Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuoroviikkoasuminen ja elatusmaksu

Vierailija
20.08.2024 |

Eli tilanne on se, että lapsi asuu vuoroviikoin minulla ja eksällä. Eksä opiskelee, eikä hänellä ole varaa osallistua lapsen kuluihin juurikaan koska saa vain opintotukea ja lainaa. Itse olen kyllä töissä, mutta pienituloinen. Saan lapsilisän, mutta elatusmaksua ei ole vahvistettu. Haluaisin kuitenkin saada sen elatusavun, kun on aika tiukkaa yksin vastata kaikista menoista. Mitenköhän se tälläisessä tilanteessa menee? Onko kellään kokemuksia. Maksaako Kela sen? 

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaikeutat lapsesi elättämistä? Exäsi on omalla viikollaan vaikeampi elättää lastanne, kun nyhdät siltä lisää rahaa. Kun lapsi on vuoroviikoin, niin järkevintä on elättää lapsi sillä omalla viikolla omilla rahoilla. Et tarvi sille lapsivapaalle rahaa kuin itsesi elätykseen. 

Vierailija
2/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie vaikka oikeuteen, saatat yllättäen jopa joutua itse maksajaksi jos todella itse olet töissä ja eksäsi opiskelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaikeutat lapsesi elättämistä? Exäsi on omalla viikollaan vaikeampi elättää lastanne, kun nyhdät siltä lisää rahaa. Kun lapsi on vuoroviikoin, niin järkevintä on elättää lapsi sillä omalla viikolla omilla rahoilla. Et tarvi sille lapsivapaalle rahaa kuin itsesi elätykseen. 

Eksä on halunnut vuoroviikot, jotta HÄNEN ei tarvitsisi maksaa elatusmaksuja.

Olet kyllä harvinaisen tyhmä. Et varmaan maksa omien lastesikaan vaatteita etkä tarvikkeita. Ja kai ne lapset tarvitsevat ruokaa isäviikollakin.

Vierailija
4/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puratte vuoroviikkojärjestelmän.

Vierailija
6/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kyseessä on vuoroviikkovanhemmuus, on toisella pakostakin enemmän kuluja kuin toisella. Päivähoitomaksua ei laskuteta puoliksi.

Vierailija
7/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvojan kanssa teette sopimuksen elareista. Sieltä saa neuvoa tilanteeseen. Jos todetaan, ettei toisella vanhemmalla ole varaa, sitten Kela maksaa. Kela ei tee mitään ennen kuin lastenvalvojan kautta on hoidettu paperit kuntoon. Siellä myös selvitetään tulojen todellinen jakautuminen ja se pitääkö kenenkään maksaa kenellekään mitään.

Vierailija
8/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että tuossa tilanteessa se ex saa sen elatustuen. Mutta sinä voit saada myös nollasopimuksen. Eli kela maksaa. Näin se menee meillä, on vuoroviikot. Jos toinen on reilusti pienituloisempi, voi saada elarit vaikka olisi vuoroviikot. Katso netistä laskuri tähän. Ja jos se ex saakin ne elarit, kyllä ne lasta hyödyttää silti ja ehkä niillä jotain hankintoja maksaa. 

Vierailija
9/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kyseessä on vuoroviikkovanhemmuus, on toisella pakostakin enemmän kuluja kuin toisella. Päivähoitomaksua ei laskuteta puoliksi.

Ja lapsilisä maksetaan vain toiselle. Ja onko niin, että lapsen menot maksetaan puoliksi tai ostetaan vuorotellen, vai vastaako toinen kaikista lapselle tehtävistä hankinnoista? On siis muitakin asiaan vaikuttavia asioita kuin asuminen.

Vierailija
10/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt arvata, että täällä kysymys lähtee väärille raiteille. Vuoroviikkoasuminen on kyllä ihan yhdessä sovittu lapsen parhaaksi, eikä mikään kenenkään idea. Meillä ei ole mitään riitoja lapsen asumisesta. Suurin osa vaatteiden ostosta esim jää minun maksettavakseni. Eksän puolisolla on elatusvastuu heidän perheessään, ja hän osallistuu kyllä välillisesti ja suoraan lapsemme kuluihin joiltain osin. Tiedän, ettei eksälläni ole varaa elatusmaksuihin. Siksi kysynkin, maksaako Kela tälläisessä tapauksessa?

ap

11/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös AP sun pitäis maksaa elareita exälle, kun sä olet isotuloisempi?

Vierailija
12/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen isän pitäisi maksaa elatusmaksuja kun et taida sinäkään maksaa joka toiselta viikolta ? 

Vierailija
13/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku läski ulisee rahaa rahaa

Vierailija
14/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummalle vanhemmalle maksetaan lapsilisä?

Vierailija
15/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että tämmösissä tapauksissa voi käydä kyllä niin että joutuukin itte maksajaksi. Tiedä sitten..

Vierailija
16/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Eikös AP sun pitäis maksaa elareita exälle, kun sä olet isotuloisempi?

Näinpä. Ja siksi tuollaisen ns. pelin avaaminen voi olla kohtalokasta ap:lle. Hän luulee, että saa rahaa, mutta exän puolustaessa itseään, peli kääntyykin niin, että ap joutuu maksamaan.

Vierailija
17/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitää mennä lastenvalvojalle. Lastenvalvoja laskee ja vahvistaa elatussopimuksen. Jos se lapsen toinen huoltaja on tuloton eli elatuskyvytön, hän saa ns. nollasopimuksen, jolloin Kela maksaa sinulle elatustuen. 

Huom. Nykylaki mahdollistaa vuoroasumisessa myös sen että elatusmaksu määrätäänkin lähihuoltajalle. Tätä omien tietojeni mukaan sovelletaan hyvin eri tavoin ihan lastenvalvojasta riippuen. Tätäkin voi toki sitten kiertää esim. niin että tekee sopimuksen jossa etähuoltajalla ei ole yhtä paljon luonapitoa kuin lähihuoltajalla, ei vuoroasumissopimusta. Käytännössä voi sitten asua vuoroviikoin. 

Esim. meillä on vuoroviikot. Minä olen hyvätuloinen, lasten toinen huoltaja on pitkäaikaistyötön. Lapset mulla kirjoilla. Etä on saanut nollasopimuksen jo monta vuotta peräkkäin (se pitää uusia vuosittain) ja Kela maksaa mulle elatustuen. 

Vierailija
18/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katso sillä laskurilla. Jos ei kummankaan ole maksukykyä, voi saada nollasopimuksen, eli kela maksaa sen minimin. Lähi ehkä sen helpommin saa tai jos etällä on paljonkin pienemmät tulot. Mutta jos se etä on uudessa liitossa, silloin varmaan sulle maksetaan. Lastenvalvoja tämän selvittää. Sinne aika siis. Mutta katso se laskuri ensin, onko mahdollista. 

Vierailija
19/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko muuten eksän uuden puolison tulot mukaan elatusmaksua määritellessä?

Vierailija
20/44 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puratte vuoroviikkojärjestelmän.

Juuri niin, lapsi asumaan pääosa ajasta sen luo jolla on hänen elatukseensa varaa.