Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Vierailija
481/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nais v i h a todella yleistä ja syvällä ajattelussa. Ja tämä on yksi missä se ilmenee. Mies kiukuttelee kun vaimo valittaa (nalkuttaa) siitä kun joutuu yksin kaiken tekemään. Mies oikeuttaa itselleen sen että nainen palvelee.

Vierailija
482/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostu siivoamaan koska ajattelen että naisen yhdenyön panotkaan ei ole joutuneet siivoamaan ja ovat silti saaneet pillua. Minut nyt sitten laitetaan raatamaan pillun eteen .Ei ole reilua.

Eihän sinun tarvitse siivota kuin oma koti. Ei sinun tarvitse mennä naisen kotiin siivoamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sanna
483/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Kysymys lukija naisille. Yläpeukku jos kotityöt.. Siis nämä samat mitä sinkut tekee ovat oikeasti raskaita mielestänne?

Mä en ole niitä itse mieltänyt ikinä raskaiksi. 

Sinkkuna ei kotitöitä juuri edes ollut. Koti pysyi aina siistinä, kun ei sotkenut. Ainoa vaikeus oli joskus päättää, mitä tekee ruuaksi.

Onko perus siivous sinusta raskasta? 

Minä en pitänyt sitä raskaana edes vauvan ja taaperon kanssa.

Vierailija
484/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se mies tekee sen 25% niin kyllä se on enää tosi pieni osuus mitä miehen tekemisistä jää sulle..

Ehkä 10min viikko.. ja sit sä haluat eron sen takia.. ehkä ei olis kannattanut ikinä lapsia tehdä

Jos minä teen miehen osuudesta 25 %, niin mies varmaan ihan mielellään maksaa kuluista minun osuudesta 25 %. Se olisi ihan reilua.

Vierailija
485/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se ihan naisten oma vika, kun eivät katso silloin  alkuhuumassa ( 1-3 ekavuoden aikana ,kun asutaan yhdessä), että mies tekee kotona yhtä paljon ,kuin nainen . Eikä niitä lapsia aleta tekemään vielä siinä vaiheessa.

en minä ainakaan valitsisi lukutaidotonta, aivotonta ja niin tyhmää miestä joka ei osaa pestä pyykkiä ja astioita koneilla, eikä tajua mitä kaupasta ostetaan , ja ei osaa tehdä ruokia.

Eri asia .jos nainen/tai mies asuu toisen siivellä ja on kotona päivät pitkät. Silloin tekee kotihommat hän.

Näin teimme viiskymmentä vuotta sitten ja ei ole ollut valittamista kummallakaan.

Ndnek
486/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se mies tekee sen 25% niin kyllä se on enää tosi pieni osuus mitä miehen tekemisistä jää sulle..

Ehkä 10min viikko.. ja sit sä haluat eron sen takia.. ehkä ei olis kannattanut ikinä lapsia tehdä

Jos minä teen miehen osuudesta 25 %, niin mies varmaan ihan mielellään maksaa kuluista minun osuudesta 25 %. Se olisi ihan reilua.

Aika usein näin käykin vielä nykysuomessa. Halusi mies tai ei.

Vierailija
487/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Kysymys lukija naisille. Yläpeukku jos kotityöt.. Siis nämä samat mitä sinkut tekee ovat oikeasti raskaita mielestänne?

Mä en ole niitä itse mieltänyt ikinä raskaiksi. 

Sinkkuna ei kotitöitä juuri edes ollut. Koti pysyi aina siistinä, kun ei sotkenut. Ainoa vaikeus oli joskus päättää, mitä tekee ruuaksi.

Onko perus siivous sinusta raskasta? 

Minä en pitänyt sitä raskaana edes vauvan ja taaperon kanssa.

Minä keksin siivoamisen sijaan sata kivempaa hommaa, jota tekisin mieluummin. Siivoaminen on tylsää ja toisten jälkien siivoaminen suorastaan vttumaista.

Vierailija
488/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käy.

Airi
489/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se ihan naisten oma vika, kun eivät katso silloin  alkuhuumassa ( 1-3 ekavuoden aikana ,kun asutaan yhdessä), että mies tekee kotona yhtä paljon ,kuin nainen . Eikä niitä lapsia aleta tekemään vielä siinä vaiheessa.

en minä ainakaan valitsisi lukutaidotonta, aivotonta ja niin tyhmää miestä joka ei osaa pestä pyykkiä ja astioita koneilla, eikä tajua mitä kaupasta ostetaan , ja ei osaa tehdä ruokia.

Eri asia .jos nainen/tai mies asuu toisen siivellä ja on kotona päivät pitkät. Silloin tekee kotihommat hän.

Näin teimme viiskymmentä vuotta sitten ja ei ole ollut valittamista kummallakaan.

Kyllä mä kanssa ihmettelen tätä keskustelua. Olen ite jo niin vanha että lapset lentäneet pois pesästä. Nuorin syntyi 1990.  Valitsin miehen joka osallistui kotitöihin, teki ruokaa ja kunnioitti minua.

Tuli lapsia ja sama meno jatkui. Lapsi aikana olin kotona ja mies töissä. Ikinä ei tarvinnut valittaa hänelle että tee enemmän. Hän kävi töissä ja elätti meitä. Minä hoidin kodin. Nykyään vielä elämä niin helppoa vs niihin aikoihin 

Vierailija
490/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käy.

Miksi niin ei saisi käydä? Kun kerran miehet tienaavat keskimäärin enemmän kuin naiset, miksi he eivät maksaisi suurinta osaa kuluista, nainen voisi tehdä vaikkapa osapäivätöitä ja kantaisi päävastuun kodista ja lapsista. Silloin ei tarvittaisi tätäkään vääntöä kuin mitä tässä ketjussa on käyty. 

Vierailija
491/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Naurettavaa keskustelua..  Parisuhteessa tukehduin työtaakan alle kun mies ei hoitanut kun 25% kotitöistä.. erosin rikastuin.. ja yhtäkkiä kotityötkin sujuvat paremmin😂..

Kertoo erittäin selvästi sen ettei ne kotityöt ole raskaita jos ei ite niistä sellaisia tee. 

Eihän ne raskaita ole sille, joka tekee niistä vain 25 %. Sekään, joka maksaa perheen menoista 25 % ei valita siitä. Vai oletko kuullut kenenkään valittavan, kun saa maksaa tai tehdä 25 % tarvittavasta?

Miten ne muuttuu taikaiskusta helpoksi kun miehen osuus jää pois?

Siinä ei tarvitse tehdä miehen osuutta ja katsoa, kun mies lähtee harrastuksiin tai sohvalle makaamaan. Etkö tuon vertaa tajua? Omien kotitöiden tekminen e

Mies sotkee tosi paljon. Jättää kaikki leivämurut ja käärepaperit/muovit levälleen, astiat pöytään. Hikoo lakanat, tyynyt ja petarit ihan keltaisiksi ja jos karvainen ukko niin joka paikka on karvoissa. Vessassa partakarvat pitkin lavuaaria ja lattiaa. Kusiroiskeet ympäri seiniä ja lattiaa, koska ei voi istuen pissata. Haisevaa hikipyykkiä moninkertaisesti naisen pyykkiin verrattuna. Mies syö koko ajan kaapit tyhjiksi. Ruokaa pitää olla selkä vääränä kantamassa, rahtaamassa ja laittamassa moninkertaisesti enemmän kuin jos vain itselleen ja lapsille tekisi.

Kun nainen raataa kokoaikatöissä ja tekee töiden lisäksi toisen työpäivän kotitöissä miehen levätessä sohvalla tai harrastaessa ja kun vihdoin nainen kaatuu reporankana petiin niin mies on heti kimpussa seksiä vonkaamassa niin... kyllä vain kuin taikaiskusta, elämä muuttuu helpommaksi ilman miestä.

Lisäksi kun miehen kanssa kulut piti jakaa 50/50 niin ilman miestä säästät sievoisen summan ja lisäksi elarit ja yh korotukset tulevat eikä sinun tarvitse lasten kuluja vain omasta palkastasi maksaa. 

Vierailija
492/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa toistuu nykynaisen ajattelumalli ja kaava:

Minä, minä, minä. Minun totutut tyylit ja tavat on ainoita oikeita. Minä, minä, minä eikä kukaan muu

Ironinen projektio, ottaen huomioon että naisten uupumus johtuu nimenomaan siitä miten TOISTEN tarpeisiin vastaaminen yksin on raskas taakka kantaa. Naiset eivät valita siitä, että lapset pitää huolehtia ja elättää vaan siitä, että mies ei osallistu arjen pyörittämiseen tasavertaisena kumppanina, vaan taantuu yhdeksi huollettavista. 

Naiset eivät saa mitään valmista käsikirjoitusta tai listaa tehtävistä asioista lapsista ja kodista huolehtimiseen, vaan joutuvat miettimään, havannoimaan ympäristöään ja toimimaan sen perusteella, mitä on tehtävä. Kukaan ei tule naiselle kertomaan, että "Hei, Pikku-Mirkku on kasvanut yli viime talven talvihaalarista ja nyt ennenkuin pak

Naiset ottavat huomioon vain ja ainoastaan omat ja lapsen tarpeet samalla kun käskyttää miestä unohtamaan omat tarpeensä ja alkaa palvelemaan naista ja lasta että heidän tarpeet täytyyy.

Oli lapsia tai ei niin äärimmäisen harva nainen huolehtii mitenkään miehen tarpeista ja ihan joka nainen vaatii että kuitenkin miehen pitää huolehtia naisen tarpeista. 

Parisuhteissa, perheissä, ystävyyksissä ja missä tahansa ihmis suhteessa mikä on miehen ja naisen välillä ei nainen koskaan kykene/suostu tasa-arvoon vaikka naiset ihan joka paikassa vaativat äärimmäistä tasa-arvoa varsinkin jos sillä tasa-arvo vaatimuksilla saa naiselle lisää etuja ja hyötyjä. Naisille tasa-arvo tarkoittaa tavallaan kun seisovaapöytää mistä nypitään vain itse miellyttäviä asioita vaikka todellisuudessa tasa-arvossa on vain kaksi vaihtoehtoa joko sitä on tai sitten ei ole

Vanha patu
493/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä kanssa ihmettelen tätä keskustelua. Olen ite jo niin vanha että lapset lentäneet pois pesästä. Nuorin syntyi 1990.  Valitsin miehen joka osallistui kotitöihin, teki ruokaa ja kunnioitti minua.

Tuli lapsia ja sama meno jatk

No tämä niin isosti.. kuinkahan moni palsta valittaja on joutunut ostamaan kaupasta lihakönttejä ja tekemään itse jauhelihaa?

Kuinka moni on pessyt pyykkiä laudalla/ pulsaattori koneella..

Kuinka moni on kantanut vedet sisään ja lämmitänyt sitä liedellä joka toimii puilla, jotka olet halkonut liiterissä.

Kuinka moni on lämmittänyt taloa puilla?

Kuinka moni on joutunut  pesemään astiat käsin vesi saavissa?

Niii. 2024 elämä on helpompaa kuin ikinä. Kotitöiden määrä on pienempi kuin koskaan ennen. Lapsia saa harrastuksiin, päiväkotiin hoitoihin ym. Telkkari pyörii ja kakarat katsoo piirrettyjä..lapsille on miljoona virikettä jota tehdä yksin. 

Kaupasta saa Ruut halutessa valmiina ym.

Vierailija
494/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kun tulee riitaa, kun pyydän miestä ottamaan lapset edes joskus yksin vastuulleen ja lähtemään vaikka puistoon heidän kanssaan, niin mitä tekee mies.... No soittaa joka kerta äidilleen, että tulevat lasten kanssa kylään. Anoppi sitten siellä katsoo lasten perään kun mies kahvittelee. Haaveilen erosta 

Jos kerran sinulla on rankkaa niin mikset pyydä itse apua tukiverkoilta? Miksi haluat välttämättä että mieskin kärsii samalla tavalla kun itse kärsit?

Lapset saavat paljon läheisemmät välit siihen tukiverkkoon kuin omaan isäänsä. Tuotahan sinä tarkoitit. Eikä parin tunnin puistoreissu omien lasten kanssa ole miehille mikään kärsimys.

Lapsen ja isän läheiset vä

Eipä se nyt ihan noin mene miten sanot tsellä on. Kuten ivallisesti yritit vihjailla että minä en mitään voi tietää ja epäilet vanhemmuuttani kun kyselet lapsistani niin itsellä on tällä hetkellä 17 ja 20 vuotiaat pojat ja molempiin on todella läheiset ja hyvät välit vaikka olin heidän pikkulapsi ajan reissuhommissa ulkomailla. Vaihdoin työpaikkaa vasta nuoremman nuoremman ollessa 5 vuotias ja siltikin on hyvät ja läheiset välit

Vierailija
495/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luulenpa vaan, että aika monessa perheessä, jos tilanne olisi toisin päin ja naiselle tulisi yllättävä hälytyskeikka, jäisi ne pyykit myös homehtumaan sinne koneeseen.. ehkä olet niitä parempia miehiä, mutta kaikki eivät ole."

Miehet ymmärtävät kyllä naisia paremmin, ettei nyt homehduteta toisen pyykikonetta tahallaan. Ei ole miehiltä muutenkaan tullut jotain lapsellisiä kostoneuvoja ja tuokin pyykinpesuneuvo oli naiselta.

Vierailija
496/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiä pitää osata huomioida kotitöiden tekemisestä. Kehukaa, halatkaa ja antakaa seksiä kun kotityöt on tehty. Kotityöt on kova tehtävä ja siitä on hyvä muistaa palkita.Mies menettää helposti mielenkiinnon kotitöihin kokonaan ilman huomiointia.

Tällaisten pörähdysten jälkeen on entistä vaikeampi nähdä missään olosuhteissa miestä perheen päänä. Kun ei ole näyttöjä, ei ole näyttöjä, ja luuloja ei lasketa.

Miksi te tohelot akat itsekin palkitsette nämä absoluuttisella nimivallalla ja huudatte lehdissä miesten johtajuutta, vaikka mitään eibät ukot tee eteenne? Mitä oikein odotatte, kun häistä asti akka tekee kaiken? Itsehän te sen sukunimen vaihdatte vain sukupuolenne takia, miksette vaadi mitään? Luoja teitä heteroakkoja kun ette tajua!

Haukutte aina muita naisia hankalaksi draamaksi, miehen vain palkitsette. Ja ihan hel*etin kuvottavaa miten mies käyttää teitä vain seksiin ja vielä käytätte ilmausta "antaa seksiä".

Ei meillä lesboilla tällaista ole, molemmat tekee osuutensa. Te heterot sen sijaan olette täynnä draamaa, väkivaltaa ja yksipuolisuutta. Miksi te akat ette OPI? Niitä nimiä ei vaihdeta.

Vierailija
497/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ne miehen tarpeet sitten ovat? Voisin veikata, että saada levätä sohvalla työpäivän jälkeen, harrastaa mielensä mukaan ja saada seksiä ja huomiota.

Miten tämän voi mitenkään yhteensovittaa töissä ja kotona työtaakkansa alle nääntyvän naisen tarpeiden kanssa?

Eikö kotityöt ja lasten asiat tosiaankaan lainkaan kuulu miehille? Eikö edes miehen omat sotkut ja ruokatalous? 

Tarvittaisiin pysyvät kotiapulaiset ja lastenhoitajat perheisiin, mutta ei sellaisia ole kellään varaa palkata eikä kukaan sellaisiin töihin alkaisi. 

Nainenn
498/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Naurettavaa keskustelua..  Parisuhteessa tukehduin työtaakan alle kun mies ei hoitanut kun 25% kotitöistä.. erosin rikastuin.. ja yhtäkkiä kotityötkin sujuvat paremmin😂..

Kertoo erittäin selvästi sen ettei ne kotityöt ole raskaita jos ei ite niistä sellaisia tee. 

Eihän ne raskaita ole sille, joka tekee niistä vain 25 %. Sekään, joka maksaa perheen menoista 25 % ei valita siitä. Vai oletko kuullut kenenkään valittavan, kun saa maksaa tai tehdä 25 % tarvittavasta?

Miten ne muuttuu taikaiskusta helpoksi kun miehen osuus jää pois?

Siinä ei tarvitse tehdä miehen osuutta ja katsoa, kun mies lähtee harrastuksiin tai sohvalle makaamaan. E

Mielikuvitus miehet on varmaan tollasia. Ei normaali miehet.

Ja miksi ihmeessä teet lapsen tollasen sian kanssa?

Vierailija
499/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet miehet muuttuu sioiksi vasta kun lapset on kuvioissa. Sitä on vaikea ennustaa ennen lapsia :/

Vierailija
500/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt ihan kysyn, että olisiko sinusta itsestäsi tuon kaiken hoitamiseen, vai olisitko sinäkin ruikuttahamies/nainen?"

Olin kummallekin vanhemmalleni omaishoitajana ja ennen sitä autoin kasvattamaan kaksi nuorempaa sisarustani täysi-ikäiseksi vanhempien terveyden heikentyessä, eli aika pitkän rupeaman ehdin tehdä kahta lasta lukuun ottamatta samat hommat kotona kuten vanhempanikin. Jossain vaiheessa pesukone modernisoitui ja taloon tehtiin sisävessa. Ja toinen yritys lopetettiin. Eli tiedän aika hyvin, miten turhasta tässä keskustelussa maristaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän