Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?
Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.
M
Kommentit (1101)
Kuuntelin muuten sivusta kun neuvonnan ajanvaraus teki töitä. Yksikään puhelu ei käsittänyt miestä varaamassa itselleen joko lääkäri aikaa tai rokote aikaa. Toistuvasti sai kuulla ja mikä on miehenne henkilöturvatunnus. Miehet on kuin pikkulapsia jotka ei kykene hoitamaan edes omia asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ne joululahjat? Kuinka monta ja kenelle ja mistä rahat? Kukas ne hankkii ja millä ihmeen ajalla? Ihme kun kukaan ei ole vielä pohtinut tätä.
Tämän ratkaisen niin, että en osta kenellekään mitään.
Kylläpä sinun lapsilla on ankeat joulut, kun ei saa yhtään joululahjaa. Ruokakin on kaurapuuroa ja paistettuja kananmunia, jos niitä sattuu olemaan.
Itsellä on yksi aikuinen lapsi ja olemme sopineet että lahjoja ei osteta. Ruoka meillä on kyllä ihan hyvää, en ymmärrä mistä sait tuollaisen ajatuksen.
Lapsesi ei saanut pienenäkään yhtään lahjaa. Mitään erityistä ruokaakaan teillä ei ollut, koska kukaan ei jaksanut miettiä, mitä ostetaan ja milloin.
Mitäpä sekoilet. Mieheni on aina hoitanut jouluaterioiden tekemisen ja kutsunut vieraat jne. Toki lapselle ostin lahjoja mutta en tee sitä enää, koska hän ei halua. Ei kaikkien elämä ole niin ankeata kuin sinulla.
Minä kyllästyin joskus siihen, että minun pitää muistaa ja huolehtia kaikki. En sitten tehnyt mitään, kun olisi pitänyt varata aika gynelle ja uusia pilleriresepti. Hupsis, miten se noin unohtui. Siinä meni melkein vuosi, kun ajatus muistui mieleen. Mies oli jostain syystä hapan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teesini on seuraava, kotityöt ovat pitkälti tavaran pyöritystä paikasta toiseen, joten vähemmän tavaraa = vähemmän kotitöitä = vähemmän riitelyä. Esim ei lasta.
Ja nyt kun teillä kerran on lista töistä, joita oikeasti teette, on hyvä vielä vilkaista sitä kriittisellä silmällä. Onko siellä sellaisia töitä ja toimia, joita teette tavan, muiden miellyttämisen tai sen vuoksi, että äiti opetti? Niistäkin on lupa luopua.
Muistin jatkona aivan ehdoton on sähköinen perhekalenteri, joka jaetaan kaikille älylaitteen omistaville. Kalenteriin voi ohjelmoida toistuvan ja täydentyvän vuosikellon, jossa on muistutukset auton katsastamisesta, ikkunanpesupalvelun tilaamisesta, jne. On helpottavaa, että näitä tehtäviä ei tarvitse muistaa aina uudelleen ja uudelleen. Menot ja yllättäen ja pyytämättä tulevat muistamiset siirretään kalenteriin heti.
Kyllä tämä sopisi. Mahtaakohan mieheni tehdä ne pakkauslistapohjat ja ohjelmoida kalenterimerkinnät sinne appiin vielä tänään, vai pitääköhän nalkuttaa vielä toisenkin kerran?
Ne on niitä normaaleita elämän asioita, josta mammat saa tehtyä elämää suurempia suorituksia.
"Niin, ne pullat sinne puffaan saa ihan pakastealtaasta. "
Tai jos vähän panostaisi ja ostaisi pullat suoraan leipomosta vieläpä paikalle vietynä. Ai itse leipoen tulisi halvemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä normaaleita elämän asioita, josta mammat saa tehtyä elämää suurempia suorituksia.
Ne on niitä normaaleita elämän asioita, joita miehet eivät saa tehtyä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista.
Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...Siis normaalia arkea, mistä jotkut tekevät itselleen jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa?
Sanoo se, jonka ei tarvitse välittää siitä, onko vessapaperi loppumassa vai ei, koska joku toinen on ajatellut asiaa ja hankkinut ajoissa lisää vessapaperia. Ja jos ei ole, niin se toinen ihminen saa huudot siitä, ettei ole vessapaperia, koska jotenkin mystisesti se on vain toisen homma, ei molempien vessapaperien käyttäjien. Tätä ovat meta
Jos vessapaperi loppuun, pyllyn voi pestä.
Vierailija kirjoitti:
Oon jo vaihtanut talvirenkaat, ihan omatoimisesti. Ei tarvinnut metatöitä.
Kesäsaunan laittanut talviteloille, tilannut polttopuita seuraaviksi 5 vuodeksi. En tarvinnut mitään metatyötä, enkä uhriutunut niiden takia.
M
Mites, koska olet sulattanut pakastimen, hommannut imuriin pölypusseja ja vaihtanut suodattimen, putsannyt pölyt ilmastointiaukoista, pyyhkinyt astianpesukoneen tiivisteet ja tarkastanut niiden kunnon, pyyhkinyt rasvalian liesituulettimesta ja ja ja... Ei niidenkään hommien takia tarvitse uhriutua, ne vain tarvitsee muistaa tehdä säännöllisesti. Oletko hoitanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokien suunnittelu ja kauppalistat ( sekä sen miettiminen, missä vaiheessa ruuat on järkevää tehdä, jotta ne palvelevat perheen aikatauluja)
Sen miettiminen kuka mitäkin laittaa päälle ( jos on pieniä lapsia) ja miettiminen onko vaatteet puhtaina
Näiden vaatteiden ostaminen kausittain ja tarpeen mukaan.
Viikko-ohjelman suunnittelu ( kuka hakee lapset, kuka vie harrastuksiin, kenelle soitetaan jos kumpikaan ei ehdi viedä, mitä annetaan tälle auttajalle korvaukseksi ja kuka sen hommaa tai antaa hänelle jonkun työn vastapalvelukseksi)
kuka ostaa ja mitä erinäisiin juhliin lahjaksi
Onko varattu auton huollot ja vaikkapa nuohooja taloon. Jos on omakotitalo, missä puulämmitys, esim. puiden ostaminen tai sen suunnittelu, milloin ja missä motit tehdään.
Matkojen varaaminen ja näille eväiden, ruokien ja matkatavaroiden miettiminen, sekä matka-aikataulun s
Lisään kuin lisäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...
Juuri näin. Tehdään jonninjoutavista asioita etukäteen helkutin vaikeita. Vai että pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen. Annan minun kaikki kestää.
Kaikki se työ, jota varsinkin naiset tekevät palkkatyön ulkopuolella. Nainen tekee yleensä toisen työpäivän kotona ennen ja jälkeen palkkatyön. Miehen metatyö on usein sohvalla makaamista ja älyluurin näpyttelyä tai kuorsaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista.
Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...Siis normaalia arkea, mistä jotkut tekevät itselleen jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa?
Joo joo, ihan normaalia arkea, mutta kun se lankeaa perheessä useimmiten äidin vastuulle. Kuinka moni isä tietää esim. minkä kokoiset vaatteet ja kengät lapsille hankitaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos itse tekisit ne. Ei taida maistua.
Ja mitään miesvihaa eivät metaöiden lisäilyni ole. Olen leski, joten kerroin vain niistä mitä metatöitä minulla on ( vaikka joku kiva av-mami, papi tai muusukupuoli sen kielsikin)
Vierailija kirjoitti:
"Niin, ne pullat sinne puffaan saa ihan pakastealtaasta. "
Tai jos vähän panostaisi ja ostaisi pullat suoraan leipomosta vieläpä paikalle vietynä. Ai itse leipoen tulisi halvemmaksi?
Ei jaksa hakea, ei jaksa leipoa.
Jollekin asialle voi olla sana, mutta ei tarkoita, että sitä asiaa oikeasti olisi olemassa. Sellaista on metatyö.
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on sitä, että kun puolisoni ilmoittaa olevansa menossa työmatkalle viikon päästä, niin minä pyykkään että hänellä on tarpeeksi puhtaita ja olosuhteisiin sopivia vaatteita koko reissun ajaksi, katson että hänen passinsa on voimassa, katson että reseptilääkkeet riittävät koko reissun ajaksi ja jos ei riitä, niin käsken hänen uusimaan reseptin ja hakemaan lisää. Varmistan että hänellä on mukana työmaalla tarvittavat kortit ja tuhannet muut asiat, mitkä hän on edellisillä kerroilla unohtanut.
Ilman näitä mies olisi lähtöaamuna lentokentällä vanhentuneella passilla ja laukussa vain paskaisia alkkareita. Siitä voidaan tietysti keskustella, että onko se minun työpanokseni tarpeellista. Minusta on, sillä se olen sitten silti minä, joka ajaa kentälle viemään sitä unohtunutta läppärinjohtoa tai yrittää selvittää, missä passin saa uusittua puolessa tunnissa.
Se, että toimit kehitysvammaisen omaishoitajana ei ole metatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokien suunnittelu ja kauppalistat ( sekä sen miettiminen, missä vaiheessa ruuat on järkevää tehdä, jotta ne palvelevat perheen aikatauluja)
Sen miettiminen kuka mitäkin laittaa päälle ( jos on pieniä lapsia) ja miettiminen onko vaatteet puhtaina
Näiden vaatteiden ostaminen kausittain ja tarpeen mukaan.
Viikko-ohjelman suunnittelu ( kuka hakee lapset, kuka vie harrastuksiin, kenelle soitetaan jos kumpikaan ei ehdi viedä, mitä annetaan tälle auttajalle korvaukseksi ja kuka sen hommaa tai antaa hänelle jonkun työn vastapalvelukseksi)
kuka ostaa ja mitä erinäisiin juhliin lahjaksi
Onko varattu auton huollot ja vaikkapa nuohooja taloon. Jos on omakotitalo, missä puulämmitys, esim. puiden ostaminen tai sen suunnittelu, milloin ja missä motit tehdään.
Matkojen varaaminen ja näille eväiden, ruokien ja matkatavaroiden miettiminen, sekä matka-aikataulun suunnittelu. Matkatavaroiden suunnittelu. Passien aja
Onko tämä vitsi? Tai no jos jollain on noin vaikea elämä, niin eipä siinä mitään. Ihan itse on ongelmansa aiheuttanut.
Niin, ne pullat sinne puffaan saa ihan pakastealtaasta.