Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Vierailija
1121/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on yleinen, mutta tähän nyt epäsuosittua miesnäkökulmaa. Nämä asiat olen nähnyt useissa parisuhteissani.

- Kun täytän tiskikoneen, niin kumppani valittaa, että väärin tehty ja menee tekemään sen uudestaan

- Kun täytän pesukoneen, niin senkin olen tehnyt väätin

- Kun laitan pyykit kuivumaan, niin sekin on tehty väärin tai väärällä tavalla

- Kun imuroin, niin valitetaan että tuosta olisi pitänyt imuroida paremmin

- Kun lajittelen roskia, niin siihenkin puututaan

- Kun vien roskat, niin vien ne kuulema liian harvoin

Olen oppinut ja tämä ei nyt koske kaikkia naisia, mutta oman kokemuksen mukaan useimpia. Eli naiset vaatii ja haluaa, että asia kuin asia tehdään vain heidän haluamallaan tavalla. Jos ei tee samalla tavalla kuin nainen, niin tekee asian väärin tai huonosti (vaikka tästä ei

Naiselle oli vain huono päivä esimerkiksi töissä ja siksi etsi veruketta purkaa kiukkuaan.

Jos joku nainen (tai mies) tulis mulle "purkaa kiukkuaan" niin heittäisin moisen pikkuvauvan pihalle.

Vierailija
1122/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arjen pyörittäminen ja metatyöt, kaksi mielikuvitustermiä jotka on luotu naisten uhriutumista varten.

Miksi oi miksi nämä asiat ei sitten miehiltä onnistu sen parisuhteen aikana, jos ne kerran on ihan läpihuutojuttu eikä edes mainitsemisen arvoinen? 

Ne on naistentöitä ja kuuluu siten naisten hoidettavaksi. Ei miesten kuulu tehdä noita naisten hommia, kuten tiskaamista, siivoamista, lastenhoitoa ym. "arjen pyörittämistä ja metatyötä". Ei kai miehenkään kuulu hametta käyttää,  vaikka kuinka olisi "läpihuutojuttu" sen pukeminen! Kannattaa ruveta naisen kanssa suhteeseen, jos haluaa noita hommia jonkun hoitamaan. Ei kannata yrittää miestä naiseksi muuttaa.

Tiedän että vastaan trolliin, mutta mistä asioista se mies, The Perheenpää päättää? Ihan konkreettiset esimerkit, vaikkapa 5 kpl kiitos. Ja millä tavoin, missä tilanteissa puolustaa perhettään? Samat 5 esimerkkiä kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin vätyksrstä.eron. Paras päätös ikinä

Vierailija
1124/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on yleinen, mutta tähän nyt epäsuosittua miesnäkökulmaa. Nämä asiat olen nähnyt useissa parisuhteissani.

- Kun täytän tiskikoneen, niin kumppani valittaa, että väärin tehty ja menee tekemään sen uudestaan

- Kun täytän pesukoneen, niin senkin olen tehnyt väätin

- Kun laitan pyykit kuivumaan, niin sekin on tehty väärin tai väärällä tavalla

- Kun imuroin, niin valitetaan että tuosta olisi pitänyt imuroida paremmin

- Kun lajittelen roskia, niin siihenkin puututaan

- Kun vien roskat, niin vien ne kuulema liian harvoin

Olen oppinut ja tämä ei nyt koske kaikkia naisia, mutta oman kokemuksen mukaan useimpia. Eli naiset vaatii ja haluaa, että asia kuin asia tehdään vain heidän haluamallaan tavalla. Jos ei tee samalla tavalla kuin nainen, niin tekee asian väärin tai huonosti (vaikka tästä ei

Tämä on taivaan tosi. Ei mulla eikä vaimolla ole mitään kahnausta kotitöistä tai muustakaan, vaikka 10v ollaan jo asuttu yhdessä. Exällä oli nuo samat mielisairaudet koko talon imuroinnista, jos imuroi hiekan eteisen matolta, ja maton hapsujen suoruudesta lähtien. Se oli ihan maanista touhua. Vanhempi lapsi muutti luokseni täytettyään 15, ja nuorempi muuttaa myös kohta. Syynä se että sen naisen kanssa vain ei pysty asumaan.

Vierailija
1125/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehen velvollisuuksiin kuuluu puolustaa perhettään, niin hän sitten hoitaa ne tilanteet, jossa lasta kiusataan koulussa. Yleensä ne on hankalia ja työläitä ratkaista, palavereja voi olla useita, mutta ihan kiva, että mies käy niissä ja etsii tilanteeseen ratkaisun.

Perheenpää ei myöskään voi olla koskaan humalassa, koska eihän hän silloin voi puolustaa perhettään, jos joku vaara uhkaa.

Jos mun lapsia kiusattais koulussa niin ne ratkeais nopeasti väkivallalla eikä palavereilla.

Kävisit hakkaamassa kiusaajien isät?

Vaikka neki mutta pääasiassa sen kiusaajan siinä koulun pihalla niin että muutkin kiusaajat säikähtää.

Eli tämä perheenpää loisi kiusaamisen selvittämisen sijaan konfliktin koulun ja muiden vanhempien kanssa sekä joutuisi pahoinpitelystä syytettynä oikeuteen. Siinäpä hyvä tapa hoitaa asiat.

Vierailija
1126/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, ettei kotitöihin mene lainkaan aikaa joidenkin mielestä, johtuu siitä, että naisen työ on kulttuurisesti näkymätöntä.

Stereotypia viihtyisästä koti-illasta on jokseenkin semmoinen, että mies selaa kännykkää, nettiä, puuhaa tietokoneella tai katsoo telkkaria, jopa lukee, ja nainen _hääräilee_. Se ei niinku ole kotitöitä se hääräily, vaan naisen oletusarvoinen tapa viettää vapaa-aikaa. Vie mennessäs, tuo tullessas, vähän pyyhkäise tosta ja suorista tuosta. Vie leluja lasten huoneisiin, pyykkiä tuonne. Semmoista kotoisaa pientä puuhastelua. Välillä kysäise mieheltä tai lapsilta, keittäisinkö teetä tai tehdäänkö (=teenkö) iltapalaa. 

Siinä sivussa koti jotenkin itsestään hoituu, vaikkei kukaan käytä aikaa kotitöihin. 

Sitten jos se nainen pyytää miestä tekemään jotain, vaikka kulta tyhjennätkö tiskikoneen. Niin SE on kotityö, koska mies joutuu keskeyttämään oman normaalin oleskelunsa siinä. Se aika siis lasketaan joksikin.

Vierailija
1127/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt tätä keskustelua. Minun mielestäni tässä ei ole ollenkaan kysymys siitä, että meneekö suppilovahverokeiton tekemiseen 10 min tai voiko 10-vuotiaalle delegoida kaikki hommat - vaan siitä, että kuuluuko puolison ja kuinka kauan katsella sitä, että aikuinen, jonka kanssa perhe on yhdessä perustettu, istuskelee vaan känny kädessä tyhjän panttina. En usko, että edes luolanaiset olisivat ketään ylläpitäneet vaan turhanpanttina.

Jos kyseessä on sairaus tai tilapäinen juttu, niin se on asia erikseen. Mutta jos tilanne jatkuu vuodesta toiseen, eikä perille mene mitkään keskustelut, niin eihän suhteella silloin paljon ole tulevaisuutta. 

Itse punniskelen sitä, onko erosta enemmän haittaa vai hyötyä. Työnjako tuskin muuttuu, vaikka mitä tekisin. Taloudellinen tilanne on ihan yhtä epäsuhta kuin työnjakokin, mutta koska tällä sektorilla on ollut epäselvyyksiä, niin nämä on taklattu jälkikäteen otetulla avioehdolla. Se on kai se henkinen ärsytys suurin, mutta jos sen saisi jotenkin jätettyä taka-alalle, niin kaipa tuo voi tuossa sohvan nurkassaan istuakin. Ainakin sen aikaa, että lapset vähän kasvavat ja pääsevät kulkemaan itsenäisesti. 

Ja mies perheenpäänä? No, sehän se on se salainen ja julkinenkin haave kai meillä vähän kaikilla. Mies on aivan täysin tervetullut ottamaan sen paikan! Silloin pitäisi varmaan irrottaa ote siitä kännystä. Tarkentaa katsetta hiukan ympäröivään maailmaan ja jollain tapaa osallistua siihen.

Vierailija
1128/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyystilastothan sen totuuden kertovat: Naiset eivät enää suostu tähän nykyjärjestelyyn. Etelä-Korean tiellä ollaan, enkä yhtään ihmettele.

Kun parisuhteissa kaikki maksetaan 50/50, mutta työt jaetaan 10/90,  kannattavampaa on naisenkin keskittyä vain omaan uraan ja eläkekertymänsä kasvattamiseen. Vapaa-aikaa jää siten itsellekin.

Sukupuolien pitää olla keskenään tasa-arvoisia, ei ole mitään perheen päitä eikä pallilisää miespuolisille. 

Vierailija
1129/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mies, jonka mielestä teen kotityöt väärin tai huonosti. Ei se mua estä niitä tekemästä. Enhän nyt voi näkemyseron takia luistaa omasta osuudestani.

Sitten vaan teen ne samat työt vittuuntuneena mieheen.

Miksi miehet kuvittelee että he voivat luistaa töistä, jos toinen ei kehu ja kiitä? Kiitätkö itse?

Koska ajattelevat kotitöiden olevan palvelus naiselle. Ei aikuisen ihmisen automaattinen vastuu.

Vierailija
1130/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia ahdistaa kun mies ei tee ihan kaikkea ja  maksa ihan kaikkea jonka jälkeen pitäisi vielä huomioida naista ja lasta koko ajan että nainen voi sulkeutua vauvakuplaan ja kaikesta mies saa kiitokseksi valituksen, nalkutuksen, vittuilun ja lisä vaatimukset. 

Eihän tässäkään ketjussa yksikään nainen edes puhu MEIDÄN vauvasta vaan ihan jokainen nainen puhuu MINUN vauvasta niin eikös tuo puhe jo kerro että lapsi on yksin naisen projekti mihin mies ei saa osallistua?

Vauvakuplaan sulkeutuminen.. HAHAHAHA!!!

Tarkoittaa käytännössä 24/7 kovaa työtä vauvasta huolehtien. Ei ole mikään lekottelukupla. Naisen saa pois vauvakuplasta, kun hoitaa itsekin sitä omaa lastaan ja päästää naisen viettämään omaa aikaa.

Miten teille kaikki on niin pirun kovaa työtä? Minä

Imetitkö sen vauvan myös?

Vierailija
1131/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mies, jonka mielestä teen kotityöt väärin tai huonosti. Ei se mua estä niitä tekemästä. Enhän nyt voi näkemyseron takia luistaa omasta osuudestani.

Sitten vaan teen ne samat työt vittuuntuneena mieheen.

Miksi miehet kuvittelee että he voivat luistaa töistä, jos toinen ei kehu ja kiitä? Kiitätkö itse?

Koska ajattelevat kotitöiden olevan palvelus naiselle. Ei aikuisen ihmisen automaattinen vastuu.

No just tämä. Vastuu ihan kaikesta on niinku lähtöjään naisella. Mies voi sitten jalosti sanoa, että voin hakea lapset tällä viikolla tarhasta ke ja to. Ja sitten keskiviikkona se laittaa kesken päivän viestiä, että en voikaan hakea. Ei edes kysy, voitko sinä. Kas kun sehän on selvää, että jos hän ei voi hakea, niin vaimohan se hakee.

Samoin ne kotityöt, joihin ei kuulu kulua aikaa. Perimmäinen asenne, jota moni nainenkin on tässä ketjussa pönkittänyt, on, että jos kotitöitä ei saa siinä kotoisan hääräilyn merkeissä tehtyä van pitää pyytää miestä apuun, niin naisessa on joku vika. Se ei ole kätevä emäntä. Moni oikein itsekin luulee antavansa hyviä kullanarvoisia vinkkejä, kun kertoilee, miten saa hääräillessään kaikki hommat hoitumaan ilman, että kukaan tekee mitään. Kun ei sitä hääräilyä lasketa, se pitää toimittaa hymyssä suin ja sillee leppoisasti taustalla. 

Asiaa ei ollenkaan auta, että ympäröivä maailma rientää kehumaan perheenisiä heti, jos näkee heidät toiminnassa perheen hyväksi. Tässäkin ketjussa joku kertoi nähneensä isiä kuskeina ja kaupassa, ja tästä päätteli, että isät ovat pakosti tosi hyödyllisiä kotonakin. Joo ei. Ja miestähän suorastaan palvotaan päiväkodissa, jos hän vie ja hakee omia lapsiaan edes 20% kerroista. Äkkiä mielletään, että _ainahan_ se vie ja hakee, mikä loistava isä! 

Vierailija
1132/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Imetitkö sen vauvan myös?"

Tavallaan kyllä. Alussa vaimo nukahti oitis, kun lapsen sai rinnalle, joten minun oli pideltävä vaivaa ja valvottava, ettei äiti käänny vauvan päälle. Usein syötin vauvaa myös lypsetyllä äidinmaidolla, jos sitä oli jemmassa. Halusin antaa vaimon nukkua mahdollisimman paljon. Samalla ne olivat hyviä hetkiä itsellekin ihailla kaunista äitiä ja pientä söpöä kääröä, sekä miettiä tulevaisuutta.

Vierailija
1133/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehen velvollisuuksiin kuuluu puolustaa perhettään, niin hän sitten hoitaa ne tilanteet, jossa lasta kiusataan koulussa. Yleensä ne on hankalia ja työläitä ratkaista, palavereja voi olla useita, mutta ihan kiva, että mies käy niissä ja etsii tilanteeseen ratkaisun.

Perheenpää ei myöskään voi olla koskaan humalassa, koska eihän hän silloin voi puolustaa perhettään, jos joku vaara uhkaa.

Jos mun lapsia kiusattais koulussa niin ne ratkeais nopeasti väkivallalla eikä palavereilla.

Kävisit hakkaamassa kiusaajien isät?

Vaikka neki mutta pääasiassa sen kiusaajan siinä koulun pihalla niin että muutkin kiusaajat säikähtää.

Eli tämä perheenpä

Parempi ko jatkuva lässytys kunnes joku ampuu luokallisen lapsia

Vierailija
1134/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakos kertaa se äiti kääntyi vauvan päälle unissaan? Ja montako prosenttia imetyksestä meni pullon kautta ja kumpi oli nopeampaa, syöttäminen vai lypsäminen?

Vain mies voi pokkana väittää, että imetyksen katseleminen joskus, jos äiti nukkui (yleensä varmaan ei nukkumut), oikeastaan tarkoittaa, että hän itse myös hoiti vauvan imetyksen 🤯

Vierailija
1135/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän on suhtautuminen, jos minä vastaavasti kerron naisena olevani meillä oikeasti se, joka hoitaa kaiken ruoanlaiton, koska minä joudun pitämään kokkaavaa miestä silmällä, ettei keitos kiehu hellalle, ja lisäksi joskus lämmitän miehen tekemän ruoan ja tuon sen pöytään?

Vierailija
1136/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arjen pyörittäminen ja metatyöt, kaksi mielikuvitustermiä jotka on luotu naisten uhriutumista varten.

Miksi oi miksi nämä asiat ei sitten miehiltä onnistu sen parisuhteen aikana, jos ne kerran on ihan läpihuutojuttu eikä edes mainitsemisen arvoinen? 

Siksi koska miehiin on kulttuurillisesti rakennettuna hyvin syvälle se että tietyt työt ja tiettyjen asioiden tekeminen on perheen naisen ja äidin hommaa. Kun nainen on talossa, miehelle on "normaalia" että nainen tekee hänelle "kuuluvat" työt. Jos nainen puuttuu, automaatiokytkin menee asentoon jossa nämä työt hoituu yksin elävältä mieheltäkin.

En siis sano että tämä on oikein tai toivottavaa mutta tuostahan tässä on kysymys. 

Vierailija
1137/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Osaltaan tuosta kertoo sekin, että vanhemmuus on kulttuurisesti niin syvästi äidin vastuulla, että jos isä epäonnistuu isyydessä, sekin sälytetään suoraan äidin viaksi. Valitsiko hän väärin vai omiko vauvan liikaa otselleen, kas siinä kysymys. Ei siinä, miksi isä toimi tai toimii niin epäonnistuneesti kuin tekee.

Siinä on ihan uskomaton ristiriita tuon perheen pää -ajattelun kanssa, jossa se sama isä nimenomaan on aktiivinen toimija ja päätöksentekijä. 

Yritä tässä sitten naisena tämän kanssa luovia. 

Vierailija
1138/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Imetitkö sen vauvan myös?"

Tavallaan kyllä. Alussa vaimo nukahti oitis, kun lapsen sai rinnalle, joten minun oli pideltävä vaivaa ja valvottava, ettei äiti käänny vauvan päälle. Usein syötin vauvaa myös lypsetyllä äidinmaidolla, jos sitä oli jemmassa. Halusin antaa vaimon nukkua mahdollisimman paljon. Samalla ne olivat hyviä hetkiä itsellekin ihailla kaunista äitiä ja pientä söpöä kääröä, sekä miettiä tulevaisuutta.

Vaikka tätä kirjoitusta kritisoin, ja mielestäni ihan aiheesta, haluan sanoa myös, että kulttuurisesta vinoumasta huolimatta tässä välittyy kyllä kuva rakastavasta miehestä, joka on tehnyt parhaansa perheensä eteen. Oikeasti tämän kirjoittaja on luultavimmin hyvä mies ja isä

Siksikin pyydän, pientä rajaa kumminkin tuohon miehiseen itsekorostukseen. Ja yritä nähdä vaimosi tekemä työ ja arvostaa sitä. Ei hän varmaan ihan tyhjästä ollut niin väsynyt, että nukahti heti lapsi rinnallakin.

Vierailija
1139/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyystilastothan sen totuuden kertovat: Naiset eivät enää suostu tähän nykyjärjestelyyn. Etelä-Korean tiellä ollaan, enkä yhtään ihmettele.

Kun parisuhteissa kaikki maksetaan 50/50, mutta työt jaetaan 10/90,  kannattavampaa on naisenkin keskittyä vain omaan uraan ja eläkekertymänsä kasvattamiseen. Vapaa-aikaa jää siten itsellekin.

Sukupuolien pitää olla keskenään tasa-arvoisia, ei ole mitään perheen päitä eikä pallilisää miespuolisille. 

Ilman tilastojakin jokainen mies tietää vähintään kaksi tekijää, jotka laskevat syntyvyyttä.

1. Naisten yhä kiihtyvä lihominen. Joskus odottelin vaimoa ostoskeskuksen käytävällä ja seurailin ohikulkijoita. Mietin hyvin monen lapsiperheen kohdalla, että millaisilla ihmenapeilla ne miehet ovat saaneet kullin seisomaan sen aikaa, että ovat saaneet siemenet sisään. Kyllä

Vanha sananlasku: "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa".

Ei tasaveroisessa hyvässä parisuhteessa  elävä mies tällaisia kirjoittele. 

Vierailija
1140/1282 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun naisille ei mikään kelpaa niin asukaa erillään ja harrastakaa seksiä vain hotellissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan