Tulleet valittavat, kun pitäisi oppia suomen kieli
Haastatellut ovat olleet Suomessa vuosia, mutta eivät ole oppineet kieltä. Harmittelevat, miten eivät kunnolla pääse mukaan yhteiskunnan menoon, kun eivät osaa kieltä. Osan mielestä nykyiset kielitaitovaatimukset ovat liikaa.
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset myös valittavat kun pitäisi oppia vieras kieli. Esim Ruotsissa suomalaiset ovat se ihmislaji joka tuli, meni sossuun hakemaan ilmaista rahaa eikä koskaan vaivautunut opiskelemaan sanaakaan ruotsia.
Kuka vaivautui ja kuka ei. Heitäkään ei voi niputtaa. Aikanaan väkeä lähti Amerikkaan, kuka sopeutui ja oppi kieltä ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset myös valittavat kun pitäisi oppia vieras kieli. Esim Ruotsissa suomalaiset ovat se ihmislaji joka tuli, meni sossuun hakemaan ilmaista rahaa eikä koskaan vaivautunut opiskelemaan sanaakaan ruotsia.
Nyt puhut ihan💩. Kaikki eivät olleet Slussenin sissejä kuten sinun tuttusi. Olin 70-luvulla Ruotsissa töissä ja tuntemani kaikki suomalaiset kävivät työnantajan kielikursseilla. Hyviä töitä sai paremmin, jos osasi kieltä. Kielitaidottomia oli Jugoslaviasta ja Turkista tulleet, ainakin naiset. Eivät olleet 10 vuodessa oppineet ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset menivät Ruotsiin tekemään töitä.
Isompi ongelma on ettei nuo tulijat osaa edes englantia.Päiväkodin vanhempien illassa oli swahilin,somalian,arabian,kiinan ja venäjänkielen tulkit...Jokaiselle tyyliin omansa..
Vierailija kirjoitti:
Esim. ulkomaalaisille opetetaan: "minun koirani". "sinun koirasi". Täysin tarpeetonta ja turhaa päänvaivaa opettaa noita päätteitä.
Voisivat kertoa, että näin on kirjakielessä, mutta on ihan yhtä ok puhekielessä jättää vaivalloiset päätteet pois ja minun sanankin voi lyhentää sanaksi "mun" eli "mun koira" "sun koira".
Suomen puhekieli eroaa todella paljon kirjakielestä.
Kysyn sinulta, lukija. Oletko koskaan nähnyt oppikirjaa, jolla suomea opetetaan? No niin. Kun tuo edellä sanottu on täysin totta. Itsekään en tuolla tavalla olisi oppinut. Oppimateriaali on luvattoman surkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa olla vain hyvän kielipään ihmisiä kommentoimassa. Itse en osaa englantia ja ruotsia, vaikka niitä on vuosikausia opetettu, ja englantia kuulee kaikkialla. En vain opi. Englantia ymmärrän vähän, mutta mitään en osaa sanoa.
Sitä en tiedä, onko noilla syynä haluttomuus oppia, vai ongelmia oppimisessa. Halusin vain tuoda tämänkin näkökulman esille.
Kyllä se haluttomuutta on. Minulla on työkaverina ulkomailta naisen perässä tänne tullut ja perheen perustanut. Aivan ensimmäisestä päivästä alkaen tämä kaveri sanoi, että puhukaa hänelle suomea että oppii kielen ja näin teimme. Nyt hän osaa suomea lähes täydellisesti ja ymmärtää vitsit ja sanojen erilaiset merkitykset. No töitä hänelle onkin riittänyt kun on ahkera ja pärjää suomen lisäksi hyvin kahdella muullakin kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs ne Espanjaan ja Portugaliin muuttaneet suomalaiset? Puhuvat tietysti kaikki siellä paikallista kieltä täysin sujuvasti 🤭
Espanja ja Portugali maksavat tietysti tulkin... miten se kuulostaakin niin typerältä.
Suomi on vaikeimpia kieliä maailmassa. Ymmärrän täysin niitä, jotka eivät sitä opi, vaikka opiskelisivat.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on vaikeimpia kieliä maailmassa. Ymmärrän täysin niitä, jotka eivät sitä opi, vaikka opiskelisivat.
No eikä ole. Mailmassa on muutama kieli jonka lausuminenkin on lähinnä mahdotonta -)). Hitonmoiset kurkkuäänteet. Jokainen osaa mm. lausua suomenkieltä koska luetaan samalla lailla kuin sanotaan.
Janne S kirjoitti, että on ristiriitaista, kun alakoululaisten pitäisi oppia paremmin suomea. Kuitenkin suomalaisten koulutuksessa suositaan englanninkielistä opiskelua.
Että yliopistossa suomea opettaa henkilö, joka ei osaa lainkaan suomea, koska suomi on mielestään niin vaikea kieli.
Vierailija kirjoitti:
Janne S kirjoitti, että on ristiriitaista, kun alakoululaisten pitäisi oppia paremmin suomea. Kuitenkin suomalaisten koulutuksessa suositaan englanninkielistä opiskelua.
Että yliopistossa suomea opettaa henkilö, joka ei osaa lainkaan suomea, koska suomi on mielestään niin vaikea kieli.
Mitähän oikein olet lukenut? Yliopistossa ei todellakaan suomea opeta henkilö, joka ei itse sitä osaa...
Vierailija kirjoitti:
Rahaa vaan pitäisi tulla, mutta ei mitään vaivaa nähdä mistään
Täsmälleen niinkuin suomalaiset Ruotsissa 70-80 luvuilla. Sossusta rahat ja suoraan viinakauppaan ja sitten torille ryyppäämään. Ei elettäkään tehdä yhteiskunnan hyväksi. Sitten puukkotappelu ja päästään vankilaan ruotsalaisten veronmaksajien rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaivautui ja kuka ei. Heitäkään ei voi niputtaa. Aikanaan väkeä lähti Amerikkaan, kuka sopeutui ja oppi kieltä ja kuka ei.
Niputa sinä äm.mä v i t t u s i ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset menivät Ruotsiin tekemään töitä.
Ja paskat menivät. Mentiin vankilaan tai mielisairaalaan ja toreille ryyppäämään. Ne harvat jotka osasivat pitää työpaikan olivat muiden suomalaisten seurassa ja sitten 30 vuotta myöhemmin ihmettelivät että missä sitä meikäläinen ruotsia oppis. Äärettömän halveksittu siirtolaisryhmä. Vähän niinkuin soma.lit.
Jännästi alempaa luokkaa edustavien pitäisi kuin taikaiskusta oppia suomen kieli niillä kämäsillä kotouttamiskursseilla. Osa näistä puhuu kuitenkin sujuvaa englantia. Sen sijaan korkeakoulututkintoa suorittavan tulijan ei oleteta opiskelevan suomea. Luulisi, että se olisi näille tuleville maistereille & tohtoreille helppo nakki
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Mailmassa on muutama kieli jonka lausuminenkin on lähinnä mahdotonta -)). Hitonmoiset kurkkuäänteet. Jokainen osaa mm. lausua suomenkieltä koska luetaan samalla lailla kuin sanotaan.
On suomessakin kurkkuäänne, jota ei kirjoiteta. Äännät sanojen väliin glottaaliklusiilin, kun sanot esimerkiksi mene ulos.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen, kun on korkeasti koulutettu, joka ei muka opi kieltä. Heillä sentään on usein joku suomalainen työyhteisö, jossa voi oppia.
Joo ja yliopistoon pääsee opiskelemaan, vaikka ei osaa suomea. Toista se on amisten kanssa. Miten ihmeessä odotetaan, että ne, joilla ei muutenkaan ole lukupäätä, oppisivat suomen niillä surkeilla suomen tunneilla, jossa voi olla kymmenen eri kansalaisuuden edustajaa ja suomalaisella "opettajalla" tankeroenglanti? Opettaja ei tietenkään puhu arabiaa, kurdia tms Ehkä pitäisi vinkata näille tulijoille, että hakekaa mieluummin yliopistoon. Järjetön systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskan malli vaan tännekin Jos et osaa asioida maan kielellä virastossa niin se on voi,voi ja asiat jää hoitamatta .Suomessa annetaan tulkki vaikka asunut vuosikausia Suomessa eikä ole viitsinyt opetella kieltä.
Kannatan ja jos ei kieltä osaa niin karkotus sinne mistä on tullut 😂
Sama kohtelu sit kaikille proffillekin. Pois Suomesta, jos ei läpäise kielitestejä. Vai onko tässä tarkoitus luoda jotain luokkakohtaisia eroja?
Yliopistoissa työskentelevät kansamme älykkäimmät. Kyllä siellä tiedetään, että suomen kaltainen junttikieli tulee hävittää.
Täh? Eihän 5 vuotta ole pitkä aika. Ruotsalaiset eivät ole oppineet edes 500 vuodessa. Se on minusta aika pitkä aika. Minusta pitäisi vaatia että osaisivat tehdä itse esim. Karjalan piirakoita tai edes Joulutorttuja.