Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuo tullessas jne. -sanonta

Vierailija
18.10.2024 |

Pitkässä metatyöketjussa on ollut puhetta Tuo tullessas, vie mennessäs, tee ollessas -sanonnasta. Tuota sanontaa hoettiin meillä kotona lapsuudessa useasti ja myös noudatettiin sitä. Itse pidän sitä siis luonnollisena ja tehokkaana tapana toimia. Metatyö-ketjusta havahduin siihen, että joku/jotkut eivät pidä tuosta toimintatavasta, vaan pitävät sitä laiskana tai muuten huonona tyylinä hoitaa asioita.

Nyt vasta tajusin, että mieheni todennäköisesti ei pidä tuosta tyylistä. Aina huokailee ja tuhisee, jos sanon, että ota jotain mukaan, kun on menossa jonnekin. Olen vaan ajatellut, että hän on laiska tai ei vaan tajua tai huomaa asioita.

Elätkö itse tuon sanonnan mukaan? Vai onko se sinulle samantekevä asia? Vai inhoatko sitä?

Esimerkki sanonnasta: Kotiin tullessa ottaa postit postilaatikosta tien varressa. Ulos lähtiessä vie samalla roskapussin. Teeveden kiehumista odotellessa tyhjentää samalla tiskikonetta. 

Kommentit (167)

Vierailija
161/167 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samaa ilmiötä lienee tämä että kumppanini ostaa kaupalla käydessään vain ja ainoastaan ne tavarat joita on huomannut itse tänään tarvitsevansa tai joita olen laittanut valmiiksi listalle. Minä ajattelisin, että kaupalla käyvä ihminen voisi aina vilkaista onko lapsille leipää, maitoa ja hedelmiä, ja onko kaapissa jotain mistä huomenna laittaa ruokaa. Jos en ehdi väliin jokaista asiaa listata erikseen (esim. koska olen töissä tai lasten kanssa uimassa), saan itse käydä perässä uudestaan kaupassa koska tosiaan leipä on loppu, margariini on loppu, jogurtti on loppu, taloudessa on yksi hedelmä ja huomiseksi ei ole mietitty mitään ruokaa. Itse kun käy kaupassa, käyn ajatuksella että ainakin 3-4 pv pärjäisi. 

Miten jaksat elää perhearkea tuollaisen vajakin kanssa, joka ei osaa edes ostaa lapsille maitoa ja leipää ilman erillistä ohjeistusta?

Vierailija
162/167 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on koko ikäni toistettu tuota sanontaa. Minulla on adhd ja ensi kerran lääkityksen saatuani opin, mitä sillä tarkoitetaan. Tavallaan tässä päästäänkin siihen, miksi lääkitys toimii erityisesti uusien tapojen oppimisessa ja toistamisessa. Sitten siitä tulee tapa, joka helpottaa sekä muiden että sitä omaa arkea, eikä sitten kuluta voimavaroja samalla tavalla kuin ennen omien jälkien perässä kulkiessa.

Kyllä se vanhakin koira oppii uusia temppuja ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/167 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin palaisi hermo, jos joku hokisi jatkuvasti vieressä jotain "vie mennessäs, tuo tullessas" -mantraa. Teen hommat sitten, kun on niiden aika enkä halua koko ajan häsätä edestakaisin kiikuttamassa jotain sukkaa ja kahvimukia. Ap kuulostaa kunnon kotin atsilta.

Vierailija
164/167 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas väärinymmärrettyä. Nimenomaan pyrkimällä sisäistämään tuon ohjeen ihminen vapautuu jatkuvan sukankiikutuksen ikeestä. Voi rentoutua ja vähentää yksityiskohtien perässä juoksemista, kun asiat löytävät paikalleen silloin, kun olet muutenkin menossa. Olet siis tilanteen herra. Mutta jos pelkäät eniten elämässä ohjeenantajan herruutta, ja vieläpä niin paljon, että olet mieluummin kaaoksen orja ja lopun aikaa ohjelmallisesti sokea, niin joudut tekemään paljon enemmän työtä ja kärsimään ristiriidoista, kun et osaa asennoitua töihisi.

Vierailija
165/167 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ymmärtänyt tuon niin että se kohdistuu itseensä. Tuon romut tullessani, teet hommani ja siivoan jälkeni ja vien tavarat pois. En niin että joku muu hoitaa jotain.

Vierailija
166/167 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin tuon sanonnan ensimmäistä kertaa viime vuonna.

Vierailija
167/167 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla ainakin palaisi hermo, jos joku hokisi jatkuvasti vieressä jotain "vie mennessäs, tuo tullessas" -mantraa. Teen hommat sitten, kun on niiden aika enkä halua koko ajan häsätä edestakaisin kiikuttamassa jotain sukkaa ja kahvimukia. Ap kuulostaa kunnon kotin atsilta.

Eihän sitä kenellekään täysijärkiselle yhtenään hoeta. Ihan yksinään elävä osaa toimia noin.

Enemmän siitä tulee edestakaisin häsäämistä, kun ensin viet sukan ja palaat takaisin sohvalle, sitten lähdet toiselle reissulle noutamaan kahvikupin. Olisin pärjännyt yhdellä käynnillä, kun olisit vienyt sukan mennessäs ja tuonut kahvin tullessas.  Olisi jäänyt enemmän aikaa loikoa sohvalla.