Mitä asioita 80-luvulla oli huonosti?
Olen syntynyt 80-90-luvun taitteessa, joten en oikeasti tiedä kasarin huonoja puolia, mutta minulle 80-luku esittäytyy vähän joka saralla huippuvuosikymmenenä. Mutta kai siinä jotain huonoa oli?
Kommentit (1082)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nuorison viikonlopun viettoa kaupungilla 1987. Kannattaa katsoa, saat hieman tietoa mitkä aiheet oli pinnalla tuolloin.
Kiitos!
Ei tuollaisia joukkoja teinejä kännissä enää missään näe. Hyvin tuli myös väkivalta esille.
Joo, ihan apinalaumaahan nuo kaikki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin silloin vasta lapsi mutta sanon nämä. Monien sairauksien hoito ei ollut niin kehittynyttä kuin nyt. Koulussa opettajat sai p hoinpidellä oppilaita esim tukistamalla tai lyömällä karttakepillä sormille. Äitiysloma oli 3kk.
Totta tuo opettajien käyttämä väkivalta koulussa. Siitä huolimatta kouluissa oli paljon levottomampaa kuin nykyään. Luokissa oli häiriöitä ja pihalla tappeluita. Ei tarkkailuluokat auttaneet.
Mitään erityistä tukea ei saanut oppimiseen. Jos et pärjännyt, tipuit kyydistä.
Ei pidä paikkaansa. Silloin ei ollut integraatiota, kärryistä putoaville oli omat koulut ja luokat. Ja ooettajat eivät todellakaan saaneet käyttää väkivaltaa.
Integraatio tuli 80-luvulla. Niille omille luokille "joutui
Nykyaikana taas kaikkien ovien pitää olla avoimia kaikille, jolloin tasoa pitää laskea. Onko se sitten hyvä?
Erilaisuuden sieto oli olematon.
Vierailija kirjoitti:
Talvet oli kylmiä ja kauheita, etenkin talvi 87-88 kun oli useampi kuukausi yli 30 asteen pakkasia. Tämä yhdistettynä teinimuotiin mihin ei todellakaan kuulunut pipon käyttö - huhhuh. Ihme että on pääkoppa selvinnyt siitä.
Hei, ton talven muistan myös! Siihen liittyy yks aika kiva muisto. Pärjäsin ihan hyvin niillä saappailla, jotka minulla oli normi arjessa. Olin sijaisena koulussa ja jouduin olee ulkonakin lähes päivittäin. Mut kaikkialla oli lunta, joka sit teki kylmästä siedettävän.
Yks lauantai lähdin poikaystävän kanssa kaupungille. Siellä oli kadut lumesta paljaana ja jalkani jäätyivät totaalisesti. Poikaystävän ehdotuksesta poikkesimme Palmrothin myymälään. Sieltä hän osti minulle lampaanvillaiset talvikengät! Ne oli todella ihanat ja kestivät lähes 20v! Koska käytin niitä vain todella kylmällä säällä.
Kasarin visuaalinen ilme ja muoti oli pääosin kamalaa.
Ihan normaalina pidettiin sitä, että yläasteikäinen teinityttö seurusteli pitkästi yli kaksikymppisen, jopa lähes kolmikymppisen miehen kanssa.
Tupakoida sai vielä kasarin alussa melkeinpä missä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nuorison viikonlopun viettoa kaupungilla 1987. Kannattaa katsoa, saat hieman tietoa mitkä aiheet oli pinnalla tuolloin.
Kiitos!
Ei tuollaisia joukkoja teinejä kännissä enää missään näe. Hyvin tuli myös väkivalta esille.
Joo, ihan apinalaumaahan nuo kaikki on.
No, mieti millaiset ihmiset hilluvat kaduilla keskellä yötä. Aika kaukana tuollainen meininki on ollut tavallisen 80-luvun ihmisen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin silloin vasta lapsi mutta sanon nämä. Monien sairauksien hoito ei ollut niin kehittynyttä kuin nyt. Koulussa opettajat sai p hoinpidellä oppilaita esim tukistamalla tai lyömällä karttakepillä sormille. Äitiysloma oli 3kk.
Totta tuo opettajien käyttämä väkivalta koulussa. Siitä huolimatta kouluissa oli paljon levottomampaa kuin nykyään. Luokissa oli häiriöitä ja pihalla tappeluita. Ei tarkkailuluokat auttaneet.
Ei pidä paikkaansa. Silloin ei ollut integraatiota, kärryistä putoaville oli omat koulut ja luokat. Ja ooettajat eivät todellakaan saaneet käyttää väkivaltaa.
Integraatio tuli 80-luvulla. Niille omille luokille "joutui
Ei pidä paikkaansa. Tarkkikset ja apukoulut oli vielä 90-luvulla käytössä ja sinne pistettiin. Minunkin luokaltani lähti yksi riehuva hullu sinne.
edelliseen viestiin: Silloin sentään välitettiin lasten ja nuorten oppimisesta. Nykyään kaikki sekoitetaan integraation nimissä samaan luokkaan ja viis häiriöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaa oli enemmän kuin nykyään. Jengitappeluita ym. Jätteiden lajittelu ei ollut likikään nykyisellä tolalla, ja firmat upottivat paskojaan luontoon enemmän kuin nyt. Seksismiä ja härskejä vitsejä viljeltiin enemmän (no, ehkä se ei kaikkien mielestä ole huono asia). Ravintoloissa sai tupakoida, ja ravintolaillan jälkeen vaatteet ja koko kroppa haisivatkin kammottavalta. Itse kärsin lisäksi aikakauden muotiin kuuluneista helvetin pienistä kengistä, ja olihan ne olkatoppaukset aika naurettavia myös.
En tiedä koska ruokaravintoloissa loppui tupakointi, mutta anniskeluravintoloissa vasta joskus 2008...? Että en nyt sanoisi ainoastaan kasarin huonoksi puoleksi.
Mutta vaatekokojen suhteen oli sellaista, että esimerkiksi jos oli yhtään isompikokoinen/leveälantioinen tms., niin kyllä silloin piti vaatteet käydä teettämässä. Harvemmalla oli varaa, joten vain juhlavaat
Olen kyl ollut aina isokokoinen ja siskoni on paljon pienempi. Silti minulla on edelleen jokunen hänen vanha vaate käytössä. Kun se muoti oli niin paljon löysempi. Jokunen takki mm. Beaversin farkkutakki. Edelleen satunnaisesti käytössä.
80-luvulla armeija oli vielä aika kova laitos. Sivariin ei päässyt kesken kaiken pois, palvelus oli suoritettava. Viikonloppuvapaat alkoi lauantaina klo 15 ja päättyi seuraavana päivänä klo 24. Kovin pitkään ei kotona ehtinyt olla, itse kävin Kajaanista Jyväskylässä lomilla. Armeijassa oli myös arestirangaistus, eli jos teit jotain kunnolla hölmöä, saatettiin laittaa neljäksi vuorokaudeksi putkaan eli arestiin. Siellä piti maata se aika. Pari tyyppiä sinne joutui kun olivat tappelussa sotilaspoliisin kanssa. Lievempi keino oli kahden viikon poistumiskielto. Simputusta oli, mutta naisia ei tuohon aikaan. Kiinniolot oli muistaakseni joka toinen viikko kiinni, sitten tietysti pidemmät, kuten leirit, joista yksi keski kuukauden ja olin 5 viikkoa kiinni. Sen päälle 1,5 vuorokauden loma ja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään jossain ketjussa tädit sanoi, ettei 14-vuotias saa olla edes klo 21 saakka ulkona.
1980-luvun nuoret siinä iässä juopotteli ja liftasi. Pojat tappeli jengeissä. Todellakin oli värikkäät ajat.
Höps, nyt jo 10-11 vuotiaat pajauttelee ja ryyppää.
Niin silloinkin.
Kommentoin tohon, että 14v ei saa olla edes 21 ulkona mikä ei pidä lainkaan paikkaansa.
Ei uskottu, että enää on köyhiä ja suomalaista köyhyyttä. Koulussa hoettiin, miten rikkaassa maassa eletään. Köyhyys oli oma vika ja vamma.
Ei saanut jännittää. Piti uskaltaa esiintyä, vaikkei sitä opetettu missään. Ujouden ja pelokkuuden traumatisoivaa vaikutusta ei ymmärretty. Ajateltiin hyväntahtoisesti, että se on hetkellistä ja ohimenevää.
Piti olla hyvä itsetunto. Muuten olit viallinen. Missään ei kerrottu miten sen voi kehittää.
Piti olla sporttinen. Suurin osa ihmisistä ei ole. Sama juttu ryhmähenkisyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla jätettiin vielä luokalle. Minunkin luokallani oli tyttö, joka oli jäänyt luokalle. Ei hän mikään häirikkö ollut, tyhmä vain.
Huippusarjassa Miami vice kaksi naispoliisia, Gina ja Trudy, laitettiin usein esittämään rosvolle tyttöystävää. Ginaa varsinkin. Nykyään en usko että sellaisia metodeja hyväksyttäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvet oli kylmiä ja kauheita, etenkin talvi 87-88 kun oli useampi kuukausi yli 30 asteen pakkasia. Tämä yhdistettynä teinimuotiin mihin ei todellakaan kuulunut pipon käyttö - huhhuh. Ihme että on pääkoppa selvinnyt siitä.
Hei, ton talven muistan myös! Siihen liittyy yks aika kiva muisto. Pärjäsin ihan hyvin niillä saappailla, jotka minulla oli normi arjessa. Olin sijaisena koulussa ja jouduin olee ulkonakin lähes päivittäin. Mut kaikkialla oli lunta, joka sit teki kylmästä siedettävän.
Yks lauantai lähdin poikaystävän kanssa kaupungille. Siellä oli kadut lumesta paljaana ja jalkani jäätyivät totaalisesti. Poikaystävän ehdotuksesta poikkesimme Palmrothin myymälään. Sieltä hän osti minulle lampaanvillaiset talvikengät! Ne oli todella ihanat ja kestivät lähes 20v! Koska käytin niitä vain todella kylmällä säällä.
Eikös kyseessä ole talvi 86-87?
Kirjoitin ylioppilaaksi 87 ja menin asepalvelusta suorittamaan seuraavana syksynä (III/87) - muistan, että viimeinen talvi lukioaikana oli hyvin kylmä ja pienellä kauhulla tuli seurattua uutisia varusmiesten paleltumista ajatellen, että lähiaikoina tuo on itsellekin edessä.
Inttitalvi olikin sitten kaikkea muuta - joskus joulukuun alussa tuli kyllä metri lunta ja ensimmäisellä metsäleirillä oli sen vuoksi omat haasteensa (mm. kenttäkakki vaati aikamoiset valmistelut...). Sitten lumi suli pois ja ainakin tammikuussa vedettiin sulkeisia kasarmin vesijäisellä pihalla - ei siinä mitään järkeä ollut, mutta sadistiset varusmieskouluttajat saivat ainakin oman tyydytyksensä... Kaveri kertoi, että pioneerikomppanjassa harjoiteltiin ahkion vetoa paljaalla kyynöspellolla - koska se oli kuulema ohjelmassa eikä lumen puute ole syy ohjelman muutoksiin.
Jossain vaiheessa lunta tuli taas kunnolla lisää, mutta ei juuri pakkasia. Oli aika kiva kerätä pois parikaapelia metrin syvästä suojalumesta - ilman suksia. Kyllähän me pojat se kerättiin (vaikka kaapelin vetäneet idiootit olivat mm. tehneet solmuja puihin teiden ylityskohdissa) - ja voin kertoa, että harva urakka on elämän aikana ollut fyysisesti yhtä raskas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammashoidosta ei tiedetty mitään verrattuna nykyaikaan. Ja sen näkee 80-luvulla lapsuuttaan ja nuoruuttaan eläneiden hampaista
On ilmeisesti riippunut täysin paikkakunnasta ym. seikoista. Isomman kaupungin lähiössä hammashoitola (ja neuvola) olivat kirjaston ohella samassa rakennuksessa koulun kanssa. Joka ikinen vuosi, ekaluokalla varmasti useampaankin kertaan, vietiin kaikki oppilaat pienissä ryhmissä hammashoitolaan, jossa opetettiin harjaamaan hampaita: karmeat jättikokoiset "tekarit" ja jättihammasharja, joilla hammashoitaja näytti mallia. Sitten kaikki lapset pyöreän pesualtaan ääreen itse harjaamaan, sylkemään, purskuttamaan ym. Hammashoitolassa käytiin vuosittain ehkä useammankin kerran, ja lääkäri kävi silloin tällöin. Oikomishoidot aloitettiin ala-asteen hammashoitola
Jopa Helsingissä oli taloja, joissa ulkohuussi tai rapuissa yhteisvessat.
Olin 80-luvulla lastenkodissa koska vanhempani olivat alkoholisteja. Sossu teki tuolloin kotikäynnin ,näki että vanhempani olivat kännissä (ei ollut eka kerta) ja sen jälkeen minä lähdin sossujen mukaan. Minulle osoitettiin huone tuntemattomassa laitoksessa. Siinä istuin sängyllä, mutta en edes itkenyt. Mietin vain että mitä seuraavaksi. Olin ihan yksin.
Kohta oveen takaa kurkisti joku toinen lapsi, joka kysyi että oletko uusi. Sanoin, että olen. Hän sanoi nimensä ja että minun pitää pedata sänky. Vastasin, että en oikein osaa tehdä sitä..No minäpä autan, se lapsi sanoi ja auttoi myös. Ihmettelin miten se sen osaa, mutta se selvisi myöhemmin kun asiaa käytiin paljon läpi ohjaajien kanssa. Olin 10-vuotias eikä kukaan koskaan kysynyt miltä minusta tuntuu.
Ja niin alkoi minun 1,5 vuoden mittainen aikani lastenkodissa. Se on se minun kasarimuistoni hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Olin 80-luvulla lastenkodissa koska vanhempani olivat alkoholisteja. Sossu teki tuolloin kotikäynnin ,näki että vanhempani olivat kännissä (ei ollut eka kerta) ja sen jälkeen minä lähdin sossujen mukaan. Minulle osoitettiin huone tuntemattomassa laitoksessa. Siinä istuin sängyllä, mutta en edes itkenyt. Mietin vain että mitä seuraavaksi. Olin ihan yksin.
Kohta oveen takaa kurkisti joku toinen lapsi, joka kysyi että oletko uusi. Sanoin, että olen. Hän sanoi nimensä ja että minun pitää pedata sänky. Vastasin, että en oikein osaa tehdä sitä..No minäpä autan, se lapsi sanoi ja auttoi myös. Ihmettelin miten se sen osaa, mutta se selvisi myöhemmin kun asiaa käytiin paljon läpi ohjaajien kanssa. Olin 10-vuotias eikä kukaan koskaan kysynyt miltä minusta tuntuu.
Ja niin alkoi minun 1,5 vuoden mittainen aikani lastenkodissa. Se on se minun kasarimuistoni hautaan saakka.
Ei varmaan ollut helppoa. Kuinka moni kestäisi tuon: 10-vuotiaana yksin vieraaseen laitokseen tuntemattomien luo eikä edes kysytä miltä tuntuu? Huh huh. Voimia sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Kasarin visuaalinen ilme ja muoti oli pääosin kamalaa.
Ihan normaalina pidettiin sitä, että yläasteikäinen teinityttö seurusteli pitkästi yli kaksikymppisen, jopa lähes kolmikymppisen miehen kanssa.
Tupakoida sai vielä kasarin alussa melkeinpä missä vain.
Noinhan se meni. Meidän luokalla oli pari tyttöä, jotka n.14 vuotiaasta lähtien jakoivat peräänsä tuplasti vanhemmille miehille ja vielä kehuivat asialla suht avoimesti. Mitään suurempaa paheksuntaa tuosta ei seurannut, ainakaan siten, että viranomaiskeissiä olisi seurannut. Toinen tytöistä sai tosin häädön kotoaan, kun hänen vanhemmat eivät sulattaneet tyttärensä ho*roilua ympäriinsä.
Toki jako*rasian maineen gimmat saivat, mutta eipä tuo tainnut heitä edes haitata. Keskikaljaa ja tupakkaa kummempaa päihdettä ei tapauksiin tietääkseni liittynyt. Joskus katsoin heidän fb-profiiliaan keski-ikäisenä ja normaaleissa töissä näyttivät olevan, joten mitään suurempaa tragediaa ei tuosta kai seurannut.
Integraatio tuli 80-luvulla. Niille omille luokille "joutui" harva. Oli apukoulu ja tarkkailuluokka..suurin osa sai räpiköidä ilman tukea. Pienet oppimisvaikeudet, hahmotusvaikeudet, lukivaikeus -saat tippua.
Eli tämäkin asia oli huonosti silloin.