HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle
Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.
Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.
Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä.
Kommentit (1282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en yksinkertaisesti ymmärrä miten samassa lauseessa valitetaan kuinka kamala nainen on, ja sitten valitetaan erosta. Niin että miten tämä nyt on? Jos se on kerran parempi elää ilman tätä naista niin mitä ihmeen valitettavaa tässä asiassa voi mahdollisesti olla? Ei teitä miehiä kukaan pakota parisuhteeseen. Joko sinä olet siinä parisuhteessa tai eroat. Ei se sen vaikeampaa ole.
aivan järjetöntä ruikuttaa viestikaupalla miten kamalia naiset ovat. Ei teitä aikuisia miehiä kukaan pakota olemaan parisuhteessa näiden naisten kanssa, saati perustamaan perhettä. Ihan itse sinä päätät näistä asioista, ei se sen vaikeampaa ole.
Oletko kuullut semmoisesta kun vauva ansa millä pakotetaan mies perhe elämään eikä miehellä ole välttämättä varallisuutta erota kun ero tulee ihan jokainen kerta aivan pirun kalliiksi miehelle varsinkin jos perheessä o
Jaahas. No sellaista se kuule aikuisen ihmisen elämä on. joskus pitää tehdä vaikeita ratkaisuja. yhtään ketään miestä ei suomessa pakoteta parisuhteeseen vauvan kanssa tai ilman. joskus se ero vaatii taloudellisia uhrauksia ja joskus ei, jos niitä uhrauksia ei halua tehdä ja tekee tietoisen päätöksen elää siinä parisuhteessa niin turha siitä on jälkikäteen ruikuttaa. elämä ei ole aina reilua, mutta KUKAAN eikä mikään estä yhtään miestä ottamaan ohjat käsiin siitä omasta elämästä.
ja eikös se mene vähän niin, että oma vika kun panit ilman ehkäisyä naisen kanssa, jonka moraali on tasoa "vauva ansa"? kai sitä nyt aikuinen mies ymmärtää, että ilman sitä kondomia nainen voi todentotta raskautua.
elämä ei ole aina reilua ja joillekin käy niin, että nainen vauva ansaa miehen eikä mies ole nähnyt mitään hälytysmerkkejä etukäteen. elämässä tapahtuu välillä äärimmäisen epäreiluja ja inhottavia asioita. minun lapseni r a i s k a t t i i n vuoden vanhana isänsä toimesta. ihan itse sitä minäkin joudun ottamaan ohjat käteen vaikka kuinka oli epäreilua ja kamalaa, mitä meille molemille on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Ihan uskomaton keskustelu kyllä..
Wilma on selvästi lisännyt ihan älyttömästi vanhempien työtaakkaa. Mietin vaan kun keskimäärin kerran viikkoon tulee viesti joka liittyy millään tapaa omiin lapsiin..
Kaupassa käyntiä pitää suunnitella tuntikausia. Ei voi mitenkään onnistua vaan mennä kauppaan ja ostaa ruokaa.
Kuten myös vaatteiden ostoa.
Lapset eivät osaa edes pukea 10vuotiaaksi asti.
Jokainen vauva vaatii jatkuvaa valvomista 24/7 vuosikausia.
Asunnot pitää suursiivota kerran päivässä.
Ookooo.
Jos ei ole minkäänlaista omaa kokemusta niin se on aika vaikea kommentoida mitään oleellista. Ikinä en ole tavannut niin tyhmää ihmistä, jonka pitää suunnitella kaupassakäyntiä tuntikausia. tai vaatteiden ostoa. en ole koskaan tavannut lasta, joka ei osaa
Jos perheessä on lapsia niin se ero tulee aina todella kalliiksi miehelle että miehellä ei välttämättä ole varallisuutta ja rahaa erota. Aika harvoin se menee niinpäin että naisen pitää luovuttaa koti ja puolet keräämästään varallisuudesta miehelle kun se lähes aina mene toisin päin että miehen pitää luovuttaa ne naiselle varsinkin kun oikeuslaitos ja sosiaaliviranomaiset on aina naisen puolella näissä asioissa.
Ei ole kauaakaan kun lehdissä oli juttua Ristosta joka joutui maksamaan elareita toisen miehen lapsesta ja aika pitkän väännön jälkeen hän sai vihdoin oikeutta. Aika pitkään oikeuslaitos ja sosiaaliviranomaiset (lehtitietojen mukaan) oli sitä mieltä että ei ole merkitystä vaikka Risto ei ollutkaan oikea isä kun lapsen edun takia Risto pakotettiin maksamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös perheitä missä nainen ei tee omaa osaansa arjen pyörittämiseksi, joten ei tämä mikään sukupuolikysymys ole. Siitä on vain tehty sellainen.
Juu, minäkin tiedän yhden pariskunnan, jossa roolit on toisinpäin. Nainen sellainen vähän tieteellinen-taiteellinen luonne, ja mies erittäin perhekeskeinen ja organisoiva. Mutta kaikissa muissa lähipiirin pariskunnissa on toisin päin, että äidit hoitaa lasten ja kodin asiat oman työnsä ohella lähes täysin.
Mä olen tällainen "vähän tieteellis-taiteellinen" luonne, enkä tosiaan mikään kodinhengetär ja organisoinnin kanssakin on ollut opettelemista. Olis ihanaa, jos mulla olis perhekeskeinen ja organisoiva mies. Se oliskin ainoa tapa mun tehdä lapsia ja saada niistä jokseenki täyspäisiä, koska mun metatytaidoilla ei perhettä pyöritetä (hyvä jos
Olen samaa maata. Usko tai älä, kyllä ne taidot sieltä ilmestyy kun on lapsi talossa. On pakko petrata. Mutta hyvä mies ehdottomasti kannattaa olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä just luin. Että erositte kun ette saaneet lapsia leirille? Olen samaa mieltä siitä että isien pitää osallistua tasavertaisesti perheen pyörittämiseen. Myös wilmaviesteihin ja kausivaatteiden hankintaan. Mutta kyllä ihmettelen näitä nykyajan pullamössövanhempia, jotka eivät kestä omia lapsiaan, vaikka viettävät enemmän aikaa töissä erossa heistä. Jos mies ei hoida omaa osuttaan, sitten miehelle ilmoitus että äiti jää kotiin hoitamaan lapsia ja mies saa elättää. Tai sitten mies hoitaa oman osuutensa palkkaamalla apua kotiin.
Sulla vaikuttaa olevan luetun ymmärtämisen vaikeus.
Onko tässä nyt mennyt jotain ohi palstalaisilta? Onko siinä perheessä erityisen vaativia lapsia kuten ylivilkkaita? Sellaisessa perheessä lasten pääseminen leirille voi tuoda lapsista vastaavalle vanhemmalle pienen hengähdystauon, kun saa muutaman päivän tehdä omia asioita.
Lapsiin menee parisuhteen aikana enemmän rahaa mitä elarit on. Ilman avioehtoa varallisuus lasketaan yhteen ja jaetaan puoliksi eli nainen ei vie miehen omaisuutta. Ehkä miesten kannattaisi katsoa naisissa muutakin kuin pelkkää ulkonäköä.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Wilma on selvästi lisännyt ihan älyttömästi vanhempien työtaakkaa. Mietin vaan kun keskimäärin kerran viikkoon tulee viesti joka liittyy millään tapaa omiin lapsiin..
Kaupassa käyntiä pitää suunnitella tuntikausia. Ei voi mitenkään onnistua vaan mennä kauppaan ja ostaa ruokaa.
Ookooo.
"Miksi tehdä ssiat helposti kun ne voi tehdä vaikeasti"
Sanoit ihan täsmälleen samat mitä itse tästä ketjusta ajattelen.
Joo kyl tässä keskustelussa on tullut aika selväks
Ainakin maalaisjärki puuttui tuolta eräältä, jonka pitää päästä kauppaan ilman listaa joka päivä, ja joka vielä odottaa että puolisonsa viestittelee loppuneista tuotteista yksi kerrallaan. Rehellinen kauppareissu kerran viikossa rasittaa paljon vähemmän kuin tuo mikromanagerointi.
Ei minulla ole tullut mieleenkään, että puolisolle pitäisi laittaa viestejä töihin monta kertaa päivässä. Mies osaa itse katsoa, jos leipä on vähissä ja käydä kaupassa. Sitä leipää on alunperinkin tosi vähän, jos alakoululainen lapsi syö pussin tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitatte jälkeenpäin kun pitää tutustua toiseen kunnolla, ennen kuin aletaan yhteisellään ja varsinkin laittamaan lapsia. Keskustella kaikki " tulevat" asiat läpi ja sopia pelisäännöistä. Kyllä se tulevat osaa joksi en kuvitella jos on aikuinen.
Jotkut ihmiset ovat taitavia teeskentelijöitä. Esitetään niin kivaa ja sitten yhteenmuuton jälkeen paljastuukin erilainen todellisuus. Etenkin alkoholistit ovat mestareita tässä. Samoin synnynnäisesti vaikean luonteen omaavat henkilöt. Hankala ihminen voi olla mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en yksinkertaisesti ymmärrä miten samassa lauseessa valitetaan kuinka kamala nainen on, ja sitten valitetaan erosta. Niin että miten tämä nyt on? Jos se on kerran parempi elää ilman tätä naista niin mitä ihmeen valitettavaa tässä asiassa voi mahdollisesti olla? Ei teitä miehiä kukaan pakota parisuhteeseen. Joko sinä olet siinä parisuhteessa tai eroat. Ei se sen vaikeampaa ole.
aivan järjetöntä ruikuttaa viestikaupalla miten kamalia naiset ovat. Ei teitä aikuisia miehiä kukaan pakota olemaan parisuhteessa näiden naisten kanssa, saati perustamaan perhettä. Ihan itse sinä päätät näistä asioista, ei se sen vaikeampaa ole.
Oletko kuullut semmoisesta kun vauva ansa millä pakotetaan mies perhe elämään eikä miehellä ole välttämättä varallisuutta erota kun ero tulee ihan jokainen kerta aivan pirun kalliiksi miehelle varsinkin jos perheessä o
Ai niinkö? Olen eri mieltä. Minulle avioero tuli aikoinaan kalliiksi. Menetin jotain myös avoliiton loppuessa, mutta se koski meitä molempia, sillä jouduttiin myymään yhteinen asunto tappiolla lamavuosina.
Metatyö sitä ja tätä. Ei kukaan määritä, miten juuri sun pitää elää. Ei kukaan sanele sulle, että on pakko elää oravanpyörää ja näyttää muille sitä tätä ja tuota, postikortit ja joulut, sanon vaan että naisille on myyty tämä ihme totuutena. Ei ole.
Elämänsä voi tehdä ihan niin vaikeaksi kuin haluaa, tai sitten voi olla sisäisesti onnellinen ja elää juuri sitä elämää mitä itse haluaa elää. Ja eläkää! Teette aivan itsellenne hallaa muodostamalla paineita asioista, joista toiset ihmiset eivät teissä ole kiinnostuneet yhtään.
Voin kertoa että muita ihmisiä ei ihan oikeasti kiinnosta se että onko nyt Paavali Viljamin treenit jäänyt kerran välistä, onko jouluvalot asennettu tänä vuonna viikon liian myöhään tai jäikö tiskikone vajaatäytölle ja silti laitettiin käyntiin. Niillä ei ole yhtään mitään väliä kenellekään muulle kuin sinulle itsellesi jos sinä itse teet siitä ongelman. Ja ongelmien tekeminen asioista, jotka eivät ole ongelmia: tämäkin on teille, nuorille naisille, ehdollistettu totuutena ja some on siihen yksi suuri syy.
Muistutan, että kyseessä eivät välttämättä ole huonot organisointitaidot, jos ei ylipäätäänkään halua elää jotain elämää, jota ei halua elää. Vapaassa maassa jokainen saa elää kuten haluaa. Ennemmin kuin kulissia - elän vaimoni kanssa nykyhetkeä ja totuutta. Aitoutta.
Suurin osa miehistä osaa organisoida erinomaisesti. Kyse ei siis ole siitä. Itsekin olen vastuullisessa työssä, jossa johdan ja raportoin laajoja kokonaisuuksia. Vastapainona työlle, en tee sitä vapaa-ajallani. Silloin elän sitä elämää mitä haluan.
Muistutan, että ne lapset näkevät kulissien läpi. Sen sijaan jos olette aitoja toisillenne ja rehellisiä, niin senkin näkee. Te, teidän perheenne ja lapsenne - te saatte elää juuri teidän näköistä elämää. Mikäli elätte muiden odotusten kautta, olette näiden muiden ihmisten orjia ettekä vapaita omia itsejänne.
Muistutan, että some on tyhmentänyt ihmisiä ja maailma joka siellä näkyy ei ole aito. Nuoret naiset teille on myyty kulisseja, ajattelumalli, maailmasta joka ei ole edes totta. Paineet metatyöstä ja muusta.
Keskustelkaa mieluummin ja rakastakaa toisianne.
Onko joku puolisonsa kanssa kirjannut ylös kumpaisenkin päivittäiset kotityöt ja niihin kulutettu aika? Viikon, parin seuranta antaisi jo hyvän kuvan toteutuuko tasapuolisuus vai ei.
Mieheni on sellainen, että jättää kaikki kotityöt ja asioista huolehtimiset minulle. Vasta kun meillä on eripuraa, niin hän saattaa esim. lähteä loukkaantuneena, "no mä hoidan sit kaiken" ottaa lapset mukaansa, ja kummasti hoituu silloin lasten vieminen puistoon, ruoanlaitto, pyykinpesu jne. Jos eroaisimme, niin veikkaan, että pärjäisi taloudenhoidossa oikein hyvin. Jostain kumman syystä, kun olemme yhdessä, jättää minulle kaikki kotityöt.
Elämä on välillä epäreilua. Nykyään on onneksi mm. avioehto, jos on fiksu niin sitä suunnittelee sen talouspuolen etukäteen ennen kuin päräyttää naimisiin ja jättää sen kondomin pois. joskus sitä voi todentotta käydä niin, että ero vaatii taloudellisia uhrauksia. jos niitä ei ole valmis tekemään ja mieluummin jää siihen suhteeseen niin se on ihan oma päätös, josta on turha valittaa jälkikäteen. elämässä tapahtuu paljonkin epäreilua asioita, ei sille mitään voi. ei se silti tarkoita, etteikö se vastuu siitä omasta elämästä ole jokaisella miehellä itsellään. elämä ei ole helppoa eikä se todellakaan ole reilua läheskään kaikille.
onhan se ikävää, että se ero maksaa mutta minkäs sille enää siinä vaiheessa voi? siinä voi jokainen mies itse laskea, kuinka paljon rahallista arvoa antaa omalle elämälle. jos sitä ei halua maksaa niin ei se mitään, mutta ihan miehen oma päätös sekin on. kukaan ei miestä pakota parisuhteeseen eikä perhe-elämään.
ottakaa nyt hyvät miehet ohjat käteen siitä omasta elämästä. ei se elämä täällä valittamalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut semmoisesta kun vauva ansa millä pakotetaan mies perhe elämään eikä miehellä ole välttämättä varalli
Jännä kuinka ne uhraukset vaaditaan aina pelkästään mieheltä....
-eri
Sitä se on kun vauvat on naisten oma projekti jota miehet ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Ookooo.
Jos ei ole minkäänlaista omaa kokemusta niin se on aika vaikea kommentoida mitään oleellista. Ikinä en ole tavannut niin tyhmää ihmistä, jonka pitää suunnitella kaupassakäyntiä tuntikausia. tai vaatteiden
Jos perheessä on lapsia niin se ero tulee aina todella kalliiksi miehelle että miehellä ei välttämättä ole varallisuutta ja rahaa erota. Aika harvoin se menee niinpäin että naisen pitää luovuttaa koti ja puolet keräämästään varallisuudesta miehelle kun se lähes aina mene toisin päin että miehen pitää luovuttaa ne naiselle varsinkin kun oikeuslaitos ja sosiaaliviranomaiset on aina naisen puolella näissä asioissa.
Ei ole kauaakaan kun lehdissä oli juttua Ristosta joka joutui maksamaan elareita toisen miehen lapsesta ja aika pitkän väännön jälkeen hän sai vihdoin oikeutta. Aika pitkään oikeuslaitos ja sosiaaliviranomaiset (lehtitietojen mukaan) oli sitä mieltä että ei ole merkitystä vaikka Risto ei ollutkaan oikea isä kun lapsen edun takia Risto pakotettiin maksamaan
Erossa nainen saa puolet YHTEISESTÄ OMAISUUDESTA, ihan kuten mieskin.
niin biologiaa ei tässä pääse pakoon vaikka aihetta kuinka kiertelisi kuten kissa kuumaa puuroa.
Miehet eivät ole biologisesti muotoutuneet pesänrakennus tai pesän ylläpito vietin ympärille. Siis sellaista ei ole. Miehet puolustavat, rakentavat, johtavat, tekevät, luovat, miehellä on tarkoitus jota kohti tämä kulkee.
Naisilla on hoivavietti jne.
Mun kaksi ex miestä itse vaatimalla vaativat perhettä ja lapsia. Mitään niiden eteen ei tehty hienoista puheista huolimatta. Nyt olen itsenäinen nainen ja miehet saa mun puolesta jäädä unholaan.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Naurettavaa keskustelua.. Parisuhteessa tukehduin työtaakan alle kun mies ei hoitanut kun 25% kotitöistä.. erosin rikastuin.. ja yhtäkkiä kotityötkin sujuvat paremmin😂..
Kertoo erittäin selvästi sen ettei ne kotityöt ole raskaita jos ei ite niistä sellaisia tee.
Eihän ne raskaita ole sille, joka tekee niistä vain 25 %. Sekään, joka maksaa perheen menoista 25 % ei valita siitä. Vai oletko kuullut kenenkään valittavan, kun saa maksaa tai tehdä 25 % tarvittavasta?
Miten ne muuttuu taikaiskusta helpoksi kun miehen osuus jää pois?
No esim siten, että stressi poistuu kun ei tartte aikuista ihmistä patistaa. Se syö ihmistä kun sulla on toinen henkilö siinä, jonka PITÄISI hoitaa se oma osuutensa hommista kuten aikuisilta voi odottaa. Itseensä voi luottaa, että hommat hoituu, ei tartte ottaa ylimääräisiä vastuita siksi kun toinen on kyvytön.
Vierailija kirjoitti:
niin biologiaa ei tässä pääse pakoon vaikka aihetta kuinka kiertelisi kuten kissa kuumaa puuroa.
Miehet eivät ole biologisesti muotoutuneet pesänrakennus tai pesän ylläpito vietin ympärille. Siis sellaista ei ole. Miehet puolustavat, rakentavat, johtavat, tekevät, luovat, miehellä on tarkoitus jota kohti tämä kulkee.
Naisilla on hoivavietti jne.
Sittenhän on ihan oikein, että erotessa miehille ei anneta lasten huoltajuutta. Vuoroviikkovanhemmuuskin pitää lopettaa. Elareita pitää korottaa, kun miehet ei tee lastensa eteen mitään.
No enpä ole kuullut. Lapsia ei synny, jos mies pitää omalta osaltaan ehkäisystä huolen. Naimisiin ei tarvitse mennä ja jos menee, niin aina voi tehdä avioehdon.
Eri