Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asioita 80-luvulla oli huonosti?

Vierailija
16.10.2024 |

Olen syntynyt 80-90-luvun taitteessa, joten en oikeasti tiedä kasarin huonoja puolia, mutta minulle 80-luku esittäytyy vähän joka saralla huippuvuosikymmenenä. Mutta kai siinä jotain huonoa oli?

Kommentit (1082)

Vierailija
741/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia käytettiin järjettömästi. Kodeissa, työpaikoilla ja myös teinit juoppottelivat.

Tilastojen mukaan nykynuoriso ei enää juom

Me 1980-luvulla syntyneet tulemme olemaan viimeinen märkä sukupolvi.

Silloin oli myös Suomen pahin huumeaslto. Paljon huumekuolemia. Eli ei todellakaan nykynuoret siinäkään pääse lähellekään.

Vierailija
742/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kultaa porukan muistot tai sitten olivat itse sitä porukkaa mikä hakkasi toisia ilman syytä joka viikonloppu.

Kukaan ei ole minua hakannut enkä minä ole hakannut ketään.

t. Kasarin lapsi ja teini

Sama. Tuntuu että hieman liioitellaan ketjussa väkivaltaa ja seksuaalista ahdistelua. Ihan normiarkea 80-luvulla elettiin.

Ei eletty. Väkivalta oli läsnä kaikkialla..olen itse ollut silloin nuori. Ja nämä.asiat on myös tilastoista luettavissa.

Olin minäkin, enkä ole nähnyt enkä kokenut väkivaltaa 80-luvulla. Eivät myöskään vanhempani. Eiköhän ole aika paljon kiinni siitä, millaisessa seurassa liikkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingin keskustassa sai pelätä suomalaisia, väkivaltaisia juoppoja.

Samoin Tampereen Tammelassa. Liikuntareittien itsensäpaljastajat olivat arkipäivää. 

Kouluissa ja työpaikoilla seksismi kukoisti. Kenellekään ei voinut kertoa kähmimisestä ja vihjailuista, sillä yleisesti naisen piti olla kiitollinen ja mielissään huomatuksi tulemisestaan. 

Huvittavaa, miten maininta suomalaisesta örveltäjästä aiheuttaa runsaasti alapeukkuja. Missä maailmassa porukka elää?!? Mua on häiriköity urakalla, mutta ei koskaan ulkomaalaisen toimesta.

Sedät hyyväksikäytti teinejä. Kukaan ei välittänyt mitään.

Itse en välitä vieläkään. Kyllästyttää kuulla samaa virttä päivästä toiseen.

Vierailija
744/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin Tampereen Tammelassa. Liikuntareittien itsensäpaljastajat olivat arkipäivää. 

Kouluissa ja työpaikoilla seksismi kukoisti. Kenellekään ei voinut kertoa kähmimisestä ja vihjailuista, sillä yleisesti naisen piti olla kiitollinen ja mielissään huomatuksi tulemisestaan. 

Huvittavaa, miten maininta suomalaisesta örveltäjästä aiheuttaa runsaasti alapeukkuja. Missä maailmassa porukka elää?!? Mua on häiriköity urakalla, mutta ei koskaan ulkomaalaisen toimesta.

Tietynlaista perverssiyttä tuokin, että tunkee muisteluketjuun jatkuvasti seksuaalista häirintää

Eli joistakin ikävistä asioista pitäisi mielestäsi vieläkin vaieta?

Olennainen ero nykypäivään on siinä, että kasarilla tuo setämiesten touhu hyväksyttiin hiljaisesti, vaikka olikin periaatteessa laitonta siinä missä nykyisinkin. Syy tapahtuneesta vieritettiin usein alaikäisten tyttöjen niskaan.

Vierailija
745/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään jossain ketjussa tädit sanoi, ettei 14-vuotias saa olla edes klo 21 saakka ulkona.

1980-luvun nuoret siinä iässä juopotteli ja liftasi. Pojat tappeli jengeissä. Todellakin oli värikkäät ajat.

Vierailija
746/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia käytettiin järjettömästi. Kodeissa, työpaikoilla ja myös teinit juoppottelivat.

Silloin oli myös Suomen pahin huumeaslto. Paljon huumekuolemia. Eli ei todellakaan nykynuoret siinäkään pääse lähellekään.

Korjaan 1970-luvulla syntyneet, jotka olimme nuoria 1980-luvulla.

Vierailija
747/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kultaa porukan muistot tai sitten olivat itse sitä porukkaa mikä hakkasi toisia ilman syytä joka viikonloppu.

Kukaan ei ole minua hakannut enkä minä ole hakannut ketään.

t. Kasarin lapsi ja teini

Sama. Tuntuu että hieman liioitellaan ketjussa väkivaltaa ja seksuaalista ahdistelua. Ihan normiarkea 80-luvulla elettiin.

Ei eletty. Väkivalta oli läsnä kaikkialla..olen itse ollut silloin nuori. Ja nämä.asiat on myös tilastoista luettavissa.

Olin minäkin, enkä ole nähnyt enkä kokenut väkivaltaa 80-luvulla. Eivät myöskään vanhempani. Eiköhän ole aika paljon kiinni siitä, millaisessa seurassa liikkuu.

Tämä on täysi tilastollinen fakta. 

Vierailija
748/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään se on siirtynyt nettiin. Tytöt kuvaavat itseään paljastavissa vaatteissa avoimiin instatil

Tätä tullaan varmasti tulevaisuudessa ihmettelemään. Että miten vanhemmat antoivat nuorensa tehdä noin.

Vierailija
749/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt puhu paskaa. Itse olen syntynyt alle 10t asukkaan kunnassa eikä 80-luvulla kukaan tiennyt huumeista mitään. Nykyään rehottaa kunnabis asunnossa kuin asunnossa, ekstaasit sun muut arkipäivää yläastelaisille. Sekakäyttäjämutseilta otetaan lapsia pois. Moinen oli kasarilla täällä ihan ennenkuulumatonta.

Vierailija
750/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se, että laskujen maksaminen ei käynyt niin helposti kuin nykyään. Muuten kyllä netittömyys ja somettomuus oli ihanaa aikaa. Ihmiset olivat läsnä toistensa kanssa, kun ei ollut jotain luuria johon paeta joka hetki kun tulee tylsää tai ei muuten huvita.

Vierailija
751/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainahan tuollaista on ollut. Fiksumpi olisi jättänyt menemättä kyytiin, sanoo sen järkikin ettei kirkkokuorotenoreiden kanssa kannata lähteä mihinkään."

Aito 1980-luvun kommentti. Oma syy, mitäs läksit. Onneksi nykyään ollaan fiksumpia, yleensä.

Vierailija
752/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset työnnettiin kuumaan aurinkoon tai kylmään pakkaseen. Myös talvilajit olivat kauheita lapsille. Nuha ja muut sitten.

Vierailija
753/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään jossain ketjussa tädit sanoi, ettei 14-vuotias saa olla edes klo 21 saakka ulkona.

1980-luvun nuoret siinä iässä juopotteli ja liftasi. Pojat tappeli jengeissä. Todellakin oli värikkäät ajat.

Höps, nyt jo 10-11 vuotiaat pajauttelee ja ryyppää.

Vierailija
754/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan 1970-luvulla syntyneet, jotka olimme nuoria 1980-luvulla.

Tai 60-luvulla syntyneet.

Vierailija
755/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietynlaista perverssiyttä tuokin, että tunkee muisteluketjuun jatkuvasti seksuaalista häirintää h

1980-luvulla oli tosiaankin paljon hyväksikäyttöä. Ihan varmasti ennen sitäkin oli, mutta onneksi maailma on nykyään parempi ja sentään ymmärretään että hyväksikäyttö.on väärin eikä.ole uhrin syy.

Vierailija
756/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sanoisin, että hyvin raaka koulukiusaamiskulttuuri oli silloin voimissaan. Olen itse opettaja ja sanoisin että nykyään kiusaaminen on painottunut tietyille ongelmatapauksille, mutta 80-luvulla se oli ilmiönä laajempi ja raaempi, koska perus tappeluita (lue: pahoinpitelyjä) pidettiin vain poikien keskinäisinä nahinoina. Esim nenäluu saattoi murtua, mutta tekijä ei joutunut vastuuseen.

Toisaalta 80-luvulla tytöt eivät tapelleet. Sitä olisi pidetty sairaana. Nykyään tytötkin tappelee. Ennen tytöt eristi jotkut porukasta ja haukkui, mutta ei lyöneet.

Vierailija
757/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sanoisin, että hyvin raaka koulukiusaamiskulttuuri oli silloin voimissaan. Olen itse opettaja ja sanoisin että nykyään kiusaaminen on painottunut tietyille ongelmatapauksille, mutta 80-luvulla se oli ilmiönä laajempi ja raaempi, koska perus tappeluita (lue: pahoinpitelyjä) pidettiin vain poikien keskinäisinä nahinoina. Esim nenäluu saattoi murtua, mutta tekijä ei joutunut vastuuseen.

Toisaalta 80-luvulla tytöt eivät tapelleet. Sitä olisi pidetty sairaana. Nykyään tytötkin tappelee. Ennen tytöt eristi jotkut porukasta ja haukkui, mutta ei lyöneet.

Eikö muka? Koulun ulkopuolella kyllä. 

Vierailija
758/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nuorison viikonlopun viettoa kaupungilla 1987. Kannattaa katsoa, saat hieman tietoa mitkä aiheet oli pinnalla tuolloin.

Vierailija
759/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps, nyt jo 10-11 vuotiaat pajauttelee ja ryyppää.

Niin silloinkin. 

Vierailija
760/1082 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt puhu paskaa. Itse olen syntynyt alle 10t asukkaan kunnassa eikä 80-luvulla kukaan tiennyt huumeista mitään. Nykyään rehottaa kunnabis asunnossa kuin asunnossa, ekstaasit sun muut arkipäivää yläastelaisille. Sekakäyttäjämutseilta otetaan lapsia pois. Moinen oli kasarilla täällä ihan ennenkuulumatonta.

Suomessa oli paha huumeaalto 1980-luvun lopussa. Pahempi kuin koskaan on ollut. 

Noi muut bäitteedi on taas sitä omasta päästäsi kehittelemään puppua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi