Mitä asioita 80-luvulla oli huonosti?
Olen syntynyt 80-90-luvun taitteessa, joten en oikeasti tiedä kasarin huonoja puolia, mutta minulle 80-luku esittäytyy vähän joka saralla huippuvuosikymmenenä. Mutta kai siinä jotain huonoa oli?
Kommentit (1082)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla oli töitä, VHS-videot tulivat ja videovuokraamot. Ensimmäiset pelikonsolit. Ravintolat olivat pyhinä kiinni. Huoletonta aikaa verrattuna 90-luvun lamavuosiin.
Ja se, että mikään kauppa ei tainnut olla edes klo 20 saakka auki. Erikoisliikkeet kiinni klo 17. Lauantaisin klo 14. Elämä oli siltäkin osin sitten pakostakin rauhallisempaa, kun kaikki ostokset piti tehdä tietyissä aikaikkunoissa. Kun ei ollut mahdollisuuksia, ei ollut mahdollisuuksia. Sitten tehtiin lauantai-iltapäivistä maanantaiaamuun jotain muuta kuin ostosteltiin.
Eli siis, huono asia - mutta toisaalta hyvä asia.
Ruokakaupat olivat auki klo 20 asti.
Saivat kyllä olla arkisin auki klo 20 asti, mutta ainakin pienemmillä paikkakunnilla ruokakaupat meni useimmiten kiinni aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingin keskustassa sai pelätä suomalaisia, väkivaltaisia juoppoja.
Samoin Tampereen Tammelassa. Liikuntareittien itsensäpaljastajat olivat arkipäivää.
Kouluissa ja työpaikoilla seksismi kukoisti. Kenellekään ei voinut kertoa kähmimisestä ja vihjailuista, sillä yleisesti naisen piti olla kiitollinen ja mielissään huomatuksi tulemisestaan.
Huvittavaa, miten maininta suomalaisesta örveltäjästä aiheuttaa runsaasti alapeukkuja. Missä maailmassa porukka elää?!? Mua on häiriköity urakalla, mutta ei koskaan ulkomaalaisen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kultaa porukan muistot tai sitten olivat itse sitä porukkaa mikä hakkasi toisia ilman syytä joka viikonloppu.
Kukaan ei ole minua hakannut enkä minä ole hakannut ketään.
t. Kasarin lapsi ja teini
Sama. Tuntuu että hieman liioitellaan ketjussa väkivaltaa ja seksuaalista ahdistelua. Ihan normiarkea 80-luvulla elettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin Tampereen Tammelassa. Liikuntareittien itsensäpaljastajat olivat arkipäivää.
Kouluissa ja työpaikoilla seksismi kukoisti. Kenellekään ei voinut kertoa kähmimisestä ja vihjailuista, sillä yleisesti naisen piti olla kiitollinen ja mielissään huomatuksi tulemisestaan.
Huvittavaa, miten maininta suomalaisesta örveltäjästä aiheuttaa runsaasti alapeukkuja. Missä maailmassa porukka elää?!? Mua on häiriköity urakalla, mutta ei koskaan ulkomaalaisen toimesta.
Riippuu siitä, missä on viettänyt aikansa. Minä en muista ollenkaan sellaista seksismin ja ahdistelun yhteisöllisen hyväksyvää ilmapiiriä, mistä moni kirjoittaa. En toisaalta liikuskellut paikoissa, joissa örveltäminen oli yleistä.
Ainoa minuun kohdistettu "ahdistelu" tapahtui paperitehtaalla, jossa olin kesätöissä siivoamassa.Yksi työnjohtaja heitti kaksimielisen vitsin minun saapuessani paikalle, minä esittelin hänelle vessarätin ja kerroin, että tätä maistat sitten seuraavasta letkautuksesta. Myöhemmin minulta pyysi tapausta anteeksi sekä letkauttelija itse että hänen esimiehensä.
Vierailija kirjoitti:
Uma kävi meidän koululla puhumassa. Esiaviollisesta seksistä puhuttaessa hän vain kiljui että "pidä vetskari kiinni!"
Siinä sitä oli valistusta.
Aika eri tavalla sitten esiintyi kuin miten hänen seksivalistuskirjoissaan asiat esitti. Umahan oli ymmärtäväinen ja laajakatseinen, suhtautui asioihin rennosti ja elämänmyönteisesti. Hän myös rakasti eläimiä ja vastusti eläinkokeita. Vaikea uskoa, että olisi "kiljunut" missään koululla.
Vierailija kirjoitti:
Apuu-va. Kyllä hävetti. Minua hävetti myös silloin, kun radiosta kuului Uma Aaltosen lässyttävä ääni, joka tavasi sukupuoliasioita nuorille, ja meillä oli aina ruoka-aika ja radio auki. Oli puhuttava päälle koko ajan.
Kävin tuolta kuuntelemassa vähän, ihan kivasti mielestäni puhuu.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/07/14/nuorten-ja-elainten-ystava-uma…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kultaa porukan muistot tai sitten olivat itse sitä porukkaa mikä hakkasi toisia ilman syytä joka viikonloppu.
Sama. Tuntuu että hieman liioitellaan ketjussa väkivaltaa ja seksuaalista ahdistelua. Ihan normiarkea 80-luvulla elettiin.
Sinä ehkä sait elää rauhassa, minä en saanut. Olin nätti tyttö, joten jouduin monesti setämiesten kuvottavien kaksimielisyyksien kohteeksi. Liityin mm. kirkkokuoroon, jonka keski-ikäinen tenori tarjoutui heittämään mut kotiin asuessaan samalla suunnalla. Emme ehtineet lähteä kirkon pihasta, kun ukko laski kätensä reidelleni. Tämä oli aivan tyypillistä toimintaa!
Peruna. Iänikuinen peruna. Aina, joka paikassa syötiin keitettyä perunaa. Jos haluttiin vaihtelua, tehtiin muusia.
Vierailija kirjoitti:
Peruna. Iänikuinen peruna. Aina, joka paikassa syötiin keitettyä perunaa. Jos haluttiin vaihtelua, tehtiin muusia.
Peruna on hyvää, terveellistä ja kotimaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun kävi baarissa, hiukset ja kaikki vaatteet (myös takki) haisi hirveältä seuraavana päivänä sankan tupakansavun vuoksi.
Tämä on niitä harvoja asioita, mikä oli 80-luvulla huonommin.
t. Astmaatikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on hyvää, terveellistä ja kotimaista ruokaa.
Juu, jos sitä ei ole joka jeesuksen päivä, ja on oikein valmistettu. 1980-luvulla kouluissa perunat oli kumiperunoita, jotka pomppasi takaisin lautaselle, jos sattui vahingossa pudottamaan lattialle. En tiedä, mistä ihmeestä onnistuivat löytämään kouluihin keittiöalan työntekijöitä, jotka eivät osanneet edes perunoita keittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sedät hyyväksikäytti teinejä. Kukaan ei välittänyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Autoilevat aikamiehet seurusteli ihan julkisesti yläasteikäisten tyttöjen kanssa, veivät alaikäisiä tyttöjä ravintoloihin jne. Touhu tapahtui useimmiten tytön vanhempien suostumuksella, sitä pidettiin jotenkin hyvänä asiana, että poikaystävä oli "oikea mies" eikä joku saman ikäinen poika.
Ja pahempaakin..vanhat ukot grooomasi teinityttöjä surutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ehkä sait elää rauhassa, minä en saanut. Olin nätti tyttö, joten jouduin monesti setämiesten kuvottavien kaksimielisyyksien kohteeksi. Liityin mm. kirkkokuoroon, jonka keski-ikäinen tenori tarjoutui heittämään mut kotiin asuessaan samalla suunnalla. Emme ehtineet lähteä kirkon pihasta, kun ukko laski kätensä reidelleni. Tämä oli aivan tyypillistä toimintaa!
Ainahan tuollaista on ollut. Fiksumpi olisi jättänyt menemättä kyytiin, sanoo sen järkikin ettei kirkkokuorotenoreiden kanssa kannata lähteä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eletty. Väkivalta oli läsnä kaikkialla..olen itse ollut silloin nuori. Ja nämä.asiat on myös tilastoista luettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietynlaista perverssiyttä tuokin, että tunkee muisteluketjuun jatkuvasti seksuaalista häirintää housut märkänä. Kaikkina aikoina on ollut hyväksikäyttäjiä. 80-luvulla ei leimallisesti enempää kuin sitä ennen tai sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eletty. Väkivalta oli läsnä kaikkialla..olen itse ollut silloin nuori. Ja nämä.asiat on myös tilastoista luettavissa.
No laitapa sellaisesta tilastosta sitten tiivistelmä tänne linkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se on siirtynyt nettiin. Tytöt kuvaavat itseään paljastavissa vaatteissa avoimiin instatileihin ja arvaa ketkä heitä kuolaavat. Eikä kukaan välitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osas ne täditkin. Meidän kulmilla oli 1980-luvun alussa keski-ikäinen naisopettaja, jonka luona muutamat 12-13 -kesäiset jannut ramppasivat tiuhaan tahtiin, eikä kyse tosiaankaan ollut kouluasioista. Kaikki tiesivät, mutta kukaan ei piitannut. Äijät vain naureskelivat, että "pojat on poikia".
Autoilevat aikamiehet seurusteli ihan julkisesti yläasteikäisten tyttöjen kanssa, veivät alaikäisiä tyttöjä ravintoloihin jne. Touhu tapahtui useimmiten tytön vanhempien suostumuksella, sitä pidettiin jotenkin hyvänä asiana, että poikaystävä oli "oikea mies" eikä joku saman ikäinen poika.