Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulleet valittavat, kun pitäisi oppia suomen kieli

Vierailija
19.10.2024 |

https://yle.fi/a/74-20117458

Haastatellut ovat olleet Suomessa vuosia, mutta eivät ole oppineet kieltä. Harmittelevat, miten eivät kunnolla pääse mukaan yhteiskunnan menoon, kun eivät osaa kieltä. Osan mielestä nykyiset kielitaitovaatimukset ovat liikaa.

Kommentit (305)

Vierailija
221/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttaisin Ruotsiin, opettelisin ruotsia. Piste. 

Vierailija
222/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs ne Espanjaan ja Portugaliin muuttaneet suomalaiset? Puhuvat tietysti kaikki siellä paikallista kieltä täysin sujuvasti 🤭

Ja nämä suomalaiset elåvät siellä Espanjan ja Portugalin "kelacardilla"? Kyllä huomaa taas vohervassarin järjenjuoksun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs ne Espanjaan ja Portugaliin muuttaneet suomalaiset? Puhuvat tietysti kaikki siellä paikallista kieltä täysin sujuvasti 🤭

Harva heistä elää kelan tuella.

Mitä tekemistä Kelalla on asian kanssa?

No ehkä maahanmuuttajat miettivät että mitä turhaa opetella kieltä kun Kela maksaa ja hoitaa asiat muutenkin. Yleensä lähes kaikki tukien varassa elävät osaavat kumma kyllä vaatia kaikenlaista tukea ja jos eivät sitä saa niin alkaa kauhea vinkuminen.

Vierailija
224/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tänne tullut niin opettele kieli, äläkä valita että et pääse mukaan sinne tai tänne. Maassa maan tavalla. Jos minä muutan sinun kotimaahasi niin vaadinko minä että he opettelevat suomea vai onko minun opeteltava sinun kielesi? Aina voitte muuttaa takasin sinne mistä olette tulleet. Saisi laittaa sen kielitaidon etuuksien saamisen ehdoksi. Jos ei edes kahden vuoden aikana osaa kieltä niin etuudet pois ja palautus kotimaahan. Luulen että sen jälkeen yhtäkkiä löytyykin sitä kielitaitoa. 

Vierailija
225/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa olla vain hyvän kielipään ihmisiä kommentoimassa. Itse en osaa englantia ja ruotsia, vaikka niitä on vuosikausia opetettu, ja englantia kuulee kaikkialla. En vain opi. Englantia ymmärrän vähän, mutta mitään en osaa sanoa.

Sitä en tiedä, onko noilla syynä haluttomuus oppia, vai ongelmia oppimisessa. Halusin vain tuoda tämänkin näkökulman esille. 

Vierailija
226/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He eivät taida elää siellä tukien varassa, kuten monet tulokkaaat täällä. Musliminaiset vain pirttiviljelevät neljän seinän sisällä, raha juoksee, ja Al-Jazeer kehuu, miten tämä on naisten paratiisi.

Vierailija
227/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtaa olla kielipolitiikka Ruotsissa? Pitääkö tulijoilla oppia kieli?

Siellähän maahanmuuttajat ovat lähes täysin ruotsinkielistyneet. Riippumatta siitä onko lähtömaa ollut Albania, Iran vai Suomi.

Vierailija
228/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sinä ruotsinkieltä? Et taida osata.

Enkä ole Ruotsissakaan.

Vierailija
229/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, ihailtavaa sikäli että oltiin tarkoituksella otettu kolme töissä olevaa. Valitettavasti totuus on vähän toinen. Näitä ikuisia aurinkoisen letkeitä lomapäiviä viettäviä kun piisaa. 

Tässähän tulee käymään niin, että tulevaisuuden Suomi näyttää irakilaiselta, syyrialaiselta, venäläiseltä, afrikkalaiselta. Ja kielinä kuullaan arabiaa, kurdia, venäjää ja englantia - sekä ehkä sitä nykyistä sähisevän töksähtävää hybridisuomea. Tämän näkee jo katukuvassa nyt. Profiili on täysin muuttunut, lyhyessä ajassa (viidessä-kymmenessä vuodessa). 

Älä nyt laita venäläisiä tulijoita samaan kastiin noiden muiden kanssa :D

Vierailija
230/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli on tulossa Suomeen asumaan, ei pitäisi tulla yllätyksenä, että kielemme on vaikea. Vähintä mitä tulija voi tehdä, jos haluaa tässä maassa elää, on opetella kieltämme. Netissä voi hyvin opetella etukäteen. Mikäli ei kieltä opi, se rajoittaa varmasti integroitumista ja omaa viihtymistä.

Terveisin itsekin maahanmuuttajana elänyt. 

Vierailija
231/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset myös valittavat kun pitäisi oppia vieras kieli. Esim Ruotsissa suomalaiset ovat se ihmislaji joka tuli, meni sossuun hakemaan ilmaista rahaa eikä koskaan vaivautunut opiskelemaan sanaakaan ruotsia. 

Vierailija
232/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan elävät Suomen kelatuilla. Erilsista tuötöntä ja mt-sairaselkelistä Suomen veronmaksajien rahoilla makaa siellä ryyppäämässä. 

Vierailija
233/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tässä asiassa tyly. Minusta kielen oppimisen suhteen pitäisi olla paljon tiukempi. Ei minun tehtäväni ole puhua englantia tai viittoa käsin ihmiselle, joka ei vaivaudu opettelemaan suomea. Itse jätän väliin jokaisen kahvilan yms, jossa listat ja palvelu ovat vain englanniksi.

Tällä nykymenolla kielemme häviää pian ja englanti nostetaan viralliseksi kieleksi.

Läheskään kaikki eivät puhu englantia. 

Tämä. Moni nuorikaan ei osaa puhua englantia, mutta somen slangihokemat kyllä osataan.

Vierailija
234/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa vaan pitäisi tulla, mutta ei mitään vaivaa nähdä mistään

Vierailija
235/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ettei suomalaisia ajettu aikanaan aseella uhaten pois Ruotsista. Kiittämätön paskiaiskansa. 

Vierailija
236/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan ollut vaikeaa löytää tuollaisia edustavampia haastateltavia, jotka ovat jopa töissä. Olisivat haastatelleet paria ummikkosomalia, jotka ovat olleet täällä 20 vuotta ja käyttävät edelleen tulkkeja.

Vierailija
237/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitusohjelmassa on mainittu toive saada tänne lisää ma muja, mutta on unohdettu se, että Venäjän kyljessä asuminen katsotaan pelottavaksi ulkopuolisen silmin.

"Tulepa töihin tänne, teet töitä Konnussa mikä on ihan Mordorin vieressä, mutta me on jo totuttu siihen, joten sinäkin totut."

Toinen juttu on, että suomi on kuitenkin maailman 6. vaikein kieli oppia, ja se tiedetään. Germaaniset kielet, kuten norja ja ruotsi on nopeampia oppia, joten aika harvalla on niin suuri motivaatio, että viitsivät tulla juuri tänne ajatuksella, että kolmen vuoden opiskelun jälkeen osaa kielen niin hyvin, että voi keskustella.

Mitä on tarkoitus tehdä niiden vuosien aikana, kun töitä ei saa?

https://unbabel.com/unbabel-translates-the-10-hardest-languages-to-lear…

Vierailija
238/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiminen on ihan haluamisesta kiinni. Mulla oli työkaveri Saksasta, joka puhui tosi hyvin suomea. Ihmettelin asiaa, kun hän oli ollut n puoli vuotta täällä. Hän sanoi, että oli kuunnelut kaksi kuukautta ihmisten puhetta itse puhumatta ja sitten vain alkoi puhua. Mitään kurssejakaan ei tarvinnut.

Opiskelukavereissa oli myös kiinalainen, joka kertoi myös vain alkaneensa puhua suomea.

Vierailija
239/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nepalilainen työkaveri joka ollut 10v Suomessa ja puhuu täysin suomea. Oppii kun töissä kaikki puhuu hänelle suomea eikä englantia. Sana sanalta oppinut 👍

Minun tiimiläiseni on muualta tullut ja pääosin käytän suomea koska olemme suomessa. Sillälailla hän oppii kieltä. En välitä kieliopista vaan rohkaisen puhumaan ja yrittämään. Toki neuvon kun hän kysyy onko oikein tai miten sanotaan. 

Vierailija
240/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa vaan pitäisi tulla, mutta ei mitään vaivaa nähdä mistään

Tällaisia ovat suomalaiset. Laiska ja kiittämätön kansa. Onneksi ryyppäävät itsensä hengiltä ja tappavat toisiaan puukoin.