Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhdeterapia manipulatiivisen kumppanin kanssa? Kokemuksia?

Vierailija
18.10.2024 |

Voiko siitä olla apua? Entä jos itsellä vaikea välillä tunnistaa manipulaatiota kun niin tottunut siihen ja ikävä kyllä hyväksynyt aiempina vuosina kaikenlaista, niin monista sairaista asioista tullut ikäänkuin normi parisuhteessa ja niitä tosi vaikea muuttaa.

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole onneksi kokemusta manipuloivasta kumppanista, mutta eikö terapian sijaan ero olisi parempi ratkaisu, jos toinen oikeasti on manipuloiva?

Vierailija
2/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu ehdottomasti kannattaa ja upeasti sujuu eiku....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani siis haluaisi terapiaan ja sitä kokeiltu aiemminkin, mutta en kokenut että siitä olisi ollut apua. Voiko voimakkaasti manipulatiivinen ihminen muuttua? Kun lähtökohtaisesti vähättelee ongelmaa eikä itse koe sitä ongelmaksi. Vain toisen reagoiminen on se ongelma. T. Ap

Vierailija
4/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos manipuloiva käytös on jo normi, ainoa vaihtoehto katkaista kierre on ero ja sitten vasta se terapia.

Vierailija
5/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos manipuloiva käytös on jo normi, ainoa vaihtoehto katkaista kierre on ero ja sitten vasta se terapia.

Mitä järkeä mennä parisuhdeterapiaan eron jälkeen?

Vierailija
6/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisiin parisuhteisiin sitä ihmiset jäävätkin.

Vierailija
7/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tarvitsee ihan yksilöterapiaa ennen kuin edes haaveilee parista. Pitkää sellaista.

Vierailija
8/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumppani siis haluaisi terapiaan ja sitä kokeiltu aiemminkin, mutta en kokenut että siitä olisi ollut apua. Voiko voimakkaasti manipulatiivinen ihminen muuttua? Kun lähtökohtaisesti vähättelee ongelmaa eikä itse koe sitä ongelmaksi. Vain toisen reagoiminen on se ongelma. T. Ap

No miksi hän sitten muuttuisi jos ei kerran halua muuttua? Ilmeisesti hän haluaisi, että terapiassa sinulle opetettaisiin työvälineitä, joiden avulla sopeutuisit tilanteeseen ja ymmärtäisit enemmän. Manipuloiva ihminen osaa manipuloida terapeuttejakin, joten terapiassa lopulta olisit tilanteessa, jossa etsittäisiin ratkaisuja sinun hankalaan käytökseesi ja vikoihisi. Todennäköisesti sinut leimattaisiin joustamattomaksi, eli tavoite olisi saada sinut joustamaan ja mukautumaan paremmin.

Ilmeisesti manipulointi on tehonnut, koska olet edelleen suhteessa.

Vierailija
9/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tarvitsee ihan yksilöterapiaa ennen kuin edes haaveilee parista. Pitkää sellaista.

Miksi?

Vierailija
10/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä, kuinka paljon elämästäsi haluat käyttää kyseiseen ihmiseen ja suhteen vatvomiseen. Jos olet nuori ja lapsiakin haluaisit, aikaa ei ole loputtomiin.

Ihmisen on erittäin vaikea muuttua silloinkin, kun tahtoa on. Ja jos ihminen ei näe itsessään vikaa, ei hän näe muutosta tarpeellisena. Eikä toista ihmistä voi muuttaa. Kuten joku jo sanoi, sinun on parasta hakeutua yksilöterapiaan ennen seuraavaa parisuhdetta.

Vierailija
11/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi hän sitten muuttuisi jos ei kerran halua muuttua? Ilmeisesti hän haluaisi, että terapiassa sinulle opetettaisiin työvälineitä, joiden avulla sopeutuisit tilanteeseen ja ymmärtäisit enemmän. Manipuloiva ihminen osaa manipuloida terapeuttejakin, joten terapiassa lopulta olisit tilanteessa, jossa etsittäisiin ratkaisuja sinun hankalaan käytökseesi ja vikoihisi. Todennäköisesti sinut leimattaisiin joustamattomaksi, eli tavoite olisi saada sinut joustamaan ja mukautumaan paremmin.

Ilmeisesti manipulointi on tehonnut, koska olet edelleen suhteessa.

Sanoo välillä haluavansa muuttua, mutta muutos on hyvin pientä. Haluaisi siis itse ehdottomasti jatkaa ja myös mennä sinne parisuhdeterapiaan.

Moni iso asia edelleen pielessä ja suurin ongelma on huono asenne ja kaikissa ristiriitatilanteissa esiin tuleva manipulatiivinen käytös. Saattaa valehdella surutta päin naamaa, jos se vaan saa hänet näyttämään paremmalta, eikä siten tarvi ottaa vastuuta omasta käytöksestään. Näen aika hyvin käytöksen läpi nykyään kun olen opiskellut aihetta, mutta nyt kun näen sen läpi niin mies entistä kylmempi tavallaan. Vähättelee jatkuvasti käytöstään, eikä välitä että se satuttaa tms. T. Ap

Vierailija
12/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo välillä haluavansa muuttua, mutta muutos on hyvin pientä. Haluaisi siis itse ehdottomasti jatkaa ja myös mennä sinne parisuhdeterapiaan.

Moni iso asia edelleen pielessä ja suurin ongelma on huono asenne ja kaikissa ristiriitatilanteissa esiin tuleva manipulatiivinen käytös. Saattaa valehdella surutta päin naamaa, jos se vaan saa hänet näyttämään paremmalta, eikä siten tarvi ottaa vastuuta omasta käytöksestään. Näen aika hyvin käytöksen läpi nykyään kun olen opiskellut aihetta, mutta nyt kun näen sen läpi niin mies entistä kylmempi tavallaan. Vähättelee jatkuvasti käytöstään, eikä välitä että se satuttaa tms. T. Ap

Tottakai hän haluaa jatkaa, ja haluaa mennä terapiaankin, koska se saa sinut uskomaan, että hän haluaa muuttua. Se on osa manipulointia. Ja se on tehonnut sinuun, koska tässäkin sinä kerrot vain, mitä HÄN haluaa, mutta et mieti ollenkaan, mitä ITSE haluat. Haluatko siis olla suhteessa, jossa toinen on manipuloiva, ja haluatko olla suhtessa, joka on niin ongelmainen, että pitää toistamiseen mennä terapiaan? Luettelet nyt kasan ongelmia ja suhde kuulostaa suoraan sanottuna melko toksiselta ja kamalalta. Mitä oikein hakisit sen terapian kautta? Helpommallahan pääset ongelmista eroon kun vihellät pelin poikki. Maailmasta löytyy kyllä sellaisiakin miehiä/naisia (en nyt muista tuliko teidän sukupuolet tässä esiin), jotka eivät ole manipuloivia ja vanhingollisia.

Vierailija
13/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että en syyttele sinua - eroaminen ei aina ole helppoa, ja joskus asioiden tajuaminen ottaa aikansa. Minusta vaan tuntuu, että on parempi sanoa asiat suoraan. Vaikuttaa siltä, että itsekin tajuat kuvion, kun olet opiskellutkin aiheesta lisää. Eli periaatteessa sinun kai pitäisi jo itsekin tietää, mitä tehdä.

Vierailija
14/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä meillä jo lapset hankittuna jne. Nyt vasta olen herännyt tähän manipulatiiviseen käytökseen kunnolla ja tajunnut että se on ihan jatkuvaa, eikä mies todella osaa/halua sitä muuttaa.

Pari kolme vuotta sitten heräsin siihen että suhde jollain tapaa sairastuin  että en ihan ymmärräkään kaikkea kunnolla. Luin erään kirjan joka kertoi naisia alistavista miehistä ja siinä moni asia kolahti. Olin siinä vaiheessa ensimmäistä kertaa täysin valmis eroamaan. Mies kuitenkin taivutteli minut vielä parisuhdeterapiaan, joka oli suorastaan traumaattinen kokemus. Terapeutti oli suoraan sanottuna huono. Olemme jo aiemmin käyneet terapiassa pariinkin otteeseen minun aloitteestani. Yhden kerran neuvot olivat sitä luokkaa että jotta saisin miehen joskus osallistumaan kotitöihin, minä voisin esim ottaa imurin esille miestä varten. Toisella kerralla päästiin jo vähän asiaan ja silloin juuri mies ilmoitti ettei enää tule terapiaan, koska terapeutti on puolueellinen.

Viimeisin terapiakokemus oli yhtä tyhjän kanssa. Siellä vaan mies antoi kuvan että yrittää ihan hirveästi kokoajan, mutta todellisuudessa ei kuuntele mitä minä toivon ollenkaan. Tekee tiettyjä asioita kyllä, mutta ne ei ole sellaisia joita minä olen toivonut ollenkaan. Sen sijaan joitakin yksinkertaisia juttuja olen toivonut vuositolkulla, mutta ei niitä tee. Nyt haluaisi taas terapiaan, mutta mitä apua siitä voisi olla?

T. Ap

Vierailija
15/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manipulointi on tosi yleistä parisuhteessa.

Vierailija
16/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manipulointia harrastavat narsistit.

Terapia ei kannata, koska ne höpläyttävät terapeuttiakin ja oppivat vain uusia metkuja ihmisten kiusaamiseen.

JSS.

Vierailija
17/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ajanhukkaa. Toinen ei muutu. Voi muuten työstää jos haluaa ja jos kumpikin pitää siitä käymisestä siellä, eikä ahdistu. Jos joku on epävakaa, alkoholia tai lääkitys joka voimakas, homma ei tule myös toimimaan välttämättä. Asiat voivat olla myös syvemmällä jossain, eikä ole kyse pariterapia-asiasta silloin, koska se pariterapeutti ei tunne kaikkia asioita mitä maa pinnallaan kantaa.

Vierailija
18/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko manipulatiivinen ihminen muuttua? Haluaako sellainen ihminen koskaan aidosti muuttua?

Vierailija
19/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä meillä jo lapset hankittuna jne. Nyt vasta olen herännyt tähän manipulatiiviseen käytökseen kunnolla ja tajunnut että se on ihan jatkuvaa, eikä mies todella osaa/halua sitä muuttaa.

Pari kolme vuotta sitten heräsin siihen että suhde jollain tapaa sairastuin  että en ihan ymmärräkään kaikkea kunnolla. Luin erään kirjan joka kertoi naisia alistavista miehistä ja siinä moni asia kolahti. Olin siinä vaiheessa ensimmäistä kertaa täysin valmis eroamaan. Mies kuitenkin taivutteli minut vielä parisuhdeterapiaan, joka oli suorastaan traumaattinen kokemus. Terapeutti oli suoraan sanottuna huono. Olemme jo aiemmin käyneet terapiassa pariinkin otteeseen minun aloitteestani. Yhden kerran neuvot olivat sitä luokkaa että jotta saisin miehen joskus osallistumaan kotitöihin, minä voisin esim ottaa imurin esille miestä varten. Toisella kerralla päästiin jo vähän asiaan ja silloin juuri mies ilmoitti ettei enää tule terapiaan, koska te

Herranen aika, mitä enää ihmettelet? Muksut kainaloon ja juoksuksi!

Vierailija
20/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta sanoisin, ettei kannata. Kannattaa kerätä kimput ja kampsut, ottaa ero ja sopia lasten asioista.

Manipuloija manipuloi myös siellä terapiassa. Itsekin jo kerroit näin tapahtuneen. 

Kun ihmisellä on halu pelastaa toinen, niin hän jää parisuhteeseen hakattavaksi - joko fyysisesti tai psyykkisesti. Jos jonkun haluat pelastaa, niin pelasta itsesi. Samalla pelastat myös lapset.