Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Vierailija
861/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen teistä on itse valinnut, että on ylipäänsä parisuhteessa, itse valinnut kenen kanssa, ja itse valitsee joka hetki uudestaan, jatkaako sitä parisuhdetta vai lopettaako sen.

Minä alan kallistua sen kannalle, että tämä parisuhde loppuu. Onhan se harmi, kun me muuten sovitaan hyvin yhteen ja meillä on ollut mukavaa yhdessä. Luulin tämän olevan elämän mittainen suhde.

Vierailija
862/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvää ehkäisyä taas tämä ketju, aikuiset miehet syyttämässä lapsia siitä etteivät osaa kertoa isille, että tänäänkin pitää syödä 😂 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te pariudutte tuollaisten luuserilusmujen kanssa?

Muunlaisia naisia ei oo saattavilla

Vierailija
864/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei naiset vois lopettaa ylimääräsen vaatimisen. Jos haluavat itselleen jotain ekstraa niin hoitavat sen ihan itse.

Ihan sama koskee miehiä. Heillä on naisille ihan älyttömiä vaatimuksia esimerkiksi naisen ulkonäköön liittyen. Pitäisi olla pitkiä hiuksia ja karvat ajeltu. Kasvattakaa itsellenne pitkät hiukset ja vaikka nyppikää karvat pois, jos se on teille niin tärkeää.

Ei miehet tollasia vaadi. 

Komppaan. Tämä on kyllä jännä, miten naisten ulkonäköön liittyvät vaatimukset muuttuvat naisten mielissä miesten esittämiksi vaatimuksiksi. Kun tosiasiassa media & some ovat ne väylät, joita pitkin naiset asettavat toisilleen mitä käsittämättömämpiä ulkonäkövaatimuksia.

Vierailija
865/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään olla tehokas. Aamulla herään ajoissa, tykkään kiireettömistä aamuista. Ekana vaatteet päälle, vessahommat ja laittamaan aamupalaa. Samalla tyhjennän astianpesukoneen joka on ollut illalla päällä. Täytän koneen. Syön aamupalan ja vaihdan työvaatteet päälle. Samalla täytän pyykkikoneen ja lataan sen valmiiksi. Lähden töihin, samalla matkalla vien muovit ja pahvit yms. kierrätyspisteelle. Ne on jo valmiiksi pakattu niin, että vain humpsautan sstoihinsa. Menee 2 minuuttia.

Tulen töistä, vaihdan kotivaatteet. Samalla pyykkikone päälle. Alan laittaa ruokaa. Samalla sytytän takan. Tiskit heti koneeseen. Ruuan jälkeen vanhat pyykit narulta, ne on ripustettu tietyssä järjestyksessä joka helpottaa jokaisen perheenjäsenten vaatteiden viikkausta omiin pinoihinsa. Jokainen vie itse pinonsa kaappiinsa. Ripusta pyykit ja sen jälkeen silitän ne mitkä vaativat edellisestä koneellisesta s

Se oli esimerkki yhdestä päivästä. Meillä käy tiskikone kerran päivässä, sitä täytetään aina kun tulee tiskiä, tasoilla ei pidetä likaisia astioita tai hillota niitä lavuaariin. Miksi tehdä sama asia moneen kertaan? Pyykkikone käy keskimäärin kerran päivässä, joskus voi olla muutama päivä väliä ja sitten pestään viikonloppuna useampi koneellinen. Meillä on kolme lasta joten pyykkiä tulee.

Vierailija
866/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksilapsisessa perheessä kyllä astianpesukone pyörii 1-2 kertaa päivässä, jos ei nyt satu ihan sellaista päivää, ettei olla juuri kotona. Samoin pyykit ehkä 3-6 koneellista viikossa. Pikkulapsille sattuu vahinkoja ja toinen opettelee kuivaksi. 

No melkosia sottapyttyjä. Meillä 2 lasta ja minä taloudessa niin tiskikone joka toinen päivä ja pyykit kerran viikossa.

Vierailija
867/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että saa olla taas mielissään hyvästä vaimosta. Ketjun perusteella mammojen kersat saavat odotella ruokaa todella kauan, kun kaikki tehdään niin vaikeasti. Onkohan kukaan tilastoinut paljonko mammat tuhlaavat aikaa tyhjänpäiväiseen rätkyttämiseen ja ainaiseen vääntöön joka asiasta? 

Vierailija
868/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ap koskaan sanonut miehelleen suoraan: en jaksa enää, nyt sinun on otettava suurempi rooli perhe-elämästä. Tästä eteenpäin sinä hoidat Wilma-viestit ja kuopuksen viemisen päiväkotiin. Minä hoidan asiat x ja y. 

Ja sitten antaa miehensä hoitaa asiat miehen tyylillä eikä puutu heti että väärin menee. 

jos ei kerro, niin paha on miehen tietää toisen jaksamisesta tai jaksamattomuudesta.

Tuo, ettei saa puuttua, jos menee väärin. Niin mihin vedät tässä rajan? Olet siis sopinut, että wilma ja wilma-asiat ovat miehen vastuulla. No käy ilmi, ettei hän lue wilmaa. Et siis saa puuttua? Tai lukee, juu pitää olla luistimet ensi viikolla. Mies ei sano tästä EIKÄ etsi luistimia EIKÄ osta uusia sopivia. Sitten edellisenä iltana kiukuttelee sinulle, että missä luistimet. Et saa sanoa?

Tai ruokahuolto on miehen vastu

Ei mulla ole tuollaista vätystä miehenä. Meillä hoidetaan ne asiat jotka on sovittu hoidettavaksi. 

Vierailija
869/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisen pitäisi olla joka armas minuutti supertehokas, illalla työpäivänsä jälkeen, jotta se laskettaisiin miksikään tekemiseksi? Samaan aikaan mies voi pötköttää sohvalla kas kun on lepohetkensä ansainnut?

Iltahan ei riitä, nainen pitää olla supertehokas heti siitä hetkestä, kun hän avaa aamulla silmänsä. Naisen kaikki liikkeet pitää olla kellotettu ja optimoitu niin ettei tule yhtään harha-askelta eikä sekuntiakaan mene hukkaan. Ennen töihin menoa nainen tekee koko perheelle aamupalat, tyhjentää ja täyttää tiskikoneen, lataa pyykkikoneen valmiiksi ja varmaan herättää, pukee ja tekee aamutoimet lapsille, jotta ahkera mies vie heidät, valmiit paketit siis, päiväkotiin. Mies saa sitten ihastelua osakseen, miten on ahkera ja perhekeskeinen, joten siinä on hyvä sy

Meillä jokainen kykenevä ottaa itse kaapista leipänsä, juustonsa ja jugurttinsa. Ei niitä tarvitse nostaa esille.

Meidän jääkaappi on sen verran korkealla lasten pituuteen nähden, että ihan siitä syystä olen nostanut tuotteet esiin. Kaikki eivät kasva samaan tahtiin ja joidenkin pituuskasvussa olla vaikeuksia.

Vierailija
870/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on 7 miljardia ihmistä, heistä n. 600-700 miljoonaa ovat naisia väliltä 25-35. On se kyllä suuri ihme ja kumma, jos ei tästä joukosta muka löydy mieleistä naista. Turha ihan oikeasti ruikuttaa ja valittaa, ettei muka muunlaisia naisia ole olemassa, koska se ei todellakaan pidä paikkansa. ihan itseään saa syyttää, jos ei tästä joukosta löydy mieleistä. Naisia on kyllä tarjolla AIVAN jokaiseen makuun, on kodinhengettäriä, jotka ovat aina halunneet hoitaa kodin sekä lapset ja miehen, on jopa sellaisia. jotka pukeutuvat eläinpukuun ja kutsuvat itseään "Furryksi". Sieltä löytyy kyllä nainen erikoisimpaankin mahdolliseen makuun. 

Vierailija
871/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työtä vähentää se, että astiat ja tasot pesee ruuanlaiton aikana verrattuna siihen, että ne pesee ruokailun jälkeen?

No se on sitä ruoanlaittoon liittyvän ajan tehostamista. Katsos jos joka tapauksessa seisoskelet siinä hellan ja tiskialtaan välissä niin sen sijaan, että surffaat netissä niin voit ruoan valmistumista odotellessa tiskata ne kertyneet astiat/latoa ne koneeseen ja siivota jo keryneet jäljet. Näin opin isältäni ja oletin että olisi ihan perusjuttuja, muttei se sitten näköjään olekaan.

Jos ruokana on keitettyjä perunoita, jauhelihakastiketta ja salaattia, niin mitä astioita voi laittaa tiskikoneeseen ennen ruokailua? Leikkuulaudan ja veitsen voi huuhtaista parissa sekunnissa vesihanan a

Ne vihannekset pitäisi myös kuivata...irroitat lian ja se kuivuu takaisin pinnalle? 

Vierailija
872/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisen pitäisi olla joka armas minuutti supertehokas, illalla työpäivänsä jälkeen, jotta se laskettaisiin miksikään tekemiseksi? Samaan aikaan mies voi pötköttää sohvalla kas kun on lepohetkensä ansainnut?

Iltahan ei riitä, nainen pitää olla supertehokas heti siitä hetkestä, kun hän avaa aamulla silmänsä. Naisen kaikki liikkeet pitää olla kellotettu ja optimoitu niin ettei tule yhtään harha-askelta eikä sekuntiakaan mene hukkaan. Ennen töihin menoa nainen tekee koko perheelle aamupalat, tyhjentää ja täyttää tiskikoneen, lataa pyykkikoneen valmiiksi ja varmaan herättää, pukee ja tekee aamutoimet lapsille, jotta ahkera mies vie heidät, valmiit paketit siis, päiväkotiin. Mies saa sitten ihastelua osakseen, miten o

Meidän jääkaappi on sen verran korkealla lasten pituuteen nähden, että ihan siitä syystä olen nostanut tuotteet esiin. Kaikki eivät kasva samaan tahtiin ja joidenkin pituuskasvussa olla vaikeuksia.

Mitä ootte laittanet jääkaapin korkealle. Meillä se on ainaki lattialla.

Vierailija
873/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näin on kannattaa miettiä, miksi on valinnut juuri tällaisen miehen? Muistuttaako isää? Vai onko päinvastainen? Soiko hälytyskellot seurusteluaikana? Jos soi miksi ei kuunnellut niitä?

Ja tästä päivästä kannattaa kysyä itseltään. Onko tämä sitä mitä haluan? Jos on, niin sitten kannattaa päättää jatkaa tyytyväisenä ettei pilaa enenn kaikkea omia päiviään ikuisella uhriutumisella ja valittamisella. 

Ellei tämä ole sitä mitä haluaa, niin mitä pitäisi tehdä? Tehoaisiko keskustelu, pariterapia vai onko ero ainut vaihtoehto?

Vierailija
874/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on 7 miljardia ihmistä, heistä n. 600-700 miljoonaa ovat naisia väliltä 25-35. On se kyllä suuri ihme ja kumma, jos ei tästä joukosta muka löydy mieleistä naista. Turha ihan oikeasti ruikuttaa ja valittaa, ettei muka muunlaisia naisia ole olemassa, koska se ei todellakaan pidä paikkansa. ihan itseään saa syyttää, jos ei tästä joukosta löydy mieleistä. Naisia on kyllä tarjolla AIVAN jokaiseen makuun, on kodinhengettäriä, jotka ovat aina halunneet hoitaa kodin sekä lapset ja miehen, on jopa sellaisia. jotka pukeutuvat eläinpukuun ja kutsuvat itseään "Furryksi". Sieltä löytyy kyllä nainen erikoisimpaankin mahdolliseen makuun. 

Miksi haluaisi 25 - 35 naisen? Tai kodinhengettären? Tai furryn?

Vierailija
875/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on myös lattialla, kylmäkaapin päällä. Kuten sanoin, kaikki lapset eivät kasva pituudessakaan samaa tahtia.

Vierailija
876/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten? Siis kuinka monta miestä sinulla on? Vai puhutko nyt kuitenkin siitä yhdestä miehestä, jonka kanssa sinä olet valinnut perheen perustaa?

Muun muassa tämän ketjun valossa, kun tässä ketjussa aiheesta keskustellaan, miestenpä hyvinkin. Monikossa. 

Vierailija
877/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitatte jälkeenpäin kun pitää tutustua toiseen kunnolla, ennen kuin aletaan yhteisellään ja varsinkin laittamaan lapsia. Keskustella kaikki " tulevat" asiat läpi ja sopia pelisäännöistä. Kyllä se tulevat osaa joksi en kuvitella jos on aikuinen. 

Minä olin mieheni kanssa 11 vuotta ennen esikoisen syntymää. Hän pesi pyykkiä, tiskasi, kokkasi, maksoi laskut, osti ruokaa, kilpailutti sähkösopimuksen, huollatti auton, kävi töissä, vaihtoi lakanoita jne. Syntyi lapsi, pian yllärinä toinen. Nykyään mies ei osaa kaupalla käydessään huomioida että lapsetkin tarvitsee ruokaa eikä ymmärrä että 6-vuotiaasta pitää vähän vilkaista missä vaatteissa se on lähdössä ulos ja sopia minne ja kenen kanssa. Joka syksy pitää erikseen pyytää että ne talvirenkaat mielellään alle ennen kuin pelti kolisee (voisin itse käy

Mikä tuossa lakanoiden vaihtamattomuudessa muka ihmetyttää? Ei mies osaa lakanoita vaihtaa. Minne ne laitetaan, mistä uudet, kuka edes kertoisi, että pitäisi niin tehdä. Jos äitinsä olisi käynyt ja osannut kertoa, niin ehkä. Lakanoita on niin paljon erilaisia, että vaikeaa. On pussilakanoita, lakanoita ilman pussia ja sitten ihan pieniä lakanoita, tyynyn kokoisia. Hankalapa niistä ottaa selvää, että miten tuollainen toimii!

Vierailija
878/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi myös masentua ja silloin kannattaa puhua miehen kanssa asiasta, jotta siinä pääsee eteenpäin.

Vierailija
879/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näin on kannattaa miettiä, miksi on valinnut juuri tällaisen miehen? Muistuttaako isää? Vai onko päinvastainen? Soiko hälytyskellot seurusteluaikana? Jos soi miksi ei kuunnellut niitä?

Ja tästä päivästä kannattaa kysyä itseltään. Onko tämä sitä mitä haluan? Jos on, niin sitten kannattaa päättää jatkaa tyytyväisenä ettei pilaa enenn kaikkea omia päiviään ikuisella uhriutumisella ja valittamisella. 

Ellei tämä ole sitä mitä haluaa, niin mitä pitäisi tehdä? Tehoaisiko keskustelu, pariterapia vai onko ero ainut vaihtoehto?

Ei muistuta isää. Ei ollut sellainen seurusteluaikana, minähän kerroin ettei ollut, lue viesti. Ei soinut hälytyskellot eikä ollut syytäkään, siinä vaiheessa.

Enkä minä pilaa mitään ja olen tyytyväinen. En uhriudu, en valita. Mies tekee melkein kaikki kotityöt, minulla on omat harrastukset ja projektit.  Elämä on mallillaan. Ehkä otan vielä rakastajan, mene ja tiedä. Aiemmin olisin pitänyt sitä sikailuna, mutta esimerkiksi verrattuna siihen, ettei toinen tee ruokaa nälkäisille lapsillensa vaikka lupasi - suhteellinen käsite se sikailukin.

Vierailija
880/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itsellä tuo vaihe ohi. Erosimme tuosta syystä jo 5 v sitten. Elämme kaksin lapsen kanssa, mies valittaa kun on yksinäinen. Huomattavasti helpompaa kun ei tarvitse olettaa että toinen hoitaa mitään niin ei tarvitse pettyä. Meillä mies harrasti kaiket illat ja viikonloput ja minä tein kaiken yksin. Ja mies oli se joka lapsen halusi. Hänen käsityksensä perheestä on se että nainen on aina kotona ja tekee kaiken mutta myös maksaa kaikesta puolet ja mies saa mennä kuten haluaa. Enää ei miehet napostele, en aio asua enää kenenkään kanssa yhteisessä kodissa.