HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle
Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.
Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.
Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä.
Kommentit (1282)
Hlvetissä täytyy olla erityinen paikka näille reippaille hevosenpuolikkaile, jotka tulevat tämmöiseen keskusteluun opettavaisesti kertomaan, mitä kaikkea saavat ihan yksin itse aikaan, kun näppärinä säntäilevät hellan, pyykkikoneen, halkovajan ja läksyissä avustamisen välillä. Hups vaan näppärästi aivan yksin, nih!
Vierailija kirjoitti:
Hlvetissä täytyy olla erityinen paikka näille reippaille hevosenpuolikkaile, jotka tulevat tämmöiseen keskusteluun opettavaisesti kertomaan, mitä kaikkea saavat ihan yksin itse aikaan, kun näppärinä säntäilevät hellan, pyykkikoneen, halkovajan ja läksyissä avustamisen välillä. Hups vaan näppärästi aivan yksin, nih!
Pakkohan se jonkun on pakolliset asiat tehdä. Se laiska riippakivi on siinä vaiheessa jätetty omilleen pois haitoilta.
Rakentaisivat nyt vaan niitten sotakoneitten sijaan palvelijarobotteja jotka hoitaa kotityöt ja metatyöt. Ja lajittelun, prkl.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset naiset kohtaavat vihaa ja rasismia todella paljon suomalaisilta naisilta. Moni mies ei halua sellaista kohtaloa rakkaalleen.
Muuttakaa johonkin toiseen maahan. Vaikka sinne, mistä nainen on kotoisin. Ei Suomessa ole mikään pakko asua.
Miksi sinä et opettele pois vihasta ja rasismista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se jonkun on pakolliset asiat tehdä. Se laiska riippakivi on siinä vaiheessa jätetty omilleen pois haitoilta.
En minä sitä tarkoittanut. Totta kai on pakko tehdä, että lapsilla on hyvä lapsuus. Tuskin sitä kukaan katuu. Mutta huomaatko, miten noiden viestien tarkoitus on vaientaa nainen, joka vaatii mieheltä kunnollista työpanosta? Vaientaa sanomalla, että kyllä kuule näppärä äippä suoriutuu tuosta vaan, tee vain kuten minä niin eihän tuohonkaan mene yhtään aikaa ja vaivaa. Eli noilla viesteillä tuetaan miesten vapaamatkustamista.
Jos esimerkiksi vanhempi A tekee ruokaa ja toivoo, että tällä välin vanhempi B ripustaisi pyykit. Niin onko oikeasti ihan ok kommentoida, että jos A olisi yhtään ahkera ja näppärä, hän ripustaisi ne pyykit itse siinä samalla kun laittaa ruokaa? Eivätkö nämä ihmiset ymmärrä sanovansa tuossa oikeastaan, että ei sen B:n tarvii nostaa pyllyään sohvalta, A pyytää turhaan apua kun on vaan laiska ja kyvytön?
Minua ihmetyttää että miten helvetissä nämä riivinraudat ovat jonkun miehen saaneet satimeen? Onko ne miehet jotain kehitysvammaisia vailla omaa tahtoa?
Muistan kun vilma tuli koulujen järjestelmiin, niin totesin miehenä ja nuorena sellaisena, että tämä systeemi tulee aiheuttamaan eroja perheisiin tulevaisuudessa.
Sen verran otti koville käyttää vilmaa yli parikymmentä vuotta sitten, kun se saapui ammariin. Ihan nuorelle miehelle tuo on painajainen. Entä sitten isälle hoitaa lastensa vilmoja. Voi luoja.
Miksi koulunkäynti tehdään niin vaikeaksi?
On onneksi toisenlaisiakin miehiä. Omalle kohdalle on sattunut peräti kaksi, eli molemmat pitkät parisuhteeni, joista jälkimmäisen kanssa perustin perheenkin.
Mies tekee ison osan kotitöistä ja monesta muustakin asiasta. Itse en esimerkiksi edes ottanut omia Wilma-tunnuksia, mies hoitaa täysin yhteydet kouluun. Itse autan läksyissä ja kuulustelen kokeisiin. Mies pyykkää, imuroi ja huolehtii tiskit. Minä kokkaan, sisustan ja järjestelen tavarat. Teen kauppalistat, mies käy kaupassa. En muista, että olisin kertaakaan vienyt roskia; mies ehtii aina ensin.
Mies huolehtii myös lasten harrastukset, kuskaa, tsekkaa viestittelyn ym. Minä leivon niitä mokkapaloja kun tarvitaan. Mies osaa mennä lapsen kanssa ostamaan uudet kengät pieniksi menneiden tilalle ilman että minun täytyy siitä sanoa. Ylipäätään minun ei tarvitse toimia ainoana metatyöntekijänä tai mikromanagerina.
Toisaalta en kyllä ole itsekään nipo siivousasioista tai mistään muustakaan. Kaikki ei ole aina ihan tip top, ja välillä asioita unohtuu. Mitä sitten. Ei siihen maailma kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin olet tehnyt💪 Vastuu erosta on kuitenkin sinulla myös, et eronnut siksi että mies sitä ja tätä, vaan siksi että valitsit väärän miehen lastesi isäksi. Sen myöntäminen on sitä vastuunkantoa, ei tuo että syytät miestä omista valinnoistasi.
Siis tosi omituinen logiikka sinulla. En minä valinnut väärää miestä lasten isäksi. Lapset ovat mahtavia, ja onhan heissä puolet isäänsä. Ja totta kai minä syytän miestä enkä itseäni siitä, että mies ei hoitanut osuuttaan lapsiarjesta, kuten lupasi ennen lapsia. Sehän ON miehen vika eikä minun vikani. Lapset silti rakastavat isäänsä, ja moni pitää häntä oikein hyvänä isänä. Isiltä kun odotetaan tässä maailmassa yhä edelleen aika vähän ja hyväksi isäksi pääsee varsin helpolla.
Kannan vastuuta vain omasta elämästäni, en nyt sentään muiden ihmisten valinnoista tai toiminnasta, tai vaikkapa siitä, että tällä hetkellä ulkona sataa.
No mutta sittenhän kaikki on hyvin, jos mieskin oli sinulle oikea valinta lasten isäksi. Mies oli siis oma valintasi ja siitä kannat vastuun, ja eroaminen oli valintasi ja siitä kannat myös vastuun. Mies kantaa vastuun omista teoistaan, tottakai, ei sinun tarvitse muiden teoista vastuuta kantaakaan, miksi ihmeessä pitäisi? Kannat vain vastuun omasta miesvalinnastasi ja eroamisestasi, miehen syytä nämä eivät ole vaikka kuinka inttäisit.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea tarve osalla täällä on vakuuttaa, että miehen laiskuus ja vastuunpakoilu on jotenkin jotakin kummallista kautta naisen vika. Valitsit väärän miehen, totutit sen liian hyvään ja niin edelleen.
Kun siis minun mieheni oli luvannut lähteä keskiviikkona aikaisin töistä ja laittaa lapsille ruokaa kello 17.30, ja hän yllättäen ilmoittamatta olikin töissä kello 19.30 asti ja lapset nälissään, sekö on siis minun vikani? Mitäs annoin paljaalla 11 vuotta aikaisemmin, olisi pitänyt tietää, ettei mies tulekaan kotiin laittamaan sitä ruokaa? Ja jos wilmat ja ruoat ja kaikki muu on naisen hoidettavana, niin oma vika, mitäs hoidat, mies tottuu kuule tuohon?
Nykyään minä jätän syötyäni kaikki likaiset astiat pöytään, ja mies sitten motkottaa kun joutuu ne viemään tiskikoneeseen. Mutta sehän on siis miehen oma vika, mitäs on totuttanut minut tähän. Nyt tälle ei kuulkaa kukaan mitään voi ja niin kauan kuin miehessä henki pihise
Vastuuta pitää kantaa myös silloin kun se ei huvittaisi. Virhevalintoihin syy on valinnan tehnyt itse, ei muut.
No mutta sittenhän kaikki on hyvin, jos mieskin oli sinulle oikea valinta lasten isäksi. Mies oli siis oma valintasi ja siitä kannat vastuun, ja eroaminen oli valintasi ja siitä kannat myös vastuun. Mies kantaa vastuun omista teoistaan, tottakai, ei sinun tarvitse muiden teoista vastuuta kantaakaan, miksi ihmeessä pitäisi? Kannat vain vastuun omasta miesvalinnastasi ja eroamisestasi, miehen syytä nämä eivät ole vaikka kuinka inttäisit.
En minä ole eronnut. Olen edelleen naimisissa lasteni isän kanssa ja siirtänyt nyt hänelle vuorostaan kodinhoidon, ruokatalouden ja muun vastaavan pyörittämisen. Elän aika lailla kuin perinteinen mies.
Mites ihmeessä työssäkäyvät yksinhuoltajat pystyvät vuosikausia "pyörittämään arkea" kun ei ole ketään muuta osallistumassa mihinkään? Tehtävä ihan ite kaikki auton renkaanvaihdosta puunkaatoon ja klapihommiin, wilmasta aamupuuroon, iltasaduista lasten kuskaamiseen ja kasvattamiseen. Siinä ei kerkee edes a-kirjainta sanoa kun silmät unenpuutteesta punaisina yrität keksiä ketä vois syyttää kaikesta.Bonuksena saa kestää halveksuntaa koska yh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset naiset kohtaavat vihaa ja rasismia todella paljon suomalaisilta naisilta. Moni mies ei halua sellaista kohtaloa rakkaalleen.
Muuttakaa johonkin toiseen maahan. Vaikka sinne, mistä nainen on kotoisin. Ei Suomessa ole mikään pakko asua.
En ole vihainen enkä rasisti. Poikani vaimo on ulkomaalainen ja aivan ihana nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vihainen enkä rasisti. Poikani vaimo on ulkomaalainen ja aivan ihana nainen.
Kyllä sinä olet rasisti. Et hyväksy asumaan ulkomaalaisia naisia Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Mites ihmeessä työssäkäyvät yksinhuoltajat pystyvät vuosikausia "pyörittämään arkea" kun ei ole ketään muuta osallistumassa mihinkään? Tehtävä ihan ite kaikki auton renkaanvaihdosta puunkaatoon ja klapihommiin, wilmasta aamupuuroon, iltasaduista lasten kuskaamiseen ja kasvattamiseen. Siinä ei kerkee edes a-kirjainta sanoa kun silmät unenpuutteesta punaisina yrität keksiä ketä vois syyttää kaikesta.Bonuksena saa kestää halveksuntaa koska yh...
Siitä puuttuu se laiskan vätyksen aiheuttama vtutus. Ei myöskään tarvitse kuulla valitusta seksinpuutteesta ja vonkaamista. Miksi kuvittelet, että mies, joka ei tee kotona mitään, ei aiheuttaisi lisätyötä naiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä olet rasisti. Et hyväksy asumaan ulkomaalaisia naisia Suomeen.
Minun puolestani tulkoon. Te miehethän aina kehutte, miten he tykkää tehdä kotitöitä. Sitä en usko, sillä ihan varmasti heilläkin olisi mukavampaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea tarve osalla täällä on vakuuttaa, että miehen laiskuus ja vastuunpakoilu on jotenkin jotakin kummallista kautta naisen vika. Valitsit väärän miehen, totutit sen liian hyvään ja niin edelleen.
Kun siis minun mieheni oli luvannut lähteä keskiviikkona aikaisin töistä ja laittaa lapsille ruokaa kello 17.30, ja hän yllättäen ilmoittamatta olikin töissä kello 19.30 asti ja lapset nälissään, sekö on siis minun vikani? Mitäs annoin paljaalla 11 vuotta aikaisemmin, olisi pitänyt tietää, ettei mies tulekaan kotiin laittamaan sitä ruokaa? Ja jos wilmat ja ruoat ja kaikki muu on naisen hoidettavana, niin oma vika, mitäs hoidat, mies tottuu kuule tuohon?
Nykyään minä jätän syötyäni kaikki likaiset astiat pöytään, ja mies sitten motkottaa kun joutuu ne viemään tiskikoneeseen. Mutta sehän on siis miehen oma vika, mitäs on totuttanut minut tähän. Nyt tälle ei kuulkaa kukaan mitään voi ja niin kauan kuin miehessä henki pihise
Ei miehen perseily ole naisen vika, mutta se on naisen vika, että on perseilevän miehen kanssa. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Naisia ahdistaa kun mies ei tee ihan kaikkea ja maksa ihan kaikkea jonka jälkeen pitäisi vielä huomioida naista ja lasta koko ajan että nainen voi sulkeutua vauvakuplaan ja kaikesta mies saa kiitokseksi valituksen, nalkutuksen, vittuilun ja lisä vaatimukset.
Eihän tässäkään ketjussa yksikään nainen edes puhu MEIDÄN vauvasta vaan ihan jokainen nainen puhuu MINUN vauvasta niin eikös tuo puhe jo kerro että lapsi on yksin naisen projekti mihin mies ei saa osallistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kun korjailen autoa, tietokonetta, taloa tai hoidan metsää.
Nainen käyttää heti weaponized incompetencea eikä muka osaa.
Osaat korjata autoa, tietokonetta ja taloa, mutta ei onnistu tiskikoneen ja imurin käyttö? Jepjep.
Anteeksi, mutta missä hän väittää, ettei osaa? Oletko harhainen?