Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?

Vierailija
15.10.2024 |

Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.

M

Kommentit (1101)

Vierailija
121/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista. 

Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...

Kai sinä tajuat että nuo on normaalia elämää, jopa lapsettomilla on aikatauluja ja kauppa listoja, kotityöt on tehtävä jne. Ja yhtäkkiä kun on lapsia normaaliin elämään kuuluvat asiat onkin työtä. 

Työn määrä lisääntyy merkittävästi, kun perheeseen tulee lapsia. Ja moninkertaistuu, kun lapset menevät kouluun, saavat kavereita ja alkavat harrastaa.

Vierailija
122/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon jo vaihtanut talvirenkaat, ihan omatoimisesti. Ei tarvinnut metatöitä.

Kesäsaunan laittanut talviteloille, tilannut polttopuita seuraaviksi 5 vuodeksi. En tarvinnut mitään metatyötä, enkä uhriutunut niiden takia.

M

Mites sun vanhempien joululahjat ja kummipojan rippijuhlat? Mahtuuko puku ja onko lahja hankittu? Vanhempainyhdistys pitää kans halloweenjuhlat, oletko jo leiponut ja hankkinut koristeita ja monarin avaimet?

Osaan ostaa lahjat ja pari pukuakin omistan. Vanhempain yhdistyksessä vaimo ei edes koskaan käynyt. Itse olin mukana kuusi vuotta. Eikä ollut edes vaikeaa. Leppoisaa harratelua työelämään verrattuna.

Eli teidän perheessä sinä olet se tekee, ja vaimo katsoo. Eihän nämä ole sukupuolisidonnaisia asioita ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on sitä, että kun puolisoni ilmoittaa olevansa menossa työmatkalle viikon päästä, niin minä pyykkään että hänellä on tarpeeksi puhtaita ja olosuhteisiin sopivia vaatteita koko reissun ajaksi, katson että hänen passinsa on voimassa, katson että reseptilääkkeet riittävät koko reissun ajaksi ja jos ei riitä, niin käsken hänen uusimaan reseptin ja hakemaan lisää. Varmistan että hänellä on mukana työmaalla tarvittavat kortit ja tuhannet muut asiat, mitkä hän on edellisillä kerroilla unohtanut. 

Ilman näitä mies olisi lähtöaamuna lentokentällä vanhentuneella passilla ja laukussa vain paskaisia alkkareita. Siitä voidaan tietysti keskustella, että onko se minun työpanokseni tarpeellista. Minusta on, sillä se olen sitten silti minä, joka ajaa kentälle viemään sitä unohtunutta läppärinjohtoa tai yrittää selvittää, missä passin saa uusittua puolessa tunnissa.

Tämä on varmaan vitsi? Tai jos sinä olet tuollainen tossukka ja äiti miehellesi, niin sitten on ihan turha vinkua mistään metatöistä.

Vierailija
124/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on sitä, että kun puolisoni ilmoittaa olevansa menossa työmatkalle viikon päästä, niin minä pyykkään että hänellä on tarpeeksi puhtaita ja olosuhteisiin sopivia vaatteita koko reissun ajaksi, katson että hänen passinsa on voimassa, katson että reseptilääkkeet riittävät koko reissun ajaksi ja jos ei riitä, niin käsken hänen uusimaan reseptin ja hakemaan lisää. Varmistan että hänellä on mukana työmaalla tarvittavat kortit ja tuhannet muut asiat, mitkä hän on edellisillä kerroilla unohtanut. 

Ilman näitä mies olisi lähtöaamuna lentokentällä vanhentuneella passilla ja laukussa vain paskaisia alkkareita. Siitä voidaan tietysti keskustella, että onko se minun työpanokseni tarpeellista. Minusta on, sillä se olen sitten silti minä, joka ajaa kentälle viemään sitä unohtunutta läppärinjohtoa tai yrittää selvittää, missä passin saa uusittua puolessa tunnissa.

Puolison valinta on Suomessa ihan vapaaehtoista. Jos tuollaiseen parisuhteeseen ryhtyyn, niin voi voi. On jokaisen oma valinta leikkiä kotiorjaa.

Vierailija
125/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se lapsi ei hajoa, vaikka päiväkotivaatteet eivät olisi värisävyiltään täysin yhteensopivia. Näin yksi esimerkki naurettavasta palautteesta mitä aikanaan sain."

Ei hajoa ei. Sen sijaan lapsi kärsii, jos vaatteet ei ole vuodenaikaan ja säähän sopivia.

Vierailija
126/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista. 

Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...

Siis normaalia arkea, mistä jotkut tekevät itselleen jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa? 

Joo joo, ihan normaalia arkea, mutta kun se lankeaa perheessä useimmiten äidin vastuulle. Kuinka moni isä tietää esim. minkä kokoiset vaatteet ja kengät lapsille hankitaan?

Joo mies kyllä tietää kun vie sen lapsen vaateostoksilla siellä se selviää, ai niin ei voi

Ei Herranjestas, eihän sitä nyt voi vain mennä kauppaan lapsen kanssa ja sovittaa kenkiä! Pitää vertailla netissä, tutkia lapsen kasvukäyrää ja teettää värianalyysi, vasta sitten voi tilata ne täydelliset kengät, jotka pitää palauttaa, kun ovat liian pienet. 

Vierailija
127/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli se on juuri sitä normaalia elämää mistä naiset ahdistuvat vaikka se on aina nainen joka sitä suunnitelmallisuutta ja ennakointia vaatii kun hyvin harva nainen kykenee elämään hetkessä

Vierailija
128/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on miettimistä aiheista mitkä naisia ei kiinnosta. Ei yksikään nainen kritisoi sitä että miettii sisustusta, omaa ulkonäköä ja viimeisimpiä juoruja 

Vierailija
129/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon jo vaihtanut talvirenkaat, ihan omatoimisesti. Ei tarvinnut metatöitä.

Kesäsaunan laittanut talviteloille, tilannut polttopuita seuraaviksi 5 vuodeksi. En tarvinnut mitään metatyötä, enkä uhriutunut niiden takia.

M

Mites sun vanhempien joululahjat ja kummipojan rippijuhlat? Mahtuuko puku ja onko lahja hankittu? Vanhempainyhdistys pitää kans halloweenjuhlat, oletko jo leiponut ja hankkinut koristeita ja monarin avaimet?

Osaan ostaa lahjat ja pari pukuakin omistan. Vanhempain yhdistyksessä vaimo ei edes koskaan käynyt. Itse olin mukana kuusi vuotta. Eikä ollut edes vaikeaa. Leppoisaa harratelua työelämään verrattuna.

Eli teidän perheessä sinä olet se tekee, ja vaimo katsoo. Eihän nämä ole sukupuolisidonnaisia as

Niin, mutta miksi näistä hommista pitää vinkua ja keksiä joku helkutin metatyö-käsite? Jos lapsiarki ja omakotitalossa eläminen on liian kuormittavaa, niin kannattanee miettiä omia valintojaan ja/tai hankkia sellainen puoliso joka pyyhkii perseenkin sinun puolesta. 

Tämä jatkuva metatöistä vinkuminen on naurettavaa, koska tilanne on täysin itseaiheutettu.

Vierailija
130/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti helpotti, kun lopetin miehen asioiden miettimisen. Miehelle tuosta on seurannut paljon vaivaa ja rahanmenoa, mutta ei ole enää minun murhe.

Vierailija
131/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se on juuri sitä normaalia elämää mistä naiset ahdistuvat vaikka se on aina nainen joka sitä suunnitelmallisuutta ja ennakointia vaatii kun hyvin harva nainen kykenee elämään hetkessä

Siinä vaiheessa kun sun verkkarit on likaisena korissa, vaimo  sanoo vaan että elä hetkessä. 

Vierailija
132/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se lapsi ei hajoa, vaikka päiväkotivaatteet eivät olisi värisävyiltään täysin yhteensopivia. Näin yksi esimerkki naurettavasta palautteesta mitä aikanaan sain."

Ei hajoa ei. Sen sijaan lapsi kärsii, jos vaatteet ei ole vuodenaikaan ja säähän sopivia.

Kuinka ketun vaikea työ on muka aamulla katsoa ikkunasta ulos ja todeta päivän sää? Tai jumalauta vuodenaika?!

Vierailija
133/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari on yllätys, yllätys tehnyt jutun. 

Tässä Hesarin listausta (tätä ennen oli kyllä paljon tekstiä tätä listaa selittämässä):

Kotityöt

Ruokien ja kauppalistan suunnittelu

Pyykkihuollon suunnittelu (Mitä pestään, milloin ja miten?)

Keittiön siivouksen organisointi ruokailun jälkeen

Kodin siivouspäivien organisointi

Roskahuolto (Siitä huolehtiminen, että roskat viedään ja roskiskaappi siivotaan.)

Kierrättäminen (Siitä huolehtiminen, mitä kierrätetään ja miten.)

Viherkasvien hoidon organisointi (Siitä huolehtiminen, milloin mikäkin kasvi pitää kastella tai lannoittaa tai koska on aika vaihtaa mullat.)

Lakanoiden ja pyyhkeiden vaihtaminen (Sopivasta vaihtovälistä huolehtiminen ja pesun organisointi.)

Kausiluontoisten kodintöiden, kuten ikkunoiden tai mattojen pesemisen, suunnittelu

Lattiakaivon ja hajulukkojen puhtauden seuraaminen ja puhdistuksen organisointi

Laskujen maksaminen (Siitä huolehtiminen, että laskut tulevat maksettua.)

Sopimusten vertailu ja tekeminen (Esim. vakuutukset, netti- ja puhelinliittymät)

Kodin isompien hankintojen hintavertailu

Lastenhoito

Päiväkotiin/kouluun kuljettamisen suunnittelu

Sairaan lapsen hoidon järjestäminen

Harrastuksiin ilmoittautuminen

Harrastusten aikatauluista- ja kuljetuksista sopiminen

Lasten vaatehankintojen organisointi

Neuvola- ja terveystarkastusten varaaminen

Leikkitreffien ja kaveritapaamisten sopiminen

Tarvikkeiden pakkaaminen päiväkotiin/kouluun

Läksyjen teosta huolehtiminen

Synttäreiden järjestäminen

Yhteydenpito päiväkotiin/kouluun

Talon, pihan ja kulkuvälineiden ylläpito

Kunnostustöiden suunnittelu

Pihatöiden organisointi (lumityöt, nurmikonleikkuu, haravointi)

Puutarhatöiden organisointi (istutukset, kastelu)

Talotekniikkaan liittyvä suunnittelu ja ylläpito (lämmitys-, vesi- ja ilmastointijärjestelmät)

Varastojen siisteyden ylläpito

Pihan ja talon ylläpidon tarvikehankinnat (hiekoitushiekka, työkalut, lannoitteet)

Pihakalusteiden ja grillin huoltovastuu

Taloyhtiön toimintaan osallistuminen

Polkupyörien huoltovastuu

Auton huoltovastuu

Vierailija
134/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki. Mutta viikoittaisin muotishow keksiminen on täysin omaa pelleilyä. Ja vaatteita saa kaupasta helposti. Ei niitä tarvitse vuosikausia miettiä etukäteen.

Vierailija
135/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä tajuat että nuo on normaalia elämää, jopa lapsettomilla on aikatauluja ja kauppa listoja, kotityöt on tehtävä jne. Ja yhtäkkiä kun on lapsia normaaliin elämään kuuluvat asiat onkin työtä. 

No se nyt ei ollutkaan se pointti että niitä tehtäviä on ylipäänsä olemassa, vaan se, että nämä tehtävät kaatuvat 99% naisen vastuulle sitten, kun perhe on perustettu. Se mies

No onko teillä oikein joku erityinen merkki mitä sen maidon pitää olla ? Ei ole ihme että saat itse tehdä listat kun pitää olla joku tietty merkki, toinen ei kelpaa vaikka samasta lehmästä tulisi

Laktoositon ja tavallinen maito voi tulla samasta lehmästä, mutta voi olla iso väli kumpaa juo. 

Vierailija
136/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se nyt ei ollutkaan se pointti että niitä tehtäviä on ylipäänsä olemassa, vaan se, että nämä tehtävät kaatuvat 99% naisen vastuulle sitten, kun perhe on perustettu. Se mieskin, joka pystyi ennen tekemään kauppalistansa its

Naiset voivat aukaista suunsa ja keskustella asioita. Ja jos ei homma toimi ja alkaa kyrsiä, niin Suomessa on ihan laillista erota kyllä.

Vierailija
137/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että ADHD-lapset on lisääntyneet. ADHD on vahvasti perinnöllistä. 

Vierailija
138/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun sun verkkarit on likaisena korissa, vaimo  sanoo vaan että elä hetkessä. 

En tiedä teidän perheestä, mutta minulla on useammat verkkarit ja monia muitakin vaatteita, joten ei maailmani ole koskaan romahtanut, jos joku vaate on joskus likainen. 

Vierailija
139/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokainen perheellinen on ollut jossain vaiheessa lapseton. Lapsettomien ei tarvitse suunnitella mitään eikä tehdä mitään kauppalistoja. Kotityötkin voi jättää tekemättä, jos ei huvita, siitä ei seuraa mitään lstensuojeluilmoitusta,

Vierailija
140/1101 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti helpotti, kun lopetin miehen asioiden miettimisen. Miehelle tuosta on seurannut paljon vaivaa ja rahanmenoa, mutta ei ole enää minun murhe.

Miksi ihmeessä tuollaiset ihmiset ovat yhdessä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi