehdot niin vähissä. Kaupan kassalla olinkin viisi vuotta, mutta sitten ei enää kestänyt. Lähihoitajaksi minusta ei ole. Äijäpaikkoihin, kuten harvoihin tehtaisiin, sahoille tms. palkataan mielummin vaikka alaikäinen poika kuin nainen.

Vierailija
100/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiseen tälläiseen ketjuun tullaan märisemään kuinka Suomessa on maailman parhaat edut lapsiperheille. Ei sillä, näin luulin minäkin kunnes totuus valkeni lapsensaamisen myötä.

Meidän perhe on saanut 94e kk lapsilisän sekä edukkaan päivähoitopaikan siksi aikaa kun molemmat vanhemmat on olleet 100% työajalla töissä. Koen kyllä että taloudellisesti tämä tulevan veron- ja eläkkeenmaksajan kasvatus on ollut aivan loistava diili! Ai niin eikun tämä olikin ihan oma valinta. Ja näyttääkin siltä että meitä fiksummat lisääntymisikäiset valitseekin toisin.

Virolaiset perheetkin muuttavat jo takaisin kotimaahansa täältä lapsiperheiden onnelasta, kummallista.

Vaikka Virossa sosiaaliturva on yleisesti heikko se vähä mitä jaetasn kohdennetaan ilmeisesti toisin kuin Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi