Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Vierailija
461/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kun tulee riitaa, kun pyydän miestä ottamaan lapset edes joskus yksin vastuulleen ja lähtemään vaikka puistoon heidän kanssaan, niin mitä tekee mies.... No soittaa joka kerta äidilleen, että tulevat lasten kanssa kylään. Anoppi sitten siellä katsoo lasten perään kun mies kahvittelee. Haaveilen erosta 

Jos kerran sinulla on rankkaa niin mikset pyydä itse apua tukiverkoilta? Miksi haluat välttämättä että mieskin kärsii samalla tavalla kun itse kärsit?

Lapset saavat paljon läheisemmät välit siihen tukiverkkoon kuin omaan isäänsä. Tuotahan sinä tarkoitit. Eikä parin tunnin puistoreissu omien lasten kanssa ole miehille mikään kärsimys.

Ejje
462/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa keskustelua..  Parisuhteessa tukehduin työtaakan alle kun mies ei hoitanut kun 25% kotitöistä.. erosin rikastuin.. ja yhtäkkiä kotityötkin sujuvat paremmin😂..

Kertoo erittäin selvästi sen ettei ne kotityöt ole raskaita jos ei ite niistä sellaisia tee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies sanoi ettei vessoja oikeasti tarvitse pestä koska eihän ne nyt niin likaisiksi mene. Täydellinen esimerkki siitä minkälaisia kuvitelmia ihmisillä on kun ovat aina asuneet jonkun muun kanssa joka ne vessat sitten pesee (äitinsä, kämppiksen ja nyt minun).

Tyypillinen esimerkki miehestä, joka ei ole koskaan joutunut tekemään mitään vaan kaikki on tehty valmiiksi. Olipa kerran eräskin nuorimies, joka oli ihan äimistynyt, kun vessapaperia ei ollutkaan. Luuli varmaan sitäkin seinästä itsestään ilmestyvän. Ja tarina on tosi. 

Vierailija
464/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Naurettavaa keskustelua..  Parisuhteessa tukehduin työtaakan alle kun mies ei hoitanut kun 25% kotitöistä.. erosin rikastuin.. ja yhtäkkiä kotityötkin sujuvat paremmin😂..

Kertoo erittäin selvästi sen ettei ne kotityöt ole raskaita jos ei ite niistä sellaisia tee. 

Monella työpaikalla riidellään siitä, että kun kahvihuoneen siisteys on työntekijöiden vastuulla, niin jotkut jättävät aina kaiken toisten niskoille. Pahimmat eivät saa edes omia likaisia astioita tiskikoneeseen vaan ne jää pöydälle. Kun kysyy syytä, saa vastaukseksi, että tiskikoneessa oli puhtaat astiat. No haloo, tyhjennä se! En usko hetkeäkään, että nuo luistelijat ovat kotonaan yhtään sen ahkerampia. Suurin osa on näistä tuntemistani on miehiä.

Vierailija
465/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kun tulee riitaa, kun pyydän miestä ottamaan lapset edes joskus yksin vastuulleen ja lähtemään vaikka puistoon heidän kanssaan, niin mitä tekee mies.... No soittaa joka kerta äidilleen, että tulevat lasten kanssa kylään. Anoppi sitten siellä katsoo lasten perään kun mies kahvittelee. Haaveilen erosta 

Jos kerran sinulla on rankkaa niin mikset pyydä itse apua tukiverkoilta? Miksi haluat välttämättä että mieskin kärsii samalla tavalla kun itse kärsit?

Lapset saavat paljon läheisemmät välit siihen tukiverkkoon kuin omaan isäänsä. Tuotahan sinä tarkoitit. Eikä parin tunnin puistoreissu omien lasten kanssa ole miehille mikään kärsimys.

Lapsen ja isän läheiset välit riippuu täysin siittä pikkulapsi ajasta ja loppu elämällä miten isä viettää lasten kanssa aikaa ei ole mitään merkitystä. Vaikka mies toimisi ja leikkisi lasten kanssa alkaen vaikka parin vuden päästä 24/7 ja viettäisi lasten kanssa loppu elämän ei ole mitään merkitystä välien kannalta kun kaikki on jo pilalla kun mies ei silloin pikkulapsi aikana viettänyt niin paljoa aikaa kun nainen halusi?

Vierailija
466/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Eihän ne raskaita ole sille, joka tekee niistä vain 25 %. Sekään, joka maksaa perheen menoista 25 % ei valita siitä. Vai oletko kuullut kenenkään valittavan, kun saa maksaa tai tehdä 25 % tarvittavasta?

Vierailija
467/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä pitää osata huomioida kotitöiden tekemisestä. Kehukaa, halatkaa ja antakaa seksiä kun kotityöt on tehty. Kotityöt on kova tehtävä ja siitä on hyvä muistaa palkita.Mies menettää helposti mielenkiinnon kotitöihin kokonaan ilman huomiointia.

Vierailija
468/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen hoitaa vauva ja pikkulapsi ajan kun lapsi tarvii hoivaa ja hellyyttä. Mies kasvattaa ja kouluttaa ja turvaa lopun elämän ellei nainen vierota miestä ja lapsia toisistaan

Dkjdj
469/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies sanoi ettei vessoja oikeasti tarvitse pestä koska eihän ne nyt niin likaisiksi mene. Täydellinen esimerkki siitä minkälaisia kuvitelmia ihmisillä on kun ovat aina asuneet jonkun muun kanssa joka ne vessat sitten pesee (äitinsä, kämppiksen ja nyt minun).

Tyypillinen esimerkki miehestä, joka ei ole koskaan joutunut tekemään mitään vaan kaikki on tehty valmiiksi. Olipa kerran eräskin nuorimies, joka oli ihan äimistynyt, kun vessapaperia ei ollutkaan. Luuli varmaan sitäkin seinästä itsestään ilmestyvän. Ja tarina on tosi. 

No eiköhän toi sun esimerkki ole joku jälkeenjäänyt.

Oma esimerkki elävästä elämästä. Tuttu nainen vuokrasi sähköttämän mökin tyttö kaverinsa kanssa talvella. Muuten ihan jees mut eivät saaneet takkaa syttymään. Menin hälytyksenä paikalle niin koko takka oli niin täynnä puita kun mahtuu ja sinne oli raavittu arviolta 800 tulitikkua.

Dkjddj
470/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Eihän ne raskaita ole sille, joka tekee niistä vain 25 %. Sekään, joka maksaa perheen menoista 25 % ei valita siitä. Vai oletko kuullut kenenkään valittavan, kun saa maksaa tai tehdä 25 % tarvittavasta?

Miten ne muuttuu taikaiskusta helpoksi kun miehen osuus jää pois?

Vierailija
471/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ja isän läheiset välit riippuu täysin siittä pikkulapsi ajasta ja lop

Lapseen saa luotua läheiset välit kaikkein helpoiten siten, että hoitaa lasta heti tämän synnyttyä. Jos mies kuvittelee, että hän tekee kaikkea sitten, kun lapsi on kouluikäinen, niin siinä käy niin, että lapsi vierastaa isäänsä eikä halua olla hänen kanssaan. Siinä mies saa tehdä hartiavoimin töitä, että lapsi suhtautuisi isäänsä samoin kuin äitiin. Tiedät tuon, koska sinulla on omia lapsia. Minkä ikäisiä he ovat?

Vierailija
472/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen tarina siis. Googlaa weaponized incompetence. Eli siis moni mies mukamas ei handlas arkea, vaikka on esim. Vaativassa asiantuntijatyössä. Ja vaikka ei olisikaan, niin ei se mitään rakettitiedettä ole, että tyhjentää tiskikoneen ja pesee vessan kun on tarve.

Tää on sama kun naiset ei esim osaa jotain perinteistä miesten hommaa tehdä. Itsekin saatan jostain hyllyn kasaamisesta olla silleen et hitto miten tämä meneekään Ja siis osaisin sen kyllä tehdä mutta sitten mies on jo kasaamassa, koska oikeasti mielellään tekee noita ns perinteisiä miesten hommia. Enkä tee sitä sillai oikeastaan edes mitenkään tarkoituksella mutta minua ei myöskään haittaa että mies hoitaa.

Nämä tällaiset yksittäiset jutut eivät ole verrattavissa perinteisiin naisten hommiin jotka päivittäisiä ja tosi kuormittavia lapsiperheessä jos vaan toinen joituu ne tekemään yksin palkkatöiden lisäksi. Se on tosi väärin. Mutta jostain syystä luulen että miehet jollain tapaa toivoisivat sitä pullantuoksuista vaimoa joka siivoaa ja laittaa ja leipoo pullia ja ovat passiivisia ja tyytymättömiä kun näin ei olekaan.

Sanna k
473/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

No eihän ne ole koskaan raskaita olleetkaan. Toi kotitöistä ja organisoinnista valittaminen on enemmän tyytymättömyyttä elämään.  Itsekkin tein tota ihan hirveästi. Nyyh imurointi on raskasta ja miks sä et tee mitään, vaikka mies yritti.. Oikeasti mun olisi pitänyt sanoa arvosta minua. Olen kotiäitinä ja tarvitsen kannustusta.

Vierailija
474/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Siinä ei tarvitse tehdä miehen osuutta ja katsoa, kun mies lähtee harrastuksiin tai sohvalle makaamaan. Etkö tuon vertaa tajua? Omien kotitöiden tekminen ei ole raskasta, toisten on.

Fjfj
475/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Siinä ei tarvitse tehdä miehen osuutta ja katsoa, kun mies lähtee harrastuksiin tai sohvalle makaamaan. Etkö tuon vertaa tajua? Omien kotitöiden tekminen e

Jos se mies tekee sen 25% niin kyllä se on enää tosi pieni osuus mitä miehen tekemisistä jää sulle..

Ehkä 10min viikko.. ja sit sä haluat eron sen takia.. ehkä ei olis kannattanut ikinä lapsia tehdä

Sanna
476/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys lukija naisille. Yläpeukku jos kotityöt.. Siis nämä samat mitä sinkut tekee ovat oikeasti raskaita mielestänne?

Mä en ole niitä itse mieltänyt ikinä raskaiksi. 

Vierailija
477/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osallistui pikkulapsiaikana kaikkeen, teimme kotiaskareet noin 50-50. No sitten hän aloitti reissutyöt, tulee vain viikonloppuisin kotiin, ja kaikki, siis aivan kaikki kotityöt alkoivat yhtäkkiä ollakin minun vastuullani. Hänen kommenttinsa, kun pyysin voitaisiko viikonloppuna yhdessä siivota, oli että "enhän mä oo täällä ollu viikolla sotkemassa, niin en kyllä ala siivoamaan".....meillä 2 päiväkoti-ikäistä ja 1 koululainen ja koti ei vaan pysy siistinä, minä en kertakaikkiaan jaksa kaikkea pitää tip top. Sitten kun joitain siivoamisjuttuja jää säännöllisesti tekemättä, niin niitä alkaa kasaantua ja kasaantua. Mies ei tätä ymmärrä, etten jaksa tämän todella kuluttavan arjen lisäksi ihan kaikkea siivousta tehdä. Minäkin haaveilen erosta, mutta olen tällä hetkellä taloudellisessa loukussa tässä parisuhteessa, kun mies tuo rahat pöytään.

Vierailija
478/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu siivoamaan koska ajattelen että naisen yhdenyön panotkaan ei ole joutuneet siivoamaan ja ovat silti saaneet pillua. Minut nyt sitten laitetaan raatamaan pillun eteen .Ei ole reilua.

Vierailija
479/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiä pitää osata huomioida kotitöiden tekemisestä. Kehukaa, halatkaa ja antakaa seksiä kun kotityöt on tehty. Kotityöt on kova tehtävä ja siitä on hyvä muistaa palkita.Mies menettää helposti mielenkiinnon kotitöihin kokonaan ilman huomiointia.

Tällaisten pörähdysten jälkeen on entistä vaikeampi nähdä missään olosuhteissa miestä perheen päänä. Kun ei ole näyttöjä, ei ole näyttöjä, ja luuloja ei lasketa.

Vierailija
480/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Kysymys lukija naisille. Yläpeukku jos kotityöt.. Siis nämä samat mitä sinkut tekee ovat oikeasti raskaita mielestänne?

Mä en ole niitä itse mieltänyt ikinä raskaiksi. 

Sinkkuna ei kotitöitä juuri edes ollut. Koti pysyi aina siistinä, kun ei sotkenut. Ainoa vaikeus oli joskus päättää, mitä tekee ruuaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi