Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulleet valittavat, kun pitäisi oppia suomen kieli

Vierailija
19.10.2024 |

https://yle.fi/a/74-20117458

Haastatellut ovat olleet Suomessa vuosia, mutta eivät ole oppineet kieltä. Harmittelevat, miten eivät kunnolla pääse mukaan yhteiskunnan menoon, kun eivät osaa kieltä. Osan mielestä nykyiset kielitaitovaatimukset ovat liikaa.

Kommentit (305)

Vierailija
201/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut Ruotsia kuusi vuotta ja "virkamies"kurssin suorittanut, en osaa yhtään kieltä siis paljo mitää..hähähähähähähähääääää, repikää siitä huumoria. Itse ainakin useasti viihdytän itseäni uskomattomalla surkeudella.

Vierailija
202/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sinä ruotsinkieltä? Et taida osata.

Miksi pitäisi osata helvettiin se jankkaus se on meidän toinen kotimainen,paskat nyt ollaan suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asenteesta tuo on kiinni. Ei haluta oppia.

Juuri näin. Olen ollut opettamassa suomea aikuisille maahanmuuttajille ja tunneilla 90% opiskelijoista halusi tehdä kaikkea muuta kuin opiskella. V-mäisin työ missä olen koskaan ollut.

Vierailija
204/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Huvitti" viime kesänä Suomessa ollessamme, länsirannikolla lomailessamme, kun espanjankielinen mieheni auttoi nelihenkistä, ruotsin kieltä osaamatonta  suomalaisseuruetta. Seurueen englannin kielentaito oli kohtuullinen; sillä he sitten ensin yrittivätkin kommunikoida ruotsia puhuvan yrittäjän kanssa. Espanjalainen mieheni auttoi "toimimalla tulkkina"; joten suom.seurue sai siis asiansa hoidettua. Mieheni ei ole koskaan asunut Suomessa, silti hän puhuu ja kirjoittaa erittäin hyvää suomen kieltä. Ruotsin kielen hän opetteli aikoinaan ollessaan n.vuoden verran stipendiaattina Ruotsissa.

Ja mikä kohta tuossa sitten oli se huvittava jos suomea ja ruotsia osaava miehesi avusti jotakuta suomalaisseuruetta ruotsinkielisen kauppiaan kanssa.

Toki luulisi että kauppias opettelisi suomea sen verran että saa tavaraa myytyä suomenkielisillekin asiakkaille suomessa, mutta näillä ruotsinkielisillä tuntuu olevan ongelma asenteessa. Esim. pizzapaikoissa ei välttämättä ole juurikaan yhteistä kieltä mutta sen verran nää on opetelleet että kaupankäynti sujuu suomeksikin, kuten järkevää onkin. 

Vierailija
205/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kielen kursseilla näperrellään jonkin typerän kieliopin kanssa, jolla ei tee yhtään mitään. Aivan kammottavaa. En minäkään jaksaisi.

Suomen kielen kurssit pitäisi olla ihan arjen peruskielen opetusta tyyliin mitä tarvitsee arkielämässä. Myös pitäisi opettaa puhekieltä siinä samalla, sillä suomalaiset eivät puhu kirjakieltä. 

Vierailija
206/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, kun tänne tulleilla ukrainalaisilla ei ole ollut ongelmia oppia suomea. 

Opiskelevat innolla kieltä.

Vierailija
207/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ulkomaalaisille opetetaan: "minun koirani". "sinun koirasi". Täysin tarpeetonta ja turhaa päänvaivaa opettaa noita päätteitä. 

Voisivat kertoa, että näin on kirjakielessä, mutta on ihan yhtä ok puhekielessä jättää vaivalloiset päätteet pois ja minun sanankin voi lyhentää sanaksi "mun" eli "mun koira" "sun koira".

Suomen puhekieli eroaa todella paljon kirjakielestä. 

Vierailija
208/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on käsittämätöntä, miten kieltä ei opita auttavasti edes viidessä vuodessa. Ei se ole kielen vaikeudesta kiinni, vaan viitseliäisyydestä.

Eikä sitä täydellisesti tarvitse osata, vaan niin että tulee ymmärretyksi ja itse ymmärtää. Tietysti erityissanasto on osattava työpaikasta riippuen, mutta ei sekään useita vuosia vie.

Olen tätä kuunnellut, kun viittakaapuiset lastensa kanssa kaupoissa kulkevat; ei sanaakaan suomen kieltä kuulu. Joku isommista lapsista tulkkaa kassalla, jos tarvitsee jotain kysyä. Miksi opetella, kun rahaa tulee enemmän ja huomattavasti helpommalla, kun ei ymmärrä yhtään Te-toimiston vaatimuksistakaan.

Hullukin saa joskus olla, mutta ei tyhmä. Hyvin nämä tämän asian osalta ovat kotiutuneet. Kelatuntemus huippuluokkaa. Ja mitään ei vastineeksi vaadita. Onneksi ruuvi kiristyy, pian on sisällissota päällä, kun kantisten asiat huononee koko ajan.

Vierailija
209/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. ulkomaalaisille opetetaan: "minun koirani". "sinun koirasi". Täysin tarpeetonta ja turhaa päänvaivaa opettaa noita päätteitä. 

Voisivat kertoa, että näin on kirjakielessä, mutta on ihan yhtä ok puhekielessä jättää vaivalloiset päätteet pois ja minun sanankin voi lyhentää sanaksi "mun" eli "mun koira" "sun koira".

Suomen puhekieli eroaa todella paljon kirjakielestä.

No ainakin meidän taloyhtiössä (omistus) puhuvat juuri noin, eli sun auto, mun koira. Ja se on ihan jees. Täällä onneksi on sellaista fiksumpaa tulijaa, kaikki käyvät töissä. Joskus on säännöissä vaikeuksia ymmärtää, ja puheenjohtaja joutuu selittelemään.

Vierailija
210/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pupupup

Vierailija
211/305 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs ne Espanjaan ja Portugaliin muuttaneet suomalaiset? Puhuvat tietysti kaikki siellä paikallista kieltä täysin sujuvasti 🤭

En voi muiden puolesta kertoa, mutta omat vanhempani pärjäävät Portugalissa paikallisella kielellä. Eivät ole vaatineen valtion piikkiin tulkkipalveluja siellä. Muuttivat sinne kun pääsivät eläkkeelle. Äiti opiskeli Suomessa kansalaisopistossa portugalia ja oppi sen verran, että alkuun pääsivät. Saivat vuokrattua asunnon, hoidettua siihen liittyvät asiat. Jonkin verran saivat käytännönneuvoja muilta paikkakunnan suomalaisilta ja briteiltä. Isä osaa sen verran kieltä, että saa tilattua baarissa oluen, ostettua kioskilta lehden ja asioitua lääkärissä ja kaupassa. 

Äiti osaa suomea, ruotsia, englantia ja nyt portugalia. Isä vain suomea ja vähän portugalia ja saksaa. Isä oli puoli vuotta Saksassa töissä, lähti sinne ihan ummikkona ja puolessa vuodessa oppi perus fraasit eli tilaamaan olutta ja suolapalaa, asioimaan kaupassa ja terveyspalveluissa.

Vierailija
212/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin vuosia itävaltalaisen naisen kanssa. Hän oppi suomea puolessa vuodessa.  Toisaalta työkavereina on ollut ulkomaalaisia jotka eivät osaa suomea 10 vuoden jälkeenkään, koska eivät katso sitä tarvitsevansa koska töissä kaikki puhuvat heille englantia.

Sekin on kuultu, että jos ulkomaalainen mies alkaa puhua suomea, niin naislykky huononee. 

Sanoinkuvaamattoman ärsyttävää on sekin, että ravintoloissa ei saa palvelua suomeksi ja tämä on oma vikamme. Jos haluat Helsingissä suomea osaavan tarjoilijan, niin muut asiakkaat alkavat katsoa sinua vihaisesti, että mikä juntti tuossa on kun ei englantia osaa.

Vierailija
213/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Etelä-Koreassa vaihdossa puoli vuotta. Sinä aikana opin lukemaan koreaa (ei kovin vaikeaa), perusfraasit, asioimaan ravintolassa ja neuvomaan taksikuskille minne haluan mennä. Ystäväni asui vuoden Kiinassa ja sen jälkeen veti kiinalaisille turisteille opastuskierroksia kiinaksi. 

Jos asuu vuosia vieraassa maassa, on mielestäni käsittämätöntä, ettei paikallinen kieli tartu juuri yhtään. Nauttivatko nämä ihmiset laput silmillä kävelystä ja totaalisesta ulkopuolisuudentunteesta, vai onko heillä paha kielellinen oppimisvaikeus? 

Oma vikamme. Me toisaalta haluamme puhua ulkomaalaisille englantia koska niin monella on kova halu näyttää kuinka kansainvälisiä tässä ollaan. Kauan paasattiin, että puhkaa ulkomaalaisille englantia, koska ne ei sitä junttisuomea osaa vaikka kuinka kovalla äänellä sitä puhuisit.

Vierailija
214/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 2ssa vuodessa oppii kielen kuin kielen jos tosissaan haluaa.  Ympäröi itsensä suomenkielisillä ihmisillä ja lukee suomea, ja kuuntelee tv,stä vain suomea jne.

Uskomattomia untamoita! Vitsi! Olisi pitänyt pysyä slummissaan. 

Vierailija
215/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherpunikkien polvistuminen muukalaisten edessä on häpeällistä ja pöyristyttävää. Muukalaiset sanelevat ehdot ja viherpunikit tottelevat kuin hakatut rakit. 

Vierailija
216/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kun tänne tulleilla ukrainalaisilla ei ole ollut ongelmia oppia suomea. 

Opiskelevat innolla kieltä.

Ukrainalaisilla on upea asenne! Arvostan.

Vierailija
217/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olisi, että unohdettaisiin koko turha homma ja lähetettäisiin tulijat takaisin kotimaihinsa. 

Vierailija
218/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-kansliapäällikkökin aivopieruili vuonna 2018:

https://www.talouselama.fi/uutiset/kansliapaallikon-keino-yritysten-kan…

"

Kuinka suuri vaikutus suomen kielellä on?

Paljonkin. Ulkomaisten osaajien käyttö muuttaa yritysten kielipolitiikkaa. Kynnys siihen voi nousta aika isoksi. Hallituksen kehysriihen aloitteet tähtäävät siihen, että kaupunkien pitää mahdollistaa viranomaisasiointi englanniksi. Varsinkin Helsingissä ja Espoossa tarvittaisiin nopeasti lisää englanninkielistä kouluja. Kuntien pitää tehdä nopeammin ja enemmän."

Veikkaan, että tuonkin ruman äijän englanti on melkoista änkkäämistä.

Vierailija
219/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sinä ruotsinkieltä? Et taida osata.

Miksi pitäisi? Valtakielemme kun on suomi ja sillä täällä pärjää aivan mainiosti tavan kansalainen. Eli pääsääntöisesti on osattava suomea jotta täällä pärjää ja joihinkin töihin on vaatimuksena sitten myös toisen kotimaisen kielen taitaminen. Asun itse rannikolla ja harvoin törmään täälläkään ruotsinkieleen ja kaikissa paikoissa asioidessani on keskustelu aloitettu aina suomeksi. 

Vierailija
220/305 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takas sinne  mist on tullu, sit vaa. Näihin uhrataan liikaa rahaa suomessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi