Miksi koko ajan toitotetaan että syntyvyys heikkenee 30 ikävuoden jälkeen?
Kyllähän sen jokainen tietää, olemme olleet biologian tunneilla.
Vauvattomuudessa on kyse enemmänkin siitä ettei lapsia haluta saada.
Itselläni ainakin oli.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Meitä on neljä sisarusta, minä olen vanhin ja äitini synnytti minut 30-vuotiaana ja nuorimman sisaren 40-vuotiaana sekä muut kaksi tuossa välissä. Suvussa on monta yli 40-vuotiaanakin synnyttäneitä. Naiset olivat hedelmällisiä ainakin vielä 30-40 ikävuoden välilläkin 1950-1970 luvuilla, onko tilanne nyt muuttunut?
1970-luvulla ja muistaakseni vielä 1980-luvullakin suomalaisen miehen sperma oli parasta laadultaan länsimaissa, sen laatu on laskenut huimaa vauhtia. Kaipa samat ympäristötekijät vaikuttavat naisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti suurin osa lapsista syntyy yli 30-vuotiaille. Harvalla alle 30-vuotiaalla on puitteet kunnossa lastensaantia varten.
Tänä vuonna tulee potkulaki ja paikallinen sopiminen eli kuka tekee työt halvemmalla.
Paha tilanne, jos irtisanotaan ja on paljon asuntovelkaa. Velka ei ole meno tuissa eli et saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ei liity mitenkään nykyiseen syntyvyyteen, hassut. Eikä heidän kuolema ratkaise nykyistä eläkepommia, joka johtuu alhaisesta syntyvyydestä.
Syntyvyys on alhaisempi kuin ikinä ja ikääntyneen väestön määrä kasvaa vielä vuosikymmeniä. Samaan aikaan työikään siirtyvien nuorten määrä vähenee rajusti tukevina vuosikymmeninä.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja eläkkeitä maksetaan 37 miljardia.
Ja eläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista. Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta.
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia ja siitä leikattiin lapsikorotukset pois ja tuli porrastus. Työt on pätkätyötä.
Minun nuoruudessani opetettiin, ettei lapsia pidä hankkia, vaan pitää opiskella! Etenkin nuorena lisääntymistä pidettiin todella sopimattomana.
N52
Joskus oli tilastoa julkaistu asiasta ja lapsettomista vapaaehtoisesti lapsettomat olivat vain murto-osa, reilusti alle 10%. Tämä ei ole mikään ongelma. Ongelma on se että ihmiset jotka haluavat lapsia eivät niitä saa. Suurin syy tässä tilastossa oli se että ei löydetä oikeaa kumppania jonka kanssa tehdä lapsia. Tämä oli tilaston kärki.
Uskon että tämän päivän seurustelukulttuuri on se pahin haaste. Ei sitouduta. Saatetaan olla vaikka 10 vuotta yhdessä mutta ei sitouduta.
Lisäksi tietysti ne jotka terveydellisistä haasteista eivät vain tule raskaaksi.
Nainen sitä ja nainen tätä. Kaikki on aina naisen syytä. Miksi kukaan ei syytä ikinä miehiä siitä, että suuri osa 20-40 -vuotiaista miehistä pelaa mieluummin pleikkaria kuin ryhtyy perheen perustamiseen?
Mutku naiset ne vaan ei tajua, että kolmikymppisenä pitäisi olla jo lapset hankittu. Tietääkseni raskauden alkamiseen tarvitaan myös miespuolinen henkilö, joten kenen kanssa ne lapset pitäisi hankkia jos sopivaa kumppania ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ei liity mitenkään nykyiseen syntyvyyteen, hassut. Eikä heidän kuolema ratkaise nykyistä eläkepommia, joka johtuu alhaisesta syntyvyydestä.
Syntyvyys on alhaisempi kuin ikinä ja ikääntyneen väestön määrä kasvaa vielä vuosikymmeniä. Samaan aikaan työikään siirtyvien nuorten määrä vähenee rajusti tukevina vuosikymmeninä.
Suuret ikäluokat liittyy aika olennaisestikin nykyiseen syntyvyyteen. He saivat aikanaan omaan lukumääräänsä nähden todella vähän lapsia, mikä väistämättä vaikuttaa myös tämän hetken syntyvyyteen, kun heidän puuttuvat jälkeläisensä eivät ole lisääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Koska aina löytyy ihmisiä, jotka eivät tiedosta ikääntymistään. Ei koske mua. Kyllä tässä vielä aikaa on.
Uskokaa pois, on näitä. Olen itse 35v kahden lapsen äiti, molemmat lapseni sain kun olin jo kolmekymppinen. Ystäväpiirissäni on pariskuntia, jotka yhä näin 35+ iässä puhuvat, että kyllä mekin lapsia halutaan, onhan tässä vielä aikaa.
No ei ole.
Sinä ei voi tietää mitä syitä heidän lapsettomuutensa taustalla on. Kaikista asioista ei puhuta ystäville, jotka ovat itse onnistuneet lapsia hankkimaan.
Nyt oletat heti, että heidän lapsettomuutensa syy on tietämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat liittyy aika olennaisestikin nykyiseen syntyvyyteen. He saivat aikanaan omaan lukumääräänsä nähden todella vähän lapsia, mikä väistämättä vaikuttaa myös tämän hetken syntyvyyteen, kun heidän puuttuvat jälkeläisensä eivät ole lisääntymässä.
Täysin pieleen. Syntyvyyttä mitataan hedelmällisyysluvulla, joka kertoo lapsimäärän naista kohden. Hedelmällisyysluku on ollut jo vuosia ennätysalhainen.
Nyt parhaassa synnytysiässä ei edes pääsääntöisesti ole suurten ikäluokkien lapset vaan nuoremmat. Tähän asti pienimmät ikäluokat syntyi 70-luvun alussa. He ovat nyt viisikymppisiä, eivät synnytysiässä. He saivat enemmän lapsia kuin nyt saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin pieleen. Syntyvyyttä mitataan hedelmällisyysluvulla, joka kertoo lapsimäärän naista kohden. Hedelmällisyysluku on ollut jo vuosia ennätysalhainen.
Nyt parh
Niin, ei kai tuossa väitettykään, että 70-luvulla syntyneet synnyttäisivät nyt? Nyt lisääntymisiässä olisivat suurten ikäluokkien lapsenlapset, jotka ovat myös jälkeläisiksi luettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100% lapsettomista katuu lapsettomuuttaan vanhettuaan.
Ja silti kukaan ei tunne tällaista lapsettomuuttaan katuvaa ihmistä.
Mä tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin pieleen. Syntyvyyttä mitataan hedelmällisyysluvulla, joka kertoo lapsimäärän naista kohden. Hedelmällisyysluku on
Vielä hassumpaa logiikkaa. Suuria ikäluokkia ei mitenkään voi syyttää siitä, että nykyinen nuori ikäluokka ei synnytä. Nyt synnytysiässä olevat vaan saavat paljon vähemmän lapsia kuin aikaisemmin. Mistä se johtuu, on toinen kysymys.
Kyllähän kaikki surkastuu, jos 30 vuotta on käyttämättömänä
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessani opetettiin, ettei lapsia pidä hankkia, vaan pitää opiskella! Etenkin nuorena lisääntymistä pidettiin todella sopimattomana.
N52
Ihan kuin nuo olisi toisensa pois sulkevia asioita :) Voi opiskella ja tehdä lapsia myöhemmin. Näin moni tekeekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti suurin osa lapsista syntyy yli 30-vuotiaille. Harvalla alle 30-vuotiaalla on puitteet kunnossa lastensaantia varten.
Se taitaa olla osa pointtia. Kun naisilla ei ole puitteet itsellään kunnossa, he tulevat lapsen myötä riippuvaisiksi miehistä.
Harvalla miehelläkään on tuossa iässä puitteet kunnossa. Sehän se parisuhteen idea on, että tuetaan toisiaan myötä- ja vastamäissä.
Me hankimme lapset vasta päälle 4-kymppisinä kun ensimmäinen miljoona oli tienattu. Lapsenteon ainoa rajoittava tekijä on köyhyys.
Vierailija kirjoitti:
N52
Isäni syntyi 50 vuotiaasta äidistään. Nykynaisten vehkeet lakkaa toimimasta jo alle 40 vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäjien keski-ikä on 31 vuotta, että ei alle 30-vuotiaana lisääntyminen ei ole mitenkään erityisen harvinaista. Toisaalta sitten jos puitteet tarkoittaa vakaata parisuhdetta, omistusasuntoa, tutkintoa ja vakituista työpaikkaa, ei niitä ole kaikilla koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäjien keski-ikä on 31 vuotta, että ei alle 30-vuotiaana lisääntyminen ei ole mitenkään erityisen harvinaista. Toisaalta sitten jos puitteet tarkoittaa vakaata parisuhdetta, omistusasuntoa, tutkintoa ja vakituista työpaikkaa, ei niitä ole kaikilla koskaan.
"Naisten ikä ensimmäisen lapsen syntyessä oli keskimäärin 29,6 vuotta, kun kaikkien synnyttäjien keski-ikä oli 31,2 vuotta. Yleisimmin äiti oli 2934-vuotias lapsen syntyessä."
-Tilastokeskus
Vierailija kirjoitti:
100% lapsettomista katuu lapsettomuuttaan vanhettuaan.
Nyt 59 vuotiaana nautin edelleen rauhasta ja siitä että ei tarvitse huolehtia jäklikasvusta ja tuskin mieli muuttuu ennen hautaa, eli ei kuitenkaan 100% kadu.
Minulla on tarpeeksi monta lasta tähän persujen verovapauteen ja tiedän ettei se ole mikään onnela eikä juuri anna mitään muuta kuin heikon terveyden, tyhjän lompakon ja lopun ikää huolta ja surua. En suosittele kenellekään joka haluaa olla elämässään edes vähimmässä määrin onnellinen ja nauttia elostaan. Sääliä minua kyllä kannattaa.